Windows 10 bevalt mij wel

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Windows 10 bevalt mij wel

Post by toeternietoe »

Over privacy en het gebrek er aan kan je lang discuteren. Volstrekte privacy kan natuurlijk niet (meer). Het heeft nochtans wel degelijk belang om er aandachtig voor te zijn en de gretige belangstelling voor je doen en laten onder controle proberen te houden. Grote commerci?le groepen hebben tegenwoordig zoveel technische middelen ter beschikking om de data te combineren en te exploiteren op een schaal die onze verbeelding sterk te boven gaan. Er wordt van iedereen een vrij nauwkeurig en omvangrijk profiel opgemaakt dat gretig verkocht wordt aan iedereen die er geld voor over heeft. Je kan dat niet volledig vermijden, maar met een beetje inspanning kan je toch beletten dat het te gortig wordt. Je kan enkele filters instellen (ghostery), foto's van jezelf en je vrienden niet publiek maken, je locatie niet constant doorgeven,... Waarom zijn er zoveel "gratis" on-line diensten? Om zoveel mogelijk klanten te lokken. Die diensten kosten tonnen geld, maar dat wordt dubbel en dik terugverdiend met de verkoop van je gegevens. Je bent dus zelf de handelswaar.

Als met Win10 nu zelfs het OS van je computer massaal data begint door te geven, dan wordt het wel moeilijker natuurlijk. Voor degenen die denken dat ze niks te verbergen hebben: Wat zou je er van vinden als je verzekeringsmaatschappij meer geld vraagt of je niet meer wil verzekeren omdat uit je profiel blijkt dat je nogal veel belangstelling hebt voor medische problemen. Ondenkbaar? Er zijn nu al maatschappijen die bij de bereking van de premie rekening houden met de gegevens die je via fitness-trackers doorstuurt (voorlopig nog op vrijwillige basis). Of heb je liever dat een potenti?le werkgever jouw kandidatuur opzijlegt omdat je "profiel" hem niet bevalt. Dat profiel ken je zelf niet, dus je kan je er ook niet tegen verdedigen als het niet representatief zou blijken te zijn.

Zoals met alles is het ook hier een kwestie van evenwicht tussen tussen de inspanningen die je moet doen voor je privacy en de resultaten. Het is wel heel naief te denken dat het allemaal zo'n kwaad niet kan en dat er toch niets tegen te doen is.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Windows 10 bevalt mij wel

Post by petervdc »

Mss vraagt Fakebook of Google straks 5 euro per maand om je gegevens ni?t door te verkopen.
Verdienen ze er zo ook aan.
En, ben je dan zeker dat ze niks doorverkopen ? Doen ze mss wel, verdienen ze dubbel.

Idem met tv die geld vraagt om reclame te kunnen doorspoelen, of geen reclame te zien.
Is ook een inkomstenbron.

Hoe weet je in welke databases je zit, waar, welke gegevens, etc ?

Soit, tis erg dat mikroshoft er ook aan begint. Mss toch es aan Linux beginnen denken...
Enfin, denken... gewoon doen, moet lukken met mijn IT achtergrond ;-)
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Windows 10 bevalt mij wel

Post by duibhce Kaelann »

toeternietoe wrote:met een beetje inspanning kan je toch beletten dat het te gortig wordt. Je kan enkele filters instellen (ghostery), foto's van jezelf en je vrienden niet publiek maken, je locatie niet constant doorgeven,...
Ghostery en andere tools zoals ABP, ?block, privacy badger, self-destructing cookies, ... werken behoorlijk goed tegen bepaalde manieren om je te identificeren tegen te gaan. Maar je gedrag wordt uiteraard wel nog steeds gelogd. En er zijn nog andere manieren om je te identificeren: IP adressen zijn tegenwoordig veel stabieler dan ze ooit waren, browser fingerprinting geeft een zeer hoge graad van zekerheid om surfgedrag een het correcte profiel te kunnen linken.
Je locatie geef je per definitie vrij als je 3G/4G gebruikt of wanneer je gebruik maakt van publieke wifi en in zeer veel gevallen ook wanneer je gebruik maakt van een private wifi.
Privacy is een illusie.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Windows 10 bevalt mij wel

Post by F M »

Jopet wrote:We zijn nu een week verder en nog steeds tevreden van mijn upgrade, ook de mensen die ik tot nu gesproken heb over hun upgrade zijn over het algemeen positief, vooral voor de mensen die niet goed overweg konden met W8 is het hele verademing, W7 gebruikers zullen/zijn iets minder enthousiast zijn, doch ik als 7 gebruiker ben wel enthousiast vooral omdat mijn systeem sneller werkt. Hier en daar nog wat instellingen aangepast zoals in de meldingen & acties zodat die niet teveel overheersend zijn, vooral dan die geluidstonen wanneer er een melding was heb ik allemaal uitgeschakeld.
Wil dit zeggen dat alles perfect gelopen is, wel neen, hier en daar heb ik een probleempje ondervonden.
Een kleine opsomming van de ondervonden problemen.
1. Hoewel volgens Windows10 mijn Bitdefender Internet Security actief was kon ik zelf het programma niet meer openen, via herstellen is er een update uitgevoerd en die werkt terug ok.
2. Office bijlagen in e-mails kon ik niet openen, niet uit Outlook, niet uit Gmail, ook oudere bijlagen uit bewaarde e-mails kon ik niet openen, opslaan hielp niet want toen kreeg ik ook foutmeldingen, in Gmail kon ik dus wel een voorbeeld zien maar dus niet openen. Ook een bestand op mijn pc dat ik kon openen kon ik na verzenden niet meer openen, via Google geen oplossing gevonden omdat elk Office programma een andere fout gaf, PowerPoint opende gewoonweg niet en kreeg ik enkele foutmeldingen, Word, Excel en Access openden wel maar gaven telkens een andere reden waarom het bestand niet kon geopend worden, uiteindelijk na wat zoeken toch een oplossing gevonden door wat instelling in het vertrouwenscentrum te wijzigen.
3. Bij het wijzigen van het standaardprogramma "Foto's" naar het oudere "Windows Photo Viewer" kon ik enkel nog foto's openen in "Nero Kwik Media", wat ik ook probeerde ik kon het niet meer veranderen, ik kon bij Nero Kwik Media niets meer uitvinken wat toen als standaard stond, uiteindelijk Nero volledig verwijderd, op zich kon dit geen kwaad want ik gebruik tegenwoordig enkel nog het gratis programma CDBurnerXP. Nu kan ik ook weer ik in gelijk welk programma aan- of uitvinken wat ik als standaardprogramma wens te gebruiken.
4. Ik krijg de Belfius-kaartlezer niet meer via de USB kabel aan de praat, nu moet ik zeggen dat ik onder W7 ook heel wat problemen gekend heb om de Vasco-software aan de praat te krijgen, dus gebruiken zonder kabel is voorlopig de oplossing tot er nieuwe software is van Belfius.
5. Photoshop Elements vraagt bij het starten om Internet Explorer te installeren, zal hier ook moeten wachten op een update van Adobe.
Dat is het zowat, dus nog niets onoverkomelijk tegengekomen.

Groetjes,
Jopet
Eerlijk gezegd vind ik het raar dat je zo positief bent, terwijl ik me zou dood ergeren aan die zaken die niet meer (goed) marcheren...
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 839
Joined: 22 May 2014 09:27

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Jopet »

F M wrote: Eerlijk gezegd vind ik het raar dat je zo positief bent, terwijl ik me zou dood ergeren aan die zaken die niet meer (goed) marcheren...
Zoals ik zei heb ik nog geen onoverkomelijk probleem ontdekt, pc werkt ook een stuk sneller dan voorheen, dus waarom zou ik dan niet tevreden zijn met de upgrade....
Maar in tegenstelling tot Mac gebruikers durf ik wel toegeven als er iets niet 100% ok is :lol:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Koeno »

Jopet wrote: Maar in tegenstelling tot Mac gebruikers durf ik wel toegeven als er iets niet 100% ok is :lol:
En telkens iemand zoiets post vraag ik mij af: waarom?
Is zo'n snerende veralgemening echt nodig?

Je zou kunnen zeggen "in tegenstelling tot sommige Mac gebruikers"... maar neen, 't zijn allemaal dezelfde.

Verder: blij dat je tevreden bent ;)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Windows 10 bevalt mij wel

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:En telkens iemand zoiets post vraag ik mij af: waarom?
Is zo'n snerende veralgemening echt nodig?
Tuurlijk, waar moeten we anders mee lachen?
Mac-gebruikers hebben gewoon geen gevoel voor humor.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Windows 10 bevalt mij wel

Post by zappa »

:ermm: 10 vensters om te kuisen? :unsure:
sig nature

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Koeno »

duibhce Kaelann wrote:
Koeno wrote:En telkens iemand zoiets post vraag ik mij af: waarom?
Is zo'n snerende veralgemening echt nodig?
Tuurlijk, waar moeten we anders mee lachen?
Linux-gebruikers? (oh nee, wacht, dan moet ik mij alsnog aangesproken voelen... laten we lachen met Chrome OS-gebruikers)
duibhce Kaelann wrote: Mac-gebruikers hebben gewoon geen gevoel voor humor.
Da's waar, maar dat is geen verklaring voor bovenstaande uitspraak ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Windows 10 bevalt mij wel

Post by OzzePaa »

Ik lees her juist dat de eerste "cumulatieve update" voor het nieuwe OS bij veel upgraders 't ??n en 't ander naar de k**ten helpt en een registry-ingreep noodzakelijk is om de verplchte installatie/crash/reboot lus te doorbreken :|
Mijne blijft dus nog efkes in de wachtkamer zitten, alhoewel 'em elke vijf voet komt zagen om ge?nstalleerd te worden. :!: :shock:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Harald »

Mijne is nog niet gedownload, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de laptop heel weinig op zet.
Aangezien ik mijn humeur verloren ben, heb ik de IPad in gebruik genomen. :-p (speciaal voor Peter is dit sarcastisch bedoelt, ook deze opmerking ;-) )

Ik weet dat mijne gelegaliseerde autocad niet zal werken, dus ga,ik de win 10 proberen te installeren op de reserve schijf die in de schuif ligt. Mar hierop staat nog Vista op. Zou ik daarover de win10 kunnen zetten?
Of formateer ik die best en met de key van win7 daarop ne cleane win opgooien?

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Windows 10 bevalt mij wel

Post by zwiep »

hier ook redelijk tevreden over de upgrade, de windows 8 heb ik altijd als ambetant ervaren
bepaalde zaken zijn met de 10 toch stukken eenvoudiger

toch misschien effen een vraagske, hoe krijg je je favoriete sites in die tegeltjes op de startpagina bij edge, bij chrome lukte dat wel al weet ik niet meer hoe
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Windows 10 bevalt mij wel

Post by duibhce Kaelann »

Vandaag op de Lenovo Yoga er eindelijk in geslaagd om de upgrade te starten.
De afgelopen weken verschillende keren de boodschap gehad dat ik kon upgraden, maar telkens ging het fout wanneer de download daarvan moest beginnen. Dat is een gekend probleem en je kan het oplossen door manueel te gaan downloaden en manueel te installeren. Maar heb vertikt van dat te doen. MS moest de bugs er maar uit halen. Na enkele gewone updates van 8.1 werkte het nu dus wel. De upgrade is lopende. We zullen zien of alles verder ook goed gaat.

Ik was eigenlijk wel tevreden van 8.1 op de Yoga, met het touchscreen werkte dat behoorlijk goed.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Windows 10 bevalt mij wel

Post by karel-p »

als vervanger voor autocad gebruik ik een kloon van dassault : draftsight : volledig gratis.

Jopet
Posts: 839
Joined: 22 May 2014 09:27

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Jopet »

Harald wrote: Ik weet dat mijne gelegaliseerde autocad niet zal werken, dus ga,ik de win 10 proberen te installeren op de reserve schijf die in de schuif ligt. Mar hierop staat nog Vista op. Zou ik daarover de win10 kunnen zetten?
Of formateer ik die best en met de key van win7 daarop ne cleane win opgooien?
Upgrades zijn enkel gratis voor 7 en 8, niet voor oudere versies.
M.a.w. ga je voor je Vista geen vraag krijgen om up te graden, wat je wel kan doen is de iso file downloaden (media creation tool), die dan op DVD branden en dan een clean instal doen, op een bepaald moment zal hij dan een key vragen en dan geef je die in van je 7, let wel op, daarna zul je die andere schijf waar je 7 op staat niet meer kunnen upgraden.....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Droopy »

Op mijn Medion staat nu ook Windows 10. :cool:

Het hele proces duurde ruim 1u45min maar mijn amd processor en ram geheugen zullen wel de oorzaak zijn hiervan. :ermm:

De eerste indruk is alvast ok. Alles blijkt vlot te werken en de nieuwe Edge browser ziet er op het eerste zicht goed uit (maar ik blijf voorlopig Chrome fan).

En driewerf hoera, leve het startmenu, dit lijkt mij een verbeterde en moderne versie van windows XP. :headbang:

Veel vlotter en aangenamer om mee te werken in vergelijking met dat app gedoe in windows 8.1.

Me happy. (hopelijk blijft dit zo) :cool:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Davy78 »

Heb het nu op mijn desktop pc staan, werkt goed maar die pc gebruik ik eigenlijk bijna niet. Straks de update es starten op de laptop van het werk, zodat we het es echt kunnen testen ...

Heb op de desktop pc wel al gemerkt dat edge nu bijvoorbeeld ondersteuning heeft voor de web audio api, en IE niet. Dus Edge staat qua technologie blijkbaar toch verder dan IE :thumbsup: (ik had verwacht dat Edge eigenlijk IE zou zijn in een nieuw jasje)

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Droopy »

Lap, probleem nummer ??n gevonden... :yikes:

Chrome staat hier in de taakbalk, voor het gemak gebruiken we bij dit logo van Chrome de rechtermuisknop om zo naar onze "meestgezochte sites" te gaan. Telkens we dit doen krijgen we een blauw Windows 10 scherm met foutmelding en herstart de pc. :unsure: Geen ramp maar wel vervelend. :S

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Davy78 »

Bij mij geen probleem ... Is wel wel straf.

Probeer es:
- chrome starten
- history clearen
- chrome terug afsluiten en dan zien of ge het nog hebt (uiteraard zou het lijstje dan leeg moeten zijn)

User avatar
Droopy
Posts: 1068
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Windows 10 bevalt mij wel

Post by Droopy »

Fout gevonden maar het verdere zoekwerk zal voor morgen zijn.(bbq time) :cool:

"thread stuck in device driver" is de fout.
Via de AMD site moet ik mijn drivers updaten maar dit gaat voorlopig fout.
Met surfen via Microsoft Edge heb ik geen problemen, Chrome opstarten gaat nu telkens fout. :blink:

Edit : vanmorgen heb ik Chrome van de pc gegooid, alles van AMD laten updaten voor windows 10 en voorlopig ziet het er goed uit. :grin:
Hopelijk blijft het zo. :grin:
Stom stom stom :oops: was dat ik op de AMD site zocht naar oplossingen voor problemen bij windows 10, telkens ik de "Catalyst Software Suite " van AMD wou downloaden ging het fout.
Daarna heb ik de "Catalyst Software Suite" voor windows 8.1 64 bit gedownload en lukte het wel om de drivers aan te passen aan windows 10.

Nu heb ik Chrome terug ge?nstalleerd en (voorlopig?) krijg ik toch geen blauw scherm meer waarna de pc automatisch herstart. :headbang:

Edit 2 : Chrome blijft om de een of andere duistere reden voor problemen (en blauwe schermen) zorgen. In windows 10 krijg ik ook een zwart scherm bij bepaalde games. Voorlopig terug naar windows 8.1 dus. :huh2:
Jammer want de eerste indruk van windows 10 was/is een beetje zoals met een Honda rijden, het voelde direct vertrouwd aan. :wink:

Post Reply