Inox chappementekes

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Inox chappementekes

Post by Iefke »

Heeft er iemand enkele tips hoe je het best de roestaanslag aan uitlaatbochten van mijn SMT verwijdert? Ik zou hem eens willen uiteengooien en alles opnieuw smeren en blinky, blinky maken. Ik heb al producten uit de detailhandel geprobeerd om inox te poetsen, maar dat lijkt me meer geschikt om mijn brievenbus mee op te blinken. :help:
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
catbustingdog
Posts: 17
Joined: 03 Jan 2013 15:31

Inox chappementekes

Post by catbustingdog »

misschien eens "wondersteen" gebruiken... :cool:
Niet storen! Ben al gestoord genoeg ...

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Inox chappementekes

Post by KlaasN »

Kijk hier eens of je iets kan vinden.
Ik kreeg erg goed resultaat met dat product van S100.
Deze topic kan ook erg handig zijn.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Inox chappementekes

Post by Wipr »

Koop jezelf een inox-staalborstel en nadien een zachte korrel schuurpapier.

Maar inox roesten? Zal dan geen degelijke kwaliteit z?jn?

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Inox chappementekes

Post by bompa »

Iefke wrote:Heeft er iemand enkele tips hoe je het best de roestaanslag aan uitlaatbochten van mijn SMT verwijdert? Ik zou hem eens willen uiteengooien en alles opnieuw smeren en blinky, blinky maken. Ik heb al producten uit de detailhandel geprobeerd om inox te poetsen, maar dat lijkt me meer geschikt om mijn brievenbus mee op te blinken. :help:
Gewoon een tube stoofkuis op een zachte doek en inwrijven en wrijven en wrijven en wrijven en na een tijdje opblinken :grin:
en zo krijg je de gekleurde buizen zelfs terug in oorspronkelijke staat . Ik had zo een tube in een bmw garage gekocht toen ik nog een bmw had :confused2: :grin: en dat werkte dan wel :grin: maar volgens mij was dat gewoon nen tube stoofkuis

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Inox chappementekes

Post by Muug »

de grove, groene kant van een klassiek keukensponske gebruiken? Ook ideaal om van die pekvlekjes mee weg te krijgen. Maakt geen krassen trouwens.

User avatar
catbustingdog
Posts: 17
Joined: 03 Jan 2013 15:31

Inox chappementekes

Post by catbustingdog »

zou toch eens proberen met "wondersteen" :

http://wondersteen.marktplaza.be/
Niet storen! Ben al gestoord genoeg ...

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Inox chappementekes

Post by Iefke »

Geweldig! Wat een zondvloed van tips :blbl: Ik denk dat ik me erin kan spiegelen na al die behandelingen. Inderdaad raar dat (KTM) inox oppervlakkige roestaanslag krijgt, vooral aan het onderste en achterste gedeelte van de uitlaatbochten. Heeft wellicht met een reactie van de combinatie vocht-strooizout-hitte te maken, geen idee. De roestverkleuring is er wel degelijk ingebrand, dus dat wordt effekes schuren. Maar nu eerst binnenkort de boel demonteren en dan blinken maar. Nogmaals bedankt iedereen :headbang:
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Inox chappementekes

Post by Blackbert »

stock uitlaatbuizen van KTM zijn geen inox. 't is verneukelt staal, en heel dun ook.
grease up your baby for a ball on the hill

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Inox chappementekes

Post by Iefke »

Bij mijn 990 SMT van 2012 zijn het wel inox bochten hoor Blackbert. Dat zal nooit doorroesten natuurlijk, maar onderaan zit er wel een soort roestaanslag op, die ik deze winter graag had verwijderd. Bij mijn 990 Adventure daarentegen bladert de chroom er na vier zoutige winters op sommige plaatsen wel af, gewoon vernikkeld staal en ze zijn inderdaad fiterdun. :duimneer:
Ashetmorvooruitgaat!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Inox chappementekes

Post by Wipr »

Tja strooizout in combinatie met de hitte is sowieso nefast voor staal en dan ook voor inox op termijn. Zout alleen zou niets aan inox mogen doen. Dan denk ik aan tal van bootonderdelen in inox op de Oosterschelde en Noordzee.

En ik zou het ook met het groen sponske doen volgens Muug en de stoofkuis tube van Bompa

Ik had ooit eens teerplekjes op de lak van de wielkassen van de auto en het was heel warm en het water uit de tuinslang vloeide rijkelijk en ik dacht, met de groene kant van t sponske lichtjes wrijven en dat gaat wel weg. Het ging effectief heeeel goed weg maar meer dan ik wou ook. :blink: :blink: :blink:

Post Reply