Nieuwe batterij nodig

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Nieuwe batterij nodig

Post by Droopy »

Hmm, serieus gewichtsverchil... :blink:
Anderzijds, 4 kg zal waarschijnlijk standaard zijn en die 1 kg zal winst zijn.

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Nieuwe batterij nodig

Post by diskeletlietje »

ja dat spel gaat niet meer vooruit als er daar 3 kg meer zou aanhangen dan standaard ?
als de locatie nog steeds onder de carterplaat is zou dit zelfs het zwaartepunt kunnen verlagen ... :wink:

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Nieuwe batterij nodig

Post by petervdc »

diskeletlietje wrote:ja dat spel gaat niet meer vooruit als er daar 3 kg meer zou aanhangen dan standaard ?
als de locatie nog steeds onder de carterplaat is zou dit zelfs het zwaartepunt kunnen verlagen ... :wink:
Tis onder het zadel, niet meer onderaan de motor.
Ik dacht dat de 1190 een kg of 10 meer weegt dan de 990. Maar veel meer power, dus een paar kg min of meer zal het niet maken peis ik.
Maar 3 kg verschil tussen 2 batterijen vind ik toch veel. En 120euro ook... dus als ik moet vervangen zal het een goedkope zijn.

Mss dat de huidige batterij ook meer afgezien heeft door die foute startmotor ? Moto is van 2013, dus da's 2,5 jaar.
Keep going

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Nieuwe batterij nodig

Post by Stefke »

Mijn goedkoop Yuasa batterijtje heb ik er 8j en 230000km geleden ingemikt... :whistling: Benieuwd of ze deze winter gaat overleven. :unsure:

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Nieuwe batterij nodig

Post by petervdc »

Blijkbaar heb je voor lithium ion batterij een speciale oplader nodig.
Shido batterijen faq

De optimate 4 dual (84 euro) die ik heb is voor gewone & canbus systemen, niet voor lithium.
Daarvoor heb je de Optimate Lithium die 119 euro kost.
Dus dat is 181 voor de batterij, en 119 voor de oplader, maw 300euro.

De Yuaza YTZ14S vind ik online voor 116 euro, dus dat maakt een ferm verschil.
En de Nitro voor 58 euro, nog fermer.

Soit, eerst zien wat Warrant te vertellen heeft.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Nieuwe batterij nodig

Post by duibhce Kaelann »

petervdc wrote:Blijkbaar heb je voor lithium ion batterij een speciale oplader nodig.
Eigenlijk is het omgekeerd. Voor Li-ion (en LiFePo) batterijen heb je net een zo simpel mogelijke oplader nodig, dus eentje zonder druppellaad-functie en liefst ook zonder desulfatie-modus (of op z'n minst een niet-schadelijke desulfatie-modus).
Een moderne Optimate voldoet jammer genoeg niet aan die eisen, want die heeft de "speciale" functies wel. De duurdere Optimate Lithium is dus eigenlijk simpeler dan de goedkope Optimate. :wink:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Nieuwe batterij nodig

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: De duurdere Optimate Lithium is dus eigenlijk simpeler dan de goedkope Optimate. :wink:
Ah tof, 2 keer geript dus...
Keep going

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Nieuwe batterij nodig

Post by Bas »

petervdc wrote:Suggesties ?
Ja koop de goedkoopste die je kan vinden.
Ik prefereer altijd de batterijen van Louis.de

Maar, wat veel mensen fout doen is een batterij druppelladen.
Ja dit kan je doen, maar doe het niet in de winter in een koude garage, want dan sloop je de batterij in plaats van goed te houden.

Het beste haal je in de winter de batterij eruit en hang je die aan de lader bij ~20C.
Als die toch in de schuur staat bij -10C, laad hem dan niet bij en wacht tot de temperatuur hoger ligt dan ongeveer 0C.
Gebruik ook een Optimate-lader niet onder de 10C, je sloopt de batterij.

En lithium raad ik helemaal af, die mag je niet ontladen en doe je het toch dan leven ze niet lang.
Verder zijn die brandgevaarlijk, geen grap.

Koop gewoon een goedkope loodaccu, en haal die in de winter eruit, hang die dan 1x per maand aan een lader bij minimaal 10C, je accu zal lang leven.

Loodaccu's bevriezen namelijk beneden de -10C met een druppellader en daarna zijn ze kapot.
Lithium is niet beter, die gaan kapot in de zomer bij hoge temperaturen en houden niet van diep ontlading.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Nieuwe batterij nodig

Post by duibhce Kaelann »

petervdc wrote:Ah tof, 2 keer geript dus...
Bwa zo zwart-wit is het niet, he. Een LiFePo heeft een hogere CCA, dus meer kracht om te starten, kan bovendien bij een grotere ontlading nog starten dan een klassieke batterij, kan ook bij koude temperaturen beter starten (als je de correcte startprocedure volgt), weegt een stuk minder, is compacter, ...
De vraag is of je eigenlijk nog een batterijlader nodig hebt. Eerlijk gezegd gebruik ik de Optimate hier enkel nog voor de batterijen van de enduro's voor de andere motoren is die niet nodig. Met een LiFePo zou je nog minder een batterijlader nodig hebben.
Moest de batterij van de Terra het begeven zou ik er waarschijnlijk wel een LiFePo insteken. Dan ruil ik de Optimate druppellader die hier staat wel in voor de klassieke simpele batterijlader die bij mijn moeder in de garage staat moest ik de batterij ooit toch moeten bijladen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply