Een WegIsWeg-reis in Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Lag het aan het eten, lag het aan de 400+ km van de dag ervoor, lag het aan het flitsen door de spitsen, feit is dat ik goed geslapen heb.
De dag nadien genoten we met volle teugen van een lekker ontbijtje aan een winkeltje in de hoofdstad van Sefrou.

Image

Image

De pannekoekskes waren ter plekke gebakken door een Marokkaanse [strike]schone[/strike] en met liefde en confituur bestreken. Mjammie !
En toen was 't moment aangebroken om nog wat dirhams uit de flappentapper te halen. Bij Koppel! en Bert ging dat vlotjes, maar mijn kaart had duidelijk zin in een avontuurtje. Of zou ik toch ergens iets stoms gedaan hebben? Feit is: na dertig seconden verscheen de melding dat mijn kaart was ingeslikt. Ah, is toch niet erg, het kantoor is toch open? Dus ik naar binnen, en jawel hoor, na "maar" een dik uur had ik eindelijk mijn kaart teruggekregen van de vriendelijke kantoormeiskes.

Image

Rapper kon helaas niet, want de procedure om buitenlandse bankkaarten terug te geven is niet eenvoudig! Om te beginnen moesten ze al uitvlooien w?t de procedure was. Dat bleek voor een deel uit x kopiekes te bestaan van mijn identiteitskaart, mijn paspoort, mijn handtekeningen erbij, nog een extra documentje invullen... en als klap op de vuurpijl moest de bankdirecteur zijn persoonlijke toestemming geven ! Die natuurlijk de hele dag afwezig was... Dan maar de bankdirecteur van een ander kantoor opgesnord, die speciaal voor mij naar de andere kant van 't stadje mocht komen afzakken... gewoon, om mijn eigen kaart aan mijn eigen te mogen afgeven.... afin, na nog eens mijn kaart in het hol van de bank gestoken te hebben, kwam er eindelijk geld uit. Hoera! En wijle weg, het was alweer elf uur in de "ochtend" !
Doel van vandaag was Midelt, waar de piste naar Cirque de Jaafare ligt. Een zeer beroemde piste omdat ze door een prachtige kloof gaat waar de stenen zo groot zijn als de reuzenpompoenen waar onze kleine boerkes grote prijzen mee verdienen. Internet zit vol van youtubes waarin ge 4wds ziet sukkelen om erdoor te geraken. De verwachtingen waren dus hooggespannen!
Soit, eerst was er nog een klein dagje rijden, langsover een tamelijk hoog plateau - waar zelfs een ski-slagboom was ?n een ski-oord, goed verborgen in een bos. Het was er nogal friskes ook, dus toen we begonnen reutelen van de kou deden we onze fleece aan. Na alweer enkele tientallen kms begonnen we opnieuw te klappertanden en deden we onze gore-texvoering over die fleece, en een uurtje later was de handvatverwarming aan de beurt! Voorwaar een koud stukske Marokko, en dat in oktober!
Het dorp Za?da reden we alweer binnen langs de grote entree :

Image

We stopten er vooral om wat warme koffiekes te drinken. Het was er vrij druk en er passeren veel vrachtwagens, wagens, allerhande andere gemotoriseerde vervoersdingen en ook oudjes. Die gingen wat trager.

Image

Midelt was niet zover meer, de rit ernaartoe was weer lekker aangenaam van temperatuur en in de vroege vooravond arriveerden we aan hotel Asmaa, lichtelijk verbijsterend luxueus.

Image

Image

Image

Image

Image

De prijs was 900 dirham als ik me niet vergis, wat zo'n 90 euro is, voor een driepersoonskamer met avondeten en ontbijt inbegrepen. 30 euro de man half-pension, dat lukt u niet in Europa volgens mij.

Vanuit onze kamer hadden we een schoon zicht op het Atlas-gebergte. D??r moesten we morgen door/over/rond/in.
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Allez hop, donderdag: De Grote Dag !
We gaan de Cirque aanpakken !
Het ontbijt krijg ik nauwelijks door mijn keel, mijn favoriete stoel blijkt het toilet te zijn... zouden we lichtjes zenuwachtig zijn?
Niet versaagd, de drie helden gaan op pad !
Een dertigtal leuk vlotte kilometers verbinden Midelt met de Cirque. Het zijn onze eerste pistekilometers en we zullen het geweten hebben. Niet alleen staan onze banden te hard, we sukkelen ook nog wat onhandig over het terrein, hoe goed het er ook bij ligt.

Image

Na die 30 something kms dalen we af in de Cirque. De afdaling gaat vrij vlotjes, onze ??nsporige voertuigen hebben veel minder mis?rie dan de vierwielers die erop moeten letten dat de grote stenen niet tegen hun onderkant kloppen.

Image

Beneden arriveren we in een gortdroge rivierbedding, de GPS stuurt ons erover heen en meteen weer naar boven. De klim opwaarts gaat erg vlot en het volgende uurtje zijn we druk bezig om die berg over te geraken. H??l erg eenvoudig is het niet, omdat de regen van de voorgaande dag voor een laagje modder gezorgd heeft, wat maakt dat ons bandenprofiel nogal snel volloopt en de moto alle kanten doet uitgleiden. Doch, in Wales hebben we tijdens het greenlanen al erger meegemaakt, dus ?a va eigenlijk. Toch zijn er de nodige frustraties.... er heeft zich nl. weer een ferm avontuur afgespeeld onderweg.
We waren nl behoorlijk goed bezig met uit de Cirque bergop weg te rijden toen er plots een bruine jongeman, een 20 something, ons heel luid roepend en gebarend tegemoet kwam gelopen. Hij leek wel in een halve paniek. In zijn beste Frans was hij ons aan 't uitleggen dat de weg naar Imilchill afgesloten was door overstromingen en dat we de andere piste moesten nemen want dat we niet meer verder konden. We negeerden hem en reden verder. 500m verder keek ik in mijn spiegel om te zien waar de rest was. Tot mijn verbazing bleek die kerel vollenbak aan het meelopen zijn, de berg op, door de modder... nog maar eens stoppen afin. Opnieuw zijn uitleg, wij opnieuw zijn uitleg beu en voort. We komen aan een "afsluiting" die met enkele grote takken heel primitief gemaakt was. Ik sleur er ??n aan de kant en rij verder. Nu moet je weten dat ze ginder wel degelijk de gewoonte hebben om doodlopende of t? gevaarlijke pistes af te sluiten met een rijtje stenen of zo, dus ik begon me af te vragen of we er wel goed aan deden om verder te gaan. Maar tegelijk wist ik uit ervaring dat je die lui niet altijd mag geloven. Ze maken je graag leugens wijs om zich dan te laten betalen voor het gidsen rond de moeilijkheden. Maar goed, we zouden wel zien hoe het zat met die overstromingen. Dus de tak ligt aan de kant en ik rij verder. Bert komt in de verte aan als laatste, en mijn ogen vallen bijna uit mijn kassen als ik in mijn spiegel zie dat er iemand bij hem achterop zit ! Hij heeft die kerel toch niet meegenomen??? Een eind verder zie ik dat Bert weer solo rijdt, die ander is verdwenen. Gelukkig maar. Zonder veel andere toestanden arriveren we eindelijk aan het eind van deze piste en toucheren we weer asfalt. Tijd voor wat rook en wat water. Dan horen we van Bert dat die sluwe zwarte kerel Bert's jas vanonder zijn netje heeft gestolen! Die had tijdens het meerijden wat zitten prutsen aan dat netje, en was dan onder 't rijden van de moto gesprongen en de heuvel afgestormd! Bert kon niet anders dan gewoon voortrijden, die kerel was op zijn eigen terrein, en het jasje was - gelukkig - eigenlijk al erg oud en dus ook niks waard. Maar toch was het een sneu moment, opnieuw een bewijs dat je die kerels helaas niet zomaar mag vertrouwen!

Image

Als de rook om ons hoofd wat is verdwenen, begint het ons te dagen dat we die nauwe moeilijke kloof precies niet zijn tegengekomen. Well FOK,, hoe kan dat nu??? De enige logische oplossing is dat er ginder beneden aan die rivierbedding een splitsing is, en dat wij die niet gezien hebben. We zijn gewoon de rivierbedding dwars overgestoken en we hebben zo onbewust en onwetende de "simpelste" manier uit die Cirque de Jaafare genomen. Duh! Moesten we daarvoor zoveel zenuwen hebben???? :stomstom: Gelijk hoe, dat roept om een revanche !

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Doel van vandaag was Midelt, waar de piste naar Cirque de Jaafare ligt. Een zeer beroemde piste omdat ze door een prachtige kloof gaat waar de stenen zo groot zijn als de reuzenpompoenen waar onze kleine boerkes grote prijzen mee verdienen. Internet zit vol van youtubes waarin ge 4wds ziet sukkelen om erdoor te geraken. De verwachtingen waren dus hooggespannen!
Voor de pompoenen moet je wel de juiste weg kiezen beneden in de cirque :P :wink: :whistling:

maar verder: :lurker: :pom:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by zappa »

Ik heb zojuist een nieuw record "op het uiterste puntje van m'n stoel zitten" verbroken :shock: maar ga vooral verderrrrrr! :grin: :thumbsup: :wink:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

beetje wachten, vanavond nog wat foto's uploaden ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Goed, de Cirque hebben we achter de rug. Ge kunt u zich nu afvragen: zijn we enkel dat onbetrouwbaar creatuur tegen gekomen?
Wel degelijk "neen". Tijdens de afdaling in de Cirque waren er al 2-3 herders die ons om een sigaretje kwamen vragen toen we efkes van onze kamelenzak aan 't lurken waren, dan was er dat onbetrouwbaar kereltje, verderop een moedertje met vuil kindje die wat kleren of iets dergelijks vroeg en daar bij die verkeersbordjes kwam er ook eerst ene een sigaret vragen en wat later stopte er een kleine bestelwagen om met ons een praatje te maken.
Sociaal contact gegarandeerd ginder !

Zoals je op die verkeersborden niet kan zien is het nog 124 km naar Imillchill. Dat is nog h??l, h??l ver vanaf dat bordje. Niet in kilometers, o neen, maar wel uitgedrukt in minuten, stenen en liters zweet.....

ik kan u nog een paar foto's tonen tot in 't begin van de rivierkloof waar de weg weg was, maar dan ga'k toch moeten wachten tot BB de meest interessante geupload heeft.

Zodus, in onze aanloop naar de beruchte rivierbeddingkloof kan ik u nog enkele landschappen presenteren:

Image

Een gewoon huisje midden in de vlakte:
Image

En dan komen we aan 't begin van de rest van de mis?rie van de dag. Om ??n of andere reden is deze kloof ??n grote wilde woeste kolkende watermassa als 't regent. Ooit liep er een schoon asfalten wegske van de ene kant naar de andere kant, maar da's wel al een paar jaar geleden. Wij zijn van "Noord" naar "Zuid" gereden en hebben wat er van de weg overschoot zien "wegsmelten". Hieronder bvb zie je nog tamelijk goed waar de weg liep/loopt, je kan er zelfs over rijden.

Image

Maar hier kan je zien dat het toch niet echt helemaal meer klopt. Wie goed ziet kan de moto's van BB en Koppel zien, twee nietige puntjes en behoorlijk diep daaronder de bedding. Ik ben al daar op 't hoogste punt twee keer op mijn smikkel gegaan met mijn zwaar lomp ding.

Image

Maar nu is 't ?cht wachten op nieuwe foto's! :maffen:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by petervdc »

Heel skoon verslagske !
Keep going :-)
Keep going

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by frederikw »

Ziet er allemaal heel herkenbaar uit :-o

Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Koppel! »

Aha, ende aha, hij is er aan begonnen :P

Wel ff enkele correcties, al was 't voor de correctheid van 't vertelselke. Ik was nog maar 2 keer tevoren geweest, deze is dus de 3e keer. En mijn voorliefde voor B#W's, awel, er staan hier thuis 3 moto's waaronder ne Yamaha XT1200ZE Super Tenere, nen Husqvarna TR650Terra en nen ouwe BMW R1150GSA. Enkel de GSA kan momenteel niet rijden, denk dat 't met m'n voorliefde dus al bij al nog meevalt zekers :lol:
Dienen TR650Terra komt trouwens te koop, is dus toch m'n ding niet gebleken, maar dat geheel terzijde...

Polle, ge zijt goe bezig, doe moar voesj ewa :whip: :mrgreen:
Ahja, morgenavond hebde ook mijn foto's ter beschikking, kwestie van niet dezelfde invalshoek te moeten gebruiken.

Grtz, Philip!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Allez we doen verder...

Die rivierbedding richting Imilchill was echt vorte kloterij. Onze KTMs waren daar te lomp en te zwaar voor, dat of wij hadden gewoon te weinig spierballen en te korte benen. Soit, we hadden over een vrij lang stuk over de overschot van de weg kunnen rijden, maar na die "piste" zo hoog langs de bedding was 't gedaan en moesten we onze weg zoeken tussen de miljoenen stenen waarmee de bedding gevuld was. Af en toe ging dat "vlot" omdat er door 4x4's al een vaag spoor was gevormd, maar af en toe zaten onze KTMs serieus te stampen en te bokken over voetbalgrote blokken terwijl wij - vooral ik dan - lichtelijk wanhopig probeerde mee te peddelen. Op een gegeven moment zag ik het ?cht echt echt niet meer zitten. Dat was voor mij persoonlijk erover. 'k had de KTM al drie of vier keer platgelegd en kreeg dat niet ding meer omhoog, de stoom kwam uit mijn oren van de hitte en de hartslag wou zijn eigen record slaan. Tijd om onder een boomke te bekomen, terwijl BB te voet op verkenning ging. Hij kwam met verhoudingsgewijs goed nieuws af en daarom werd beslist van verder te dedderen. Nu begon ik aktief mee te speuren naar die 4x4sporen want die stenen waren ietskes meer platgereden. En mits wat goed kijken kon je die inderdaad terugvinden, zelfs in het zeer heldere water dat maar zo'n 20cm diep was. Op die manier zochten en reden we verder en na een paar kilometer konden we dan eindelijk de rivier verlaten over het asfalt.
Vanaf daar hebben we een ZEER zeer mooie rit gereden, door berg en dal, bij ondergaande zon, langs hele arme pure dorpjes en Marokkaantjes. Dit hoekje van Marokko moet tot de mooiste van het land behoren. Dat was een weg van vele tientallen kilometers lang geloof ik wel, ??n superlange gigantische op die rivierbedding doodlopende weg!
Van die rivierbedding heb ik geen foto's, maar ik weet dat er wel getrokken zijn, dus ik ga er van uit dat deze wel nog zullen verschijnen.

Wat landschapsfotografie:
Image
Image
Marokko is een "hoopjes"-land, op vele plaatsen kom je bergjes of hoopjes tegen, best wel mooi.
Image
We deden af en toe ook een colletje. We reden recht naar de zon, en al mijn ruiten waren vol stof : mijn bril, mijn zonnebril, mijn dubbel vizier aan zijn vier kanten, de stofbril.... veel zag ik niet want de weg was stoffig en ik was de laatste en de zon scheen in mijn ogen :mrgreen:
Image
Image

Een goed eind later kwamen we in een dorpke terecht, Bou Azmou, waar we efkes gingen beraadslagen. Zonsondergang was alweer op komst en scenario's werden besproken : in het donker doorrijden over het asfalt tot in Agoudal, ergens kamperen, ergens logeren... en vaneigens komen ze ondertussen goeiedag zeggen en "tout va bien?" vragen. E?n van die mensen heeft ons dan meegekregen naar de herberg van zijn kozzen. Dat was Auberge Talifalt.
Image
De uitbater - met z'n witte verplegerjasje, dikke snor en groene pet op noemden we hem Mario (Bros) - kende alleen Berbers en Arabisch, maar de kozzen - dat was dan natuurlijk Luigi - was een behoorlijk goede talenkenner dus met hem gebeurde alle blabla. Het was daar best ok, propere kamers, proper sanitair, lekker eten. Echt geen plek om bang te zijn van besmettingen. Achteraf bekeken heb ik maar van ??n ding spijt : dat we de uitnodiging om een berberhuwelijk bij te wonen hebben afgeslagen. Zonde om een uitnodiging om iets dergelijks authentieks ?n ongedwongens geweigerd te hebben. Daarvoor had ik best een dagje pisterijden willen afslaan. Pistes liggen het jaar erop nog, maar de kans dat je zo'n uitnodiging nog eens krijgt is erg, erg klein...

De dag erop, we zijn alweer vrijdag de 16de, worden de plannen nog eens serieus bijgesnoeid. De pistes over Jbel Sarhou worden geannuleerd wegens veel te hooi op onze voorvork. Recht naar Tafraoute is het plan, zo r?cht mogelijk het hete, zanderige, benzineloze Marokko willen we in. Geen idee om welk uur exact we vertrokken, maar dat zal wel ergens rond half tien gehangen hebben. We zijn duidelijk drie tamzakken die met geen stokken uit ons bed te krijgen zijn, zelfs niet met schone vooruitzichten. ;-)
Opnieuw schuiven de prachtige landschappen voorbij, ne mens zou er een Google Streetmap-auto voor willen hebben !
Image
Image

Na verloop van tijd roetsjen we de Gorge du Todra in. We komen van de "bovenkant", de toeristen worden en masse via de onderkant aangevoerd, in buskes met Marokkaanse gidsen en chauffeurs. Geen wonder dat er hier dan ook een pak verkoopsstandjes te zien zijn en wandelende snuisterijenverkopers. Grappig genoeg worden wijzelf met onze "stoere" moto's z?lf een deel van de attraktie.
Image
100m verder in deze kloof staan alle busjes geparkeerd en lopen de vooral oudere toeristen met open mond naar deze mooie vallei te kijken.
Image
Lang blijven we er niet, we stomen alras door naar Alnif, de toegangspoort tot de Grote Leegte. Dit dorp was overladen met verveelde Marokkaanse mannen... ze slenterden, sloften, sleepten zich vooruit. Ze hingen en lagen in alle mogelijke tamme houdingen op de grond of over het straatmeubilair. Plaats maken? No way maat. Kruipt er maar tussen !
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

In Alnif vertrok er een behoorlijk mooie piste richting Tazoulet, waar er een andere piste op ons wachtte. Dat eerste pisteke was een "short cut", zeg maar de schuine zijde van een rechthoekige driehoek.
Het was er leuk rijden, de KTM voelde er zich thuis, vering en demping waren subliem in harmonie met het wegdek en het was bijna gelijk rijden op asfalt, zoveel feedback was er.
Image
Efkes een fotoke van een vervallen huis, da's wel de leute aan die eco friendly bouwsels : ze keren vanzelf terug tot het stof waaruit ze gemaakt zijn.
Image
Hier BB onder zo'n accaccia-struikboomding, het zonnetje scheen behoorlijk hard op ons bolletje ! Als ge zo de hele reis bekijkt, hebben we verdomd veel tijd verloren met al dat sigaretten-gedoe :mrgreen:
Image
Hier was onzen BB op een ?ndere manier rook aan 't maken
Image
Deze tweevakspiste loopt als een lineaal recht naar 't zuiden naar en door Fezzou. Lijkt pies of keek maar de lol was dat dit een wasbord-piste was. Da's een beenharde piste met ambetante ribbels elke halve meter of zo. Je moet dan op de voetjes gaan staan en een snelheid zoeken waarbij de vering/demping van de moto die ribbels afdoende weggefilterd krijgt. Bij de KTM's was dat zo'n 70-80 per uur, maar de arme Terra vond zijn draai niet waardoor Koppel! tevreden moest zijn aan 40-60 per uur, en dan nog rammelde hij compleet door elkaar.
Image
Er werd dan ook veel gepauzeerd om ons groepje weer bij elkaar te laten komen
Image
Een keer voorbij Fezzou veranderde het landschap vrij sterk, het zand was duidelijk in opmars. Het duurde dan ook niet lang of er lag wat zand in de weg...
Image
Jep, de wind kwam van rechts en de weg die al weg was, was nu nog een beetje meer weg, warmpjes toegedekt met een zwerfduintje. Eroverheen gaan was ietske te zot, dus werd er besloten om de piste te verlaten en rond de zandhoop te rijden. Dat is gelukt, en ik ben maar twee keer op mijn bakkes gegaan. :whip:
Een zandhoop verder was lager en het leek alsof ik erover kon rijden:
Image
Na vier van zo'n zandtoestanden was mijn humeur weer beneden alle peil, maar gelukkig was 't dan toch afgelopen met die zandtoestanden.. Wie denkt dat de polders plat zijn moet trouwens maar ne keer naar hier komen kijken...
Image
Dit zand bleef mooi op zijn plaats liggen, naast de weg:
Image
Tegen een uur of zes waren we dan eindelijk in Tafraoute geraakt, waar een paar brommers meteen gelijk vervelende bromvliegen rond onze kop begonnen vliegen. Ze vroegen ons de pieren uit de neus, wilden ons de goeie piste naar Merzouga wijzen, wisten logement zijn, wilden ons benzine aansmeren, wilden ons gidsen naar de Oued (=rivierbedding) en dat bleef maar zagen en rond onze oren brommen en circuleren. Echt echt ultra vervelend, want wij wisten perf?ct waar we naartoe moesten. We moesten gewoon dat purperen lijntje op onze gps volgen !
Ne keer Tafraoute voorbij begon het vaneigens te schemeren en tot overmaat van - lichte -ramp waren de sporen behoorlijk zanderig geworden. Dat ging niet echt vlot vooruit, terwijl er nog steeds van die brommende horzels rond onze oren jaagden. Grrr! Uiteindelijk echter waren we in de buurt van Hassi Fougani, een "auberge" in de meest simpele vorm van het woord. Zie het maar als een campinggrond met een lemen muur errond. Gezien het late uur, gezien onze vermoeidheid en honger was het niet meer dan logisch dat we in deze auberge onze intrek zouden nemen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Image
Z?lfs een terras !
Image
Dit zijn de chinese motookes van zo'n 100cc waarmee de locale nozems de zandpistes onveilig maken! REspect voor dat machineke maar ook voor 't ventje erop !
Image
In het gebouwtje werd ons eten opgediend. Licht kwam uit een gasfles, het eten uit het primitieve keukentje. De uitbater was een echt toffe tiep, ne kreim van ne vent, helaas met een kruk. Drie jaar geleden was 'm omver gekegeld door een wagen en zijn been was op vier plekken gebroken. Dat hebben ze zo goed en zo kwaad mogelijk aan elkaar getimmerd en gevezen, maar we hebben zo'n vermoeden dat ze ginder ietske minder moeite doen om zo'n breuken weer perfect recht aan elkaar te krijgen. Het idee is wellicht dat ge genezen zijt van zodra ge aan ??n kruk genoeg hebt ....
Het eten was verdomd lekker : een gigantische tomaten-met-ajuinensnippers-schotel en een b?rg kippensateekes, buiten op 't vuur klaargemaakt.
Image
Slapen deden we buiten, op de binnenkoer, in ons tentje. Dat was de eerste en enige keer dat we ons kampeermateriaal mee hadden... heel de reis hebben we onze roltas voor ??n kampeernachtje meegezeuld. Hadden we dat eerder geweten... :-)
Het was ten andere niet eens zo'n gezellig nachtje. Er stond een grillige maar harde wind en die joeg zand in onze tent. De tent geheel gesloten houden was echter ook geen tof idee want het was toch wel verdomd warm! De tenten waren ook niet echt fabuleus opgezet want we hadden zo'n wind vaneigens niet zien aankomen, dus alles flapperde er maar op los, terwijl het zand in ons oren en ogen en neus vloog. :bleiten:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Zaterdag
17/10
Op naar Merzouga !

Merzouga is voor veel pistegangers het nec plus ultra van hun reis om de simpele reden dat dit zo min of meer de enige plek is in het noordelijk deel van Marokko waar je een b??tje de sfeer van opsnuiven van een ?chte Sahara. En eigenlijk is Merzouga de naam van het stadje dat erbij ligt. De eigenlijke naam van dit 10km op 50km grote duingebied is Erg Chebbi. Het is een fantastische ?rg grote zandbak waar de hoogste duinen tot 150m gaan, wat al zeker niet slecht is ! Deze zandbak is ommuurd met enkele tientallen kasbah-achtige hotels, je hebt maar uit te kiezen!

Maar goed, daar zijn we dus nog niet... we moeten eerst nog tot voorbij de Oued ed Daoura geraken (naam gepikt van Google maps) en dan onze weg vinden naar Taouz waar het asfalt weer begint.
Die Oued is behoorlijk berucht, omdat die om te beginnen vrij breed is - reken op wel tien kilometer - en omdat ie zelden helemaal droog staat. Nu is er ??n ding dat je NIET wilt hebben en dat is vast zitten in de blubber van een rivierbedding... Afgezien van die blubber bevat die oued ook vervelend veel zand en ook daar zijn we geen favoriet van.... Nu, het geluk lacht ons min of meer toe: ??n van die vervelende Dockerbrommernozems is de broer van de bekrukte auberge-eigenaar. Die kerel kent zeer zeer weinig Frans, maar hij kent die regio gelijk zijn broekzak. Aan de stand van de bergen kan hij zien hoe laat het is, bij wijze van spreken. :mad: Ook die oued heeft geen geheimen voor hem. Een extra reden om hem in te huren is dat het purperen lijntje blijkbaar langsheen een zwaar verzande piste gaat. Langsdaar willen we echt niet gaan, vertelt men ons in de herberg. Vandaar dus : we vertrekken deze ochtend in het zog van een brommerke-met-tulband-en-teenslippers.
Kort samengevat kunnen we zeggen dat Koppel! zich rot geamuseerd heeft in deze zandbak - het ging gewoon veel te traag voor hem, BB deed het op zijn rustige kenmerkende wijze onopvallend erg goed en ik stierf duizend doden omdat mijn wielen en mijn moto en mijn bagage en mijzelven in al dat zand alle kanten uitvlogen... Ik heb g??n zand gehapt maar het heeft niet veel gescheeld. Ik kan u nu ook wel enkele ervaringen en tips delen.
- voorzie zachte bagage als ge u aan zandtoestanden waagt. (voor het waarom, zie het volgende puntje)
- als uw voorwiel beslist om de moto in het zand te laten bijten, zet dan geen voetje om de moto tegen te houden, want dat voetje zakt weg in het zand terwijl de moto nog wat meters vooruit duikt, waardoor uw poezelige voetje geklemt geraakt onder uw bagage achteraan, en dat kan wel eens een verkeerde wring geven. Is uw bagage een harde koffer, dan kan je er vrij zeker van zijn dat uw enkel naar de kloten is. Maar met zachte tassen plooit uw voet, en al de rest ook, dus ge kunt uw voet zonder erg vanonder uw moto trekken.
- probeer de moto niet op uw eentje recht te zetten, verloren moeite, de wielen vinden geen grip in dat zand, het is er te heet voor, de moto is er te zwaar voor, uw drinken is te kostbaar, uw hartslag moet onder controle blijven, etc....
- ga er van uit dat ze u eerst niet gezien hebben en doorrijden, trek het u niet aan, ze komen wel terug als ze wat om u geven.

Afin, dat zijn dus de tips van een ervaren zandhapper, niet echt boeiend, niet echt hoopvol, maar gelukkig was het in de namiddag een beetje beter. Dat vertel ik u achter een paar fotokes.

Hier dus zat mijne moto een eerste keer vast in het zand. Die twee grapjassen zaten trouwens ook vast dacht ik, of op zijn minst BB.
Image
Om mijn KTM uit deze situatie te redden hebben we twee spanriemen vastgebonden aan het kofferrek, dan de moto in eerste gezet, en terwijl de achterband naar grip zocht, hebben BB en Koppel! uit alle macht de moto naar voren getrokken. En dat ging nog ook!
BB zijne moto zat eigenlijk nog een beetje vasterder, en daar heeft sletsman pas ?cht zijn meesterschap getoond. "Mag ik het ne keer proberen", vraagt 'm aan BB. BB kijkt zo'n beetje verbaasd, maar ja, waarom niet? Dus slofman - een ventje van misschien 1m60 - kruipt voor de eerste keer in zijn leven op zo'n torenhoge 950S met 98 wilde pk's en minstens 250kg met alle bagage erbij, zet dat beestje in eerste, laat 'm wat toeren maken en dan - truk met de foor! - laat de koppeling met rukjes aangrijpen, waardoor het achterwiel hap hap hap in 't zand bijt, grip vindt en zo happend de moto uit de zanderige zone rijdt, staand op de steuntjes. Prachtig om dat te zien!!! In een open-mond-staan-kijken-wedstrijd zouden we z?ker de top drie gewonnen hebben.
En nog maar ne keer vast, tot aan 't carter nu.
Image
Image
Tjah, en hier was de ketting van brommerboy gebroken. U leest het goed: gebroken! Midden in de Oued, want zover waren we al geraakt. Hoe ging 'm dat repareren? Ewel, ge neemt ne steen, ge neemt de twee kanten van de gebroken ketting, wringt dat wat in elkaar en met de steen mept ge de schakel weer op zijn plaats, met de valbaar als aambeeld... :sterrekes: 'k peis da'k mij voor mijn volgende reis zo'n Docker ga kopen... :bowdown:
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Uiteindelijk geraakten we rond de middag aan de overkant van de oued (niet dat ik het begin of 't einde ervan gezien heb) waar de auberge Ramlia was. Dit moet ??n van de meest bekende auberges in Afrika zijn. Oersimpel, maar toch kan je er eten, drinken en tanken. En vliegen en kinders van je lijf slaan.
Image
Image
We hebben zo'n anderhalf uur gebleven denk ik, colaatje gedronken, appel gegeten, een tweetal grannytjes gegeten.
Uitzweten.
Bekomen.
Opdrogen.
Dat stukske was v?r buiten onze comfortzone geweest.
Maar ne mens is een wonderlijk wezen, het ene uur is 'm aan 't sterven, het andere uur rijst 'm als een herboren Fenix uit het zand op en knalt 'm over de pistes gelijk ne Cyril (Ciryl? Cyryl? Ciril?Cyriel????) Deprez. En effet, gelijk ze 't in Frans zeggen: 's middags was echt superbien cool. Op ??n of andere manier had ik onbewust een enorme "klik" gemaakt in mijn hoofd. We weten nl. bijna allemaal dat er in zand maar ??n iets helpt om erdoor te geraken : snelheid. Hoe rapper ge rijdt, hoe sterker de gyroscopische werking der wielen en hoe moeilijker uw moto van zijn lijn afwijkt. Kortom : als ge een zandplek ziet moet ge een b?rg gas bijgeven en in volle acceleratie knal je door 't zand, klief je erdoorheen, laat je de moto pendelen rond zijn evenwicht en hang je tegelijk zover mogelijk naar achteren om dat voorwiel zo licht mogelijk zijn ding te laten doen. En laat de moto maar doen, hij smijt zichzelf er wel door !
Het helpt ook wel als er 1) geen bochten zijn en 2) de zandplekken maar ne meter of tien zijn en 3) ge ze van ver ziet liggen en 4) als ge met ne supergoed afgeveerde KTM op zwier zijt.... Koppel! zijn Terraatje bewees zich weer van zijn slechtste veringkant en verknoeide zijn vertrouwen kompleet...
Gelijk hoe, op de pistes van deze middag lag mijn snelheid ongeveer factor tien hoger dan tijdens deze ochtend: aan snelheden van 70 tot wel 100km/u knalde ik overal over en door. Zolang het rechtdoor ging tenminste, voor bochten moet ik toch echt ne keer een cursuske gaan volgen...
Image
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

ah, de fotoos zijn weeral op... :unsure:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by duibhce Kaelann »

dat ziet er allemaal echt wel super bien cool uit :thumbsup:

de voornaamste beperking van de terra is inderdaad de vering. maar voorlopig ga ik nog niet investeren in een upgrade, het zal eerder de rijstijl wat aanpassen zijn.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Bof, voor iemand oppert dat de Polle eigenlijk alleen op stap was, een kleine aanvulling.

Mijn eerste foto's werden gemaakt op de boot tussen de zuilen van Hercules (van horen zeggen, niks van gezien), maar die van Muug vatten de 2200km naar die boot goed samen. Ik was al moe voor we vertrokken, misschien om die reden dat ik nogal rustig bleef toen ik die platte achterband van de auto opmerkte. 'Goed begin datte', ging wel door mijn hoofd zo ...
Soit, paar powernapkes later en wat afwisselen tussen sturen, bijrijder of passagier zijn, waren we al een eind in Frankrijk, waar ik mijn nog nuttig bezighield met wat tracks in mijn GPS steken. Anyway, 24 uur nadat m'n wekker afliep rij ik over de perifirique van Madrid. :mrgreen:
Noot: Spaanse snelwegen zijn cool. Bochtjes, hellingen, en geen flauw idee waarom want 't is pikkedonker buiten. :ricky:
Noot 2: met die aanhanger waren we ongeveer zo lang als een lijnbus, en bijna zo breed ook, maar dat ding heeft geen enkele keer een verkeerde beweging gemaakt. Ook cool.

Na een goeie nachtrust in Spanje, redelijk fris naar 't burootje voor de overzetpapieren. Beetje toch met een kriebel, zo'n dingen heb ik nog nooit gedaan. Die mens was zeer vriendelijk en behulpzaam, een uurke truckers hun beest achteruit een boot zien opsturen, tot op enkele cm naast de vorige was eigenlijk best interessant. En dan, eindelijk:

Goodbye Gibraltar
Image

Hallo Afrika
Image

Zoals je ziet gaan we niet direct een zonneslag oplopen, we hopen dan ook dat het geen regenvakantie wordt. Wat nogal meeviel, achteraf bekeken. Politie en Douane zijn echte ambtenaren aldaar. Dit is mijn rij, en ik ga mijn collega niet bijspringen omdat ze allemaal daar staan aan te schuiven en hier niemand. Zoiets. Zen zijnde zitten we het uit, en nog een uurke of zo later kunnen we echt vertrekken, ons nog steeds afvragend of ze die 'cinema-solaire'camion echt terugstuurden. Teveel westerse cultuur?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by OzzePaa »

"Cool" is gezien de temperaturale omstandigheden gevonden, Duib :lol: :cool:
Maar inderdaad : dat ziet er, en is ongetwijfeld ook, een heel belevenis :shock: ...
En zoals Muug er verslag van doet, zou ik het ondanks m'n lichte aversie van Noord-Afrikaanse toestanden, toch ook wel eens willen avonturieren ... (zij het op een wat meer gestructuganiseerde wijze).

De tips om door diep zand te baggeren hadden me gisteren trouwens een zandhapperij kunnen besparen, want tijdens de Keimperitverkenning smeet Gertruud me er met een onvervalste highsider af, alvorens ze er zelf ging bij liggen :sterrekes:

En nog even terzijde : Koppel! ; is dat de Filip die indertijd van een witte anniversary GS1150 een groen-wit spel maakte met wat reklam voor zijne webshop erop :?: :unsure:

Maar, Muug (&BB) : doet vooral voort : 't is subliem :thumbsup: :bowdown:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

OzzePaa wrote: En zoals Muug er verslag van doet, zou ik het ondanks m'n lichte aversie van Noord-Afrikaanse toestanden, toch ook wel eens willen avonturieren ... (zij het op een wat meer gestructuganiseerde wijze).

Maar, Muug (&BB) : doet vooral voort : 't is subliem :thumbsup: :bowdown:
Maar pa toch, wij w?ren gestructureerd! Camping op voorhand geregeld, transport op voorhand geregeld, ticketaankoop ook, haven ook, te volgen route ook. Enkel de hotels, 't eten en de rook-, water- en naftestops lag niet op voorhand vast. :P

Merci voor de complimentjes, er volgt nog meer ! :blob1:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Na een dag of 10 begint het wat te wennen, maar narekenen is nog steeds de boodschap: de kaart van Noord-Marokko beslaat een beetje meer land dan die van Noord-Belgi?. Dag 1 werd dus Tanger-Med - Chefchaouen. Ziet eruit als A'pen - Brussel, maar 't is wel ongeveer 150km. We zetten de neon 'hotel gezocht' aan bij 't binnenrijden van de stad en dat helpt: enkele brede armzwaaien later staan we geparkeerd voor de kapper z'n vitrine.
Image
De gardien zorgt ervoor dat alles er 's ochtends ook nog staat. Tajine1, met groenten, vriendelijk aanbod van wat rookgerief even vriendelijk afgeslagen, buiten op een stoel nog een Berber-wisky en wat leuteren. Slapen.

Chefchaouen in de ochtendzon.
Image

We schieten goed op, tot aan het tankstation de Dirham valt: paspoorten. :foutje:
Kaart erbij, ja we zijn al een eind uit de buurt. Helder momentje in mijn brein: moeten we dat hebben? Waar woont de polis? Efkes gevraagd, ik ga 't vragen. Bonjour, assiez-vous, ... Allez, we moeten dat bijhebben. Die diender nog gebeld naar de collega's in Chefchaouen, of er nog iemand hier naartoe komt vandaag en de passen zou kunnen ophalen? Nee? Jammer.
Muug dus efkes over en weer, Koppel en ikke rustig verder naar Fez.
Image

Image

Image
Terwijl we daar wat beentjes strekten en zo, begon de avondspits. Mercedes, jaren 80, diesel. met 6 in een 240D, of met xx in, op en aan een camionette. Vriendelijk zwaaiend, behalve, begrijpelijk, die ene op de achterbumper/ in de open achterdeur met de vingers rond het dakgootje geklemd.
Eucalyptus Boulevard
Image

Image

Image

Hier zou ik mij vervelen op zo'n weg ...
Image

Image

Image

Image

Fez, dus.
Image
Binnen langs de achterdeur. Veel volk, veel rommel, veel rotzooi, armoede. Niet stoppen, gewoon 't lijntje op de gps in 't oog houden. Dan wordt het properder, maar ook drukker. Alle ogen open, assertief zijn en 't komt allemaal in orde. Toffe jongedames op de bus ook, ongehoofddoekt. Kleine :wink: en een grote :grin: terug.

Sefrou. Blijkbaar maar 1 hotel. :war: ex-klooster uit de jaren 30, schone architectuur, ook binnen. De rest was was minder, maar da's al verteld.
Image
Anyway, alhier op die binnenplaats co?rdinaten en de naam doorgestuurd naar Muug, die er redelijk snel kwam aangereden. Tof, eten. :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply