Husqvarna TR650 Terra modificaties

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

hij zal meer gaan verbruiken dus, als je die tempsensor gaat bedriegen.
Hangt ervan af h?. Door een meer optimale lucht/naft mix gaat het blok ook effici?nter draaien dan met de suboptimale mix die artificieel is ingesteld om euro-normen te halen.
Praktijkervaringen van TR-rijders indiceren dat het gemiddeld verbruik over lange afstand niet significant verschilt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

odyssey pc310 ? wel opletten want blijkbaar niet bruikbaar met gewone laders
dat opladen is inderdaad wel een probleem bij dat soort batterijen (Odessey en Shorai). Een klassieke druppellader die ook een health check en ontlading doet gelijk een Optimate is niet geschikt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by frederikw »

Lijkt mij veel miserie voor marginaal voordeel?
Plannen om wat extra windbescherming toe te voegen?

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by laouen »

En dan nu de mods op mijn beauty: RODE handkappen Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Harald »

En dan nu de mods op mijn beauty: RODE handkappen Image
Cool !!!
Ik zou die versieren met stickers, maar dan zou je eerst een naam moeten vinden voor hem of haar h?.

Image

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by zappa »

En dan nu de mods op mijn beauty: RODE handkappen Image
Cool !!!
Ik zou die versieren met stickers, maar dan zou je eerst een naam moeten vinden voor hem of haar h?.

Image
ROODKAPJE !!!! Image Image Image waar ga je heene ....
sig nature

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by petervdc »

En dan nu de mods op mijn beauty: RODE handkappen Image
Ah, tof, je krijgt ook iets Image
De wijzigingen worden op de 2 moto's doorgevoerd neem ik aan ?
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Plannen om wat extra windbescherming toe te voegen?
De OEM windwchermpjes zwaren nog in backorder toen we de motoren gaan ophalen zijn, maar die komen er dus wel op. Die zouden voldoende moeten zijn om de meeste winddruk van de torso af te houden zonder de turbulentie te veel langs de helm te leiden.
De wijzigingen worden op de 2 moto's doorgevoerd neem ik aan ?
De meeste zaken wel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Cotthem »

Image Image Image
"...the path is the destination"

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by laouen »

De wijzigingen worden op de 2 moto's doorgevoerd neem ik aan ?
De meeste zaken wel.
Idd, alleen de middenbok voor die van mij is nog niet besteld omdat ik eerst wil zien of ze al dan niet verlaagd moet worden.

Ik ben ook nog aan't overwegen om er toch een steviger stuurke op te zetten. Die originele zijn nogal 'buigzaam' naar't schijnt...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Vandaag nog wat in de garage gezeten. De tutoro leiding wat geoptimaliseerd en druppelaar wat verstevigd.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by laouen »

En ik heb wat zitten knutselen met plakplastiek Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Na de Tutoro ook nog even de schakelpedaal onder handen genomen. Het is een model uit 1 stuk en klapt dus niet in bij een valpartij (er moest ergens op bespaard worden zeker?). Nu staan die 650 blokjes erom bekend dat ze nogal gemakkelijk de schakelas buigen of breken bij een valpartij. Het niet inklappen wordt nog wat verergerd doordat de schakelpedaal zelf behoorlijk stevig is uitgevoerd.

We zijn zelf in Andorra eens zo een onfortuinlijke BMW rijder tegengekomen. Die zat een week zonder zijn motor en moest ook nog eens een stevige rekening betalen bij het weer ophalen van zijn herstelde 650GS.

Je de schakelpedaal uiteraard vervangen door Touratech bling. Maar een goedkopere oplossing die vaak wordt gebruikt is de bestaande pedaal wat verzwakken door er gaatjes in te boren. Zo gaat de pedaal plooien of breken ipv de schakelas.

't Is niet moeilijk, 't is gemakkelijk. Pedaaltje eraf gevezen en op mijn ge?mproviseerde werkbank vastgezet. Stap 1: de punch erin.
Image

Stap 2: gaatje uitboren.
Image

En dat 2 keer.
Image

Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de gaatje sgroot genoeg zijn. Misschien dat ik ze in de toekomst nog iets verder uitboor.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Blackbert »

Stap 3: een reserve schakelpedaaltje aanschaffen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by laouen »

Stap 3: een reserve schakelpedaaltje aanschaffen. Image
dat leek mij ook ne logische stap Image net zoals een reserve koppelingshendel trouwens Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Harald »

..
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de gaatje sgroot genoeg zijn. Misschien dat ik ze in de toekomst nog iets verder uitboor.
Veel verzwakking zit er niet in.
Je had gerust de 2 gaatjes mogen verdelen over de breedte van het hendeltje ipv de lengte.

Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Veel verzwakking zit er niet in.
Je had gerust de 2 gaatjes mogen verdelen over de breedte van het hendeltje ipv de lengte.
ik was ondertussen ook al tot die conclusie gekomen en heb de gaatjes nog wat verder uitgeboord.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Tom Triple »

Veel verzwakking zit er niet in.
Je had gerust de 2 gaatjes mogen verdelen over de breedte van het hendeltje ipv de lengte.
ik was ondertussen ook al tot die conclusie gekomen en heb de gaatjes nog wat verder uitgeboord.
Live from Duibthings County! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Door zo wat rond te hangen op forums met mensen die al wat meer ervaring hebben met de TR650 leer je ook veel bij over de zwakke punten. Zo zijn er al redelijk wat Terraristen die problemen hebben gehad met het overdrukklepje van de benzinetank. Resulterend in benzinefonteinen en in een enkel geval zelfs een beschadigde tank die het begeven heeft onder de druk. In plaats van af te wachten om te zien of het probleem zich ook bij onze Terratjes voordoet voorkom ik ze liever, dus dat overdrukklepje gaat er gewoon uit.

De kuipdelen waren al gedemonteerd. Laouen heeft die prfessioneel van beschermende plastic folie voorzien. De tankdophouder kan er dus gemakkelijk af nu.
Voor de zekerheid maar een vod in de vulopening gestoken, liever straks geen bouten uit mijn tank moeten vissen...
Image

Om de een of andere reden zijn de bouten voor de tankdophouder van de imbusovertuiging terwijl je voor alle andere bouten een torx-sleutel nodig hebt. Begrijpe wie kan.
Bij de Terra zit de tank -zoals bij zijn BMW-neefjes- onder het zadel. De vulopening is dus maar een trechter.
Image

Het teutje klikt gewoon uit de houder.
Image

De overdrukklep zit onder dat kleine rode blokje. Om het los te maken heb ik de allerkleinste torx-sleutel uit mijn collectie nodig.
Image

En daar is de verdachte:
Image

En deze prulletjes komen er dus uit.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Toevallig lag hier ook nog een setje Oxford Hot Grips die eigenlijk voor de FZ bedoeld waren, maar uiteindelijk nooit ge?nstalleerd zijn geraakt. Ze passen ook op de Terra, dus heeft het weinig zin ze nog verder stof te laten vergaren. En ik installeer ze liever voor ik aan handkappen begin.

Het linkerhandvat is gemakkelijk te verwijderen. Het handvat zelf is dezelfde maat aan de linker en de rechterkant. Aan de koppeling zit het op een plastic tube gekleefd die dan weer met 2 kleine schroefjes in het stuur vast zit. dat is dus vlug geflikt.
Image
Image

Aan de gashendel is het kwestie van de lijm te breken en het handvat van de plastic af te schuiven. Met behulp van een haardroger komt de lijm al wat los. De rest is kwestie van een lange platte schroevendraaier en veel wd40.
Image

De Hot Grips passen hier wel niet zonder modificaties. Op de foto hierboven zie je dat de originele tube voorzien is van enkele opstaande randjes waar de originele handvaten rond vast zitten. De Hot Grips passen daar niet over. Dus gaan het breekmes en de vijl erin.
Image

Na eerst proef passen blijkt dat de Hot Grips wat ver uit steken om de stuurgewichtjes er terug op te krijgen. Je zou kunnen beginnen snijden in de verwarmde handvaten. Die zijn daarop voorzien. Maar het is moeilijk om dat proper te doen. En bovendien is er een veel eenvoudigere en minder ingrijpende manier om het probleem op te lossen. De instrumenten links en rechts even wat los zetten en 3mm meer naar binnen weer vast zetten.
Daarna kan de definitieve plaatsing beginnen. En daarvoor is er geen geschiktere tool dan:
Image
Haarlak is perfect. In vloeibare toestand werkt die als glijmiddel, eens droog als lijm.

Image
Image

Daarna is het kwestie van de bekabeling proper weg te werken en de stekkers goed in te pakken met tape.
Image

Volgens de handleiding kan de controlemodule nogal warm worden en mag je ze niet tegen de batterij aan monteren. Onder het zadel is er jammergenoeg elders niet zo heel veel plaats. En bovenop de benzinepomp lijkt me ook niet de ideale plaats. Maar met wat passen en proberen blijkt dat er voldoende plaatse is tussen het dwarsbalkje van het frame en het zadel. Ideaal om eventuele overtollige warmte kwijt te geraken. Voorlopig heb ik de module daarop vastgezet met wat tie-wraps, in afwachting van een permanentere oplossing.
Image

En tot slot het bedoeningsblokje op het stuur gemonteerd. Dat is behoorlijk bulky en op de terra is er niet meteen een geschikte plaats om het meegeleverde montageplaatje te gebruiken. Dus wordt er creatief gebruik gemaakt van een rondslingerende ring om kilometertellers op een fietsstuur te monteren. Past perfect!
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply