Keimpe rit

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
User avatar
F M
Posts: 5080
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Keimpe rit

Post by F M »

En over kledij:
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 36. Valhelm - beschermende kleding

De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

De bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten een valhelm dragen, behalve wanneer zij, conform de bepalingen van artikel 35.1.1, zesde lid, de veiligheidsgordel dragen of vervoerd worden in een kinderbeveiligingssysteem en op voorwaarde dat het voertuig een passagiersruimte heeft; wanneer de vrijstellingen van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem, voorzien in artikel 35.2.1, 2?, 3? en 4?, van toepassing zijn, moet de valhelm worden gedragen; deze bepalingen zijn van toepassing op de driewielers met motor zonder passagiersruimte, waarvan de ledige massa gelijk is aan of hoger dan 400 kg.

De valhelm, gedragen door bestuurders en passagiers die in Belgi? wonen, moet, voor de maten van de helmen waarvoor de homologatie is vereist, een homologatieteken dragen waaruit de gelijkvormigheid met de door Ons vastgestelde normen blijkt.

Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
Maw, voor het dragen van een helm is er een uitzondering op de verplichting wanneer er een passagiersruimte is. Maar voor de overige kledij is die uitzondering er niet.

Dus je moet handschoenen, laarzen of bottines en lange broek en lange mouwen dragen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Keimpe rit

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote:Maw, voor het dragen van een helm is er een uitzondering op de verplichting wanneer er een passagiersruimte is. Maar voor de overige kledij is die uitzondering er niet.

Dus je moet handschoenen, laarzen of bottines en lange broek en lange mouwen dragen.
En je moet een veiligheidsgordel dragen. Maar verder klopt het wel wat je zegt.
Dat is de reden waarom de BMW C1 zo'n idioot passagierszitje heeft achterop, buiten het beschermende dakje. :roll:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

bompa wrote:
the riding man wrote:Heb net mijn papieren doorgemaild gekregen, hij heeft officieel 14.7kw (dus omgerekend 20pk). Zou dat een geknepen versie kunnen zijn om met de wetgeving in orde te zijn?




Hoe snel kan die atv dan ?
want we rijden ook een deel over verharde banen (betonbaantjes ,asfaltbaantjes)Daar zijn 90 km/u baantjes bij.

Ik ga Sevens een brugje meter, die ene plaats is geen probleem ,die ik sevens ga meten daar moet ik zeker van zijn want daar is het een heel stukje omrijden.
Ik ben juist terug met mijne meter , den 2 de oversteek is 1m21,5 cm breed

https://lh3.googleusercontent.com/-i4WM ... .jpg?gl=BE

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

bompa wrote:
bompa wrote:
the riding man wrote:Heb net mijn papieren doorgemaild gekregen, hij heeft officieel 14.7kw (dus omgerekend 20pk). Zou dat een geknepen versie kunnen zijn om met de wetgeving in orde te zijn?




Hoe snel kan die atv dan ?
want we rijden ook een deel over verharde banen (betonbaantjes ,asfaltbaantjes)Daar zijn 90 km/u baantjes bij.

Ik ga Sevens een brugje meter, die ene plaats is geen probleem ,die ik sevens ga meten daar moet ik zeker van zijn want daar is het een heel stukje omrijden.
Ik ben juist terug met mijne meter , den 2 de oversteek is 1m21,5 cm breed

https://lh3.googleusercontent.com/-i4WM ... .jpg?gl=BE
de belangrijkste vraag is: hoe diep is het water?
Den atv kan er misschien los door rijden ;)

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Keimpe rit

Post by ChiChiWaWa »

Famous last words ... :gieren:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

bompa wrote: Hoe snel kan die atv dan ?
want we rijden ook een deel over verharde banen (betonbaantjes ,asfaltbaantjes)Daar zijn 90 km/u baantjes bij.

Ik ga Sevens een brugje meter, die ene plaats is geen probleem ,die ik sevens ga meten daar moet ik zeker van zijn want daar is het een heel stukje omrijden.
Ik ben juist terug met mijne meter , den 2 de oversteek is 1m21,5 cm breed

https://lh3.googleusercontent.com/-i4WM ... .jpg?gl=BE[/quote]

Dat is geen snelheidsmasjien, als ik de 80km/u haal zal ik wel gasplanch? aan het duwen zijn denk ik, maar in principe genoeg om overal mee te kunnen mits de groep daar wat rekening mee houdt (en daar twijfel ik niet aan :wink: )

Maar die 1.21m is echt te smal om door te kunnen. Wat Koeno vraagt, zou dat mogelijk zijn? Als dat een half uitgedroogde beek is zou ik mijn hand daar niet voor omdraaien. Da spel heeft 4x4 en sperdiferentieel op allebei de assen, daar geraak je echt wel een beek mee over. Als dat eerder een rivier is, wordt het moeilijk natuurlijk.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

Koeno wrote:
bompa wrote:
bompa wrote:




.
Ik ben juist terug met mijne meter , den 2 de oversteek is 1m21,5 cm breed

https://lh3.googleusercontent.com/-i4WM ... .jpg?gl=BE
de belangrijkste vraag is: hoe diep is het water?
Den atv kan er misschien los door rijden ;)
Denk 1 meter 1,5 meter daar ? 'k weet het niet zeker .Er doorrijden daar, denk het niet dat da daar kan, :grin: te rechte overs.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

the riding man wrote:
bompa wrote: Hoe snel kan die atv dan ?
want we rijden ook een deel over verharde banen (betonbaantjes ,asfaltbaantjes)Daar zijn 90 km/u baantjes bij.

Ik ga Sevens een brugje meter, die ene plaats is geen probleem ,die ik sevens ga meten daar moet ik zeker van zijn want daar is het een heel stukje omrijden.
Ik ben juist terug met mijne meter , den 2 de oversteek is 1m21,5 cm breed

https://lh3.googleusercontent.com/-i4WM ... .jpg?gl=BE
Als dat een half uitgedroogde beek is zou ik mijn hand daar niet voor omdraaien. Da spel heeft 4x4 en sperdiferentieel op allebei de assen, daar geraak je echt wel een beek mee over. Als dat eerder een rivier is, wordt het moeilijk natuurlijk.
[/quote]

Dat is geen half uitgedroogde beek maar een redelijke brede rivier, op dat stuk steile rechte kanten en iets verder nog een beek er haaks en daarachter een weide met prikkeldraad rond ,op de eerste brug kan je makkelijk omrijden .Het 2de Bruggetje gaat ook maar dat is wel een heel stuk verder omrijden en om die ander dan in te halen zal niet makkelijk zijn , of ik moet er dan een stuk afdoen en langs het verhard rechtstreeks naar de volgende zandweg,voor mij spelt het geen rol.of we moeten daar ter plaatse iets verzinnen dat kan ook nog ,maar dat is een optie die ook zou kunnen maar die ga ik hier niet plaatsen ,eentje zonder te moeten zwemmen maar die ik liever niet doe :lipsrsealed2: maar alst ni anders kan :grin:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

bompa wrote:
Dat is geen half uitgedroogde beek maar een redelijke brede rivier, op dat stuk steile rechte kanten en iets verder nog een beek er haaks en daarachter een weide met prikkeldraad rond ,op de eerste brug kan je makkelijk omrijden .Het 2de Bruggetje gaat ook maar dat is wel een heel stuk verder omrijden en om die ander dan in te halen zal niet makkelijk zijn , of ik moet er dan een stuk afdoen en langs het verhard rechtstreeks naar de volgende zandweg,voor mij spelt het geen rol.of we moeten daar ter plaatse iets verzinnen dat kan ook nog ,maar dat is een optie die ook zou kunnen maar die ga ik hier niet plaatsen ,eentje zonder te moeten zwemmen maar die ik liever niet doe :lipsrsealed2: maar alst ni anders kan :grin:
Eigenlijk als ik tussen de lijnen doorlees moet ik concluderen dat ik jullie nodeloos ga ophouden dus. Ik had er mijn zinnen al op gezet, maar misschien beter niet dan? :confused: ik wil in elk geval niet tot last zijn, voor jou ook niet leuk als je speciaal voor mij een heel stuk moet afsnijden en niet samen kan rijden met de anderen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Keimpe rit

Post by Muug »

TRM, ik denk niet dat bompa enkel voor u een stuk van zijn route moet aanpassen. Ik denk dat het veel logischer is als gij uw route aanpast en later dus weer inpikt... per slot van rekening is het een motorit en geen 4x4-rit. Zo hebben jullie allemaal leute en moet er niemand thuis blijven omdat het te smal of te nat is.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Keimpe rit

Post by Wipr »

:blbl:
Koeno wrote:
Muug wrote:
the riding man wrote:Maar daar heb ik dus iets op gevonden, dat het plezier geeft om waar de weg stopt, verder te kunnen rijden, zonder dat het zweet me uitbreekt door de schrik om onderuit te gaan.

Maar nu heb ik al veel verteld... :grin:
Ne quad dus :|
Mjah, ik wou het nog ni zeggen, maar als je op 2fast4u meeleest, dan was het vrij duidelijk ;)
Ah, DAT forum.....daar ben ik ook lid maar niet als wipr. Een totaal andere alter ego en eens leuk om iedereen te kunnen lezen zonder herkend te worden. :blbl:

Wel TRM, ik denk dat je er in het begin veel plezier aan gaat hebben maar dat dit plezier ook snel zijn grenzen gaat kennen. Mijn stiefbroer had zichzelf ook een Quad gekocht voor dezelfde doeleinden die jij voorop stelt maar toch maar weer verkocht. Zijn verzuchtingen waren: je ervaart de weerselementen zoals op een motorfiets met de nadelen van een auto (file)
Echter, met zoiets gaan rijden als het die paar dagen om de zoveel jaar als het sneeuwt, moet zalig z?jn. Deze Voertuigen hebben een bestaansrecht die heel veel voordelen hebben in hun biotoop. Je kan gaan jagen en je everzwijn achterop zwieren he.

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

Bij deze wil ik bevestigen, dat als het niet te vettig is (ik reken op bompa en ozzepaa hun oordeel een beetje) ik graag zou meegaan...
mocht het mij onderweg toch t? lijken kan ik nog altijd iets anders gaan doen ;)

kheb 0 ervaring, maar wil het wel is proberen...
Ook al had ik met de varadero-aankoop het naast de baan rijden totaal niet in het hoofd :p

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Keimpe rit

Post by Muug »

Aan de nog-nooit-weg-van-de-weg-gereden-mensen : ik d?nk een heel klein beetje dat jullie van een mug een olifant aan 't maken zijn... ge kunt perfect met nen baanmoto met baanbanden over aardewegen en veldwegen rijden, dat gaat niet beginnen steigeren of zo. :wink: Dus gene paniek, dat komt in orde. Stel uw hart er voor open en ge zult aangenaam verrast zijn!

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

Muug wrote:Aan de nog-nooit-weg-van-de-weg-gereden-mensen : ik d?nk een heel klein beetje dat jullie van een mug een olifant aan 't maken zijn...
I know, maar kben ne schrikkepeut die nog nooit overtuigd geweest is van zijn eigen rijkunsten :p

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

Koeno wrote:
Muug wrote:Aan de nog-nooit-weg-van-de-weg-gereden-mensen : ik d?nk een heel klein beetje dat jullie van een mug een olifant aan 't maken zijn...
I know, maar kben ne schrikkepeut die nog nooit overtuigd geweest is van zijn eigen rijkunsten :p
Dit is een stukje van het keimpe ritje
https://lh3.googleusercontent.com/-ntIs ... .jpg?gl=BE

https://lh3.googleusercontent.com/-Byd4 ... .JPG?gl=BE

https://lh3.googleusercontent.com/-0UFm ... .jpg?gl=BE

De baantjes zullen er niet allemaal zo bijliggen maar het is een ritje waar je makkelijk je eerste offroad ervaring mee kan op doen.
Er er zullen misschien wel stukjes bij zijn waar er hier en daar een plas zal staan maar daar kunnen we gewoonlijk wel naast .

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Keimpe rit

Post by ChiChiWaWa »

Muug wrote:Aan de nog-nooit-weg-van-de-weg-gereden-mensen : ik d?nk een heel klein beetje dat jullie van een mug een olifant aan 't maken zijn... ge kunt perfect met nen baanmoto met baanbanden over aardewegen en veldwegen rijden, dat gaat niet beginnen steigeren of zo. :wink: Dus gene paniek, dat komt in orde. Stel uw hart er voor open en ge zult aangenaam verrast zijn!
Daarom da we da allemaal eens willen proberen h?, op 't gemakske. Onwetendheid, stress en schrik zijn slechte raadgevers, maar ge moet ergens beginnen en wa ervaring opdoen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Keimpe rit

Post by the riding man »

Wipr wrote:
Ah, DAT forum.....daar ben ik ook lid maar niet als wipr. Een totaal andere alter ego en eens leuk om iedereen te kunnen lezen zonder herkend te worden. :blbl:


Wel TRM, ik denk dat je er in het begin veel plezier aan gaat hebben maar dat dit plezier ook snel zijn grenzen gaat kennen. Mijn stiefbroer had zichzelf ook een Quad gekocht voor dezelfde doeleinden die jij voorop stelt maar toch maar weer verkocht. Zijn verzuchtingen waren: je ervaart de weerselementen zoals op een motorfiets met de nadelen van een auto (file)
Mogelijk is het het enthousiasme van de moment, maar ik durf dit toch tegenspreken. Eerst en vooral is het geen quad en dat is niet om te muggeziften maar omdat het gewoon echt geen quad is. Je zit er heel ontspannen in een zetel met dashboard, bekerhouder, goei spiegels om een goed overzicht te hebben, heel veel bagageruimte (meer dan in een auto en dat is niet overdreven) met een rond stuur. Een beetje een mini pick up. Tuurlijk kan je er niet mee filefilteren (ik doe op dagelijkse basis geen filegevoelige trajecten sinds ik aan de kust woon) en je kan er niet mee onderuit glijden als het wat nat ligt of begint te vriezen binnenkort. Tegen de koude en regen kan je je aankleden en integenstellng tot een quad kan ik in optie nog een dak en voorruit bestellen ook. Straks ga ik hem halen (was pas gisteren een uur voor sluiting klaar geraakt en dat haalde ik niet meer) dus sevens na de spits vertrek ik naar ginder. Dan met da spel ineens langs de gamma voor eindelijk mijn 200kg kiezelstenen te gaan halen en ik zou ook nog via het containerpark moeten. Wat is er nu idealer dan zo ne metalen laadbak? Nee zelfs geen koffer van ne wagen!
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Keimpe rit

Post by Koeno »

Ge zijt het gewoon een beetje aan't verbloemen (wat best ok is he)
maar ik zie g??n reden waarom een atv praktischer is als een wagen...
tenzij je veel laadruimte nodig hebt tijdens het 4x4 rijden...

in mijnen asx heb ik ongeveer 18 zakken van 80l boomschors vervoert.
maar met mijnen asx kan ik best naar zuid frankrijk rijden zonder in te boeten aan comfort...
kheb dan gene 4X4 maar heb al meer veldbaantjes gereden als mannen met outlanders...
(met een beetje logisch rijden

maar nogmaals het feit dat gij content zijt: daar draait het om...

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Keimpe rit

Post by KlaasN »

Ik ga mee met het ritje. Totaal geen ervaring, daarom dus.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Keimpe rit

Post by bompa »

KlaasN wrote:Ik ga mee met het ritje. Totaal geen ervaring, daarom dus.
Niet erg van geen offroad ervaring te hebben ,nadien ga je dat wel is meer doen .

Post Reply