Zitpositie...
Zitpositie...
Een vraagje...
Zitten op ne moto is vrij belangrijk...
Goede zitpositie = goed rijden, zoveel is mij duidelijk gemaakt...
Door de instructeur werd duidelijk gemaakt: bal van de voet op het stepje, en voet verzetten om te schakelen...
Het kruis enkele centimeters van de tank en (met dank aan muug) de armen wat gebogen...
Op de sevenfifty heb ik nog nooit problemen gehad, allemaal goed te doen...
Op de vfr daarentegen ervaar ik enkele problemen:
1: kruis op enkele centimeter van de tank? forget it, ik schuif er constant tegen en constant benen tegen de tank knijpen is vrij ongemakkelijk + krampachtig rijden... maar met het kruis tegen de tank is een beetje verzitten in de bochten vrij lastig (dan steekt de buitenste knie uit en plakt de binnenknie tegen de tank (omgekeerd van hoe het hoort lijkt mij).
2: bal van de voet op het stepje gaat wel, maar wordt na een tijdje zeer vermoeiend aan de knie, en geeft dus ook een pijnlijke knie... De bal van de voet op het stepje geeft een zeer actieve houding vind ik wel, maar 't is ook niet zo gemakkelijk... Ik dacht om te testen eens het rubber van de stepjes te nemen, om zo de voeten "iets" lager te hebben en de hoek van de knie wat aangenamer te maken...
3: gebogen armen = geen probleem...
Iemand ideekes wat ik beter kan doen? of wat ik aan de motor kan doen om de zitpositie (met bal van de voet ed) te vergemakkelijken?
Hop hop?
Ik moet leren rijden tegen 20juni (en ook tegen 28juni :p )
Zitten op ne moto is vrij belangrijk...
Goede zitpositie = goed rijden, zoveel is mij duidelijk gemaakt...
Door de instructeur werd duidelijk gemaakt: bal van de voet op het stepje, en voet verzetten om te schakelen...
Het kruis enkele centimeters van de tank en (met dank aan muug) de armen wat gebogen...
Op de sevenfifty heb ik nog nooit problemen gehad, allemaal goed te doen...
Op de vfr daarentegen ervaar ik enkele problemen:
1: kruis op enkele centimeter van de tank? forget it, ik schuif er constant tegen en constant benen tegen de tank knijpen is vrij ongemakkelijk + krampachtig rijden... maar met het kruis tegen de tank is een beetje verzitten in de bochten vrij lastig (dan steekt de buitenste knie uit en plakt de binnenknie tegen de tank (omgekeerd van hoe het hoort lijkt mij).
2: bal van de voet op het stepje gaat wel, maar wordt na een tijdje zeer vermoeiend aan de knie, en geeft dus ook een pijnlijke knie... De bal van de voet op het stepje geeft een zeer actieve houding vind ik wel, maar 't is ook niet zo gemakkelijk... Ik dacht om te testen eens het rubber van de stepjes te nemen, om zo de voeten "iets" lager te hebben en de hoek van de knie wat aangenamer te maken...
3: gebogen armen = geen probleem...
Iemand ideekes wat ik beter kan doen? of wat ik aan de motor kan doen om de zitpositie (met bal van de voet ed) te vergemakkelijken?
Hop hop?
Ik moet leren rijden tegen 20juni (en ook tegen 28juni :p )
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Zitpositie...
Knie?n goed tegen de tank houden heb ik zeer vlug geleerd op het einde van het rechte stuk op Croix. De combinatie van hoge snelheid, heel hard remmen en knieen los van de tank resulteerde in een zeer pijnlijke eerste rechtse bocht en zelfs de daaropvolgende bochten waren nog niet bepaald aangenaam.Koeno wrote:1: kruis op enkele centimeter van de tank? forget it, ik schuif er constant tegen en constant benen tegen de tank knijpen is vrij ongemakkelijk + krampachtig rijden... maar met het kruis tegen de tank is een beetje verzitten in de bochten vrij lastig (dan steekt de buitenste knie uit en plakt de binnenknie tegen de tank (omgekeerd van hoe het hoort lijkt mij).
Echt constant hard knijpen is ook niet nodig, maar toch een beetje druk. Wat ook kan helpen is anti-slip stickers van bvb stompgrip.
Ne comfortabelere motor kopenKoeno wrote:Iemand ideekes wat ik beter kan doen? of wat ik aan de motor kan doen om de zitpositie (met bal van de voet ed) te vergemakkelijken?
ge hebt natuurlijk een sportieve motor gekocht h?, dus een sportieve beenhoek hoort daarbij. Je kan dat proberen te beperken door de stepjes te verlagen of het zadel te verhogen. Maar dat heeft uiteraard ook consequenties. Rubbers haal ik sowieso altijd van de stepjes af.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Zitpositie...
Maar dat snap ik niet, VFR is volgens honda nen SportsTourder :pduibhce Kaelann wrote:
ge hebt natuurlijk een sportieve motor gekocht h?, dus een sportieve beenhoek hoort daarbij.
Kga eens proberen de rubber er af te halen... kijken of die centimeter verschil al iets doet of ni...
Pasop ,tis ook dat ik geen al te goede kniekes heb zenne, kmoet regelmatig oppassen wat ik juist uitsteek...
(al ben ik te koppig om er rekening mee te houden, of naar den doktoor te crossen.... kheb mijn vrouw 2 jaar geleden dat ik na onzen trouw ging gaan.... kheb er ni bij gezegd wanneer na de ntrouw :p )
Zitpositie...
koeno, zolang de antennetjes de grond niet raken moet je niet gaan verziiten. Dus je kan gerust tegen de tank kruipen.
Zitpositie...
Je kan natuurlijk ook je laarshakken tegen de steps zetten ipv de bal vd voet er op, maar da's op een [strike]tour-sporter[/strike] Sport-Tourer echt geen zicht langs achter bekeken ... zo'n "eendepoten"
De link is al een paar keer door anderen ergens in een draadje geplaatst, maar hier past hij nog wel een keer dus :
Hoe zit dat op diene moto
Edit : helaas zie ik net dat het gestileerde ventje in de simulator zich ook de ballen aantrekt van waar de ballen van je voeten best staan ... Simulatie klopt dus niet 100%.
De link is al een paar keer door anderen ergens in een draadje geplaatst, maar hier past hij nog wel een keer dus :
Hoe zit dat op diene moto
Edit : helaas zie ik net dat het gestileerde ventje in de simulator zich ook de ballen aantrekt van waar de ballen van je voeten best staan ... Simulatie klopt dus niet 100%.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Zitpositie...
En nu moet ik het toch vragen se, ligt al lang op het puntje van mijn tong. Maar wie oefent druk uit op het voetstepje langs de buitenkant van de bocht? En wie dat doet, doe je dat dan wanneer je mee gaat hangen met de moto, of wanneer je hem onder je weg counter steert (geen idee hoe je dat correct schrijft, ik heb er toch iets van kunnen maken )
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Zitpositie...
Ik heb ook een VFR van '98, beenhoek is inderdaad vrij krap. Ik heb ook last van mijn knieen (kraakbeen problemen) maar echt pijnlijk wordt het voor mij nooit. Ik zet ook altijd de bal van mijn voet op de steuntjes, behalve als ik veel snelweg km's moet doen. Dat scheelt dan toch een beetje op het einde van de dag.
Ik heb trouwens wat aanpassingen gedaan op mijn vfr om het comfort te verbeteren. Ik had vooral last van mijn nek en schouders, en in mindere mate ook van polsen en handen. Ik heb dan helibars geinstalleerd om mijn stuur te verhogen (is de dure optie, bar risers kan ook) en ook dikkere grips (touring grips van bmw). Door het hogere stuur ga je ook iets rechter zitten, waardoor het weer iets gemakkelijker is om minder gewicht op je stuur te zetten.
Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen
Ik heb trouwens wat aanpassingen gedaan op mijn vfr om het comfort te verbeteren. Ik had vooral last van mijn nek en schouders, en in mindere mate ook van polsen en handen. Ik heb dan helibars geinstalleerd om mijn stuur te verhogen (is de dure optie, bar risers kan ook) en ook dikkere grips (touring grips van bmw). Door het hogere stuur ga je ook iets rechter zitten, waardoor het weer iets gemakkelijker is om minder gewicht op je stuur te zetten.
Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen
Zitpositie...
Dubbel ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Zitpositie...
LOL ... die ha'k nognie gehoord :gieren:Davy78 wrote:...................
Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Zitpositie...
Altijd (en couter-steering doe je in een "gewone" bocht ... onder-je-weg-drukken in trage krappe draaikes h? TRM ) : bocht naar links :pijlr: druk op rechterstep ... bocht naar rechts :pijlr: druk op linkerstep ... anders duwde de motor "onderu vandaan". Allez, hebbekik toch altijd voor waar/logisch aangenomen en is dus standard procedure.the riding man wrote:En nu moet ik het toch vragen se, ligt al lang op het puntje van mijn tong. Maar wie oefent druk uit op het voetstepje langs de buitenkant van de bocht? En wie dat doet, doe je dat dan wanneer je mee gaat hangen met de moto, of wanneer je hem onder je weg counter steert (geen idee hoe je dat correct schrijft, ik heb er toch iets van kunnen maken )
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Zitpositie...
ok?, maar waarom dan op de step drukken? Ik heb er zelf al mee ge?xperimenteerd en ik vind dat zo onnatuurlijk om op je step te gaan duwen met je voet(bal) en zeker omdat je dan een omgekeerde handeling uitvoerd --> links tegen je stuur duwen (= counter steering) en dan nog wat rechts met je voet gaan duwen,... waarom doe je dat?OzzePaa wrote:
Altijd (en couter-steering doe je ook altijd h? TRM ) : bocht naar links :pijlr: druk op rechterstep ... bocht naar rechts :pijlr: druk op linkerstep ... anders duwde de motor "onderu vandaan". Allez, hebbekik toch altijd voor waar/logisch aangenomen en is dus standard procedure.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Zitpositie...
Dat het ?cht v??l helpt durf ik niet zeggen (en correct me if i'm wrong), maar op die manier duw je (de zijkant van) je bandjes t?gen het asfalt, als je aan de andere kant duwt, "stamp" je ze eigenlijk ervan weg, naar de buitenkant vd bocht. Als da iet of wat plastisch kan voorgesteld worden : graagthe riding man wrote:ok?, maar waarom dan op de step drukken? Ik heb er zelf al mee ge?xperimenteerd en ik vind dat zo onnatuurlijk om op je step te gaan duwen met je voet(bal) en zeker omdat je dan een omgekeerde handeling uitvoerd --> links tegen je stuur duwen (= counter steering) en dan nog wat rechts met je voet gaan duwen,... waarom doe je dat?OzzePaa wrote:
Altijd (en couter-steering doe je ook altijd h? TRM ) : bocht naar links :pijlr: druk op rechterstep ... bocht naar rechts :pijlr: druk op linkerstep ... anders duwde de motor "onderu vandaan". Allez, hebbekik toch altijd voor waar/logisch aangenomen en is dus standard procedure.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Zitpositie...
Het probleem zit hem, dat ik op een rotonde al een paar keer het gevoel had "ver opt einde" van den band te zitten (en dus het gevoel te hebben dat den achterkant een stapke zet) zonder dat ik eigenlijk overdreven zot de rotonde pak...Muug wrote:koeno, zolang de antennetjes de grond niet raken moet je niet gaan verziiten. Dus je kan gerust tegen de tank kruipen.
dat gaf mij het gevoel dat ik beter wat met mijn gewicht kon spelen (en dus zou mogen verzitten)...
met de vfr heb ik natuurlijk nog ni zoveel kilometers, dieje sevenfifty kan ik besturen alsof het mijne velo is (bij wijze van spreken)...
tis gewoon dat ik tegen de 1000 bochten "klaar" wil zijn, en mij dus technisch wat wil voorbereiden
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Zitpositie...
dat is nu net waar ik ook eerst aan denk bij zithouding ,Davy78 wrote:
Ik heb trouwens wat aanpassingen gedaan op mijn vfr om het comfort te verbeteren. Ik had vooral last van mijn nek en schouders, en in mindere mate ook van polsen en handen. Ik heb dan helibars geinstalleerd om mijn stuur te verhogen (is de dure optie, bar risers kan ook) en ook dikkere grips (touring grips van bmw). Door het hogere stuur ga je ook iets rechter zitten, waardoor het weer iets gemakkelijker is om minder gewicht op je stuur te zetten.
Zitpositie...
Mijn grootste "probleem", ik heb al stiekem zitten kijken naar all road modellen,Davy78 wrote:
Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen
juist omdat je er sportief mee uit de voeten kan zonder opgelooid te zitten...
Maar ik ben nen honda-man, vraag mij niet waarom, maar 't is zo...
kheb al op kawa's, bmw's, yammie's gereden (korte stukjes weliswaar), maar niets dat mij zo overtuigt als nen honda...
in mijn prijsklasse valt daar enkel nen varadero onder, maar hoe meer ge der over leest hoe meer ge merkt dat da nen ouwe moto is die vrij topzwaar is (en voor de rest goe masjeert natuurlijk).
daarbovenop, eenmaal geproefd van de V4 van ne vfr... das verslavend...
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Zitpositie...
@Koeno
De nieuwe african twin al gezien? Jammie jammie
De nieuwe african twin al gezien? Jammie jammie
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Zitpositie...
Op het buitenste stepje duwen doe ik eigenlijk maar in 2 gevallen: als ik bij sportief rijden naast de motor ga hangen of tijdens rechtstaand bochtjes pakken op onverharde paden. In beide gevallen met hetzelfde doel, namelijk de motor rechter duwen. (dus niet om de banden tegen de grond de duwen ofzo )OzzePaa wrote:Dat het ?cht v??l helpt durf ik niet zeggen (en correct me if i'm wrong), maar op die manier duw je (de zijkant van) je bandjes t?gen het asfalt, als je aan de andere kant duwt, "stamp" je ze eigenlijk ervan weg, naar de buitenkant vd bocht. Als da iet of wat plastisch kan voorgesteld worden : graag
Dat heeft ook alleen maar zin als je tegelijk je lichaamsgewicht verplaatst naar de binnenkant van de bocht. Op z'n minst je hoofd/schouders, eventueel je hele lichaam.
Bij het "drukken" (om korte bochtjes te pakken bvb.) doe je net het omgekeerde.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Zitpositie...
Dat klinkt al veel logischer en kan ik me volledig in vinden. Ik vond dat al ne rare uitleg dat het was om je banden tegen de grond te duwen maar ik durfde niks zeggen omdat ik het fijne er ook niet van weet.duibhce Kaelann wrote:
Op het buitenste stepje duwen doe ik eigenlijk maar in 2 gevallen: als ik bij sportief rijden naast de motor ga hangen of tijdens rechtstaand bochtjes pakken op onverharde paden. In beide gevallen met hetzelfde doel, namelijk de motor rechter duwen. (dus niet om de banden tegen de grond de duwen ofzo )
Dat heeft ook alleen maar zin als je tegelijk je lichaamsgewicht verplaatst naar de binnenkant van de bocht. Op z'n minst je hoofd/schouders, eventueel je hele lichaam.
Bij het "drukken" (om korte bochtjes te pakken bvb.) doe je net het omgekeerde.
Maar dus bij het drukken bij lage snelheid duw je dus eigenlijk mee op je voetsteun langs de kant dat je in hellingshoek gaat. Hou jij dan ook je bovenlichaam verticaal tov de grond, of ga je toch mee "hangen" met je moto? En gebruik je ook je heupen om mee te "duwen"?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Zitpositie...
Joat joat, al gezien, maar als de crosstourer (zelfs 2e hands) al erboven zit,the riding man wrote:@Koeno
De nieuwe african twin al gezien? Jammie jammie
dan zal de nieuwe iconische africa twin er wel losover zitten :p
nen arme mens gelijk mij :'(
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Zitpositie...
traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat
snel = moto recht manneke plat