hang-jeugdbewegenden

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

hang-jeugdbewegenden

Post by zappa »

:shock: In d'Ardennen slingert, strompelt het vol met loslopende giro-scouts en co :? Ge moet bijna na ieder bocht opletten want ze hangen daar ergens in de zijberm, slenteren langs wegen bepakt en bezakt, vinden blijkbaar hun eigen zeil met omgehakte bomen meer terug?

Behalve aan de kassa van een Colruyt, daar staan ze netjes in vijf rijen voor dezelfde kassa en die kassa ernaast idem en die kassa ernaast idem, aan te strompelen, met hun avond maal: een zak chips en fles cola.

Was dat altijd al zo ? Of komt het door die bacteriën in de Ourthe ?
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by TRooPER »

:lol:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Tom Thumper »

zappa wrote: 22 Jul 2017 23:02 ... giro-scouts en co ...

't Is Chiro, niet giro. Giro is de naam van een zichtrekening in Nederland, dat dient om betalingen te doen. Bij de Chiro krijg je veel waardevoller dingen die niets met geld te maken hebben.

En ik heb massa's respect voor jeugdbewegingen. Jongeren die leren om zich voor elkaar in te zetten, samen dingen doen, ongeacht de afkomst. Jong volwassenen die een groot deel van hun tijd inzetten voor kleinere kinderen. En ja, rondhangen hoort daar ook bij. En ziek worden omdat je dingen gedaan hebt die eigenlijk niet goed waren. En daar word je groot van.

Ik kan nog steeds uren vertellen over de stomme dingen die wij deden bij de jeugdbeweging. Over de radio uitzendingen die we maakten met 2 nonnnen, zuster Menstrua en zuster Masturbi, in de hoofdrol, het leugenpaleis lang voor dat was uitgevonden. Een "rechtdoortocht" die eindigde op de binnenkoer van een kasteeltje in de buurt van Maredsous waar we dan bij de de kasteelheer moesten gaan uitleggen hoe we daar gekomen waren en of dat we aub langs zijn voordeur terug buiten mochten, ... Super tijden.

En ja, ook toen al, een 35 jaar geleden, zat de Ardennen vol met groepen jeugdbewegingen. "De vlag" in naburige kampen gaan pikken was een geliefkoosde nachtelijke activiteit die steevast eindigde met een verbroedering rond een kampvuur en enkele pinten.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by zappa »

Tom Thumper wrote: 23 Jul 2017 13:07
zappa wrote: 22 Jul 2017 23:02 ... giro-scouts en co ...

't Is Chiro, niet giro. Giro is de naam van een zichtrekening in Nederland,

Ik kan nog steeds uren vertellen over de stomme dingen die wij deden bij de jeugdbeweging. .
ja sorry, Chiro, nooit mogen doen, vandaar ;)

Ik wil zeker niet die mensen veroordelen hé, elk zijne congé en vrijetijds besteding.

En ik heb hele goede herinneringen aan een weekje op een klein boerderij, waar we ons rot amuseerden.

Maar ik krijg de indruk dat het allemaal niet meer zo leuk is, gewoon groepjes jongeren met ne zware? rugzak die langs straat lopen ? ( je kan veel mooiere paden nemen door veld en bos bvb)

worden er geen "spellekes" meer gedaan? Zijn er geen andere activiteiten, dan alleen maar langs de weg stappen?
Al iedere dag zagen we heel veel van die gastjes rond stappen, het lijkt meer op een wandel vakantie ?

Misschien is er ook door "regeltjes" , schrik voor de verzekering ofzo, een beperking op de activiteiten, en zwemmen in de ourthe mag ook al niet meer ??
sig nature

Koeno
Posts: 3231
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Koeno »

Bij ons had elk kamp altijd een dagtocht voor de jongere,
en een tweedaagse voor de oudere...

dagtocht = kleine rugzak met wat eten/drinken en zwemgerief.
2daagse = grote rugzak met eten/drinken/tent/slaapzak/zwemgerief en wat gerief dat van de leiding niet mee mocht (alcohol, sigaretten)

alle andere dagen, allerlei spelletjes of nen vuilen dag, of nen omgekeerden dag...
maar dus ja ook wel eens met de zware rugzak een stukske steenweg afwandelen...
of op 2daagse ook ne keer nen winkel bezoeken om de nodige chipkes en drank voor s'avonds aan de rivier te nuttigen :)

User avatar
zappa
Posts: 4516
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by zappa »

Luister, ik wil niemand kwetsen, misschien is mijn eerste post een beetje ludiek, maar ooit was ik fan van Urbanus en hij heeft een leuk stukje over jeugdbeweging deelnemers, iets in de aard van " er staat er ene te liften en als ge durft stoppen springen er ineens vanuit de gracht ne hele nest in je auto."

Ik wou alleen een beetje bezorgd mijn gedacht zeggen. Ik kan me niet van het idee ontdoen, dat er aan al dat stappen nog veel plezier te waarnemen viel. Ik vond het zelfs gevaarlijk zo achter iedere bocht liepen er groepen te midden van de weg, en ik zag niet één dag één groepje, maar gedurende 4 dagen, echt wel veel gastjes rond stappen. Ik kom regelmatig in de Ardennen, en ik heb nog nooit zoveel zien afgestapt worden?

Naar mijn indruk, zijn de tijden aan 't veranderen, mogen er geen "zotte" dingen meer gedaan worden?
sig nature

Koeno
Posts: 3231
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Koeno »

zappa wrote: 24 Jul 2017 14:09 Luister, ik wil niemand kwetsen,
Dat weten we wel, ik voel mij ook niet gekwetst ;-)
zappa wrote: 24 Jul 2017 14:09 misschien is mijn eerste post een beetje ludiek, maar ooit was ik fan van Urbanus en hij heeft een leuk stukje over jeugdbeweging deelnemers, iets in de aard van " er staat er ene te liften en als ge durft stoppen springen er ineens vanuit de gracht ne hele nest in je auto."

Ik wou alleen een beetje bezorgd mijn gedacht zeggen. Ik kan me niet van het idee ontdoen, dat er aan al dat stappen nog veel plezier te waarnemen viel. Ik vond het zelfs gevaarlijk zo achter iedere bocht liepen er groepen te midden van de weg, en ik zag niet één dag één groepje, maar gedurende 4 dagen, echt wel veel gastjes rond stappen. Ik kom regelmatig in de Ardennen, en ik heb nog nooit zoveel zien afgestapt worden?

Naar mijn indruk, zijn de tijden aan 't veranderen, mogen er geen "zotte" dingen meer gedaan worden?
En 't kan best zijn dat dat ook weer veranderd is sinds mijn laatste kamp (ondertussen bijna 10jaar geleden),
en ik snap ook wel je bezorgdheid, wandeltochten langs drukkere banen zou ook niet mijn favoriet zijn...
zeker in de dardennen zijn er toch wel betere alternatieven...

User avatar
Muug
Posts: 11813
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 23 Jul 2017 13:07Ik kan nog steeds uren vertellen over de stomme dingen die wij deden bij de jeugdbeweging. Over de radio uitzendingen die we maakten met 2 nonnnen, zuster Menstrua en zuster Masturbi, in de hoofdrol, het leugenpaleis lang voor dat was uitgevonden. Een "rechtdoortocht" die eindigde op de binnenkoer van een kasteeltje in de buurt van Maredsous waar we dan bij de de kasteelheer moesten gaan uitleggen hoe we daar gekomen waren en of dat we aub langs zijn voordeur terug buiten mochten, ... Super tijden.
Ik voel weer een excuus opborrelen voor nen barbeque, met een kampvuurke in de buurt 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11813
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Muug »

@ zappa: het is gelijk met kikkers: 't is er den tijd van 't jaar voor, dus ge moet wat meer opletten waar ge rijdt :mrgreen:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by laouen »

Muug wrote: 25 Jul 2017 12:58 Ik voel weer een excuus opborrelen voor nen barbeque, met een kampvuurke in de buurt 8-)
sinds wanneer heb je daar een excuus voor nodig? :dontknow:
Het enige probleem daarbij is dat wij genen hof hebben :cry:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Wipr »

Nooit in een jeugdbeweging gezeten. Scouts of Chiro!

Jeugdkampen in de vakantie wel en ze waren reuze met ook droppings etc maar ik ben er zeker van dat een scouts of Chiro een verrijking kan zijn. In dat opzicht mijn kinderen naar de scouts gestuurd voor een paar jaar maar bleek niet hun gading te zijn.

Zonder tegen de borst te stoten maar blijkbaar is een scoutsgroep als Chiro bestempelen en andersom nogal beledigend. Voor een leek doen ze ongeveer dezelfde zaken maar wat is het grote verschil?

User avatar
den Bullet
Posts: 1480
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by den Bullet »

laouen wrote: 26 Jul 2017 19:45 ...
Het enige probleem daarbij is dat wij genen hof hebben :cry:
Potteke mayonaise kopen 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11813
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Muug »

Wipr wrote: 26 Jul 2017 22:35 Zonder tegen de borst te stoten maar blijkbaar is een scoutsgroep als Chiro bestempelen en andersom nogal beledigend. Voor een leek doen ze ongeveer dezelfde zaken maar wat is het grote verschil?
In mijn ervaring zijn is men in de chiro "zachter", lees minder macho. Humaner, minder haantjesgedrag. Maar dat kan ook geheel aan die groep in die welbepaalde periode liggen.

User avatar
Muug
Posts: 11813
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by Muug »

laouen wrote: 26 Jul 2017 19:45
Muug wrote: 25 Jul 2017 12:58 Ik voel weer een excuus opborrelen voor nen barbeque, met een kampvuurke in de buurt 8-)
sinds wanneer heb je daar een excuus voor nodig? :dontknow:
Het enige probleem daarbij is dat wij genen hof hebben :cry:
Ge hebt ne voortuin en achteraan is er ook veel plek 8-)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: hang-jeugdbewegenden

Post by bompa »

zappa wrote: 23 Jul 2017 13:21
Tom Thumper wrote: 23 Jul 2017 13:07
zappa wrote: 22 Jul 2017 23:02 ... ...

'. .




worden er geen "spellekes" meer gedaan? Zijn er geen andere activiteiten, dan alleen maar langs de weg stappen?
Al iedere dag zagen we heel veel van die gastjes rond stappen, het lijkt meer op een wandel vakantie ?



Vroeger was dat ook al ,er zijn er toen is op een paar jaar tijd enige verongelukt van die gastjes spijtig genoeg ,en daarom dat onze dochter er toen niet bij is gegaan, omdat ze altijd langs de weg en grote banen liepen( en nog lopen), er zijn wel ander activiteiten te doen dan van A naar B te lopen langs de banen denk ik , ik ben vroeger bij de KSA geweest, en op kamp werden er spelletjes in de bossen georganiseerd en ook een bepaalde wandeling met plan in de bossen , en hebben ons toen goed geamuseerd .

Post Reply