Niet-motorrijder en tegensturen
Niet-motorrijder en tegensturen
Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:
Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.
Raar, toch ?
Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.
Raar, toch ?
I am confused. Oh no, maybe not!
Niet-motorrijder en tegensturen
Laat het hem op zijn fiets proberen?
Niet-motorrijder en tegensturen
goed ideeDavy78 wrote:Laat het hem op zijn fiets proberen?
zelfs op ne velo werkt dat
ge moet dan wel rap genoeg gaan, niet aan tien per uur, liever toch twintig per uur
Maar nog gemakkelijker : dat hij zijn voorwiel eruit haalt en het vast houdt bij de as, er een goeie draai aan geeft (of iemand anders) en dan het wiel probeert te sturen. Hij zal het dan zelf wel merken.
en anders : https://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering Dat hij daar efkes naar de 33 referenties kijkt... ik snap echt niet hoe iemand niet kan geloven in een wetenschappelijk feit. :sterrekes:
Gelooft uw zoon in de zwaartekracht eigenlijk?
Nog wat data:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Balance/BALANCE.htm
http://www.tonyfoale.com/book/Turning.PDF
Niet-motorrijder en tegensturen
Hier heb ik al dezelfde discussie gehad met mijn schoonpa, net zoals de discussie dat de voorrem veel belangrijker is dan de achterrem.F M wrote:Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:
Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.
Raar, toch ?
Typische discussie tussen motards en niet-motards zeker.
Niet-motorrijder en tegensturen
Absoluut niet , en zeker niet over de remmen.Droopy wrote: Typische discussie tussen motards en niet-motards zeker.
Waarom heeft een auto de beste remmen vooraan
Waarom duikt de neus van een voertuig naar beneden bij het remmen?
Waarom moet ge u op een bus h??l goed vasthouden als die remmen?
Als ge het antwoord op die vragen weet, dan weet je automatisch waarom de voorrem de allerbeste rem is...
opnieuw... pure wetenschappen... niet eens exclusief motorgerelateerd...
Niet-motorrijder en tegensturen
Maar op een niet afgeveerde fiets gebruik ik nog steeds liever de achterrem...
te krachtig vooraan remmen bij een niet geveerde voorvork geeft mij altijd een over-kop gevoel...
te krachtig vooraan remmen bij een niet geveerde voorvork geeft mij altijd een over-kop gevoel...
Niet-motorrijder en tegensturen
Dat van die remmen kan je uw schoonpa toch empirisch diets maken? Zelfs met zijn auto: gewoon de remleidingen naar de voorste klauwen afkoppelenDroopy wrote:Hier heb ik al dezelfde discussie gehad met mijn schoonpa, net zoals de discussie dat de voorrem veel belangrijker is dan de achterrem.F M wrote:Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:
Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.
Raar, toch ?
Typische discussie tussen motards en niet-motards zeker.
Niet-motorrijder en tegensturen
Is toch simpel
Van dat rechtssturen en niet geloven :
Laat hem dat uitproberen met de fiets . Vooral niet zeggen dat hij snel moet fietsen , hij komt er zelf wel uit dat je gelijk hebt .
Dat van dat remmen :
Simpel
Twee remschijven vooraan die een pak groter zijn en ??n enkel niemandalleken achteraan ...waar zit het meeste remvermogen ....?
Van dat rechtssturen en niet geloven :
Laat hem dat uitproberen met de fiets . Vooral niet zeggen dat hij snel moet fietsen , hij komt er zelf wel uit dat je gelijk hebt .
Dat van dat remmen :
Simpel
Twee remschijven vooraan die een pak groter zijn en ??n enkel niemandalleken achteraan ...waar zit het meeste remvermogen ....?
Niet-motorrijder en tegensturen
En toch gebruik ik de achterrem ook regelmatig maar alleen , allee op de onverhard ondergrond dan he
Niet-motorrijder en tegensturen
Hoe oud is uwe zoon Frans?F M wrote:Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:
Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.
Raar, toch ?
Ik zweer nog steeds bij de pedagogische tik hoor. Wie niet luisteren wil, moet voelen.
Niet-motorrijder en tegensturen
Hij is 27 jaar. Voor pedagogische tikken is het wat laat, vrees ik.
I am confused. Oh no, maybe not!
Niet-motorrijder en tegensturen
Nowp, gewoon wat harder tikken (en zorgen dat hij niet terugtikt natuurlijk )F M wrote:
Hij is 27 jaar. Voor pedagogische tikken is het wat laat, vrees ik.
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
Niet-motorrijder en tegensturen
Ik heb dat indertijd anders ervaren...
Ik trok aan mijn linker handvat en mijne moto ging naar rechts....
Bleek later dat hetzelfde is als op uw rechterhandvat duwen (tegensturen) om naar rechts te sturen...
Ik trok aan mijn linker handvat en mijne moto ging naar rechts....
Bleek later dat hetzelfde is als op uw rechterhandvat duwen (tegensturen) om naar rechts te sturen...
Niet-motorrijder en tegensturen
Dat komt omdat een GS zulk een breed stuur heeft dat je armen te kort zijn om die stuurhelft nog verder weg te duwen.
I am confused. Oh no, maybe not!
Niet-motorrijder en tegensturen
dat klopt wel ehF M wrote:Dat komt omdat een GS zulk een breed stuur heeft dat je armen te kort zijn om die stuurhelft nog verder weg te duwen.
in het raceboek van Steven Casaer staat ook dat racers eerder gaan trekken ipv duwen. Blijkbaar is dat bij racers handiger. Nuja, die schakelen ook ondersteboven...
bompa, vroeger in de motorcross zult gij bij hard remmen ook vooral uw voorrem gebruikt hebben... ook in de modder is - met goede crossbanden - de voorrem de betere bijter.
Niet-motorrijder en tegensturen
pff ik hou mij nooooooit goed vast als de bus remt, watjes !Muug wrote: Waarom moet ge u op een bus h??l goed vasthouden als die remmen?
@ Bompa : als't redelijk erg glad ( slijmslijk, blaadjes, losse leisteentjes) en nog eens erg steil naar beneden is, dan best toch gecontroleerd die voorrem erbij, want die achterrem alleen doet je vlug door slippen en slingeren... van 't weekend zou dat niet gelukt zijn om rechtop beneden te geraken met de achterrem alleen, maar met je pink stoppen is ook een optie, maar dat is een ander verhaal
sig nature
Niet-motorrijder en tegensturen
Awel soms is het wel de bedoeling dat die achter wegschuift of naar een richting schuift , vroeger in de cross dikwijls genoeg gedaanzappa wrote:pff ik hou mij nooooooit goed vast als de bus remt, watjes !Muug wrote:
@ Bompa : als't redelijk erg glad ( slijmslijk, blaadjes, losse leisteentjes) en nog eens erg steil naar beneden is, dan best toch gecontroleerd die voorrem erbij, want die achterrem alleen doet je vlug door slippen en slingeren... van 't weekend zou dat niet gelukt zijn om rechtop beneden te geraken met de achterrem alleen, maar met je pink stoppen is ook een optie, maar dat is een ander verhaal
Nu laatst in het kemperitje ook en keer alleen de achterrem waar we uit het bos kwamen, wel voorrang van rechts maar de wagen kwam toch door ,achterkant schoof wa naar links en kon zo naast de weg over het gras naast de baan mee , daar dan de voorrem gebruiken op een stuk asfalt dat helemaal onder een laag van een 2cm zand ligt denk dat da niet goed gekomen was, want de afstand was te klein om echt stil te kunnen staan, dus was dat niet nadenken maar handelen.
Niet-motorrijder en tegensturen
bompa, ik ben ervan overtuigd dat onze off-roadremtechnieken heel hard verbleken naast de uwe !
Niet-motorrijder en tegensturen
Ik denk dat niet,maar wat ik me vroeger aangeleerd heb op het crossterein is soms toch al is van pas gekomen. De off-roadtechniek heb ik ook niet echt helemaal onder de knie , want waar jullie in den bocht recht blijven staan ga ik zitten, Dat komt nog van toen ik croste .Muug wrote:bompa, ik ben ervan overtuigd dat onze off-roadremtechnieken heel hard verbleken naast de uwe !
Niet-motorrijder en tegensturen
Als ik echt moest remmen wel. Ik gebruikte die voorrem ook meer dan de achterrem, of allebei te samen, maar soms met de achterrem was dat niet remmen om stil te staan.Ik heb soms geweest dat ik ze gebruikte dat hij achter naar rechts schoof en zo de U bocht nam.Maar als er sporen lagen ging dat niet meer .Bij mij toch niet.Muug wrote:.F M wrote:
bompa, vroeger in de motorcross zult gij bij hard remmen ook vooral uw voorrem gebruikt hebben... ook in de modder is - met goede crossbanden - de voorrem de betere bijter.
Maar om echt te remmen nam ik inderdaad de voorrem .