maak ik me onnodig zorgen?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

sinds deze zomer, hoor ik bij 't afremmen (anders niet maar het is er wel nog, maar dat komt waarschijnlijk doordat er te veel motolawaai is om 't horen) een z zz zz slepend geluid, soms zzt zzt zzt zzt. hangt van de snelheid af.
Wat ik ook probeer ontkoppelen, remmen voor, remmen achter, vlugger terugschakelen, niet terug schakelen...... Image ik blijft horen.

In de garaas over had, ze hebben de remblokken achter vervangen (30000km) die waren al vervangen op 15000.
Vooraan zijn ze nog niet vervangen....
Ik kan hem (naar mijn kunnen) vlot vooruit duwen, blijft dus eigenlijk niks hangen.

En straks ... als't kouder ga worden terug mijn afrem probleem? ? Image


zie begin dit jaar


en JA 't is ne ktm met niet anders dan problemen, maar dat weet ik nu al, na dat zoveel keer te moeten lezen
Maar mocht er iemand wel een serieus gedacht hebben?
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1258
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by Raketman »

Kettingspanning niet goed (te slap) ?
Ketting versleten (zweeft over de tandwielen, kan zingend geluid veroorzaken) ?
Kettinggeleider vooraan links aan de achterbrug die loskomt ?
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

Ketting spanning hebben ze onlangs nog gedaan, ziet er ook nog strak uit.

op 18d is ketting en tandwiel(en) vervangen, nu 30d zou toch heel vroeg zijn? Image zeker nu ik goed luisterde naar u en vlugger terugschakel zodat ze niet hangt te kletteren?

dat derde misschien? kan ik dat zelf merken?
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by Blackbert »

Raket, bedoel je die geleider die vooraan rond de achterbrug zit, waar de ketting over loopt naar 't voorste tandwiel? Dan zou 't een boutje moeten zijn dat loskomt. ketting zover mogelijk omhoog trekken en kijken. Passende sleutel (8mm?) gebruiken om te voelen of ze nog vaststaan.

Zit het voorste spatbord nergens tegen de band te schuren?
Aangekoekt vuil+vet rond het voorste tandwiel, achter dat plastieken dekseltje?
Of gewoon een remschijf die een remblokje raakt, ergens.

Wiel van de grond en er aan draaien, voor en achter, kan veel duidelijk maken.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by Stefke »

oordoppen, en uw probleem is opgelost... Image

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »


Wiel van de grond en er aan draaien, voor en achter, kan veel duidelijk maken.
daar heb ik een probleem, wou zo'n "optil-tafeltje" kopen, gemakkelijk ook voor de klx, maar bij de smt zitten de uitlaten onder aan zijne buik, juist een krik onder de voetsteun zou hem van de grond krijgen acheraan, maar zover ben ik nog niet geraakt?

maar ik ga vandaag ne keer goed het overtollige vet van rond de ketting weghalen misschien .. of idd kijken of er nergens iets sleept van spatbord, of ik iets los zie /voel zitten.

op de remschijf (tussen de remblokken veronderstel ik) spuit ik altijd goed met de hogedrukreiniger, om zand en vuil d'r van tussen te halen? In garage denken ze dat 't afremprobleem daar mee te maken heeft?
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

oordoppen, en uw probleem is opgelost... Image
als ik zeker zou zijn dat geen kwaad kan, dan is dat voor mij ok, maar ziet eens dat die moto ineens zijn boel toesmijt a vb 120 zou al voor minder stoppen met luidop zingen
Image
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

remschijf die een remblokje raakt..


zou de schijf dan niet heet staan? daarjuist half uurtje gereden en aan de schijven gevoeld stonden niet warm.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

update(tje)

klodders vet weg geprutst rond de ketting, (waar dat ik die klodders dan allemaal terug gevonden heb Image , ik versta 't niet hoe dat in mijn keuken is terecht gekomen Image , [color=#FF8000:2u1sl0p3]met welk produkt kan je dat netjes opkuisen[/color:2u1sl0p3], ook van motobroek? zadel? Image )

Mijne man ne keer mee laten rijden..... hij merkt niks abnormaal... niet alleen tussen , ook IN.. mijn oren Image

Misschien was zijn ritje te kort en te rustig, moto niet warm, volgens mij begint het maar nadat die goed warm staat?
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by Blackbert »

Remmenreiniger. dan uw ketting weer smeren als die ook een sprits gehad heeft.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

aha, vamiddag de moto gewassen, om goed aan dat vettig achterwieldinges te kunnen kuisen, duw ik hem wat vooruit, en wat hoor ik Z Z Z Z Image

zal iets vooraan met de remmen / blokken / schijven ....? zijn? ? of niet zijn? das de vraag Image
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by TRooPER »

aha, vamiddag de moto gewassen, om goed aan dat vettig achterwieldinges te kunnen kuisen, duw ik hem wat vooruit, en wat hoor ik Z Z Z Z Image

zal iets vooraan met de remmen / blokken / schijven ....? zijn? ? of niet zijn? das de vraag Image
misschien uw remmen die beetje blijven plakken aan de schijven, op zich niet echt een probleem,
als ge de mogelijkheid hebt om uw voorwiel/achterwiel eens van de grond te krijgen en met de hand te laten
ronddraaien, als de weerstand met de remblokken niet te groot is geen zorgen over maken.
Kunt ge uw wiel niet verdraaien...... toch eens de remmen/cilinders (laten) kuisen
Voor uw wasbeurt kunt ge ook al eens 'brakecleaner" op uw remblokken spuiten, dan krijgt ge dat zwart vuil stof
vrij gemakkelijk (zonder demonteren) voor een deel toch weg.


Als het uw remmen NIET zijn: misschien ketting TE STRAK?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

nee nee ketting niet te strak, was de moto aan 't kuisen om z'n ketting te gaan laten aanspannen en te voorkomen dat ik terug de opmerking " heb je d'r mee weesten crossen?" krijg Image

remmenreiniger, das iets dat ze in de motogaraas verkopen? kon dat ( volgens uw reismaat(je)) ook gebruiken om het "verloren gelopen" kettingvet weer weg te krijgen.

En remmenreiniger op de remschijf? kan dat niet kwaad? ben nogal voorzichtig met wat op de schijven terrecht komt Image Image

als 't dan na grondig proberen reinigen nog is, kan 't zijn dat de remblokken vooraan aan vervanging toe zijn? (32800km) achter al 2x ?
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by TRooPER »

remreiniger kunt ge in autozaken ook kopen,

is een goeie ontvetter en kan gebruikt worden voor meer dan alleen remmen te reinigen,
kan geen kwaad voor uw remschijf, zou nogal moelijk zijn om juist naast uw schijf te mikken...

als ge recht op uw voorwiel naar uw remblokken kijkt, ziet te toch op zich of uw blokken op zijn of niet,
als ge nog min 2-3 mm ziet , kunt ge nog effe voort, tenzij ze scheef afslijten: dat kunt ge enkel zien als ge uw wiel eens demonteert.

als ge uw smt toch binnen steekt om ketting te spannen, laat ze dan uw zZZZZZZZZZZ eens horen...
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

Ik Imagezzzzzzzzzzaag daar al over in de garaas van sinds 30d onderhoud, met gevolg dat ze de achterremblokken vervangen hebben, de ketting spannen hebben ze gister gedaan, vandaag ga ik 200km ottostraad nemen, tenzij ik er vroeger af ga voor wat beweging Image

als ik naar de remblokken kijk Image zie ik dat toch niet zenne, de voorvork zit in de weg, Image kan niet dicht genoeg gaan zien Image

maar alvast wreed merci voor de tips Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by duibhce Kaelann »

is een goeie ontvetter en kan gebruikt worden voor meer dan alleen remmen te reinigen,
kan geen kwaad voor uw remschijf, zou nogal moelijk zijn om juist naast uw schijf te mikken...
kan inderdaad geen kwaad voor de remschijven.
Is over het algemeen wel nogal aggressief voor lakken dus proberen niet op kuipdelen of tank enzo te spuiten Image
En inderdaad een zeer goede ontvetter dus ook uit de buurt houden van dingen die vet moeten zijn (lagers, ketting, ...)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: maak ik me onnodig zorgen?

Post by zappa »

ela, vanmorgen (hij stond buiten op 't terras te slapen Image ) was't nog steeds aan 't vriezen, sinds ik gisteravond toekwam in de ardennen.
Maar ik ben niet over mijn stuur gevlogen, er is dus hoop dat het koud weer probleem weg is.

d'r zitten sinds laatste onderhoud 30d nieuwe remblokken achter, zou het dan toch daaraan gelegen hebben?
sig nature

Post Reply