ook een kwestie

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Post by F M »

Triumph Trophy of BMW GS ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ook een kwestie

Post by Muug »

Triumph Trophy of BMW GS ? Image
testen en zelf beslissen denk ik zo. En zeker ook een GS Adventure proberen. Is een groot verschil met de gewone GS naar het schijnt.

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ook een kwestie

Post by F M »

Beiden getest, beiden voor- en nadelen. Ik kan zoals zo dikwijls weer niet beslissen.

En zeker geen GSA. Een nadeel van de GS is dat ik er moeilijk opgeraak wegens ik niet al te lenig. Een hogere GSA maakt dat nog erger.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ook een kwestie

Post by Muug »

hm
en prioriteiten toekennen aan de voor- en nadelen helpt niet?

ik denk persoonlijk dat den triumph betrouwbaarder zal zijn, het is een gevoel, maar volgens mij is dat ZEER degelijk ontworpen. Het ziet er alleszins enorm robuust uit. Image Let wel: hun racers zijn kwestbaarder. Image

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: ook een kwestie

Post by vet on wheels »

Als ge er maar winterbanden kunt opzetten, dat is toch `t voornaamste ..... Image Image

Ik denk dat de Triumph u beter gaat bevallen, met jaren verlangt ge meer naar rust en comfort... vind ik bij mij toch Image

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: ook een kwestie

Post by kirikoe »

Waarom dan niet de triumph explorer Image , of de nieuwe FJR van Yamaha Image

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Re: ook een kwestie

Post by Tom Triple »

Als ik moest kiezen tussen de twee opties, zou ik zonder twijfel voor de Trophy gaan. Zelfde blok als mijn poes. Image

Zoveel soepelheid en zoveel verschillende karakters in een motor.

Een beginner zou niet met zo een zware motor mogen beginnen? Niet met dit blok, je kan daar heel rustig, op het gemak mee rijden. Alles verloopt bijzonder smooth. Een heel verschil met het 1050 blok van Triumph, daarmee moet je gewoon vooruit gaan, die dient niet om op het gemak te bollen. Met die motor moet je kunnen rijden, het 1200 blok is v??l gewilliger en vergevensgezinder. Heel laag in de toeren, geen probleem! Schakelen? Als je goesting hebt... Heel handig om op een luie maandag naar het werk te bollen.

De eerste kilometers vond ik hem een beetje saai... Tot ik ontdekte dat je er ook heel erg sportief mee kan rijden. Schakelen, hoog in de toeren, gaazzz geven en plezier maken. Een toertje tegen onverantwoorde snelheden door de Dardennen? De poes voelt er zich evengoed mee in z'n sas. En altijd blijf je het gevoel hebben dat er nog meer uit te halen valt. De limieten liggen nog mijlen verder.

En dan het geluid! De 1050 met standaard uitlaat klonkt een beetje teveel als een naaimachine maar mijn poes niet, die brult als een Tijger al blijft het volume wel beschaaft. De poes heeft Britse manieren.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2921
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ook een kwestie

Post by Stefke »

BMW GS ? Image
jamaar... ne gewone of een nieuwe LC? Image

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: ook een kwestie

Post by vet on wheels »

de LC, hemmik gelezen... Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ook een kwestie

Post by Blackbert »

'k Heb zo 't gevoel dat FM niet op zoek is naar 'nearly new'. Image

Anyway, FM, lees nekeer uw testverslag alsof 't van iemand anders is:

[i:1k6bgu51]Een klein verslagje :
Na de testrit [color=#4080FF:1k6bgu51]neig ik precies nog altijd meer naar de Trophy[/color:1k6bgu51]. De GS is
sowieso wendbaarder. Kijken naar waar je wil rijden is automatisch de juiste
richting sturen. Dat gaat zo vanzelf. De rijmodi is ook een geweldig iets. Het
verschil tussen 'rain' en 'dynamisch is immens. Van een rustig (maar nog altijd
actief genoeg) optrekken en bochten aansnijden en een zachte vering op slechte
weg, naar een aan de gas hangende motor die flitsend door de bochten swingt, met
wel een echt strakke en harde vering. En switchen tussen de modi is een fluitje
van een cent.
Maar... Ik heb moeite om op de motor te geraken. Ik krijg mijn been
nauwelijks over de motor gezwaaid, de zijkoffer zit in de weg. Ik ben natuurlijk al wat ouder, en niet van de lenigste...
De nieuwe boxer is veel agieler dan die van mijn RT, maar ik houd niet van het geluid. [color=#4080FF:1k6bgu51]Ik blijf de driecilinder van
Triumph prefereren.[/color:1k6bgu51]
Het stuur is ontzettend breed. Dat geeft meer controle, maar
het lijkt me op de lange duur vermoeiender dan de stuurpositie van een RT of
Trophy. [color=#4080FF:1k6bgu51]Toen ik met de Trophy reed, voelde die qua zitpositie onmiddellijk
vertrouwd aan[/color:1k6bgu51]. Op de GS moet ik wennen.
Windbescherming op de snelweg is minder dan op de toermachines, hoewel het
eigenlijk wel meeviel. Waar ik met de RT of Trophy het windscherm dikwijls
aanpas aan de omstandigheden, heb ik bij de GS niet de behoefte om dat lager te
zetten; ik zou het precies constant in de hoogste positie houden. Ik mis wel wat
praktische bergruimte. E?n zijkoffer is een pak minder ruim omwille van de
uitlaat; een opbergvakje voorin heeft de GS niet.
Conclusie: de GS is een geweldige motor met enkele pluspunten tegenover de
toermachines. Maar in enkele details doen de toermachines het beter. Dan is het
afwegen welke zaken voor mij het meest doorwegen. Ik ben er nog niet helemaal uit[/i:1k6bgu51].

Volgens mij is de kat in het bakkie, maar wil je 't nog niet toegeven. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2921
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ook een kwestie

Post by Stefke »

de LC, hemmik gelezen... Image
jamaar... hier toch niet! Image

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ook een kwestie

Post by F M »

Waarom dan niet de triumph explorer Image , of de nieuwe FJR van Yamaha Image
FJR: been there, done that. Not my cup of tea. Na 8 maanden al verkocht omdat de 'klik' er niet was.
Explorer. Ik kan er niet aan doen, rationeel gezien vind ik het een goede , aantrekkelijke motor, maar ook daar is de visuele klik er niet.
Een beginner zou niet met zo een zware motor mogen beginnen? Niet met dit blok, je kan daar heel rustig, op het gemak mee rijden. Alles verloopt bijzonder smooth. Een heel verschil met het 1050 blok van Triumph, daarmee moet je gewoon vooruit gaan, die dient niet om op het gemak te bollen. Met die motor moet je kunnen rijden
Bedankt, Tom. Je bedoelt toch dat een Trophy me zou liggen omdat ik niet kan rijden ? Image Image Image Image Image
jamaar... ne gewone of een nieuwe LC? Image
Ne gewone LC... Image
Als ge er maar winterbanden kunt opzetten, dat is toch `t voornaamste ..... Image Image

Ik denk dat de Triumph u beter gaat bevallen, met jaren verlangt ge meer naar rust en comfort... vind ik bij mij toch Image
Niemand die mijn winterbanden wil kopen ?[/size:szwpp4wg]
Awel, Vet, een pro GS argument is voor mij dat het gemakkelijker vlotter gaat in de bergen. Dat is eigenlijk het laatste argument dat me doet twijfelen om toch voor de GS te gaan.
Anyway, FM, lees nekeer uw testverslag alsof 't van iemand anders is:

Bert, ge hebt groot gelijk. Eigenlijk feitelijk is er meer voorkeur voor de Trophy.
Bij mij is dat zoiets als 'liefde op 't eerste gezicht' en dan kan de juste kleur de doorslag geven...
Image

Ik heb op tinternet een demo Trophy met 2900 km op de teller gevonden [b:szwpp4wg]in het blauw[/b:szwpp4wg]. Het kriebelt en het jeukt... Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: ook een kwestie

Post by Cotthem »

2900, das just uit rodage dan. Image Maar tis wel nen demo, is dat niet altijd een beetje opletten. Want eigenlijk heeft jan en alleman elk met hun rijstijl de rodage ingezet. Of telt dat niet meer zo bij nieuwe moto's
"...the path is the destination"

User avatar
Stefke
Posts: 2921
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ook een kwestie

Post by Stefke »

2900, das just uit rodage dan. Image Maar tis wel nen demo, is dat niet altijd een beetje opletten. Want eigenlijk heeft jan en alleman elk met hun rijstijl de rodage ingezet. Of telt dat niet meer zo bij nieuwe moto's
uit rodage??? Image dat is vanaf 50000km jong! en dan nog! Image

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ook een kwestie

Post by F M »

Impressies van de twee testritten:
GS:
[youtube:11cl1lts]http://www.youtube.com/watch?v=Y62nJPQaMiQ[/youtube:11cl1lts]
Trophy:
[youtube:11cl1lts]http://www.youtube.com/watch?v=iJaHsbHxzwM[/youtube:11cl1lts]
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ook een kwestie

Post by Muug »

wacht effe, mijn nikkel valt. FM, gij vergelijkt dus een all-road met een toermodel? Vreemd. Zeer vreemd. Geen wonder dat de GS toffer was in de bergen. Je had die GS beter vergeleken met een Explorer zoals Tom er ??n heeft.

Dus, bij deze, test eens die Explorer.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: ook een kwestie

Post by Harald »

Ni doen FM

Kuch kuch Image

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ook een kwestie

Post by F M »

wacht effe, mijn nikkel valt. FM, gij vergelijkt dus een all-road met een toermodel? Vreemd. Zeer vreemd.
Neen, niet vreemd. Ik rijd al sinds 1999 met toermotoren. Nu trok een all road mij ook wel aan. Dus is het toch logisch om met de beiden eens te rijden en te vergelijken ? Zodat ik zelf kan evalueren wat me het beste ligt ?

En van beide types heb ik het model gekozen dat me het meeste aanspreekt. Vandaar de keuze voor die 2.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ook een kwestie

Post by Muug »

maar dan moet ge niet verschieten dat die GS beter is in de bergen dan de trophy eh, da's gewoon logisch. Image Dus als het bochtengedrag in bergen een hoge prioriteit heeft, dan misschien toch eens de explorer proberen, zelfs al spreekt die u visueel minder aan.

just my 2 cents.

Post Reply