waarom condensator batterijen vervangen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: kenners van audio-electricteit/electronica gezocht

Post by Harald »

Nog een stommere vraag :
Op mijn werk moet ik geregeld condensator batterijen vervangen, omdat we met een grote faze verschuiving zitten 2hoogspannings transfo's en heeel veel motoren zorgen daar voor (inductie)
Wij zijn wetelijk verplicht om onze faze verschuiving te compenseren door condensatoren de cos,fi moet ergens rond de 0,9 liggen
Maar wat mij het meeste interseert welke invloed die faze verschuiving kan hebben op een huis tuin en keuken KWU teller Image
Bestaat daar geen vellemankidje voor Image
Kwh = U x I x cos fi

Dus, als uwe cos fi daalt, kan maar max 1 zijn bij lineaire of ohmse weerstand.
Motoren hebben een inductieve belasting en zonder tegen compensatie zit de cos fi ronde de 0.8 - 0.9
Dus reken maar uit wat uwe Kwh teller meet en wat uwe meter levert.

Image

Ohja, TL-verlichting heeft ook een 'slechte' cos fi Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kenners van audio-electricteit/electronica gezocht

Post by Muug »

FM, ik ga samen met u die cursus chinees volgen Image

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by zappa »

???????? Image
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by Raketman »

"Installatietechnieken"

5e jaar

Mr Gevaert



Image Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by Raketman »

Aja, waarom vervangen Image : naar't schijnt omdat de isolator na verloop van tijd uitdroogt of poreus wordt, zodat ze kunnen gaan doorslaan.

Voor het effect zie uitleg Harald.
Nil volentibus arduum

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by fore »

Maar wat mij het meeste interseert welke invloed die faze verschuiving kan hebben op een huis tuin en keuken KWU teller Image
het 'probleem' met een slechte cos Phi, is het zelfde als een zonnepaneel ... Maar ipv 1x/jaar (verbruiken/terugsturen), heb je dat 50 keer/sek.

de voor/na-ijlende stroom, word niet gebruikt en teruggestuurd (maar word wel gemeten) ... je hebt stromingsverliezen (warmte ...) waar je niks aan hebt maar wel betaald.
voor huis, tuin en keuken verbruik is dat verwaarloosbaar ... (enkele watt-jes).

Zo'n 'velleman-kitje' kost meestal meer dan je zal besparen aan electriciteit ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by Muug »

Ps hoe komt het dat een reactie op een topick gewoon vanzelf veranderd naar een nieuw onderwerp?
Een mens zou bang worden om nog te reageren op een vraag Image
Wie dat gedaan heeft, op die vraag kent ge het antwoord zelf wel denk ik. Image
En waarom, dat weet ge zelf ook wel denk ik. Image
't is ook veel properder zo denk ik.
Gij hebt een vraag over elektriek, wel, dan opent ge daar zelf een topic over. Image
Lijkt me tamelijk logisch denk ik.
Mijn principe is : al zeverend mag men off-topic gaan, maar niet in ernst. Image
Ik ga trouwens nooit ingrijpen (om een lelijk woord te gebruiken) in topics waarin gezeverd wordt. Dan had ik in die aanhanger-topic ook moeten ingrijpen.
Ik doe dat trouwens ook bij mezelf : ik had per ongeluk een bijkomende vraag gesteld in Nickel zijn topic, geen idee of iemand het gezien heeft, maar ik heb dat en de antwoorden erop verhuisd naar mijn eigen topic.
Daar is niets fout mee denk ik.

En ivm die kwestie van die 500V, daar hebben google en een ander forum al een antwoord op gevonden. Image

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by fore »

Het spijt mij ten zeerste als ik u forum zou bevuild hebben met info over uw vraag Image sorry daar voor Image

Pff ... Image ... g'hebt het voor express gedaan ... Image

... famillie van nen chinees? ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by Muug »

J Het spijt mij ten zeerste als ik u forum zou bevuild hebben met info over uw vraag Image sorry daar voor Image
niet overdrijven eh zeg Image

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by diskeletloetje »

J Het spijt mij ten zeerste als ik u forum zou bevuild hebben met info over uw vraag Image sorry daar voor Image
niet overdrijven eh zeg Image
Never underestimate the power of too much jupiler... Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by Bij »

Aja, waarom vervangen Image : naar't schijnt omdat de isolator na verloop van tijd uitdroogt of poreus wordt, zodat ze kunnen gaan doorslaan.

Voor het effect zie uitleg Harald.
Bij ons is dat omdat die dan beginnen roken en roken wil zeggen brandalarm. Image
Dit heeft tot gevolg dat ze gans het fabriekske ontruimen en dus iedereen op de parking moet gaan staan . (op een zonnige dag is dit wel geen straf natuurlijk)
Ik mag dan samen met mijn collega's de HS gaan uitschakelen en zoeken welke er kapot zijn en da moet zo snel mogelijk want iedereen staat buiten en er wordt dus niet gewerkt Image
Dus eigenlijk heb ik liever dat die gasten van ABB preventief komen controlleren en vervangen Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by Wipr »

Effe over Velleman. Mocht je daar iets van nodig hebben laat me dan weten wat je moet hebben en ik kan daar aan bijna de inkoopprijs aan geraken. Image

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

Re: waarom condensator batterijen vervangen

Post by tandwieleke »

Effe over Velleman. Mocht je daar iets van nodig hebben laat me dan weten wat je moet hebben en ik kan daar aan bijna de inkoopprijs aan geraken. Image

aah,haa, dan gaade toch nog voor iets goed zijn.
Goe om weten.

Image Image

Post Reply