Destination World
Re: Destination World
Na 5 keer heelhuids dwars door Tehran in volle spits te zijn geraakt (waarvan 1 keer in het pikdonker, tot zover onze voornemens om nooit in het donker te rijden), wil ik hier persoonlijk Johan, Stefke, Pol, Chris en andere rij-insteucteurs nog 'ns bedanken voor alle lessen de voorbije jaren Ze zijn van pas gekomen
Ondertussen is mijn rijstijl wel wat veranderd van ietwat defensief naar Iraans assertief en vind ik mijne claxon blindelings en instictief!
Iraans verkeer is... euhm... onbeschrijflijk. Van 3 rijstroken maken ze er zoveel als er auto's naast mekaar passen. Dus dat kunnen er 4-5-6 zijn, spiegel aan spiegel. Voorsorteren is niet nodig, en liefst sla je van uiterst links rechtsaf, ook als er 4-5-6 'rijstroken' zijn, en dat doe je altijd op het allerlaatste moment. Ook verkeerslichten zijn optioneel, net zoals de lichten van je voertuig in het donker. Op ronde punten geldt de wet van degene met het meeste lef. Daar ben ik ondertussen wel goed in
De rechtse rijstrook is meestal het minst druk, maar dat is dan ook de plek waar je je rem-en-uitwijk-manoevres het beste kan oefenen. Die strook wordt overal en altijd gebruikt om te stoppen: bussen, marsjroetka's (minibustaxi), taxi's, om en sigaretje te roken, thee te drinken, fruit te kopen, of simpelweg de deur even open te gooien ... Het is ook de plek voor fietsers, voetgangers, en de hele beestenboel, hoewel koeien zich meestal nergens aan storen maar die zie je wel minder in de stad. Als je van die rijstrook vertrekt doe je dat ook liefst heel snel en zonder te kijken. Dat geldt trouwens ook voor invoegstroken allerhande.
Slalommen is een heuse sport en wordt beoefend aan hoge snelheid. Iedereen doet er aan mee maar het is het populairst bij brommerkes en taxi's.
En in al die chaos houden Iraniërs er van om een praatje te komen slaan, je welkom te heten in hun land, te vragen welk merk en hoe krachtig de motor is, je uit te nodigen voor de thee, lunch, dinner of zelfs om te blijven slapen, foto's te nemen en te filmen... of simpelweg om je met een gigantische smile een dikke thumbs up te geven
Iraans verkeer is nooit vervelend
Ondertussen is mijn rijstijl wel wat veranderd van ietwat defensief naar Iraans assertief en vind ik mijne claxon blindelings en instictief!
Iraans verkeer is... euhm... onbeschrijflijk. Van 3 rijstroken maken ze er zoveel als er auto's naast mekaar passen. Dus dat kunnen er 4-5-6 zijn, spiegel aan spiegel. Voorsorteren is niet nodig, en liefst sla je van uiterst links rechtsaf, ook als er 4-5-6 'rijstroken' zijn, en dat doe je altijd op het allerlaatste moment. Ook verkeerslichten zijn optioneel, net zoals de lichten van je voertuig in het donker. Op ronde punten geldt de wet van degene met het meeste lef. Daar ben ik ondertussen wel goed in
De rechtse rijstrook is meestal het minst druk, maar dat is dan ook de plek waar je je rem-en-uitwijk-manoevres het beste kan oefenen. Die strook wordt overal en altijd gebruikt om te stoppen: bussen, marsjroetka's (minibustaxi), taxi's, om en sigaretje te roken, thee te drinken, fruit te kopen, of simpelweg de deur even open te gooien ... Het is ook de plek voor fietsers, voetgangers, en de hele beestenboel, hoewel koeien zich meestal nergens aan storen maar die zie je wel minder in de stad. Als je van die rijstrook vertrekt doe je dat ook liefst heel snel en zonder te kijken. Dat geldt trouwens ook voor invoegstroken allerhande.
Slalommen is een heuse sport en wordt beoefend aan hoge snelheid. Iedereen doet er aan mee maar het is het populairst bij brommerkes en taxi's.
En in al die chaos houden Iraniërs er van om een praatje te komen slaan, je welkom te heten in hun land, te vragen welk merk en hoe krachtig de motor is, je uit te nodigen voor de thee, lunch, dinner of zelfs om te blijven slapen, foto's te nemen en te filmen... of simpelweg om je met een gigantische smile een dikke thumbs up te geven
Iraans verkeer is nooit vervelend
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: Destination World
wat ik mij daar bij voorstel zal nog niet helemaal de realiteit zijn waarschijnlijk.
about the bike: een los idee dat door mijn kop ging (kon het net op tijd pakken): kleppen die luidruchtiger zijn, kan dat iets te maken hebben met niet-originele pakkingen, dunner? of te veel vloeibare pakking waardoor olie haar weg niet meer zo goed kan vinden?
gooi dat eens efkes terug open.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Destination World
Het roept herinneringen op aan het verkeer in Madrid tijdens het spitsuur.laouen wrote:Iraans verkeer is nooit vervelend
Re: Destination World
Tom Thumper wrote:Whoppa, whoppa!!! Super nieuws en belangrijke beslissingen te nemen. Spannend.
Goed om horen dat het in elk geval voor nu opgelost is.
Re: Destination World
Idem : met de fiets door centrum Parijs, mét véél (camping)bagage, toen we vanuit Belgie naar Compostella reden.Muug wrote:Het roept herinneringen op aan het verkeer in Madrid tijdens het spitsuur.laouen wrote:Iraans verkeer is nooit vervelend
15 jaar terug, toen ik nog jong & sportief was...
Keep going
Re: Destination World
Vertrouwen in de moto niet te hard geschonden nu ? Ik zou alle moeite van de wereld hebben om mij daar niks van aan te trekken en verder te kachelen...overal rare geluiden horen waarvan ge dacht dat ze er vroeger niet waren etc etc.
Als er teveel vloeibare pakking gebruikt is en er zitten oliekanalen verstopt duurt dat toch niet te lang alvorens er nieuwe problemen komen.
Ander klepgeluid kan ook stomweg komen van het feit dat ze nu gesteld zijn met iets meer speling, wat dan weer absoluut geen probleem hoeft te zijn. Beter iets te veel dan te weinig.
Als er teveel vloeibare pakking gebruikt is en er zitten oliekanalen verstopt duurt dat toch niet te lang alvorens er nieuwe problemen komen.
Ander klepgeluid kan ook stomweg komen van het feit dat ze nu gesteld zijn met iets meer speling, wat dan weer absoluut geen probleem hoeft te zijn. Beter iets te veel dan te weinig.
Nil volentibus arduum
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Destination World
oh. absoluut wel. continue.Raketman wrote:Vertrouwen in de moto niet te hard geschonden nu ? Ik zou alle moeite van de wereld hebben om mij daar niks van aan te trekken en verder te kachelen...overal rare geluiden horen waarvan ge dacht dat ze er vroeger niet waren etc etc.
De motor staat ook koud niet zo lekker. maar eens warm draait alles goed en op de zingende kleppen na bij motorrem klinkt verder als wel ok. Naar mijn gevoel wel iets minder vermogen dan tevoren.
Koud starten zou kunnen liggen aan de te dikke olie die ze hebben moeten gebruiken. 20W50 ipv 5W50. Maar zou ook aan de kleppen kunnen liggen. olie wordt sowieso over een rijdag of 2 vervangen door de correcte.
geen vloeibare pakking. en de dichtingen die gebruikt zijn waren allemaal binnen de spec voorgeschreven in het wphb volgens wat ze mij verteld hebben. Ik was er jammergenoeg niet continue bij.Raketman wrote:Als er teveel vloeibare pakking gebruikt is en er zitten oliekanalen verstopt duurt dat toch niet te lang alvorens er nieuwe problemen komen.
Ander klepgeluid kan ook stomweg komen van het feit dat ze nu gesteld zijn met iets meer speling, wat dan weer absoluut geen probleem hoeft te zijn. Beter iets te veel dan te weinig.
Ik hoop in Tbilisi de klepspeling eens te meten. Ben ook geen expert op het vlak van kleppen, maar imho zijn zingende kleppen eerder een teken van te veel speling? En dat vind ik inderdaad niet zo erg als te weinig. Voor de rest zal de olie veel zeggen. Als er bij de wissel nog steeds partikels in zitten neem ik geen risico en gaat het richting Bulgarije op de ferry voor onmiddellijke vervanging met de bestelde onderdelen die bij bert zullen toe komen. Indien alles ok met de olie wil ik het risico wel nemen met het huidige blok.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Destination World
oela da's een erg groot verschil. En jawel dat maakt bij koudstart ENORM veel verschil ! Die dikke pap geraakt veel moelijker overal doorgeperst.duibhce Kaelann wrote: 20W50 ipv 5W50.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Destination World
Jups, inderdaad. Maar ik hoop dat dat de enige oorzaak is van de slechte koude start. we zouden het binnen enkele dagen moeten weten. Nu even uitrusten in Armenië.Muug wrote: oela da's een erg groot verschil. En jawel dat maakt bij koudstart ENORM veel verschil ! Die dikke pap geraakt veel moelijker overal doorgeperst.
Iraanse gastvrijheid is eindeloos, maar ook erg vermoeiend.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Destination World
Tja, is Armenië dan wel en een goede plek om uit te rusten? Wat ik me herinner van Armen Stevigzuipian en zijn vrienden is dat die wel graag eens een feestje bouwen en dan ook wel eens een keertje iemand willen uitnodigen. Have fun in Armenië!duibhce Kaelann wrote:... Nu even uitrusten in Armenië.
Iraanse gastvrijheid is eindeloos, maar ook erg vermoeiend.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Destination World
Awel da's ene die van mij mag blijven staan (of terugkomen als die 2 er geen nieuwe meer leveren )
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Destination World
Azzek niet beter zou weten, zou ik denken dat de Fujiyama zo'n achtduust killemeters westwaarts was opgeschoven
Subliem panoramake
Subliem panoramake
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Destination World
topfoto.Muug wrote:nieuwe banner !
Re: Destination World
't is inderdaad een prachtfoto.
't is niet evident om foto's te vinden die in een streepke van 240 pixels hoog een voldoende boeiend beeld geven! Die foto' met de moto op de vrachtwagen bvb, daar is bijna niks op te zien, 't is puur de kracht van onze verbeelding die er de rest bijdenkt, dat we zien waarover het gaat.
't is niet evident om foto's te vinden die in een streepke van 240 pixels hoog een voldoende boeiend beeld geven! Die foto' met de moto op de vrachtwagen bvb, daar is bijna niks op te zien, 't is puur de kracht van onze verbeelding die er de rest bijdenkt, dat we zien waarover het gaat.
Re: Destination World
Precies een paar dingen gemist, terwijl ik in het Noorden aan het rondbollen was, kzal precies wa moeten gaan bijlezen als ik terug ben
Honda Crosstourer VFR 1200X Dct (2.0)
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://fransealpen2017.blogspot.com/
http://corsica2018.blogspot.com
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Destination World
Ararat! En een lucky shot met de Garmin Virb. Dat ding pakt verrassend mooie foto's. Maar wel enkel wanneer het licht optimaal is.
Goeie keuze Pol!
Goeie keuze Pol!
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Destination World
ondertussen ........
"With the oil that drained from Jo's bike back in Tbilisi, so drained our hopes of reaching the 'Stans' during this trip. Too many metal particles to safely continue, so we decided to return back to Bulgaria to get it properly fixed. In the meantime Sofie's bike is now presenting us with the next issue in the form of warning lights and error messages showing up on the dashboard :O The next couple of days will decide whether we continue or not...
At least we have made it back here!"
(en ginderachter is : Motocamp Bulgaria)
"With the oil that drained from Jo's bike back in Tbilisi, so drained our hopes of reaching the 'Stans' during this trip. Too many metal particles to safely continue, so we decided to return back to Bulgaria to get it properly fixed. In the meantime Sofie's bike is now presenting us with the next issue in the form of warning lights and error messages showing up on the dashboard :O The next couple of days will decide whether we continue or not...
At least we have made it back here!"
(en ginderachter is : Motocamp Bulgaria)