Ketting Plaatsen

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Post by Drummer »

Image Image Image


Voila se, hier ook de fotokes Image


Tijdens onze reis naar de Faroer en Denemarken de ketting van de strom een 3 tal keer moeten bijspannen.
En bij thuiskomst was de ketting tot op de sreekwoordelijke draad versleten.

Image

Even rondgebeld naar de dealer wat het mij zou kosten voor een nieuwe kettingset te laten plaatsen.
Ongeveer 300? zou ik toch kwijt zijn.

Dan maar ff Googelen en op zoek naar een nieuwe kettingset. Uiteindelijk kwam ik op Louis.de uit bij de set van DID 169? en het Tooltje om te breken en te klinken 39?.
208? plus 7,5? verzendkosten. mmmm ik bespaar toch een goeie 90? als ik het zelf doe, en het tooltje heb ik voor al de volgende kettingsets Image

Dan zelf maar aan de slag

Koppelingspomp ed verwijderen

Image

Opgehoopt kettingvuilvet van de afgelopen jaren Image

Image

Oude ketting doorslijpen

Image

Tandwiel vooraan verwijderen

Image

Nieuw tandwiel monteren

Image

Achterwiel eruit en hier ook het nieuwe tandwiel monteren
En meteen de velg eens helemaal gepoetst Image

Image


De nieuwe ketting kwam aangeleverd als eindeloze ketting, die moest dus eerst gebroken worden.

Image

De nieuwe ketting erop

Image

en dan klinken

Image


en klaar was het klusje Image


Grtz Drummer.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Ketting Plaatsen

Post by TRooPER »

alvorens op juiste lengte uw nieuwe ketting te maken, zou ik toch eerst uw achterwiel zo dicht mogelijk bij uw voortandwiel schuiven

dan juiste aantal schakels tellen, en de verbindingsschakel niet vergeten.

en het klinken doe je dat met rivetten of zo een "visje" dat erover schuift


ik heb het zelf nog nooit gedaan en heb er ook niet de goeie tool voor, als ik raketman zijn zelfgeslepen beitelke es zie , ga ik dat misschien ook
wel op die manier kunnen doen , in combinatie met stevige hamers.......
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Ketting Plaatsen

Post by Blackbert »

Bij Louis weet ik 't niet, maar op andere sites kan je wel eens kiezen: een 'visje' of een schakel met rivetten. Ik heb een voorkeur voor 't laatste. Beetje meer precisie vereist bij montage, maar dat komt er dan absoluut zeker niet af. Voor een 40pk moto kan 't nog, maar voor een krachtiger beest worden visjes toch afgeraden.

Tipje: bij Louis hebben ze de stift voor die DID-tool ook apart. Eentje extra bestellen kan geen kwaad. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Ketting Plaatsen

Post by Raketman »

Wat ik mij afvraag : hoe hebt ge dat voorste tandwiel kunnen blokkeren om die moer los te zetten ? En terug vast ? Toch niet gewrongen met de moto in versnelling ?
Ge kunt dat het best doen terwijl de ketting er nog op ligt, achterrem induwen (of iemand erop zetten die dat doet) en dan de moer los of vastzetten.

Zit er een vergrendelingsrondsel op dat voorste tandwiel, of wat is dat op dienen derde foto ? Precies een extra moer of zoiets...
Nil volentibus arduum

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Ketting Plaatsen

Post by Drummer »

Wat ik mij afvraag : hoe hebt ge dat voorste tandwiel kunnen blokkeren om die moer los te zetten ? En terug vast ? Toch niet gewrongen met de moto in versnelling ?
Ge kunt dat het best doen terwijl de ketting er nog op ligt, achterrem induwen (of iemand erop zetten die dat doet) en dan de moer los of vastzetten.

Zit er een vergrendelingsrondsel op dat voorste tandwiel, of wat is dat op dienen derde foto ? Precies een extra moer of zoiets...

Image Image Image op uw eerste vraag, ja dus Image kmoet wel zeggen dat de moer vlot loskwam en ik er niet aan moest wringen of snokken.
Vastgezet met ons Ann hare voet op de rem als de ketting erop lag Image

De moer vooraan is een borgmoer, zo ??ntje met zo'n teflonkunststofring erin Image en die Extra moer zou de snelheids indicator zijn, als ik de kenners van het V Strom Forum mag geloven.

Maar al doende leert men zeggen ze, en voor mijn eerste poging denk ik dat ik het er ni slecht vanaf heb gebracht Image
Alleszins da van dat voorste tandwiel loszetten, vergeet ik niet meer Image

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Ketting Plaatsen

Post by Drummer »

[color=#BF0000:3nsahi74]De nieuwe ketting kwam aangeleverd als eindeloze ketting, die moest dus eerst gebroken worden. Image

[/color:3nsahi74]


In Duitsland worden die steeds eindeloos geleverd vanaf een zeker aantal pk's. Dan is het niet de bedoeling dat ge die breekt, maar ge ze er eindeloos oplegt. Dus even achterbrug eruit, en dan gaat dat perfect. Tevens de moment om de lagering van achterbrug te checken/in.te vetten.
All? zo deed ik dat in mijn moto-jaren.
Groeten allemaal!

Allemaal goed en wel, maar daar heb ik de juiste sleutels en het gerief [color=#FF0000:3nsahi74] ( nog )[/color:3nsahi74] nie voor om dat te doen Image

Maar ik ben stillekes zowat bezig om mijn tuinhuis om te bouwen naar een volwaardig werkhuis voor aan de moto te sleutelen.

Volgende aankoop die er aan komt is een motobrug, zodat ik niet constant op mijn knieen moet zitten.

Post Reply