Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.Koeno wrote:Ik weet het allemaal niet meer...Muug wrote:varadero buiten, en VFR weer binnen ! En een andere broek kopen....Koeno wrote:en koeno is moe.
Langs ne kant: jup direct, ik merk dat ik toch te bang ben om ooit naast de baan te rijden (iets wat ik verleden jaar nog wou probern). En de vara is te zwaar voor naast die baan terecht te komen... ). en echt 'vlot' rijden lukt mij niet met de vara. Ik denk dat ik technisch te beperkt ben ofzo
Langs ne kant neen: die varadero is wel een luxebeest, houdt mij nog beetje rustig. Leuk vermogen en zitpositie om lange ritten te doen.
Langs ne kant zou ik niet weten wat ik wel nog in de plek wil... Ne vfr is uitnodigend om rap en rapper te rijden, maar met zijn clipons toch ook minder plezant in de korte bochten (al viel dat vorig jaar wel mee :p ).
Moest ik geld genoeg hebben, ik had al 5 moto's in de garage staan denkek :p
Samenvatting: ik weet het niet en tuf nog even verder
Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.Wipr wrote: Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.
Ik ga gewoon nog wat boekskes lezen en sparen...
dan zien we wel weer... ik wil ook nog eens langer als 1 jaar met een motor rijden
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
En als je naar superieur veercomfort, gecombineerd met laag gewicht, rechtop zitpositie en overschot van vermogen zoekt, moet je zeker nog bij KTM gaan kijken.Koeno wrote:nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Rij eens tot in Antwerpen of ik tot ginder en rij eens met de Duke. Plezant speelgoedKoeno wrote:nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.Wipr wrote: Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.
Ik ga gewoon nog wat boekskes lezen en sparen...
dan zien we wel weer... ik wil ook nog eens langer als 1 jaar met een motor rijden
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Wie zoekt die vindt, en als ne moto u niet bevalt moet dat weg voor hij weer zoveel minder waard is. Beter op vijf jaar zeven machines te proberen - en uit elke machine leer je ! - dan met één machien jarenlang maar half met uw goesting te rijden.Koeno wrote: nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.
......ik wil ook nog eens langer als 1 jaar met een motor rijden
Just my 2 cents....
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Hier staat er ene te staan ... zonde eigenlijkKoeno wrote:...Wipr wrote: Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.
Nog anderen nen triumph.
...
Dus als ge zin hebt om te veranderen van merk, ik heb er eentje met alles op en aan als je wilt.
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
RAD gelukkig gemaakt met het bestellen van een nieuwe batterij.
Hopelijk kan ik door het laden morgenvroeg starten, anders moet ik al fietsend naar t werk.
Hopelijk kan ik door het laden morgenvroeg starten, anders moet ik al fietsend naar t werk.
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Net terug van een trip van een anderhalve week, en moto was wreed vuil. Heb em dus nekeer gewassen en nogal gevloekt. De vfr met zijn kuipwerk kon ik snel doen blinken, maar de tiger 800 heeft altijd toch nog ergens één hoekske of kantje waar nog wat vuil kan blijven hangen.
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
zoooooooooo
de hele dag aan de KTM gesleuteld
- nieuwe balhoofdlagers en een ander T-stuk
- nieuwe ophangrubbers voor het stuur
- osco-oiler gedemonteerd
- het beruchte Y-stuk van de uitlaat vervangen door een recenter quasi nieuw exemplaar. Het oude had een scheur van 2cm.
- nog eens de originele dempers erop gehangen
- de vloer ontvet
de hele dag aan de KTM gesleuteld
- nieuwe balhoofdlagers en een ander T-stuk
- nieuwe ophangrubbers voor het stuur
- osco-oiler gedemonteerd
- het beruchte Y-stuk van de uitlaat vervangen door een recenter quasi nieuw exemplaar. Het oude had een scheur van 2cm.
- nog eens de originele dempers erop gehangen
- de vloer ontvet
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Originele dempers gehangen...dan hopelijk ook uw sas terug aangesloten.
Nil volentibus arduum
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
De 125 gewassen en de verkoopsadvertentie voor op op 2dehands opgesteld...
En dan weer gemerkt dat ik te snel emotioneel gebonden geraak aan ne moto...
wa voor een janet ben ik in godsnaam :p
En dan weer gemerkt dat ik te snel emotioneel gebonden geraak aan ne moto...
wa voor een janet ben ik in godsnaam :p
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Ik heb dat nog liggen hoor. Dus als het moet zou ik het kunnen terugplaatsen. SAS voegt extra zuurstof toe in de uitlaat om zo de katalysator wat sneller heter te krijgen. Ik denk niet dat het een ramp is als die SAS er niet op zit maar ik zal het eens uitzoeken. Merci voor de opmerking.Raketman wrote:Originele dempers gehangen...dan hopelijk ook uw sas terug aangesloten.
edit2 : blijkbaar is het inderdaad beter om - op lange termijn - die SAS weer te monteren. Heb ik toch geen zin in. Ik zal effe wat nostalgische ritjes doen met de originele dempers en er dan weer de Wings onder steken.
edit:
ktmi950.info: "The SLS (AKA SAS) is a passive system that allows fresh air into the exhaust manifold downstream of but near the exhaust valve. It raises the oxygen percentage of the exhaust gas and aids the Catalytic Converter (CAT) in reducing NOX ( nitric oxide (NO) and nitrogen dioxide (NO2) ) emissions to the atmosphere. Removing or disabling it has little immediate effect one way or the other on engine running or performance. Albeit, it does reduce one source of vacuum leaks over time. It does, however, reduce the CAT's effectiveness at reducing NOX, and over time will cause them to fail prematurely. It is ill advised to remove/disable the SLS without removing the CATs or installing aftermarket non-CAT exhaust cans, as the gains are minimal. Especially on the FI equiped bikes. "
en
"Unlike the carbureted 950's, the Fuel Injected 990's only use the Secondary Air Control (SAS) during warm up to get the CATs up to operating temperature (Light off). "
uittreksel uit de manual : "The secondary air system supplies fresh air to the emissions in the exhaust port, resulting in the afterburning (oxidation) of the emissions. A line leads from the filter box 1 to the control valve 2 which opens as soon as the throttle valves 3 are opened. The line continues to the reed valves 4 in the cylinder heads which are actuated by the pressure pulsation in the exhaust system. As a
result, cleansed fresh air arrives in the exhaust port. The oxygen content in the air and the high exhaust gas temperature cause the
emissions to oxidize.
If the throttle valves are closed and the engine goes into an overrun condition, the underpressure in the intake port will rise and the
control valve will close. This prevents exhaust backfire (combustion of the unburned fuel/air mixture)."
en op een forum:
"secondary air leans out the mix at lower revs in low gears. to make sure the cat warms up fast enough/and or has enough 0xygen to maintain efficient converison to comply with emissions. It can be removed with little or no impact, other than you might run a bit rich at low revs."
Conclusie: bij de 950's hebben we passieve catalysatoren, het sas-systeem wordt gebruikt om die zo snel mogelijk op de hoge werktemperatuur te krijgen. Die SAS uitschakelen zal er voor zorgen dat die katalysatoren hun werking gaan verliezen. Mijn reflex : En dan ? Wat kan het mij schelen dat die katalysatoren hun werking verliezen?
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
moest ik dat hier alle keren zettensnail wrote:Niets.
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Allee dan. Ik ook niets.
Maar gisteren ben ik wel met mijn broekspijp blijven hangen aan de steun van de zijkoffer. Mijn short gescheurd.
Maar gisteren ben ik wel met mijn broekspijp blijven hangen aan de steun van de zijkoffer. Mijn short gescheurd.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
eerst de banden wit gereden door een "hey , dat is precies een leuk baantje" in te rijden en te eindigen in een dumpplaats kalk,
patinerend eruit te ploeteren en alles onder de assen wit.
Daarna een zwarte streep op asfalt getrokken, typische 70km/u steenweg, tuftuftuf..... 1sec naar links aan het kijken naar een winkel. Kijk ik terug voor mij. OOOOOOOOOOOoooooowwww die staat snel stil. Blijkt een voorligger plots beslist te hebben van die winkel parking op te rijden.
Voorrem snel opbouwen en achterrem nog sneller bijduwen. Billen knijpen.
PFFFFiiiiieeeeuuuuuw, nog een meterke over. en achter mij een zwarte streep van +- 10m met het nodige gepiep.
Ons dochter staat in het deurgat als ik thuiskom en lacht mij uit met mijn vuile moto, "papa toch"
en ik moet luisteren ALS ik thuis ben hé, dus motoke afspuiten om die vuile dumpkalk overal af te krijgen.
Ik laat die nog efkes drogen vooraleer terug op zijn plaats te zetten.
Terwijl ik verder in de hof sta, hoor ik iets vallen.......
LAP , de zijpikkel is in de grond gezakt door al het spoelwater van af te wassen. Dat is een laagje met steentjes en aarde onder.
GRRRRRRRRR
Dan nog es afspoelen en direct klaar gezet voor deze ochtend.
En de dochter was deze ochtend ook blij een propere moto te zien.
patinerend eruit te ploeteren en alles onder de assen wit.
Daarna een zwarte streep op asfalt getrokken, typische 70km/u steenweg, tuftuftuf..... 1sec naar links aan het kijken naar een winkel. Kijk ik terug voor mij. OOOOOOOOOOOoooooowwww die staat snel stil. Blijkt een voorligger plots beslist te hebben van die winkel parking op te rijden.
Voorrem snel opbouwen en achterrem nog sneller bijduwen. Billen knijpen.
PFFFFiiiiieeeeuuuuuw, nog een meterke over. en achter mij een zwarte streep van +- 10m met het nodige gepiep.
Ons dochter staat in het deurgat als ik thuiskom en lacht mij uit met mijn vuile moto, "papa toch"
en ik moet luisteren ALS ik thuis ben hé, dus motoke afspuiten om die vuile dumpkalk overal af te krijgen.
Ik laat die nog efkes drogen vooraleer terug op zijn plaats te zetten.
Terwijl ik verder in de hof sta, hoor ik iets vallen.......
LAP , de zijpikkel is in de grond gezakt door al het spoelwater van af te wassen. Dat is een laagje met steentjes en aarde onder.
GRRRRRRRRR
Dan nog es afspoelen en direct klaar gezet voor deze ochtend.
En de dochter was deze ochtend ook blij een propere moto te zien.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
pakweg 220km mee gereden en eens volgetankt...
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Pakweg 155km avondritje en mezelf eens volgetankt met een obligatoire ijsje van de lekdreef.
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
toen ik een tijdje die zware vtx had, parkeerde ik die ook soms in het gras, die had zo'n gigantische uitzwaai-poot alsof 't een kraan was. Toen ik de eerste keer m'n smt in dat zelfde gras parkeerde, heb ik de buurman mogen gaan halen om de motor en zijn zijsteun terug uit de grond mogen trekken - lesje geleerd-TRooPER wrote: Terwijl ik verder in de hof sta, hoor ik iets vallen.......
LAP , de zijpikkel is in de grond gezakt door al het spoelwater van af te wassen. Dat is een laagje met steentjes en aarde onder.
GRRRRRRRRR
Dan nog es afspoelen en direct klaar gezet voor deze ochtend.
En de dochter was deze ochtend ook blij een propere moto te zien.
Maar zo'n vers gewassen moto/auto dat is toch altijd prettig om mee te starten
En dan bij aankomst merken dat er toch al enkele zelfmoord-insectoristten hun snode plan hebben waar gemaakt, is toch een smet op 't blazoen
sig nature
Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :
Ware het dat ze gewoon hun werking verloren zonder meer dan was dat niet zo erg. De manier waarop ze dat doen, daar wilt ge eigenlijk niet bij zijn . Eerst gaat er niks gebeuren (letterlijk). Daarna gaat bepaalde partikels zich beginnen hechten op de catalysator, die in wezen een soort stenen blok is met fijne gaatjes. Maar aangezien die partikels niet meer omgezet worden wegens te weinig toegevoegde zuurstof (geen SAS), beginnen die kleine poriën in die steen langzaam aan dicht te slibben. Op den duur gaan de uitlaatgassen en de warmte niet meer vlot afgevoerd worden. Daardoor wordt de steen heter en heter, zelfs zo heet dat ge op den duur zwaar over de werkingstemperatuur (450° ongeveer) van dat ding gaat. Uiteindelijk gaat die steen zelfs gedeeltelijk ineen smelten. Maar tegen dat dat gebeurt is er meestal al aanzienlijke schade aan de omgeving van die steen ook...Muug wrote:Die SAS uitschakelen zal er voor zorgen dat die katalysatoren hun werking gaan verliezen. Mijn reflex : En dan ? Wat kan het mij schelen dat die katalysatoren hun werking verliezen?
Het strafste wat ik zo al gezien heb is een gesmolten cat in een VW Golf. Vloerpaneel verbogen van de hitte, matten gesmolten, binnenbekleding gaten in gebrand .
Nil volentibus arduum