kleine wielen versus grote wielen ...
kleine wielen versus grote wielen ...
Nu ik op grote wielen overgegaan ben en toch al wat km-ervaring heb, de volgende bevindingen:
(uiteraard zijn niet alle bevindingen gekoppeld aan de grote/kleine wielen)
Rijcomfort is minder.
- Ik zal met de NC750 minder lange afstanden (of uren) op een comfortabele manier kunnen afwerken. Maar daar zijn terraskes goe voor ...
- hardere zadel ... alhoewel ... na een paar weken blijken m'n achterwerk en m'n zadel naar een compromis toe te groeien ...
- veel gevoeliger voor zijwind ... vroeger kon ik met 1 hand een vrachtwagen voorbij-steken zonder dat de moto zich maar verzette ... kaarsrechte rijlijn. Nu ondervind ik dat ik m'n stuur goed moet vasthouden
- terug meer blootgesteld aan de weerselementen ... deels opgelost door een hoger windscherm te plaatsen.
- bagage-ruimte is minder ... Ik heb m'n rammelende topkoffer terug gemonteerd zodat ik weer frangipannekes kan meepakken en andere zaken die ik niet direkt nodig heb ...
- de zithouding is aktiever ... (ik leun meer naar voor) geeft wel meer 'vertrouwen' in bochtenwerk, maar voor langere stukken (snelwegen) heb ik meer last in de polsen ... her en der krampen in de voeten/benen/kruis. Maar dat komt misschien door de leeftijd ...
Funfaktor is duidelijk beter ...
- geeft veel meer vertrouwen. (perceptie?)
- bochtenwerk voelt veel beter aan. Zithouding is 'aktiever'. Als de scooter zich al eens durfde 'opzij zetten' was dat een zweet-moment. Met grote wielen is dat zo een fase van ... tiens, dat was precies effkes iets.
- ge zit hoger, geeft toch de indruk dat je een beter zicht hebt op het verkeer en baan.
- kleine putten, oneffenheden hebben minder effect dan kleine wielen ...
Kwaliteit Ik veronderstel/hoop dat het hetzelfde zal zijn ... 't is nen honda hé
Verbruik: Stukken zuiniger.
gemiddeld 3.5 liter/100km ... tegen de scooter 4.8 liter/100km.
de tankinhoud is 'slechts' 14 liter maar ik haal er 300 km uit voordat de reserve-indikator (na 9 liter) aangaat. De scooter had 16 liter en na 250 km ging het reservellampje aan ... (op 12 liter)
Kleiner onderhoud kuisen/smeren: is minder.
- Veel minder tupperware, meer blote onderdelen, hoeken en kanten ... 't kuisen neemt veel meer tijd in beslag. Nu, mezelf kennende, dat is niet echt een punt waar ik over struikel ...
- ketting smeren is een discipline die ik mezelf zal moeten opleggen.
Dat DCT-systeem: Rijd geweldig.
Zowel in 'D'rive- als in 'S'port-mode. Manueel met de +/- flippers werkt perfect ... maar dat ben ik nog niet gewend. Ik zit nog in de variomatic- ontwenningsfase denk ik. Het is raar, maar 'op den buiten' rij ik op Drivemode en in bebouwde kom in S mode ... De motor houd zich dan in de hogere toeren en dat geeft toch een beter gevoel en reageert wat vlotter op het (de?) gas.
In D-mode schakelt ie ongelooflijk snel omhoog ... je zit al in 6e versnelling als je 60 rijd. Je hebt de indruk dat die zolang mogelijk op ralentie wil draaien. Wil je dan voorsteken en het gas opendraaien, dan schakelt hij automatisch terug naar 4e en gaat over op hogere toeren en rijd hij schijnbaar in S-mode ... als het maneuver gedaan is, gaat ie weer naar 5e-6e.
De motor heeft een zeer vlakke koppel-curve ... dat trekt op lager toeren 'bijna' zo fel als in de hogere toeren ...
Het systeem schakelt in functie van het toerental en het koppel dat je nodig hebt. Het houd totaal geen rekening of je nu op een rondpunt of in een bocht ligt. Op zich heb ik daar geen probleem mee omdat juist die DCT steeds ervoor zorgt dat de trekkracht op het achterwiel er is. Je hoort 'm wel schakelen maar voelt dat eigenlijk niet, die trekt gewoon door ...
Motor-rem werkt goed. Je kan steeds manueel omlaag schakelen ('-' knopje drukken), ook al sta je in automaat (D/S).
De linkervoet hangt er de ganse rit werkloos bij ... de'r is gewoon niks (buiten de voetsteun uiteraard)
De rechterhand
Al met al had ik heel tevreden met de switch. Ik heb bewust de functionaliteit- en de fun-faktor in m'n wenslijstje van plaats verwisseld en heb wat ik wou. Een bompa-fun-motor ...
en aangezien ik reeds 6000 km gereden heb op 4 weken, zegt genoeg wat ik ervan vind denk ik ...
(uiteraard zijn niet alle bevindingen gekoppeld aan de grote/kleine wielen)
Rijcomfort is minder.
- Ik zal met de NC750 minder lange afstanden (of uren) op een comfortabele manier kunnen afwerken. Maar daar zijn terraskes goe voor ...
- hardere zadel ... alhoewel ... na een paar weken blijken m'n achterwerk en m'n zadel naar een compromis toe te groeien ...
- veel gevoeliger voor zijwind ... vroeger kon ik met 1 hand een vrachtwagen voorbij-steken zonder dat de moto zich maar verzette ... kaarsrechte rijlijn. Nu ondervind ik dat ik m'n stuur goed moet vasthouden
- terug meer blootgesteld aan de weerselementen ... deels opgelost door een hoger windscherm te plaatsen.
- bagage-ruimte is minder ... Ik heb m'n rammelende topkoffer terug gemonteerd zodat ik weer frangipannekes kan meepakken en andere zaken die ik niet direkt nodig heb ...
- de zithouding is aktiever ... (ik leun meer naar voor) geeft wel meer 'vertrouwen' in bochtenwerk, maar voor langere stukken (snelwegen) heb ik meer last in de polsen ... her en der krampen in de voeten/benen/kruis. Maar dat komt misschien door de leeftijd ...
Funfaktor is duidelijk beter ...
- geeft veel meer vertrouwen. (perceptie?)
- bochtenwerk voelt veel beter aan. Zithouding is 'aktiever'. Als de scooter zich al eens durfde 'opzij zetten' was dat een zweet-moment. Met grote wielen is dat zo een fase van ... tiens, dat was precies effkes iets.
- ge zit hoger, geeft toch de indruk dat je een beter zicht hebt op het verkeer en baan.
- kleine putten, oneffenheden hebben minder effect dan kleine wielen ...
Kwaliteit Ik veronderstel/hoop dat het hetzelfde zal zijn ... 't is nen honda hé
Verbruik: Stukken zuiniger.
gemiddeld 3.5 liter/100km ... tegen de scooter 4.8 liter/100km.
de tankinhoud is 'slechts' 14 liter maar ik haal er 300 km uit voordat de reserve-indikator (na 9 liter) aangaat. De scooter had 16 liter en na 250 km ging het reservellampje aan ... (op 12 liter)
Kleiner onderhoud kuisen/smeren: is minder.
- Veel minder tupperware, meer blote onderdelen, hoeken en kanten ... 't kuisen neemt veel meer tijd in beslag. Nu, mezelf kennende, dat is niet echt een punt waar ik over struikel ...
- ketting smeren is een discipline die ik mezelf zal moeten opleggen.
Dat DCT-systeem: Rijd geweldig.
Zowel in 'D'rive- als in 'S'port-mode. Manueel met de +/- flippers werkt perfect ... maar dat ben ik nog niet gewend. Ik zit nog in de variomatic- ontwenningsfase denk ik. Het is raar, maar 'op den buiten' rij ik op Drivemode en in bebouwde kom in S mode ... De motor houd zich dan in de hogere toeren en dat geeft toch een beter gevoel en reageert wat vlotter op het (de?) gas.
In D-mode schakelt ie ongelooflijk snel omhoog ... je zit al in 6e versnelling als je 60 rijd. Je hebt de indruk dat die zolang mogelijk op ralentie wil draaien. Wil je dan voorsteken en het gas opendraaien, dan schakelt hij automatisch terug naar 4e en gaat over op hogere toeren en rijd hij schijnbaar in S-mode ... als het maneuver gedaan is, gaat ie weer naar 5e-6e.
De motor heeft een zeer vlakke koppel-curve ... dat trekt op lager toeren 'bijna' zo fel als in de hogere toeren ...
Het systeem schakelt in functie van het toerental en het koppel dat je nodig hebt. Het houd totaal geen rekening of je nu op een rondpunt of in een bocht ligt. Op zich heb ik daar geen probleem mee omdat juist die DCT steeds ervoor zorgt dat de trekkracht op het achterwiel er is. Je hoort 'm wel schakelen maar voelt dat eigenlijk niet, die trekt gewoon door ...
Motor-rem werkt goed. Je kan steeds manueel omlaag schakelen ('-' knopje drukken), ook al sta je in automaat (D/S).
De linkervoet hangt er de ganse rit werkloos bij ... de'r is gewoon niks (buiten de voetsteun uiteraard)
De rechterhand
Al met al had ik heel tevreden met de switch. Ik heb bewust de functionaliteit- en de fun-faktor in m'n wenslijstje van plaats verwisseld en heb wat ik wou. Een bompa-fun-motor ...
en aangezien ik reeds 6000 km gereden heb op 4 weken, zegt genoeg wat ik ervan vind denk ik ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
allez, tof, nog veel plezier ermee
en een post waar de occasionele lezer iets aan heeft
en een post waar de occasionele lezer iets aan heeft
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
ne mens vraagt zich dan af waarom niet elk merk dat niet aanbiedt...
Den dag dat BMW een automaat aanbiedt op ne GS, ga ik blij zijn....(maar 't zal dan weer erg duur worden... )
Den dag dat BMW een automaat aanbiedt op ne GS, ga ik blij zijn....(maar 't zal dan weer erg duur worden... )
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Mooie vergelijking !
Blij dat je blij bent met de switch
En reeds 6000km, jadadde
Blij dat je blij bent met de switch
En reeds 6000km, jadadde
Keep going
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Ah jamma : de radius van groter wielen maakt natuurlijk dattem met één omwenteling een stuk verder komt dan met die klein rondsels ... dan hedde dus rapper meer killemeters hépetervdc wrote:Mooie vergelijking !
Blij dat je blij bent met de switch
En reeds 6000km, jadadde
Maar inderdaad een intressant ervaringsgebazeerde vergelijking, Fore
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Dan heeft mijn 21" voorwiel meer km's dan mijn 18" achterwiel ??OzzePaa wrote:de radius van groter wielen maakt natuurlijk dattem met één omwenteling een stuk verder komt
Keep going
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
4 weken 6000km
Fore die fietsrollen dienen voor ne vlo he. Ni voor de motor.
Gisteren in 2 weken tijd nog eens gereden en eigenlijk moet ik me ook nu suf schakelen. Ondanks dat de motor redelijk wat koppel heeft blijft het een eencilinder dat vraagt om een actieve rijstijl.
Ik had eerlijk gezegd gedacht dat je de Integra zou nemen als opvolger.
Fore die fietsrollen dienen voor ne vlo he. Ni voor de motor.
Gisteren in 2 weken tijd nog eens gereden en eigenlijk moet ik me ook nu suf schakelen. Ondanks dat de motor redelijk wat koppel heeft blijft het een eencilinder dat vraagt om een actieve rijstijl.
Ik had eerlijk gezegd gedacht dat je de Integra zou nemen als opvolger.
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
neen die heeft even veel km's maar moet minder omwentelingen doen om die te behalenpetervdc wrote:Dan heeft mijn 21" voorwiel meer km's dan mijn 18" achterwiel ??OzzePaa wrote:de radius van groter wielen maakt natuurlijk dattem met één omwenteling een stuk verder komt
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Dat heeft eventjes in m'n kop gespeeld ... maar ik had het gevoel dat ik met de 'nadelen' van zowel scooters en motoren zat ... (ketting, minder bagage-ruimte dan de NC750X, ... Op een ander forum hebben er verscheidene die switch gemaakt en zijn er allemaal van terug gekomen ... vooral de zithouding en beenruimte bleek toch een serieuze ontgoocheling te zijn.Wipr wrote: Ik had eerlijk gezegd gedacht dat je de Integra zou nemen als opvolger.
En nen ouwe vent op zo ne knalrode sexy-look moto ... wieweet, da geeft toch wat cachet hé ... ....
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Dat verbruik ... wow. En uwe silverwing was eigenlijk ook al niet slecht op dat vlak.
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Zucht.diskeletlietje wrote:neen die heeft even veel km's maar moet minder omwentelingen doen om die te behalen
Natuurlijk
Keep going
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
En is madam Fore ook nog content, als je zoveel met je nieuwe vlam weg bent ?
Ik heb al-bij-één 100 meter met zo een honda gereden, en wat me opviel was dat de motor absoluut niet zwaar aanvoelde, ondanks dat hij behoorlijk wat kilotjes weegt.
Ik heb al-bij-één 100 meter met zo een honda gereden, en wat me opviel was dat de motor absoluut niet zwaar aanvoelde, ondanks dat hij behoorlijk wat kilotjes weegt.
sig nature
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
'k Heb al met een paar mensen gesproken die een Integra hebben/hadden en ze zeggen allebei net hetzelfde : een poging tot "the best of both worlds" maar net niet.Wipr wrote:Ik had eerlijk gezegd gedacht dat je de Integra zou nemen als opvolger.
De ene zal terug een Silverwing kopen, de andere heeft een VFR gekocht. (ja klein verschilletje)
Idem hier, met de klassieke versnellingsbak, zit ik ook aan een gemiddeld verbruik van 3.5l per 100 km.Davy78 wrote:Dat verbruik ... wow. En uwe silverwing was eigenlijk ook al niet slecht op dat vlak.
Die zijwind gevoeligheid is idd het grootste nadeel, zeker als je aan 't zeetje woont.
Die reservebrandstof indicator mag van mij gerust 50 km later in actie schieten, er zit voldoende brandstof in om nog 100 km verder te rijden als dat ding constant begint te knipperen.
Voor de rest kan ik de Fore alleen maar bijtreden op een paar details na maar da's dan gewoon weer persoonlijk.
Die "benzinetank" is voor mij reuzegroot, bij de vorige moto's kon ik net mijn slot meenemen onder het zadel.
Nu heb ik mijn slot, regenbroek, fluohesje, gps houder, reparatiekit bij platte band, etc... mee en 'k heb nog plaats over.
Het enige wat ik nog nooit gedaan heb ik mijn helm daarin gestopt, dat is blijkbaar de bedoeling van het ontwerp.
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
En jouw vent dan, jij hebt 3 moto's ?zappa wrote:En is madam Fore ook nog content, als je zoveel met je nieuwe vlam weg bent ? .
Keep going
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Hij mag altijd mee komenpetervdc wrote:En jouw vent dan, jij hebt 3 moto's ?zappa wrote:En is madam Fore ook nog content, als je zoveel met je nieuwe vlam weg bent ? .
sig nature
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Nee Peter omgekeerd hé, je achterwiel zal meer km's hebben dan je voorwiel, doordat het achterwiel kleiner is moet hij op 1 km meer omwentelingen maken dan het 21" wiel om dezelfde afstand af te leggen.petervdc wrote:Dan heeft mijn 21" voorwiel meer km's dan mijn 18" achterwiel ??OzzePaa wrote:de radius van groter wielen maakt natuurlijk dattem met één omwenteling een stuk verder komt
Dat is één van de trucs die ze toepassen op een elektrische fiets om een beetje sneller te rijden, elke fiets is normaal gezien gelimiteerd op 25 à 27,5 km/u (25 + 10% speling), dus geven ze in die computer een kleinere wielmaat in en denkt de computer dus dat het wiel meer omwentelingen moet maken om aan de max snelheid te komen....
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
- den Bullet
- Posts: 1485
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: kleine wielen versus grote wielen ...
Ben ni verder dan 2.500 km geraakt in vier weken.Wipr wrote:4 weken 6000km
...
Wel met de VanVan en langs klein baantjes (of geen baantjes)