Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Wipr »

Koeno wrote:
Muug wrote:
Koeno wrote:en koeno is moe.
varadero buiten, en VFR weer binnen ! En een andere broek kopen....
Ik weet het allemaal niet meer...

Langs ne kant: jup direct, ik merk dat ik toch te bang ben om ooit naast de baan te rijden (iets wat ik verleden jaar nog wou probern). En de vara is te zwaar voor naast die baan terecht te komen... ). en echt 'vlot' rijden lukt mij niet met de vara. Ik denk dat ik technisch te beperkt ben ofzo
Langs ne kant neen: die varadero is wel een luxebeest, houdt mij nog beetje rustig. Leuk vermogen en zitpositie om lange ritten te doen.
Langs ne kant zou ik niet weten wat ik wel nog in de plek wil... Ne vfr is uitnodigend om rap en rapper te rijden, maar met zijn clipons toch ook minder plezant in de korte bochten (al viel dat vorig jaar wel mee :p ).

Moest ik geld genoeg hebben, ik had al 5 moto's in de garage staan denkek :p

Samenvatting: ik weet het niet en tuf nog even verder :D
Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.

Koeno
Posts: 3232
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

Wipr wrote: Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.
nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.

Ik ga gewoon nog wat boekskes lezen en sparen...
dan zien we wel weer... ik wil ook nog eens langer als 1 jaar met een motor rijden ;)

User avatar
F M
Posts: 5079
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by F M »

Koeno wrote:nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.
En als je naar superieur veercomfort, gecombineerd met laag gewicht, rechtop zitpositie en overschot van vermogen zoekt, moet je zeker nog bij KTM gaan kijken. :lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Wipr »

Koeno wrote:
Wipr wrote: Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.
nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.

Ik ga gewoon nog wat boekskes lezen en sparen...
dan zien we wel weer... ik wil ook nog eens langer als 1 jaar met een motor rijden ;)
Rij eens tot in Antwerpen of ik tot ginder en rij eens met de Duke. Plezant speelgoed ;)

User avatar
Muug
Posts: 11815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Koeno wrote: nen vfr1200x zou volgens sommigen beter zijn, evenzwaar maar veel beter gewichtsverdeling.
Anderen zeggen dat ik naar nen GS moet gaan.
Nog anderen nen triumph.

......ik wil ook nog eens langer als 1 jaar met een motor rijden ;)
Wie zoekt die vindt, en als ne moto u niet bevalt moet dat weg voor hij weer zoveel minder waard is. Beter op vijf jaar zeven machines te proberen - en uit elke machine leer je ! - dan met één machien jarenlang maar half met uw goesting te rijden.
Just my 2 cents....

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Harald »

Koeno wrote:
Wipr wrote: Voor een VFR zijn er wel wat aftermarket risers op de markt die het comfort verhogen.
...
Nog anderen nen triumph.
...
Hier staat er ene te staan ... zonde eigenlijk :oops:
Dus als ge zin hebt om te veranderen van merk, ik heb er eentje met alles op en aan als je wilt.

;)

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Harald »

RAD gelukkig gemaakt met het bestellen van een nieuwe batterij.
Hopelijk kan ik door het laden morgenvroeg starten, anders moet ik al fietsend naar t werk. :oops:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Davy78 »

Net terug van een trip van een anderhalve week, en moto was wreed vuil. Heb em dus nekeer gewassen en nogal gevloekt. De vfr met zijn kuipwerk kon ik snel doen blinken, maar de tiger 800 heeft altijd toch nog ergens één hoekske of kantje waar nog wat vuil kan blijven hangen.

User avatar
Muug
Posts: 11815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

zoooooooooo
de hele dag aan de KTM gesleuteld
- nieuwe balhoofdlagers en een ander T-stuk
- nieuwe ophangrubbers voor het stuur
- osco-oiler gedemonteerd
- het beruchte Y-stuk van de uitlaat vervangen door een recenter quasi nieuw exemplaar. Het oude had een scheur van 2cm.
- nog eens de originele dempers erop gehangen
- de vloer ontvet :mrgreen:

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Raketman »

Originele dempers gehangen...dan hopelijk ook uw sas terug aangesloten.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3232
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Koeno »

De 125 gewassen en de verkoopsadvertentie voor op op 2dehands opgesteld...
En dan weer gemerkt dat ik te snel emotioneel gebonden geraak aan ne moto...
wa voor een janet ben ik in godsnaam :p

User avatar
Muug
Posts: 11815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

Raketman wrote:Originele dempers gehangen...dan hopelijk ook uw sas terug aangesloten.
Ik heb dat nog liggen hoor. 8-) Dus als het moet zou ik het kunnen terugplaatsen. SAS voegt extra zuurstof toe in de uitlaat om zo de katalysator wat sneller heter te krijgen. Ik denk niet dat het een ramp is als die SAS er niet op zit maar ik zal het eens uitzoeken. Merci voor de opmerking.

edit2 : blijkbaar is het inderdaad beter om - op lange termijn - die SAS weer te monteren. Heb ik toch geen zin in. :evil: Ik zal effe wat nostalgische ritjes doen met de originele dempers en er dan weer de Wings onder steken.

edit:
ktmi950.info: "The SLS (AKA SAS) is a passive system that allows fresh air into the exhaust manifold downstream of but near the exhaust valve. It raises the oxygen percentage of the exhaust gas and aids the Catalytic Converter (CAT) in reducing NOX ( nitric oxide (NO) and nitrogen dioxide (NO2) ) emissions to the atmosphere. Removing or disabling it has little immediate effect one way or the other on engine running or performance. Albeit, it does reduce one source of vacuum leaks over time. It does, however, reduce the CAT's effectiveness at reducing NOX, and over time will cause them to fail prematurely. It is ill advised to remove/disable the SLS without removing the CATs or installing aftermarket non-CAT exhaust cans, as the gains are minimal. Especially on the FI equiped bikes. "
en
"Unlike the carbureted 950's, the Fuel Injected 990's only use the Secondary Air Control (SAS) during warm up to get the CATs up to operating temperature (Light off). "

uittreksel uit de manual : "The secondary air system supplies fresh air to the emissions in the exhaust port, resulting in the afterburning (oxidation) of the emissions. A line leads from the filter box 1 to the control valve 2 which opens as soon as the throttle valves 3 are opened. The line continues to the reed valves 4 in the cylinder heads which are actuated by the pressure pulsation in the exhaust system. As a
result, cleansed fresh air arrives in the exhaust port. The oxygen content in the air and the high exhaust gas temperature cause the
emissions to oxidize.
If the throttle valves are closed and the engine goes into an overrun condition, the underpressure in the intake port will rise and the
control valve will close. This prevents exhaust backfire (combustion of the unburned fuel/air mixture)."
en op een forum:
"secondary air leans out the mix at lower revs in low gears. to make sure the cat warms up fast enough/and or has enough 0xygen to maintain efficient converison to comply with emissions. It can be removed with little or no impact, other than you might run a bit rich at low revs."
Conclusie: bij de 950's hebben we passieve catalysatoren, het sas-systeem wordt gebruikt om die zo snel mogelijk op de hoge werktemperatuur te krijgen. Die SAS uitschakelen zal er voor zorgen dat die katalysatoren hun werking gaan verliezen. Mijn reflex : En dan ? Wat kan het mij schelen dat die katalysatoren hun werking verliezen? :dontknow:

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by snail »

Niets. :shock:

User avatar
Muug
Posts: 11815
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Muug »

snail wrote:Niets. :shock:
moest ik dat hier alle keren zetten :bigcry:

User avatar
F M
Posts: 5079
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by F M »

Allee dan. Ik ook niets.

Maar gisteren ben ik wel met mijn broekspijp blijven hangen aan de steun van de zijkoffer. Mijn short gescheurd. :twisted:
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by TRooPER »

eerst de banden wit gereden door een "hey , dat is precies een leuk baantje" in te rijden en te eindigen in een dumpplaats kalk,
patinerend eruit te ploeteren en alles onder de assen wit.

Daarna een zwarte streep op asfalt getrokken, typische 70km/u steenweg, tuftuftuf..... 1sec naar links aan het kijken naar een winkel. Kijk ik terug voor mij. OOOOOOOOOOOoooooowwww die staat snel stil. Blijkt een voorligger plots beslist te hebben van die winkel parking op te rijden.
Voorrem snel opbouwen en achterrem nog sneller bijduwen. Billen knijpen.
PFFFFiiiiieeeeuuuuuw, nog een meterke over. en achter mij een zwarte streep van +- 10m met het nodige gepiep.

Ons dochter staat in het deurgat als ik thuiskom en lacht mij uit met mijn vuile moto, "papa toch" :laughing:
en ik moet luisteren ALS ik thuis ben hé, dus motoke afspuiten om die vuile dumpkalk overal af te krijgen.
Ik laat die nog efkes drogen vooraleer terug op zijn plaats te zetten.

Terwijl ik verder in de hof sta, hoor ik iets vallen.......
LAP , de zijpikkel is in de grond gezakt door al het spoelwater van af te wassen. Dat is een laagje met steentjes en aarde onder.
GRRRRRRRRR :veryangry:

Dan nog es afspoelen en direct klaar gezet voor deze ochtend.
En de dochter was deze ochtend ook blij een propere moto te zien.

:ricky:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Stefke
Posts: 2933
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Stefke »

pakweg 220km mee gereden en eens volgetankt... :roll:

J2FK
Posts: 139
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by J2FK »

Pakweg 155km avondritje en mezelf eens volgetankt met een obligatoire ijsje van de lekdreef. :lol:

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by zappa »

TRooPER wrote: Terwijl ik verder in de hof sta, hoor ik iets vallen.......
LAP , de zijpikkel is in de grond gezakt door al het spoelwater van af te wassen. Dat is een laagje met steentjes en aarde onder.
GRRRRRRRRR :veryangry:

Dan nog es afspoelen en direct klaar gezet voor deze ochtend.
En de dochter was deze ochtend ook blij een propere moto te zien.

:ricky:
:? toen ik een tijdje die zware vtx had, parkeerde ik die ook soms in het gras, die had zo'n gigantische uitzwaai-poot alsof 't een kraan was. Toen ik de eerste keer m'n smt in dat zelfde gras parkeerde, heb ik de buurman mogen gaan halen om de motor en zijn zijsteun terug uit de grond mogen trekken :evil: - lesje geleerd- :|

Maar zo'n vers gewassen moto/auto dat is toch altijd prettig om mee te starten :grin:

En dan bij aankomst merken dat er toch al enkele zelfmoord-insectoristten hun snode plan hebben waar gemaakt, is toch een smet op 't blazoen :roll:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto :

Post by Raketman »

Muug wrote:Die SAS uitschakelen zal er voor zorgen dat die katalysatoren hun werking gaan verliezen. Mijn reflex : En dan ? Wat kan het mij schelen dat die katalysatoren hun werking verliezen? :dontknow:
Ware het dat ze gewoon hun werking verloren zonder meer dan was dat niet zo erg. De manier waarop ze dat doen, daar wilt ge eigenlijk niet bij zijn :? . Eerst gaat er niks gebeuren (letterlijk). Daarna gaat bepaalde partikels zich beginnen hechten op de catalysator, die in wezen een soort stenen blok is met fijne gaatjes. Maar aangezien die partikels niet meer omgezet worden wegens te weinig toegevoegde zuurstof (geen SAS), beginnen die kleine poriën in die steen langzaam aan dicht te slibben. Op den duur gaan de uitlaatgassen en de warmte niet meer vlot afgevoerd worden. Daardoor wordt de steen heter en heter, zelfs zo heet dat ge op den duur zwaar over de werkingstemperatuur (450° ongeveer) van dat ding gaat. Uiteindelijk gaat die steen zelfs gedeeltelijk ineen smelten. Maar tegen dat dat gebeurt is er meestal al aanzienlijke schade aan de omgeving van die steen ook...

Het strafste wat ik zo al gezien heb is een gesmolten cat in een VW Golf. Vloerpaneel verbogen van de hitte, matten gesmolten, binnenbekleding gaten in gebrand :shock: :shock: .
Nil volentibus arduum

Locked