rijbewijs

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
ilasel03
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2015 00:20

rijbewijs

Post by ilasel03 »

hey ik ben 34 jaar en zou graag een enduro of quad kopen voor mijn woon werk verkeer maar weet niet in hoe verre ik met mijn b rijbewijs kan rijden met een van deze kan mij iemand verder opweg helpen

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

rijbewijs

Post by Tom Thumper »

Me gusta la moto, me gustas tu.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

rijbewijs

Post by the riding man »

ilasel03 wrote:hey ik ben 34 jaar en zou graag een enduro of quad kopen voor mijn woon werk verkeer maar weet niet in hoe verre ik met mijn b rijbewijs kan rijden met een van deze kan mij iemand verder opweg helpen
Er even vanuit gaande dat je je B-rijbewijs al had voor 19/1/2013 mag je op een 3-wieler stappen type piaggio mp3 met je rijbewijs B. Maar enkel het type dat dit toelaat, eenvoudig uitgelegd (er is ook een langere meer volledige uitleg) zijn het diegene die met een voetrem zijn uitgerust.

Voor de moto is het eenvoudig: 125cc, 11kw.

Voor een quad is het wat uitgebreider. Dat zou je eens moeten opzoeken om zeker te zijn, maar die kan je op verschillende manieren inschrijven. Bijvoorbeeld als landbouwvoertuig, en dan is er ook nog iets als een passagiersplaats wat bepaald of je er al dan niet mee op de snelweg mag (90% van de quads mag je niet mee op de snelweg). Maar van de quads weet ik zelf het fijne er dus niet van en ik ga er mijn tijd niet insteken om dat liggen op te zoeken voor jou, dat kan je zelf ook.

Hoe dan ook, die GS op je profielafbeelding, vergeet die al maar gauw!
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

rijbewijs

Post by Bas »

Niet waar, voor de nieuwe rijbewijzen geld 125CC en 11KW ook niet meer.
Reeds 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B?
Dan kan je mits het volgen van 4 uren praktijk op uw rijbewijs B een code 372 bekomen.

Indien uw rijbewijs B is afgeleverd voor 01/05/2011, dan ben je vrijgesteld van de verplichte 4 uren praktijk.
Het is echter wel aan te raden indien je over weinig of geen ervaring beschikt.
Er wordt geoefend op de plaats op de openbare weg, de gevaren, uitwijken, plots remmen...
Wegcode wordt met de dag simpeler :headbang:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

rijbewijs

Post by F M »

Wie had het hier over een motorrijbewijs halen ? :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

rijbewijs

Post by Koeno »

Bas wrote:Niet waar, voor de nieuwe rijbewijzen geld 125CC en 11KW ook niet meer.
Reeds 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B?
Dan kan je mits het volgen van 4 uren praktijk op uw rijbewijs B een code 372 bekomen.

Indien uw rijbewijs B is afgeleverd voor 01/05/2011, dan ben je vrijgesteld van de verplichte 4 uren praktijk.
Het is echter wel aan te raden indien je over weinig of geen ervaring beschikt.
Er wordt geoefend op de plaats op de openbare weg, de gevaren, uitwijken, plots remmen...
Wegcode wordt met de dag simpeler :headbang:
Code 372 staat voor 11KW en 125cc EN enkel geldig in Belgie.
Rijbewijs A1 is ook 11KW en 125cc maar ook geldig in ander eu landen.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

rijbewijs

Post by Gunter »

Koeno wrote:
Bas wrote:Niet waar, voor de nieuwe rijbewijzen geld 125CC en 11KW ook niet meer.
Reeds 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B?
Dan kan je mits het volgen van 4 uren praktijk op uw rijbewijs B een code 372 bekomen.

Indien uw rijbewijs B is afgeleverd voor 01/05/2011, dan ben je vrijgesteld van de verplichte 4 uren praktijk.
Het is echter wel aan te raden indien je over weinig of geen ervaring beschikt.
Er wordt geoefend op de plaats op de openbare weg, de gevaren, uitwijken, plots remmen...
Wegcode wordt met de dag simpeler :headbang:
Code 372 staat voor 11KW en 125cc EN enkel geldig in Belgie.
Rijbewijs A1 is ook 11KW en 125cc maar ook geldig in ander eu landen.
Idd :thumbsup:

ilasel03
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2015 00:20

rijbewijs

Post by ilasel03 »

ik heb indd mijn rijbewijs b gehaald in 2000 maar ben van plan mijn motor rijbewijs te halen
maar ken nog niet veel af van motoren vandaar deze vraag

ilasel03
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2015 00:20

rijbewijs

Post by ilasel03 »

bedankt voor de info en ga toch ook eens kijken naar die ktm mijn opzoekwerk kan beginnen en het leren van het examen ook

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

rijbewijs

Post by Bas »

Bij een nieuw B rijbewijs krijg je die code niet meer en moet je lessen volgen.

Maar deze code is wel degelijk een motor-rijbewijs voor 125cc en moet je aan alle motor voorwaarden voldoen.

Dus handschoenen, schoenen boven de enkel, helm, lange mouwen en lange broek.

Veel doen het niet, en helaas treed de politie niet op.

En code 372 is niet geldig in andere landen:
Code 372

Wie zijn rijbewijs categorie B heeft behaald voor 01/01/1989 krijgt automatisch de volwaardige categorie A, met alle rechten daarbij behorend. Deze staat ook aangeduid op het rijbewijs en is overal geldig, ook in het buitenland.
Wie zijn rijbewijs categorie B heeft behaald na 01/01/1989 maar voor 1/5/2011, mag na 2 jaar rijden met voertuigen waarvoor het rijbewijs categorie A1 nodig is. Dit recht wordt automatisch toegekend, er is dus geen code 372 nodig.
Wie zijn rijbewijs categorie B heeft behaald na 1/5/2011, mag enkel rijden met motorvoertuigen waarvoor het rijbewijs categorie A1 nodig is, na het volgen van 4 uur praktijklessen en op voorwaarde dat men 2 jaar het rijbewijs B heeft. Dit wordt vermeld op het rijbewijs met de 'code 372'. Dit systeem is enkel geldig in Belgi?.
Je moet voor de andere landen een effectief A1 halen anders mag je de grens niet over met een 125cc.
Of je nu code 372 hebt of niet. Ergo examen doen in A1.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

rijbewijs

Post by Koeno »

Bas wrote:Bij een nieuw B rijbewijs krijg je die code niet meer en moet je lessen volgen.

Maar deze code is wel degelijk een motor-rijbewijs voor 125cc en moet je aan alle motor voorwaarden voldoen.

Dus handschoenen, schoenen boven de enkel, helm, lange mouwen en lange broek.

Veel doen het niet, en helaas treed de politie niet op.

En code 372 is niet geldig in andere landen:
Code 372

Wie zijn rijbewijs categorie B heeft behaald voor 01/01/1989 krijgt automatisch de volwaardige categorie A, met alle rechten daarbij behorend. Deze staat ook aangeduid op het rijbewijs en is overal geldig, ook in het buitenland.
Wie zijn rijbewijs categorie B heeft behaald na 01/01/1989 maar voor 1/5/2011, mag na 2 jaar rijden met voertuigen waarvoor het rijbewijs categorie A1 nodig is. Dit recht wordt automatisch toegekend, er is dus geen code 372 nodig.
Wie zijn rijbewijs categorie B heeft behaald na 1/5/2011, mag enkel rijden met motorvoertuigen waarvoor het rijbewijs categorie A1 nodig is, na het volgen van 4 uur praktijklessen en op voorwaarde dat men 2 jaar het rijbewijs B heeft. Dit wordt vermeld op het rijbewijs met de 'code 372'. Dit systeem is enkel geldig in Belgi?.
Je moet voor de andere landen een effectief A1 halen anders mag je de grens niet over met een 125cc.
Of je nu code 372 hebt of niet. Ergo examen doen in A1.
Stuk vreten, je herhaalt wat ik hierboven zeg:

code 372 = in be (en niet meer te verkrijgen voor nieuwe jeugd :) )
A1 = buiten be.

maar daar gaat het hier zelfs niet over: dus mondje toe en braaf wezen?
en anders eerst bewijzen dat je er verstand van hebt, door een volledig verslag te schrijven.
en indien dit niet onmiddellijk kan voorgelegd worden, dan zullen we binnen 1 maand een herinneringstopic starten voor jou.

fok ik ben dieje mens beu, nog iemand?

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

rijbewijs

Post by KlaasN »

Heel eenvoudig als je 34 bent.
Theorie afleggen.
Les nemen, korte type is 9u. Dan met L rijden.
Lange type is 12 u, onmiddellijk examen.

http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=272

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

rijbewijs

Post by petervdc »

Koeno wrote:fok ik ben dieje mens beu, nog iemand?
+1
Keep going

Post Reply