EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

Ik zie in de brochure van Exped dat ze twee soorten donsmatjes hebben: de "gewone" en de Ultralights. Het verschil zit hem vooral in de gebruikte buitenstof blijkbaar. Die is bij de UL-versie minder duurzaam, zeggen ze zelf, en daarop geven ze daarom maar twee jaar garantie ipv 5 jaar. Voor de rest lijkt alles hetzelfde, vergelijk bvb de DownMat 7 LW en de DownMat UL 7 LW eens:
- 197x65x7cm
- Temp: -24?C
- Vulling: 220 g 700 CUIN Ganzendons

Gewicht en afmetingen is natuurlijk verschillend:
- gewicht : 1110 g versus 735 g
- pakvolume : 27x14 versus 27x10

Nu word ik dus meteen wat achterdochtig : betekent dunner niet meteen ook kwetsbaarder, gevoeliger, slijtiger? Ze wakkeren dat gevoel natuurlijk zelf aan in hun brochure, zeker doordat ze er een pak minder garantie op geven. Maar zijn er mensen met gebruikservaringen? Die ?cht het verschil kennen? Zo ja, dan weet ik graag uw bevindingen. Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by petervdc »

Op het 1e zicht een verschil van 40euro, 159 tgo 199.
Voor 3 jaar extra garantie zou ik het wel weten...
En nee, geen persoonlijke ervaring hiermee.
Keep going

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by frederikw »

ik weet niet juist welke versies ik heb, synmat in ieder geval - geen downmat.
Ik heb een iets dikkere met geintegreerde pomp (oranje).
en een dunnere zonder geintegreerde pomp (geel).

Op zich geen verschil om op te slapen, beide zijn comfortabel. De dunnere voelt wat fragieler aan, maar tot nu toe geen problemen met beide. Dat pompje is nice... maar 't is nu niet dat er veel geblazen moet worden in die andere. Het grootste verschil is het [u:1f5qphsi]gepakte[/u:1f5qphsi] formaat - dat zou voor mij de beslissende factor zijn.

70tal nachten op geslapen tot nu toe. Tot grote tevredenheid.

Gekocht bij K2 in a'pen. Hebben ze normaal op stock, dus ge kunt nekeer testliggen.

Maar Muug, in uw buske hebt ge dat toch niet vandoen? Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Muug »

Maar Muug, in uw buske hebt ge dat toch niet vandoen? Image
lol, de ironie is dat die zetels verdomd hard zijn, en bovendien ook oneffen, dus we gaan toch i?ts moeten verzinnen om comfortabel te slapen. Nu, we hebben thermarests hoor, die expeds gaan nog niet voor meteen zijn. Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by laouen »

Maar Muug, in uw buske hebt ge dat toch niet vandoen? Image
lol, de ironie is dat die zetels verdomd hard zijn, en bovendien ook oneffen, dus we gaan toch i?ts moeten verzinnen om comfortabel te slapen. Nu, we hebben thermarests hoor, die expeds gaan nog niet voor meteen zijn. Image
als het voor enkel gebruik in de bus is, zou ik me van die 'fragiliteit' precies niet veel aantrekken. Het is niet dat je er mee op keien of iets dergelijks gaat liggen h?? En dan lijkt me die Downmat ook wat overkill. Wij hebben de Synmat UL7 (met apart pompje) en zelfs vrijdagnacht in de sneeuw was dat zeker warm genoeg. Toegegeven, we hadden wel isothermische ondermatjes in de tent zodat we niet rechtstreeks op de bevroren ondergrond lagen.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Muug »

oh
dat zal niet voor in 't buske zijn.
Mettertijd gaat Mini-Muug op kamp gaan en dan krijgt zij die thermorestjes. En als wij dan ondertussen met de moto op ons lappen gaan, wel, dan gaan we er voor ons eigen nodig hebben. Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by duibhce Kaelann »

voor de klimaten waar mini-muug in gaat kamperen denk ik toch ook wel dat de downmat een beetje overkill gaat zijn. Een Synmat UL7 is heel wat compacter en biedt meer dan genoeg isolatie en comfort. En de Synmat is toch nog een stukske goedkoper.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Muug »

voor de klimaten waar mini-muug in gaat kamperen denk ik toch ook wel dat de downmat een beetje overkill gaat zijn. Een Synmat UL7 is heel wat compacter en biedt meer dan genoeg isolatie en comfort. En de Synmat is toch nog een stukske goedkoper.
hey slimmen, die dure downmatten zijn voor ons, arme oude ouders met krakende knoken, niet voor dat jong kind dat nog vol flexibel kraakbeen zit Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by duibhce Kaelann »

hey slimmen, die dure downmatten zijn voor ons, arme oude ouders met krakende knoken, niet voor dat jong kind dat nog vol flexibel kraakbeen zit Image
hey intelligenten, voor jullie geldt hetzelfde hoor. Die Synmats gaan meer dan comfortabel genoeg zijn en ze zijn veel compacter om eventueel op de motor mee te nemen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by petervdc »

Die Synmats gaan meer dan comfortabel genoeg zijn en ze zijn veel compacter om eventueel op de motor mee te nemen.
Wow, dit ziet er compact uit : [url]
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Muug »

hey slimmen
hey intelligenten.
Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by petervdc »

hey slimmen
hey intelligenten.
Image
lol
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by laouen »

Die Synmats gaan meer dan comfortabel genoeg zijn en ze zijn veel compacter om eventueel op de motor mee te nemen.
Wow, dit ziet er compact uit : [url]

jup, de grootte van een literfleske Image

Ik heb hier gisteren onze oude luchtmatraskes nog es vast gehad (simpel luchtmatraske met 7 buiskes en 1 soupape, zonder enige vorm van isolatie en behoorlijk dun materiaal) en zelfs die zijn volumineuzer dan die expeds. Onwaarschijnlijk compact dus.

Edit: ik zie net die prijzen Image volgens mij hebben wij maar iets van een 50 EUR betaald voor zo'n matje Image duibhceK, correct me if I'm wrong...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Davy78 »

Ik heb sinds kort zo een downmat 7 UL (medium maat). Ik heb de UL gekocht omdat die compacter is, maar ik moet zeggen dat ik overweeg om nog een extra ondermatje mee te nemen om te voorkomen dat die dunne wand geperforeerd wordt door een steen ofzo (en dan had ik dus evengoed de gewone versie kunnen nemen) Ik heb er nog geen praktijk ervaring mee, misschien is dat extra ondermatje helemaal niet nodig? Als ge nekeer langs st-niklaas of temse passeert moogt ge gerust eens komen kijken.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Muug »

Bon
voor mijn zwak en gevoelig lijf, en voor dat van mijn vrouw, heb ik dus twee lekker dikke Exped Synmat 12 LXW matjes besteld, en wel bij Soellaert.nl, omdat ze daar "maar" 199 euro kosten, en je krijgt er een soortement van hoofdkussentje bij, én omdat het een online-aankoop van meer dan 300 euro was, kregen we er ook nog een ferme Nomad-slaapzak bij (en dat stond niet eens op de site). Leuk voor de kleine, in de winter. :lipsrsealed2:
Afmetingen: 197x77x12cm. Dus Tom, zelfs voor u passen ze. ;)
Ingepakt lekker kleine afmetingen, en maar 1.3 kg zwaar.
En vijf jaar garantie op die matjes, which is nice voor die prijs.
Ze opblazen is een fluitje van cent met de gigantisch grote opblaaszak. Een keer of vijf pompen en de slaapmat is opgeblazen.


Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: EXPED donsmatjes : wie kan vergelijken ?

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: Afmetingen: 197x77x12cm. Dus Tom, zelfs voor u passen ze. ;)
Nope, dat is voor klein mannen! :roll:
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply