Best verkochte moto's 2014 so far

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Wipr »


User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2925
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by duibhce Kaelann »

Wel straf dat die MT-kes van Yamaha direct al zo goed verkopen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Wipr »

duibhce Kaelann wrote:Wel straf dat die MT-kes van Yamaha direct al zo goed verkopen.
Goh, al eens naar de prijs gekeken? Zelfs kawa, honda BMW zelfs proberen maar hun prijs naar beneden te halen wetende dat Yamaha een bijna onverslaanbaar pakket aanbiedt voor een lage prijs.

Wat ik zorgwekkend vind is dat Honda meer en meer van de planeet lijkt te verdwijnen. In het Antwerpse zijn er bijna tot geen Honda +125cc motorfietsen.

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Muug »

wie zegt dat die cijfers zuiver op de graat zijn? Importeurs/dealers durven al eens moto's registreren juist om die cijfers omhoog te krijgen.... zij die al een nagelnieuwe KTM gekocht hebben die dan plots Oostenrijks blijkt te zijn kunnen het weten.

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by tandwieleke »

Wipr wrote:
Wat ik zorgwekkend vind is dat Honda meer en meer van de planeet lijkt te verdwijnen. In het Antwerpse zijn er bijna tot geen Honda +125cc motorfietsen.

Dat heeft Honda Belgi? alleen aan zichzelf te danken.
Of hoe een manager er op enkele jaren tijd deskundig in slaagt een merk de nek om te wringen.
Dat de Jappen dit laten begaan, begrijp ik ook niet. Zit mss. in hun Harakiri cultuur?

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Stefke »

tandwieleke wrote: Dat heeft Honda Belgi? alleen aan zichzelf te danken.
Of hoe een manager er op enkele jaren tijd deskundig in slaagt een merk de nek om te wringen.
Dat de Jappen dit laten begaan, begrijp ik ook niet. Zit mss. in hun Harakiri cultuur?
Ja daar zijn ze echt wel lomp bezig. Zo lomp dat het met geen woorden te beschrijven is... :shock:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Wipr »

Heel juist Stefke en tandwiel. Ik zou heel graag mijn gedacht eens zeggen tegen de Honda top in een open brief maar hoe kom je in godsnaam aan het mailadres zonder daarbij eerst langs Honda Belgi? te moeten passeren.

Ik kende, kende is het goede woord, redelijk wat Honda mensen. Weinigen hebben er nog een goed woord over te zeggen. Ondanks dat ze wel wat potentieel hebben laten ze ontzettend veel schieten in Belgi?. Naar wat ik me ooit heb laten wijsmaken zijn ze gewoon niet ge?nteresseerd in de Belgische markt. Een markt die amper iets teweeg heeft gebracht in het verleden en het zal er niet op beteren. Ik zie Honda Belgium ooit nog opgedoekt zien worden en dat ze vanuit Nederland hun belangen gaan behartigen met name Honda Benelux.

In ieder geval, ik koop geen nieuwe Honda meer zolang de situatie niet veranderd.

Mario
Posts: 730
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Mario »

kunnen jullie voor de niet-ingewijden of voor Beoti?rs als ik misschien wat duidelijker zijn ? :wink:

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Jopet »

Verandering doet kopen, dus nieuwe modellen doen het meestal goed bij een merk, zelf een topmerk als BMW zorgt er voor dat er bijna jaarlijks wat vernieuwingen gebeuren aan hun motoren en zo blijven ze verkopen.
Sommige modellen blijven zo goed als onveranderd en geraken dus niet meer verkocht, mensen willen vernieuwing, bijvoorbeeld de Honda Pan European ST 1300 is al van 2002 op de markt, het uitzicht van de motor is in die 12 jaar nauwelijks veranderd, dus wie vandaag op zoek is naar een toermotor wil dit toch niet, neem je dan bvb de R1200RT (in 2002 nog de 1150), kreeg na enkele jaren een facelift en is nu vervangen door de LC. Dus heb je in vergelijking met de Pan toch 3 verschillende modellen, facelifts niet meegerekend....

In de jaren '90 reed ik met een Daihatsu Applause, in 97 was die na een ongeval perte total, ik kreeg er nog 120.000 bfr voor en kon op zoek naar een nieuwe wagen, dit is ongetwijfeld mechanisch de beste auto die ik ooit gehad heb, 7 jaar probleemloos mee gereden maar wilde niet opnieuw een Applause kopen omdat het model nog steeds hetzelfde was.....

Verandering van spijs doet eten....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by toeternietoe »

Ik ben altijd al een Honda rijder geweest, zowel met brommer, moto en auto, maar ik vind bij Honda echt niks meer waar ik nog enthousiast over wordt. Bovendien zijn alle dealers (moto) in de wijde omgeving verdwenen. Daarom heb ik vorig jaar voor de eerste keer iets anders gekocht dan Honda.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Stefke »

Mario wrote:kunnen jullie voor de niet-ingewijden of voor Beoti?rs als ik misschien wat duidelijker zijn ? :wink:
Mijn baas had op korte termijn een paar nieuwe moto's nodig. Een stuk of 30 om precies te zijn. Dus even bij Honda polsen of ze dat kunnen leveren en zo ja bij welke dealers? En of we zo'n modelletje eens konden testrijden voor een dag of drie.

Daar is dus gewoon weinig of geen reactie op gekomen. (geen goesting? geen dealers? geen tijd? bestelling niet groot genoeg?)
Een testmodel was beschikbaar maar moest zelf afgehaald worden in Zellik na afspraak. Dus maken wij wat later een afspraak en blijkt het model niet meer direct beschikbaar wegens ergens anders in test... :S En of we later nog eens zelf konden terugbellen...? :icon:
Ik weet niet welke commerci?le talenten er daar rondlopen bij Honda maar dit zegt wel genoeg zeker... :roll:

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by tandwieleke »

Stefke wrote:
Mario wrote:kunnen jullie voor de niet-ingewijden of voor Beoti?rs als ik misschien wat duidelijker zijn ? :wink:

Ik weet niet welke commerci?le talenten er daar rondlopen bij Honda maar dit zegt wel genoeg zeker... :roll:
Dat er geen nieuwe modellen op de markt komen ligt niet aan Honda Belgi?. Maar een aantal jaren is er op directieniveau een en ander veranderd. De nieuwe CEO /motoren Belgi? zette de dealers onder druk om zoveel van model X te nemen, als je een aantal van populair model Y wou. Dus de dealer bleef met een aantal onverkoopbare modellen X zitten, die hij sterk moest braderen om ze de deur uit te krijgen. (of hoe jaag je je verkoopcijfers naar omhoog, op andermans kosten). De toonzaal moest groter, de marges kleiner. Meerdere dealers zagen het niet meer zitten en deden dicht. Het aantal agentschappen Honda daalde en dus kelderde de verkoop. De medewerkers van Honda zijn daar ook niet gelukkig mee, maar de baas beschikt. Allez, neem nu een grootstad als Antwerpen: geen enkele offici?le Honda dealer meer.
Gent idem dito. Enz.

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Jopet »

tandwieleke wrote:Allez, neem nu een grootstad als Antwerpen: geen enkele offici?le Honda dealer meer.
Gent idem dito. Enz.
In Brugge ook niet... maar naast Honda ook geen Suzuki dealer, geen Yamaha dealer, geen BMW dealer, geen Harley dealer, geen Kawasaki dealer, geen KTM dealer, geen Aprillia dealer, geen Moto Guzzi dealer, geen Triumph dealer..... met andere woorden in Brugge en al zijn randgemeenten hebben we geen enkele motodealer :bleiten: :bleiten: :bleiten:

Ik zou liegen, we hebben wel een Vespa dealer, een Sym dealer en een Kymco dealer :blob1:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Wipr »

Tandwiel :thumbsup: Uitleg
Zo is het dus, ik snap het niet goed. In Antwerpen heb je BMW op de Boomsesteenweg in Aartselaar, Van Roosbroeck (Yamaha) in Schoten, KTM in Deurne, Triumph grens berchem, Borsbeek, Deurne en toch nog redelijk bromfietsdealers die naast hun fietsen ook 125cc verkopen waaronder ook Honda.
Honda kan je nog krijgen bij Idealmotors in Melsele maar als ik daar een vraag stel waarop het antwoord met zekerheid te weten en toch een ander antwoord krijg dan zou moeten dan is het een uitgemaakte zaak, hier koop ik niet. In Mechelen zou je nog een Honda dealer hebben en al de andere en den heb ik het over een drietal zijn verdwenen in groot Antwerpen.

Ik ben juist juist terug van Boekhout? Ergens in Oost-Vlaanderen. Kameraad heeft zich een CBR1100XX van 2005 aangeschaft. Binnensmijten bij een onafhankelijke garagist en voor de rest stukken genoeg voor handenals je problemen hebt. Toch stukken nodig dan is er het internet. Honda belgie niet voor nodig.

Bij Van Roosbroeck bijv zei de patron me dat hij het wel merkt dat grote Japanse concurrent Honda niet meer te verkrijgen is in de wijde omgeving. Rouwig is hij er niet om maar langs de andere kant ziet hij het ook allemaal gebeuren hoe zijn collega's behandeld worden door de importeurs. :schieten:

Mario
Posts: 730
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Mario »

in Turnhout is 2wheels inderdaad al een tijdje dicht
ben net eens op de website van Verboven in Malle gaan kijken ; daar word je ook niet veel wijzer van en dat lijkt op afbouwen of op een herori?ntering op classics (dacht dat ze daar vroeger de Japanse merken verkochten, maar er wordt op de site gewoon niet meer over gerept)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Wipr »

Mario wrote:in Turnhout is 2wheels inderdaad al een tijdje dicht
ben net eens op de website van Verboven in Malle gaan kijken ; daar word je ook niet veel wijzer van en dat lijkt op afbouwen of op een herori?ntering op classics (dacht dat ze daar vroeger de Japanse merken verkochten, maar er wordt op de site gewoon niet meer over gerept)
De eigenaar van 2wheels is samengegaan met Verboven uit malle. Dus een van de twee zaken moest de deuren toedoen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by bompa »

Wipr wrote:
Mario wrote:in Turnhout is 2wheels inderdaad al een tijdje dicht
ben net eens op de website van Verboven in Malle gaan kijken ; daar word je ook niet veel wijzer van en dat lijkt op afbouwen of op een herori?ntering op classics (dacht dat ze daar vroeger de Japanse merken verkochten, maar er wordt op de site gewoon niet meer over gerept)
De eigenaar van 2wheels is samengegaan met Verboven uit malle. Dus een van de twee zaken moest de deuren toedoen.
Zou het misschien niet kunnen dat Verboven zijn zaak voor een deel overgelaten heeft om zo stilletjes aan binnen een paar jaar op pensioen te gaan , allee ik weet het niet ik denk dat maar he :grin:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Wipr »

Het juiste verhaal kom ik nog wel te weten. Zal wel zoiets zijn.

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Tux »

Muug wrote:wie zegt dat die cijfers zuiver op de graat zijn? Importeurs/dealers durven al eens moto's registreren juist om die cijfers omhoog te krijgen.... zij die al een nagelnieuwe KTM gekocht hebben die dan plots Oostenrijks blijkt te zijn kunnen het weten.
Ik heb zo'n vermoeden dat "firma-moto's" hier een groot aandeel in hebben. Zelfde fenomeen als met auto's toch?

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Best verkochte moto's 2014 so far

Post by Jopet »

Muug wrote: zij die al een nagelnieuwe KTM gekocht hebben die dan plots Oostenrijks blijkt te zijn kunnen het weten.
Ik denk dat ik vooral verwonderd zou zijn moest mijn KTM geen Oostenrijker geweest zijn..... Waar zou de KTM anders vandaan moeten komen? Begrijp eigenlijk niet wat Muug hier mee bedoelt....

Als je een nieuwe motor koopt dan is het een nieuwe motor, van om het even welk land hij komt.
Motors of auto's met dag inschrijving kunnen nooit als nagelnieuw ingeschreven worden nadien, dit is steeds een 2de hands motor of wagen ook al komt hij uit het buitenland.
Dat zie je bijvoorbeeld veel bij firma's als Cardoen en Dex, maar nieuw met daginschrijving = nieuwe 2de hands.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply