Opbokken met linkse voet?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Opbokken met linkse voet?

Post by the riding man »

Mijn grote zware k100 vergt bij het opbokken de juiste techniek, en dan gaat het wel, maar zeker niet als vanzelf. Maar daarstraks toen een collega mij bezig zag, gaf hij mij de tip om in het vervolg met mijn linkse voet op te bokken. Ik had hier nooit zelf opgekomen want het lijkt me totaal geen logische handeling. Maar volgens hem doen vele motorrijders dat en het verbaasde hem zelfs dat ik dat niet wist. Nu ja, ik heb het ondertussen nog niet geprobeerd, dat is voor morgen. Maar ik wou nu toch eens weten of er echt zoveel mensen dit zo doen? En zo ja: gaat dit echt beter?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Opbokken met linkse voet?

Post by OzzePaa »

Azoewe dus : :pijlr: https://www.youtube.com/watch?v=rHUn9UqdpVk]

Gertruud en den Blaawe Geschelpte gaan inallegeval vanzelf op hun [strike]bek[/strike] bok als ik m'n rechterpootje gebruik ... goe gaan opstaan en wat heffen met rechterhand en hop : hem staat erop :geek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Opbokken met linkse voet?

Post by Muug »

beetje onhandig gedoe op dat filmpje toch, en dat stuur loslaten :sterrekes:

en jep, linkervoet op de hefboom van de middenbok, lijkt mij extreem logisch, linkerhand aan linkerkant van 't stuur, NIET trekken aan het stuur, en terwijl je met al je gewicht op de hefboom gaat staan, trek je de moto met je rechterhand omhoog en vooral ook naar achteren. Wel EERST goed opletten dat beide pootjes van je moto op de grond staan !

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Opbokken met linkse voet?

Post by Wipr »

Ja hoor links, rechts lijkt me juist klungelen

edje
Posts: 60
Joined: 03 Mar 2010 23:30

Opbokken met linkse voet?

Post by edje »

doe dat altijd met rechts pootje... :S
Yamaha FJR 1300 Tech Graphite 2015
WWW.FJRijders.net
MAG-lid

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Opbokken met linkse voet?

Post by Wipr »

Hangt er toch vanaf hoe je bovenlichaam zich bevindt ten opzichte van de motor. Eigenlijk moet ik mijne mond houden want weet amper nog hoe ne moto er ui ziet :lipsrsealed2: :gieren:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Opbokken met linkse voet?

Post by Stefke »

Rechtse voet natuurlijk! En alleen de rechtse voet! Om te beginnen sta je best centraal naast de motor met je neus naar de motor toe of zelfs naar achteren gekeerd. Benen liefst lichtjes gespreid om stabiel te staan. En dan is het al klaar en duidelijk welke voet er het kortste en dus ook het beste bij de middenpoot staat. Stuur vast houden met linkerhand, rechterhand ergens onder het zadel, lichtjes voorover buigen. Twee pootjes de grond doen raken en dan volle gewicht op de poot duwen en met rechterhand de kont recht omhoog trekken. Klaar is kees. Uw hand zou eigenlijk boven je rechtervoet moet zitten en door je eigenlijk op te spannen tussen rechterhand en rechtervoet duw je de motor omhoog.


Met die linkervoet dat snap ik totaal, niet. Je staat toch gewoon veel te ver naar achteren?

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Opbokken met linkse voet?

Post by susse »

als ge ni weet hoe ge hem moet opbokken, haal dat ding er dan af, saves weight :ermm:
jommo... nagommenegank...

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Opbokken met linkse voet?

Post by the riding man »

Stefke wrote:Rechtse voet natuurlijk! En alleen de rechtse voet! Om te beginnen sta je best centraal naast de motor met je neus naar de motor toe of zelfs naar achteren gekeerd. Benen liefst lichtjes gespreid om stabiel te staan. En dan is het al klaar en duidelijk welke voet er het kortste en dus ook het beste bij de middenpoot staat. Stuur vast houden met linkerhand, rechterhand ergens onder het zadel, lichtjes voorover buigen. Twee pootjes de grond doen raken en dan volle gewicht op de poot duwen en met rechterhand de kont recht omhoog trekken. Klaar is kees. Uw hand zou eigenlijk boven je rechtervoet moet zitten en door je eigenlijk op te spannen tussen rechterhand en rechtervoet duw je de motor omhoog.


Met die linkervoet dat snap ik totaal, niet. Je staat toch gewoon veel te ver naar achteren?
Dit is dus exact hoe ik het altijd doe en in het verleden ook gedaan heb. Maar deze K is wel de moeilijkste van allemaal. Maar zoals ik zei, het lukt wel altijd zonder problemen, maar niet als vanzelf zoals bij de vorige motoren die ik gehad heb.

Gewoon dat ding eraf zoals da spook zegt is geen optie bij den deze. Eerst en vooral smoort hem dan gelijk zot na een dag stil gestaan te hebben en heb al van K-bezitters vernomen dat het carter kan beginnen scheuren na veelvuldig op de zijpikkel te zetten, en zeker in beladen toestand.

Trouwens, net uitgeprobeerd en raar maar waar: met de linkse voet gaat het veel beter. Maar ik kan er zelf ook geen verklaring vinden zo direct. Ik ben mijn collega dankbaar voor de tip! Weer wat bijgeleerd se.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Opbokken met linkse voet?

Post by Koeno »

Sevenfifty weegt wel 20kilo minder, maar zelfs in schotland nooit problemen gehad met op de middenbok te zetten...
De VF 750 S van mijn schoonbroer weegt ergens 240kg en zelfs die kreeg ik op de middenbok gewoon door op de middenbok te gaan staan (zorgen dat je mooi recht staat, zodat de kracht/gewicht recht naar benede gaat)...

mijn techniek:
Linkse voet op de middenbok, en als het echt zwaar is, met rechterhand het stepje vastnemen en hopla, middenbok op.
Altijd eerst de middenbok rustig laten zakken, zodat deze zeker steunt op zijn 2 pootjes (motor proberen "links/rechts" te kantelen".)

Ik heb mij al 1 keer met de sevenfifty mispakt, denkend dat hij op de 2 pootjes stond, maar toen die plots mijn richtig uitkantelde + van de bok wegreed, heb ik even de hulk mogen spelen om hem niet moeten neer te leggen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Opbokken met linkse voet?

Post by F M »

Ik doe het ook altijd met de rechtervoet.

Maar of het gemakkelijk of niet gaat, hangt voor een groot deel af van het ontwerp. Met de RT was het een fluitje van een cent, met de veel lichtere KTM gaat het veel moeilijker.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Opbokken met linkse voet?

Post by Muug »

Stefke wrote:Rechtse voet natuurlijk! En alleen de rechtse voet!
ge hebt gelijk zenne, 'k was weer bezig met onzin uit te kramen. :bleiten: Merci om mij op mijn plek te zetten :bowdown:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Opbokken met linkse voet?

Post by the riding man »

Dubbele post mag verwijdert worden
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Opbokken met linkse voet?

Post by the riding man »

F M wrote:Ik doe het ook altijd met de rechtervoet.

Maar of het gemakkelijk of niet gaat, hangt voor een groot deel af van het ontwerp. Met de RT was het een fluitje van een cent, met de veel lichtere KTM gaat het veel moeilijker.
Bij mijn ktm adventure ging het als een fluitje van een cent tov de k100 nu. Maar als ik eens een middenbok van een k1100 voorbij zie komen, dan vijs ik die er wel eens onder. Zou een verschil van dag en nacht zijn door slechts een kleine wijziging in constructie en hij past zonder problemen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Opbokken met linkse voet?

Post by the riding man »

Koeno wrote:
mijn techniek:
Linkse voet op de middenbok, en als het echt zwaar is, met rechterhand het stepje vastnemen en hopla, middenbok op.
Heb ik vanmorgend dus ook voor eerste keer gedaan met de linkse voet, en dat ging inderdaad duidelijk veel beter dan met de rechtse. Al snap ik zelf niet waarom, want je lichaamsgewicht blijft hetzelfde met linkse of rechtse voet.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Opbokken met linkse voet?

Post by F M »

Een gokje als uitleg: door de linkervoet te gebruiken sta je verder naar achter tegenover de motor, waardoor je automatisch beter de acherkant omhoog trekt ?

Ik kan me voorstellen dat dit beter werkt, maar je verliest wel controle en evenwicht.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Opbokken met linkse voet?

Post by Muug »

the riding man wrote:Heb ik vanmorgend dus ook voor eerste keer gedaan met de linkse voet, en dat ging inderdaad duidelijk veel beter dan met de rechtse. Al snap ik zelf niet waarom, want je lichaamsgewicht blijft hetzelfde met linkse of rechtse voet.
mogelijks kan je meer trekkracht zetten met je rechterhand?

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Opbokken met linkse voet?

Post by Koeno »

F M wrote:Een gokje als uitleg: door de linkervoet te gebruiken sta je verder naar achter tegenover de motor, waardoor je automatisch beter de acherkant omhoog trekt ?

Ik kan me voorstellen dat dit beter werkt, maar je verliest wel controle en evenwicht.
Verlies van controle?
Dat snap ik niet, nog nooit het gevoel gehad dat ik geen controle had (tenzij de middenbok niet 100% correct op de grond stond)

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Opbokken met linkse voet?

Post by den Bullet »

De enige moto die 'k moeilijk(er) op de middenpoot kreeg, was de 80RT. Maar als 'm op de middenpoot stond, kwamen beide wielen op de (egale) grond, dus poot was blijkbaar ietwat verbogen.
Met de K100 en de GS en alle andere heb ik nooit problemen gehad (ondanks mijne 1,68m en 65kg ...).
En rechtse voet.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Opbokken met linkse voet?

Post by petervdc »

the riding man wrote:Bij mijn ktm adventure ging het als een fluitje van een cent
Ah bon ? Vind ik helemaal niet hoor...
Keep going

Post Reply