't gaat gebeuren....

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

't gaat gebeuren....

Post by Koeno »

Na 4 jaar CB Sevenfifty, 1 jaar VFR 800, bijna 2 jaar Varadero 1000...
gaat er (nog eens) iets veranderen in de garage...

2 motoren nemen te veel plaats in + 't is altijd dezelfde die blijft staan.
Dus met pijn in het hart zal de Sevenfifty verdwijnen...

De andere motor is een plezier, maar heeft overgewicht, waar ik om één of andere reden meer moeilijkheden mee krijg als int begin...
+ het autosalon heeft mij interesse in een ander merk aangewakkerd...
Dus de varadero... zal ook wel verdwijnen...

Vergelijkende studie gemaakt met als resultaat: Elke motor die honda maakt heeft een variant bij een ander merk dat 20kilo (of meer) lichter is... Dus...

KTM is een merk dat in mijn ogen mooie motoren begint te maken (al laten ze soms nog wat steken vallen op de details)...
op't salon vond ik de 1090 een schoon ding... maar nieuwprijs = wat zot...
Dus nog wat lezen en lezen en lezen, en bedenken: die 1190 is ook ni mis...
- bom vermogen (misschien té veel?) maar met rijmodi om het beheersbaar te houden.
- niet te zwaar (volgens de boekskes 230kg volgetankt)
- een duo zadel, dat ook werkelijk een zadel is en geen klein plankske
- bagagemogelijkheden die hoger is dan bij een Renault Twingo
- Blijkbaar wat meer karakter...

Volgens verschillende test, niet noodzakelijk sneller/beter dan een 1200 gs, maar wel meer beleving...

kortom: tijd voor een testrit...
Ik had gisteren 2 1190's gezien op inet, maar de ene was net verkocht en de andere is particulier en ziet er niet standaard uit.
De andere die er opstaan zijn feiteljk iets boven mijn bduget

Maar ook tijd om "echte" gebruikers om ervaringen te vragen, ik dacht dat Peter er zo eentje heeft? en FM had ook een 1190?
was dat de R versie of de gewone?
en wat zijn jullie bevindingen?

(oh andere voorstellen/merken zijn alweer welkom. Budget +/- 9000. )

Andere variant lijkt mij de 1050...
60pk minder, maar blijkbaar ook leuk speelgoed...
maar 2de hands bijna niet te vinden, (en als je hem vindt even duur als de 1190)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: 't gaat gebeuren....

Post by OzzePaa »

Aah... van brommer sjangeren :idea: ...nu dacht ik dagg'al pappa ging worden ;)
Proficiat met DIE gebeurtenis tenandere :thumbsup:
Over KTM kannek helaas gen zinnig woord zegge :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Koeno »

OzzePaa wrote:nu dacht ik dagg'al pappa ging worden ;)
ps: de verandering in motoren in de garage is niet verbonden met het feit dat ik ne mini-Koeno in't verschiet heb... :laughing:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Blackbert »

1+1=
Image

8-)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Stefke »

Koeno wrote: (oh andere voorstellen/merken zijn alweer welkom. Budget +/- 9000. )
Met zo een budget ga ik wel elders shoppen. 8-) Een BMW GS natuurlijk 8-) , en bij Triumph de Tigers (800, 1050sport, explorer). En voor 1000 euro meer kan je misschien zelfs iets nieuw op de kop tikken, een MT09-Tracer bvb. Keuze genoeg.
Ik heb mijn goesting al efkes gevonden, heb niks nodig, dus blijft mijn budget aangroeien... :rayof:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Koeno »

Stefke wrote: Met zo een budget ga ik wel elders shoppen. 8-) Een BMW GS natuurlijk 8-) , en bij Triumph de Tigers (800, 1050sport, explorer). En voor 1000 euro meer kan je misschien zelfs iets nieuw op de kop tikken, een MT09-Tracer bvb. Keuze genoeg.
Ik heb mijn goesting al efkes gevonden, heb niks nodig, dus blijft mijn budget aangroeien... :rayof:
Dat vraag ik mij dus af, in motoren en toerisme hebben ze op ne moment GS1200 tegen de 1190 uitgespeeld.
GS1200 was in de conclusie beter, maar met minder beleving...
Weegt volgens mij ook ietske meer als den ktm...

Volgens vele test blijft GS dé referentie voor allroad...
maar dat is veel vragen eh: afstappen van mijn honda-liefde om naar BMW te gaan :D
kan ik dat mentaal wel aan?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Muug »

Koeno wrote: kan ik dat mentaal wel aan?
dat weet ge enkel als ge het probeert.

En jawel, KTM's geven meer beleving, en GSsen doen het tegen alle logica in redelijk goed off-road. Maar rij er zélf mee, luister niet naar anderen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 't gaat gebeuren....

Post by F M »

Ge hebt me met de mijne zien rijden: de 'gewone' 1190, geen 'R'.

De beste motor waarmee ik ooit gereden heb. Power in overvloed, relatief licht (op de Honda CB500 na de lichtste die ik in bezit heb gehad. Dus ook heel lichtvoetig. Geweldige vering, elektronisch gemakkelijk te regelen in 3 standen. Daarbij ook het motormanagement (rain, road, sport en off road). By the way, zelfs de vering in de sport-stand nog altijd comfortabel. Schakelen als een mes door boter.

Maar toch ook wat negatieve kantjes.
Zorg dat je een druppellader hebt, ofwel moet je er bijna om de 2 dagen mee rijden. Zie waar je hem neerzet, want de zijstandaard trekt op niks. En voor mij persoonlijk: ik moet geen ketting, ik moet geen spaakwielen, en hij is iets te hoog...

En hij geeft inderdaad meer sensaties dan een GS, maar dan wel op snelheid. Bij het dagelijkse rijden op gewone wegen valt dat nogal tegen na een tijdje.

Allee, mijn gedacht, hé.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Koeno »

F M wrote:Zie waar je hem neerzet, want de zijstandaard trekt op niks.
Dat heb ik nog al gelezen, zijstandaard te lang, waardoor hij te recht staat?

merci voor uw gedacht, want meestal is iemand zijn gedacht meer waard als heel wat motorboekskes te samen :D

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Davy78 »

Als honda-fan heb je dan uiteraard al met de africa-twin gereden? :) If not, zeker es doen, maar voor mij was hij wat te hoog.

Wil je effectief offroad gaan of wil je gewoon het comfort van een hoogpoter? In dat laatste geval, zeker de Triumph 1050 of de Versys 1000 eens proberen. En de v-strom 1000 is ook een lichte en betaalbare machine.

Ah, en proficiat :)

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Harald »

Hier staat nog nen explorer.
Omdat hij samen met de auto en de fietsen in de garage past, is hij nog niet op de verkoop sites gekomen.
Moest er interesse zijn ...
Voor een eerlijke prijs mag ons Teske vreemdgaan.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Wipr »

:krabje: explorer is wel schoon gerief. ;)

Ik vond de ktm 1050 geweldig maar Zappa vond hem enkel in sport een beetje ok dacht ik.

1090 kost hoeveel? 12300€ netto, korting reeds afgetrokken? Zal wel zoiets zijn.

Yamaha Tracer idd goede motor. Voor de rest gaan testen he en als je zelf wat richting ktm neigt zal het moeilijk zijn om jezelf van een ander merk te overtuigen.

Ktm blijft ook hier tot de verbeelding spreken maar wat je zegt over Honda klopt niet helemaal. Denk dat ze met de nieuwe AT een fantastische motor op de markt hebben gebracht voor de juiste prijs.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Gunter »

Ik ben content met mijn AT, zuinig, meer dan genoeg pk voor mij, niet te zwaar en een Honda.
De 990 was tof maar agressief, ik had eerst de 2008 S en achteraf een gewone 2011, met die laatste heb ik echter nooit graag gereden, waarom weet ik niet (misschien de vering).
Ik heb ook testgereden met een 1190 en ik vond het maar niks, een hoop pk's en een hoop elektronica. Als ik op de PlayStation wil spelen vraag ik het mijn kinderen wel :lipsrsealed2:
Nu rijd ik in de winter met een oude BMW :oops: om de AT wat te sparen van de bakken zout die er de laatste weken gekapt zijn...
Moest ik nog eens iets anders willen zou ik denk ik wat downsizen, iets op basis van de MT-07 ofzo, of terug iets sport-tourachtig... :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 't gaat gebeuren....

Post by F M »

Gunter wrote: Ik heb ook testgereden met een 1190 en ik vond het maar niks, een hoop pk's en een hoop elektronica.
En daarom moet je zelf weten wat je wil, Koen. Gunter vindt die elektronica niks. Ik vond dat de max. Ermee spelen terwijl je aan het rijden bent, rijmodi wijzigen als het nat wordt, op sport zetten als de wegen ertoe uitnodigen, de juiste veerinstelling kunnen kiezen naargelang de belading. Wat ik met de Explorer niet doe, want zo lamlendig aan een schroef moeten draaien in de hoop dat het iets beter wordt, wat een gedoe...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Muug »

Voorlopig heb ik geen zin in een zware all-road maar als ik het voel kriebelen zal ik er zeker eens mee rijden. Tegen dan gaan er ook al leuke zoekertjes zijn.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Stefke »

Muug wrote:Tegen dan gaan er ook al leuke zoekertjes zijn.
die zijn er toch gewoon altijd...? 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Muug »

Stefke wrote:
Muug wrote:Tegen dan gaan er ook al leuke zoekertjes zijn.
die zijn er toch gewoon altijd...? 8-)
ik bedoel AT-zoekertjes :grin:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Wipr »

Hier in België land hoeft al die elektronica niet, toch ? Adventurer 1050 was goed genoeg, tracer 900 of 700. Keuze genoeg he.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 't gaat gebeuren....

Post by Muug »

Wipr wrote:Hier in België land hoeft al die elektronica niet, toch ? Adventurer 1050 was goed genoeg, tracer 900 of 700. Keuze genoeg he.
Die elektronica hoeft in geen enkel land...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 't gaat gebeuren....

Post by F M »

Ik zie ook geen relatie tussen elektronica en geografie...

Persoonlijke voorkeur heeft natuurlijk wel belang.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply