de kerstman twijfelt...

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: de kerstman twijfelt...

Post by diskeletloetje »

Lap, nu ist helemaal erwtensoep natuurlijk, met al jullie tips Image
'k Ben eens gaan kijken op Kapaza, en daar heb ik een tweedehandstoestel gevonden dat ook op mijn verlanglijstje stond, weliswaar 110 euro goedkoper...
Heb een mailtje gestuurd, ik zie wel wat er van komt.
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Stefke »

En naast de compositie komt er dikwijls ook nog een hele rits nabewerkingen. Techniek speelt dus wel degelijk een rol. Ik denk daarbij bv aan de foto's van Nils op het M&T-forum.
Nabewerkingen kunnen het potentieel van een foto zeker meer naar voren brengen. Maar het moet er eerst en vooral in zitten.
Ongeveer alle foto's die uit het toestel komen kunt ge met nabewerking nog verbeteren. Meer zelfs, ik denk dat geen enkele foto in dees of geen magazine onbeserkt is. En dan nog, wat voor de ene een goeie foto is is voor de andere maar niks.
Heb zo in Raketman zijn album zitten snuffelen Image en daar staan schoon prentjes in. Maar met iets te weinig contrast naar mijn goesting. Dus heb ik daar maar een beetje aan geprutst.

origineel:
Image

aan geprutst en voor mij beter...(of verprutst... Image )
Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: de kerstman twijfelt...

Post by laouen »

meer contrast heb je nu wel, maar het gele van de tank is nu ook wit uitgebrand... keuzes... en goesting...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Stefke »

meer contrast heb je nu wel, maar het gele van de tank is nu ook wit uitgebrand... keuzes... en goesting...
Awel ik zag het ook toen ik postte.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: de kerstman twijfelt...

Post by fore »

Image ... FF van de pot rukken ...

... ne mens spaart veel centen om een degelijk fototoestel te kopen, dat de kleuren zo getrouw mogelijk opneemt.
En wat doen we ermee? ... Van een schitterend kleuren-onderwerp een Z/W foto maken, dat we nog wat gaan retoucheren ... Image

Ik denk, als ge dat kunt doen, dan zal dat ook wel gaan met 1 camera van dunaldi ...


Nuja ... als we maar content zijn ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Raketman »

... ne mens spaart veel centen om een degelijk fototoestel te kopen, dat de kleuren zo getrouw mogelijk opneemt.
En wat doen we ermee? ... Van een schitterend kleuren-onderwerp een Z/W foto maken, dat we nog wat gaan retoucheren ... Image
Wel, de zwartwit foto's (of sepia's) die ik maak zijn rechtstreeks zo getrokken. Dus geen bewerking achteraf. En zoals elke amateurfotograaf wel weet, kunt ge bij sommige onderwerpen met zwartwit of sepia veel beter diepte, contrast of sfeer weergeven dan met een kleurfoto.

Nu kannek Stef zijn gedacht wel volgen, maar idd net iets te veel contrast nu. 't Geeft mij ook wat overbelichte indruk zo.
Nil volentibus arduum

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: de kerstman twijfelt...

Post by laouen »

Wat heeft de kerstman nu gebracht? Of is't wachten op de Russische Vadertje Vorst volgende week?

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Theo »

Hier is 't momenteel vooral Rainman, definitely, Rainman. Image

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: de kerstman twijfelt...

Post by diskeletloetje »

Helaas, geen vadertje vorst, geen kerstman, wel DIV die is langsgeweest... Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

petervdc
Posts: 3478
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: de kerstman twijfelt...

Post by petervdc »

Helaas, geen vadertje vorst, geen kerstman, wel DIV die is langsgeweest... Image
zolang je geen belastings herziening krijgt, nie klagen...
Keep going

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Koeno »

Over de systeemcamera's vs spiegel...
er speelt heel wat in mee...

maar zet eens een 70-200 F/2 lens op een nex-a-like body...
en probeer dat eens deftig vast te houden...
dan gaat uw compactheid plotseling een nadeel worden...
ik heb maar een 400D tje met batterijgrip... en als daar nog maar een 28-75 F/2,8 opzit, dan ben ik blij met batterijgrip...

Verder heeft een spiegelreflex met oculair 1 voordeel...
In dat oculair speelt geen extern licht mee...
op een lcd-scherm wel... en dat extern licht is een grote valsspeler voor het maken van uw foto...

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Koeno »

Ik denk dat een kitlens toch wat onderschat wordt hoor...
met een 18-55 van canon kan je echt wel prachtige resultaten halen...
natuurlijk zijn er beperkingen aan (vooral als het donker wordt), maar elke lens heeft beperkingen....

User avatar
Blackbert
Posts: 3474
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Blackbert »

Hm, ik heb alleen een Panasonic TZ4. Meestal gebruik ik 1 van de presettings, in 16/9 met de hoogte resolutie. Op de pc bekijken in Picassa. Al eens bijknippen, recht zetten (mijn ene been is korter dan 't andere) en een beetje schuiven met witbalans en contrast. Blijkbaar is dat genoeg, want ik hoor wel eens dat ik schoon foto's maak.

Ja, als ik die naast een foto uit een DSLR leg is er een duidelijk verschil, maar voor 't moment kan ik er het geld en de tijd niet insteken om daat deftig te leren gebruiken. En ik wil mijn tanktas niet opofferen aan een fototoestel.
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: de kerstman twijfelt...

Post by Wipr »

Sinds dit weekend de eigenaar van een Nikon Coolpix P510. Ziet er uit als een spiegelreflexcamera maar is het niet. Wel al super foto's mee getrokken en de zoom is waanzinnig gewoon! Image

Post Reply