Zumo 210/220
Re: Zumo 210/220
En of je zulk een spul mag blootstellen aan weer en wind, stof, specifieke motortrillingen...
Leesbaarheid van het scherm in zonlicht is ook een issue. En wil je gesproken aanwijzingen in je helm ?
Allemaal zaken waar specifieke motor-gps'en op voorzien zijn, en een gsm niet.
Leesbaarheid van het scherm in zonlicht is ook een issue. En wil je gesproken aanwijzingen in je helm ?
Allemaal zaken waar specifieke motor-gps'en op voorzien zijn, en een gsm niet.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Zumo 210/220
Je weet dus wat te doen tijdens de volgende motorit.Ik heb ook zo'n Gio en je kan daar idd wel mee navigeren. Een vooraf uitgestippelde route heb ik nog niet getest maar laten navigeren naar een bestemming lukt wel redelijk goed.
...
In de auto werkt dat in elk geval redelijk goed, maar of dat ook zo geschikt is op de motor betwijfel ik eigenlijk. Tenzij misschien als back-up voor als je echt verloren gereden bent.
Op de moto is een gps voor mij een hulpmiddel om zo snel mogelijk de weg naar mijn vertrekpunt of naar huis te vinden. Meestal heb ik een blad met bondig geschreven rij instructies(geleerd van Paul-Rt) of rij ik [i:2gwx4yy2]op den lossen boef.[/i:2gwx4yy2] Gesproken instructies of muziek, gsm, etc.. heb ik helemaal niet nodig.En of je zulk een spul mag blootstellen aan weer en wind, stof, specifieke motortrillingen...
Leesbaarheid van het scherm in zonlicht is ook een issue. En wil je gesproken aanwijzingen in je helm ?
Allemaal zaken waar specifieke motor-gps'en op voorzien zijn, en een gsm niet.
Nu gebruik ik onze oude auto-gps maar die is inmiddels zo versleten dat de interne batterij nog 0,00 seconden werkt.
Af en toe durft de stroomtoevoer uit te vallen (door trillingen) en dan is het iedere keer stoppen, motor afzetten, koffertje openen, stekker terug insteken, gps terug opstarten, motor starten, wachten op gps signaal en terug vertrekken.
'k Zal onze jongste zijn gps-gsm eens testen tijdens een ritje rond de kerktoren.
Haast is er toch niet bij want 'k kan nog altijd niet langer dan een kwartier met de moto rijden en het ziet er naar uit dat dit nog meerdere maanden zal duren.
Re: Zumo 210/220
betwijfel het...Je weet dus wat te doen tijdens de volgende motorit.Ik heb ook zo'n Gio en je kan daar idd wel mee navigeren. Een vooraf uitgestippelde route heb ik nog niet getest maar laten navigeren naar een bestemming lukt wel redelijk goed.
heb dat niet echt nodig en ik vind 'm net iets te onhandig om echt op de motor te gaan gebruiken als gps. Ik gebruik die telefoon wel voor de muziek, dat wel.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: Zumo 210/220
Andr?,
gij vertrouwt teveel op de moderne techniek. Als informaticus kan ik u zeggen dat ge altijd en overal een gezond wantrouwen moet hebben in het correct functioneren van uw toestel. Zeker als er electronica in te pas komt.
Vertrouw NOOIT een GPS. Zie dat ge altijd een kaart mee hebt en over de route hebt nagedacht.
Anders gaat ge er geen lol aan hebben. Zoals ge zelf merkt.
gij vertrouwt teveel op de moderne techniek. Als informaticus kan ik u zeggen dat ge altijd en overal een gezond wantrouwen moet hebben in het correct functioneren van uw toestel. Zeker als er electronica in te pas komt.
Vertrouw NOOIT een GPS. Zie dat ge altijd een kaart mee hebt en over de route hebt nagedacht.
Anders gaat ge er geen lol aan hebben. Zoals ge zelf merkt.
Re: Zumo 210/220
Ik blijf er ook bij dat je te veel verwacht van zo een ding. Dat moet voor jou precies doen wat jij ervan verwacht. Maar in feite doet dat ding wat mensen van Garmin DENKEN dat een gebruiker ervan verwacht. En dan nog alleen als ze alles juist geprogrammeerd hebben. Want het is ingewikkelde software die wel degelijk al eens de mist in gaat, en ook de hardware is niet onfeilbaar.
Het niet opstarten op een bepaald ogenblik is duidelijk niet normaal. Hopen dat je dat niet meer overkomt. Mijn Zumo 550 heeft toch ook al een keer of 5 op zwart gegaan. Gelukkig meestal vanzelf terug aan, 2 keer heb ik de batterij er moeten uithalen.
Dat de route plots verlengd werd, opnieuw tot punt B, dat is zo gewild door Garmin. Ze gaan ervan uit dat als je op een rondrit ergens middenin de route opstart, dat je dan de bedoeling hebt om op die plek de rondrit te starten, en je dus ook opnieuw daar wil aankomen. Een rare logica, die me in het begin ook een paar keer verbaasd heeft doen opkijken.
De mogelijkheid 'omrijden' heb ik nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken. Hoe kan je als een logisch denkend mens nu verwachten dat een gps een juiste omleiding kan vinden. Het heeft geen enkel benul van welke weg onderbroken is. Als er een omleiding is, volg je toch gewoon de borden met 'omleiding' ? Nu weet ik wel niet of je op een Zumo 220 het automatisch herberekenen kan uitschakelen. Want dat vind ik wel een vereiste om de geplande route niet om zeep te helpen.
Het niet opstarten op een bepaald ogenblik is duidelijk niet normaal. Hopen dat je dat niet meer overkomt. Mijn Zumo 550 heeft toch ook al een keer of 5 op zwart gegaan. Gelukkig meestal vanzelf terug aan, 2 keer heb ik de batterij er moeten uithalen.
Dat de route plots verlengd werd, opnieuw tot punt B, dat is zo gewild door Garmin. Ze gaan ervan uit dat als je op een rondrit ergens middenin de route opstart, dat je dan de bedoeling hebt om op die plek de rondrit te starten, en je dus ook opnieuw daar wil aankomen. Een rare logica, die me in het begin ook een paar keer verbaasd heeft doen opkijken.
De mogelijkheid 'omrijden' heb ik nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken. Hoe kan je als een logisch denkend mens nu verwachten dat een gps een juiste omleiding kan vinden. Het heeft geen enkel benul van welke weg onderbroken is. Als er een omleiding is, volg je toch gewoon de borden met 'omleiding' ? Nu weet ik wel niet of je op een Zumo 220 het automatisch herberekenen kan uitschakelen. Want dat vind ik wel een vereiste om de geplande route niet om zeep te helpen.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Zumo 210/220
eerlijk? ik denk dat een tomtom beter is voor iemand die gewoon van a naar b wilt rijden. Zelfs taxichauffeurs heb ik dat al zien gebruiken.
Re: Zumo 210/220
Dat zijn dan geen slimme taxichauffeurs, ee nslimme neemt dan een Garmin en laat die via een omweg rijden om meer te verdienen.
Bij de 660 heb ik nog geen problemen tegengekomen, maar ik gebruik die eigenlijk weinig op de motor.
Vooral omdat ik tegenwoordig weer veel te weinig ritten rijd, en mijn werk vind ik wel zonder GPS.
Bij de 660 heb ik nog geen problemen tegengekomen, maar ik gebruik die eigenlijk weinig op de motor.
Vooral omdat ik tegenwoordig weer veel te weinig ritten rijd, en mijn werk vind ik wel zonder GPS.
Re: Zumo 210/220
maar wel eerlijkeDat zijn dan geen slimme taxichauffeurs,
Re: Zumo 210/220
troost u, ik heb ook een haat-liefde-verhouding met die gpssen
Re: Zumo 210/220
Ja, 't is een beetje dubbel. 'Ze' zijn al jaren bezig met 't ons af te leren, maar zelf blijven denken is goud waard.
Bon, ik ben helemaal mee, in een vreemde stad is een perfect werkende gps een zegen, veiliger en sneller dan zelf moeten zoeken. Tot het signaal wegvalt ...
Mijn ouwe 2610 heeft mij nooit echt in de steek gelaten, toch niet nadat ik 'herberekenen' permanent uitzette en de kaart gebruikte bij omleidingen of foutrijden om de weg terug te vinden. Nu, hopelijk kan datzelfde ook in die nieuwe machientjes. Ik zou ook zenuwachtig worden van een apparaat dat met minder hersens in mijn plaats begint te denken en niet voor rede vatbaar is. (zoals die grap als je ergens halfweg een route aanpikt)
de Csx is beperkter en complexer, maar ik geraak toch waar ik wil zijn, langs waar ik verkies.
de Tripy is een ander verhaal. Routeert perfect wat ik er via de pc heb ingestoken, kan al eens een steekje laten vallen qua aanwijzingen in routes die hij zelf aanmaakte.
Kaarten meenemen is een must, al is 't maar omdat je anders na een halve dag geen flauw idee meer hebt waar je ergens bent, in het grote geheel.
Soit, zit er nog een reisverslag in of niet?
Bon, ik ben helemaal mee, in een vreemde stad is een perfect werkende gps een zegen, veiliger en sneller dan zelf moeten zoeken. Tot het signaal wegvalt ...
Mijn ouwe 2610 heeft mij nooit echt in de steek gelaten, toch niet nadat ik 'herberekenen' permanent uitzette en de kaart gebruikte bij omleidingen of foutrijden om de weg terug te vinden. Nu, hopelijk kan datzelfde ook in die nieuwe machientjes. Ik zou ook zenuwachtig worden van een apparaat dat met minder hersens in mijn plaats begint te denken en niet voor rede vatbaar is. (zoals die grap als je ergens halfweg een route aanpikt)
de Csx is beperkter en complexer, maar ik geraak toch waar ik wil zijn, langs waar ik verkies.
de Tripy is een ander verhaal. Routeert perfect wat ik er via de pc heb ingestoken, kan al eens een steekje laten vallen qua aanwijzingen in routes die hij zelf aanmaakte.
Kaarten meenemen is een must, al is 't maar omdat je anders na een halve dag geen flauw idee meer hebt waar je ergens bent, in het grote geheel.
Soit, zit er nog een reisverslag in of niet?
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Zumo 210/220
Goeie vraag, h?le goeie vraag. Je hebt 7.000 % gelijk. Het is d? reden bij uitstek waarom ik geen routes meer rij, maar tracks. Veel simpeler. Gewoon het lijntje volgen. En het verlegt zichzelf nooit.Het ENIGE wat ik ervan verwacht is dat ik er een voorafbepaalde route mee kan afrijden zoals [u:13wxuno6]IK[/u:13wxuno6] ze op de PC bepaald heb. Het toestel zelf MAG zich niet bemoeien met de route die ik neem want [u:13wxuno6]IK[/u:13wxuno6] heb ze zelf samengesteld EN gecorrigeerd. Waarom zou de GPS of GARMIN dat zelf ook nog eens doen????
- duibhce Kaelann
- Posts: 2928
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Zumo 210/220
ah, was het hiervoor dat ge mijn proberen bellen hebt, Andre?
(sorry, ik zat op de Deutsche Autobahn onderweg naar Beieren)
(sorry, ik zat op de Deutsche Autobahn onderweg naar Beieren)
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Zumo 210/220
Maar dat is iets anders. Een gps doet een heel soort 'denkwerk' in jouw plaats als je hem een route of een omleiding laat berekenen. En dan kan je niet vragen dat hij dat precies doet op de manier dat jij dat ook zou doen. Denk er maar eens aan dat je met je vrouw naast je in de auto zit (eigenlijk 'mijn' vrouw is een beter voorbeeld, maar daar zit jij niet mee in de auto natuurlijk), en je neemt een bepaalde weg, en zij vraagt waarom je zo rijdt en niet een andere weg ? Er zijn altijd vele alternatieven, waarom zou dat toestel net hetzlfde kiezen als wat jij normaal vindt ? Ik gebruik dat toestel trouwens heel zelden om zelf een weg te zoeken, want dat vertrouw ik niet zo goed...welwel, dat verwacht jij van je auto toch ook? Dat hij je brengt naar waar JIJ dat wil zonder dat hij zich met je rijkunsten bemoeit.Ik blijf er ook bij dat je te veel verwacht van zo een ding. Dat moet voor jou precies doen wat jij ervan verwacht. Maar in feite doet dat ding wat mensen van Garmin DENKEN dat een gebruiker ervan verwacht. En dan nog alleen als ze alles juist geprogrammeerd hebben. Want het is ingewikkelde software die wel degelijk al eens de mist in gaat, en ook de hardware is niet onfeilbaar.
Of van je televiesietoestel. Stel dat hij plots, midden in een bedscene met een lekker wijf, naar VT4 verspringt. Of erger nog: naar WijfTV...
Of van je frigo. Ik vermoed dat je nogal tekeer zou gaan moest die plotseling zelf beslissen om al de drank in je frigovak te gaan invriezen...
Heb ik dat gezegd ? Neen dat is heel vervelend als die niet start. Net als bij mijn auto of mijn motor (maar dat is een BMW, ik heb dat nog niet voorgehad ).Van een Zumo vind je dat blijkbaar aanvaardbaar, maar ik vermoed dat je helemaal anders zou piepen moest dat met je auto of je motor gebeuren. Of je fototoestel. Of whatever...Het niet opstarten op een bepaald ogenblik is duidelijk niet normaal. Hopen dat je dat niet meer overkomt. Mijn Zumo 550 heeft toch ook al een keer of 5 op zwart gegaan. Gelukkig meestal vanzelf terug aan, 2 keer heb ik de batterij er moeten uithalen.
Dat is dus inderdaad een domme logica, dat vind ik ook. Maar daar is een mouw aan te passen door nooit rondritten te plannen. Als ik een rondrit rijd, zorg ik er altijd voor om die ofwel in meerdere deelritten te splitsen, ofwel door het eindpunt wat te verschuiven zodat het geen rondrit meer is. Op die manier ben ik dat spul weer de baas.D?t is volgens mij larie en apekool. [u:3qqti3rz]IK[/u:3qqti3rz] bepaal een BEGINPUNT en een EINDPUNT en daartussen zet ik een paar vlaggetjes waarlangs ik graag eens zou voorbij komen. En het ENIGE wat ik vraag is dat dat toestel zich aan die afspraak houdt. Punt aan de lijn. Anders kan je ONMOGELIJK van een navigatiesysteem spreken.Dat de route plots verlengd werd, opnieuw tot punt B, dat is zo gewild door Garmin. Ze gaan ervan uit dat als je op een rondrit ergens middenin de route opstart, dat je dan de bedoeling hebt om op die plek de rondrit te starten, en je dus ook opnieuw daar wil aankomen. Een rare logica, die me in het begin ook een paar keer verbaasd heeft doen opkijken.
Zoals ik al zei, ik vertrouw een gps niet als die zelf een weg gaat berekenen. Dat omrijden vind ik dus absoluut nutteloos en onbetrouwbaar.Dus, omdat jij dat niet gebruikt vind je het belachelijk indien iemand anders dat w?l zou doen. Ik had verwezen naar een onverwachte omleiding (die NIET aangegeven werd met de gebruikelijke omleidingsborden). Trouwens, dat omrijden vind ik nu net een prachtige optie in een navigatiesysteem.De mogelijkheid 'omrijden' heb ik nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken.
Nogmaals, hoe kan zo een toestel nu weten hoe ver de weg onderbroken is ? Ik vind dat je hier veel te veel verwacht van zo een toestel, en op die manier zal je inderdaad nooit tevreden ermee zijn.Eerst en vooral: automatisch berekenen staat ALTIJD uit bij mij. En zo'n toestel weet inderdaad niet welke wegen er onderbroken worden, maar daar kan je prachtig op anticiperen door de 'omrijden' knop. Zo kom je binnen de kortste keren weer op je oorspronkelijke route terecht. Tenminste, dat zou zo moeten zijn.Hoe kan je als een logisch denkend mens nu verwachten dat een gps een juiste omleiding kan vinden. Het heeft geen enkel benul van welke weg onderbroken is. Als er een omleiding is, volg je toch gewoon de borden met 'omleiding' ? Nu weet ik wel niet of je op een Zumo 220 het automatisch herberekenen kan uitschakelen. Want dat vind ik wel een vereiste om de geplande route niet om zeep te helpen.
Hier spreek je jezelf wat tegen. Het toestel mag zich niet bemoeien met de ingegeven route (ben ik 100 % mee akkoord), maar het moet je wel perfect omleiden...Verwacht ik teveel van deze machinerie?n? Neen, ik denk het niet. Het ENIGE wat ik ervan verwacht is dat ik er een voorafbepaalde route mee kan afrijden zoals [u:3qqti3rz]IK[/u:3qqti3rz] ze op de PC bepaald heb. Het toestel zelf MAG zich niet bemoeien met de route die ik neem want [u:3qqti3rz]IK[/u:3qqti3rz] heb ze zelf samengesteld EN gecorrigeerd. Waarom zou de GPS of GARMIN dat zelf ook nog eens doen????
Het 'rekenmachientje' rekent wel, maar komt niet op dezelfde uitkomst uit als jij. Klopt, ik zal ook heel dikwijls een andere route kiezen dan dat toestel. Vandaar dat ik dit zo veel mogelijk vermijd. Ik verwacht NIET van zulk een toestel dat het dat kan.Infeite is zo'n prul niet meer dan een veredelde rekenmachine, maar het probleem is dat ze niet eens kan tellen.....
Nog zoiets: we vertrekken deze week met de motor naar Frankrijk en ik heb daarnet geprobeerd om de aanrijroute op te laden. Dat lukte wel, maar bij het importeren van de route ging er blijkbaar (WEERAL) iets fout: de route is te lang en hij krijgt het niet geknabbeld.....
GRMBL!!!!!!![/size:3qqti3rz]
Yep, miserie... Is nog zo iets waar Garmins problemen mee hebben. Een lange rit, met wegen binnendoor... Ofwel erger je je daar dood aan, ofwel los je het op door de route in 2 te delen. Ofwel erger je je er dood aan EN deel je de route in 2.
Mij zul je niet horen zeggen dat een (Garmin) gps een 100 % betrouwbaar toestel is. Ik heb je hier trouwens ook NIET aangeraden er een nieuwe aan te schaffen, wetende wat jij ervan verwacht.
Maar ik gebruik het met de wetenschap wat er problematisch aan is, en ik pas me aan met het gebruik van work arounds (zoiets als omleidingen )
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Zumo 210/220
Dat is inderdaad het grote voordeel van tracks. Maar je mag dan wel geen gesproken aanwijzingen verwachten.Goeie vraag, h?le goeie vraag. Je hebt 7.000 % gelijk. Het is d? reden bij uitstek waarom ik geen routes meer rij, maar tracks. Veel simpeler. Gewoon het lijntje volgen. En het verlegt zichzelf nooit.Het ENIGE wat ik ervan verwacht is dat ik er een voorafbepaalde route mee kan afrijden zoals [u:1goz1ry0]IK[/u:1goz1ry0] ze op de PC bepaald heb. Het toestel zelf MAG zich niet bemoeien met de route die ik neem want [u:1goz1ry0]IK[/u:1goz1ry0] heb ze zelf samengesteld EN gecorrigeerd. Waarom zou de GPS of GARMIN dat zelf ook nog eens doen????
En de 220 van Andre kan geen tracks aan...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Zumo 210/220
Dat doe ik ook niet. Als er ??n ding is dat ik niet wil onder het rijden, dan is het wel getetter aan mijn oren.Maar je mag dan wel geen gesproken aanwijzingen verwachten.
Re: Zumo 210/220
Ik ben z??r content van mijne 660!!!. Doet alles wat ik vraag!
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:100ivsi3]
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:100ivsi3]