wawasda nuweer ?
Re: wawasda nuweer ?
een dikkere band ga je volgens mij nauwelijks voelen. 55 en 60 wordt uitgedrukt in % en dat getal slaat op de hoogte van de band tov de breedte. Dus hij stelt voor om een band te steken met een hoogte die gelijk is aan 60% van de breedte uw achterband ipv 55%. Nemen we 180mm als breedte dan is 55%=99mm en 60%=108mm de hoogte. 9mm verschil dus. Misschien dat die prinses van die erwt ddaar kan voelen.
De vering van de Desert Sled zou beter zijn....
De vering van de Desert Sled zou beter zijn....
Re: wawasda nuweer ?
9mm van den band dus ,dan misschien de vering nog is +- 2 cm dat zou dan 3 cm zijn , dat is niet onoverkomelijk,maar ik wilde alleen maar aanhalen dat de moto dan hoger zou worden ,bij mijne Tenere had men mijn vering op zijn zachtst gezet bij aankoop ,en de vorkbenen wat door laten steken,en kon ik met bijna platte voet aan de grond ,maar met de veer terug normaal op te spannen en de vorkpoten terug gelijk te zetten kon ik nog maar met mijn tippen aan de grond,maar bij den duc zal het inderdaad weinig rol spelen want die is laag genoeg.Muug wrote: ↑26 Mar 2018 12:39 Dus hij stelt voor om een band te steken met een hoogte die gelijk is aan 60% van de breedte uw achterband ipv 55%. Nemen we 180mm als breedte dan is 55%=99mm en 60%=108mm de hoogte. 9mm verschil dus. Misschien dat die prinses van die erwt ddaar kan voelen.
De vering van de Desert Sled zou beter zijn....
Re: wawasda nuweer ?
Een comfortabeler zadel op maat laten maken : www.corbin.be/ (of een andere moto)
Als je langere veren en dikkere banden laat zetten dan vermoed ik dat je moto toch ook een ander rijgedrag zal hebben, dat kan beter zijn maar voor hetzelfde (vele) geld ook slechter.
Re: wawasda nuweer ?
Gelijk hoe, het blijven druppels op een hete plaat. :-/
Beter is om eieren voor uw geld te kiezen: Duc buiten nu hij nog nieuw is en iets anders zoeken.
Beter is om eieren voor uw geld te kiezen: Duc buiten nu hij nog nieuw is en iets anders zoeken.
Re: wawasda nuweer ?
ik heb mijn persoonlijk comfortabel zadel onderaan mijne rug hangen
Nee het is meer vooraan, ik kan soms op mijn gps (zumo660) de route niet meer zien van 't schudden achteraan valt nog wel mee, tes geen ktm oké, ik rem nu sinds een dik jaar wel voor de verkeersdrempels
En ja een andere.... (denk niet dat ik dan nog thuis ga binnen mogen )
voordelen van dat scramblerken :
't weegt niks : 180 kg,
't stuurt goed (grote draaicirkel oké) ,
't is leuk rijden,
't is lekker laag bij de grond voor mijn niet zo lange benen, ik kan aan de grond met beide voeten, plat, dat was vroegere moto's anders.
nadeel : VERINGE !! & weinig plaats voor bagage
sig nature
Re: wawasda nuweer ?
Toch een beke raar vind ik ... veel te korte vering Scrambo heeft vooraan 150mm veerweg ... den FJR 138mm. Ik zal niet zeggen dat daarmee alle verkeersplateaus vollenbak genomen worden, maar de GPS davert inallegeval toch niet. En toch gaat da spel voor mijn kunnen nog strak genoeg door de bochtjes. Daar moet toch iets aan te doen zijn : als de rebound niet instelbaar is (hetgeen het geval is dacht ik) misschien eens dunnere vorkolie opdoen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: wawasda nuweer ?
Zappa, het ontgaat me nu even of je er überhaupt al iets aan laten doen had.
Heb je er n.l.. al een setje progressieve veren van Hyperpro laten insteken? Dat wordt bij heel veel moto's gedaan. Die zijn relatief zacht en worden harde naarmate ze meer worden ingedrukt (bij remmen bvb)
En dat kost ongeveer 150€
Heb je er n.l.. al een setje progressieve veren van Hyperpro laten insteken? Dat wordt bij heel veel moto's gedaan. Die zijn relatief zacht en worden harde naarmate ze meer worden ingedrukt (bij remmen bvb)
En dat kost ongeveer 150€
Re: wawasda nuweer ?
Yep zitten er in en op, maar kost wel meer dan 150 euro. Heb de originele hier liggen. Achteraan is dat beter geworden ( alhoewel mijn nrplaat houder er wel nog aftrilde )Muug wrote: ↑28 Mar 2018 08:34 Zappa, het ontgaat me nu even of je er überhaupt al iets aan laten doen had.
Heb je er n.l.. al een setje progressieve veren van Hyperpro laten insteken? Dat wordt bij heel veel moto's gedaan. Die zijn relatief zacht en worden harde naarmate ze meer worden ingedrukt (bij remmen bvb)
En dat kost ongeveer 150€
sig nature
Re: wawasda nuweer ?
Mmmm ... alreeds Hyperprookes erop. Dat zal het zeker niet verslechterd hebben. Maar de veren dienen in feite meer voor het "dragen" van de moto en die terug op z'n originele hoogte te brengen na het absorberen (inveren dus) van een "oneffenheid". Klinkt raar, maar de DEMPER zorgt er in belangrijke mate voor in hoeverre de veer hard of zacht aanvoelt. Ingaande demping helemaal dicht, en je mag nog een gouden veer zitten hebben : dat voelt alsof je voorwiel aan een starre staaf zit.
Uitgaande te neig, dan komt je brommer bij wijze van spreken niet meer terug omhoog. Uitermate belangrijk dus dat die demping goed zit, en bovendien natuurlijk ook "matcht" met de gemonteerde veer.
Als het koud is, en vorkolie is wat te dik, dan wordt die door de lage temperatuur nog minder vloeibaar en passeert ze (veel) minder vlot door de dempinggaatjes zodat je vering dus stugger lijkt. Vermits de voorvork van Scrambo een vaste demperinstelling heeft, kun je de uitgaande demping niet minder zetten, en alzo ook de hieraan gekoppelde ingaande demping niet beïnvloeden.
Een veel dunnere olie kan dus wel effect hebben.
Maar ik zou denken dat de Hyperpro-mannen daar toch wel rekening mee houden als ze de veren vervangen ...
Uitgaande te neig, dan komt je brommer bij wijze van spreken niet meer terug omhoog. Uitermate belangrijk dus dat die demping goed zit, en bovendien natuurlijk ook "matcht" met de gemonteerde veer.
Als het koud is, en vorkolie is wat te dik, dan wordt die door de lage temperatuur nog minder vloeibaar en passeert ze (veel) minder vlot door de dempinggaatjes zodat je vering dus stugger lijkt. Vermits de voorvork van Scrambo een vaste demperinstelling heeft, kun je de uitgaande demping niet minder zetten, en alzo ook de hieraan gekoppelde ingaande demping niet beïnvloeden.
Een veel dunnere olie kan dus wel effect hebben.
Maar ik zou denken dat de Hyperpro-mannen daar toch wel rekening mee houden als ze de veren vervangen ...
Last edited by OzzePaa on 28 Mar 2018 23:27, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: wawasda nuweer ?
Een duidelijke uitleg! Maar het aspect veerweg ontbreekt nog volgens mij. Je kan de ingaande demping verminderen maar dan gaat de veer ook sneller dichtslaan, wat ook niet echt een comfortabel gevoel geeft. En die veerweg verlengen is dan weer het moeilijke punt, kosten op het sterfbed?OzzePaa wrote: ↑28 Mar 2018 10:41 Mmmm ... alreeds Hyperprookes erop. Dat zal het zeker niet verslechterd hebben. Maar de veren dienen in feite meer voor het "dragen" van de moto en die terug op z'n originele hoogte te brengen na het absorberen (inveren dus) van een "oneffenheid". Klinkt raar, maar de DEMPER zorgt er in belangrijke mate voor in hoeverre de veer hard of zacht aanvoelt. Ingaande demping helemaal dicht, en je mag nog een gouden veer zitten hebben : dat voelt alsof je voorwiel aan een starre staaf zit.
Uitgaande te neig, dan komt je brommer bij wijze van spreken niet meer terug omhoog. Uitermate belangrijk dus dat die demping goed zit, en bovendien natuurlijk ook "matcht" met de gemonteerde veer.
Als het koud is, en vorkolie is wat te dik, dan wordt die door de lage temperatuur nog minder vloeibaar en passeert ze (veel) minder vlot door de dempinggaatjes zodat je vering dus stugger lijkt. Vermits de voorvork van Scrambo een vaste demperinstelling heeft, kun je de ingaande demping niet minder zetten, en alzo ook de hieraan gekoppelde uitgaande demping niet beïnvloeden.
Een veel dunnere olie kan dus wel effect hebben.
Maar ik zou denken dat de Hyperpro-mannen daar toch wel rekening mee houden als ze de veren vervangen ...
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: wawasda nuweer ?
Veerweg, indeed, TT Zoals gezegd : 138mm op den FJR en 150mm op 't Scrambootjen. En ik word toch niet doorééngerammeld op die bullebak
Alle componenten dienen op mekaar te zijn afgestemd natuurlijk. Meer veerweg maakt dajje grotere oneffenheden kunt "uitvlakken" eer de voorvork "dichtslaat" in de ene of de andere richting. Maar een kortere "slag" hoeft niet te betekenen dat "the ride" extreem spartaans moet worden.
Zappa komt natuurlijk wel van een überbrommer wat dit aspect betreft, en een beke moet ge u dan wel aanpassen (valt mij ook altijd wat tegen als ik van Gertruud op de FJR afdaal ) maar nogmaals, een trilplaat is nog waddanders
Alle componenten dienen op mekaar te zijn afgestemd natuurlijk. Meer veerweg maakt dajje grotere oneffenheden kunt "uitvlakken" eer de voorvork "dichtslaat" in de ene of de andere richting. Maar een kortere "slag" hoeft niet te betekenen dat "the ride" extreem spartaans moet worden.
Zappa komt natuurlijk wel van een überbrommer wat dit aspect betreft, en een beke moet ge u dan wel aanpassen (valt mij ook altijd wat tegen als ik van Gertruud op de FJR afdaal ) maar nogmaals, een trilplaat is nog waddanders
Last edited by OzzePaa on 28 Mar 2018 23:28, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: wawasda nuweer ?
Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot en gebt ne veel beter verende Scrambo
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: wawasda nuweer ?
begin maar te vijlenOzzePaa wrote: ↑28 Mar 2018 14:45 Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot en gebt ne veel beter verende Scrambo
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: wawasda nuweer ?
Ooit lang geleden samen met Erik XX naar Hyperpro geweest voor andere veren voor en achter. Als ik mij goed herinner hebben ze toen toch ook het shimpakketje aangepast.
Als 't niet goed is, die gasten gewoon een mail sturen met de vraag wat er veranderd werd, en dat het niet goed genoeg is, of ze dat kunnen aanpassen. (of nee, wacht, de wijziging was bij Ducati gedaan, niet?)
Als 't niet goed is, die gasten gewoon een mail sturen met de vraag wat er veranderd werd, en dat het niet goed genoeg is, of ze dat kunnen aanpassen. (of nee, wacht, de wijziging was bij Ducati gedaan, niet?)
grease up your baby for a ball on the hill
Re: wawasda nuweer ?
Of anders nekeer tot bij "TRP" rijden:OzzePaa wrote: ↑28 Mar 2018 14:45 Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot en gebt ne veel beter verende Scrambo
Hierzo staatet : http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
http://www.trpracing.be/veringen/nl
De (naar mijn mening) veel te stugge voorvering van de Tiger 800 was na progressieve veren, dunnere olie en andere spacers / luchtkamer niet meer te herkennen! En nog schappelijk van prijs ook.
Re: wawasda nuweer ?
ik steun tip van Bert. Is het goedkoopst.
En anders inderdaad eens bellen naar Hyperpro. Het is toch hun gerief dat er in zit.
En anders inderdaad eens bellen naar Hyperpro. Het is toch hun gerief dat er in zit.
Re: wawasda nuweer ?
Ja, maar als ze bij Ducati alleen de veren gewisseld hebben zal hyperpro, of eender wie, opnieuw moeten beginnen.
Dan is iemand die dichter bij hetzelfde doet misschien toch een interessantere optie.
Dan is iemand die dichter bij hetzelfde doet misschien toch een interessantere optie.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: wawasda nuweer ?
Waar ze "het" ook gedaan hebben, er is toch iets niet juist in de hele opzet. Terug naar de bakker dan idd
Voor zover ik kan nagaan zit er standaard in een (gewone) scrambler alleen in de RECHTSE vorkpoot een veer en een vaste preload-spacer. In de linker poot dus alleen wat olie tussen de binnen- en buitenbuis voor de simpele, vast ingestelde demping.
Zappa schrijft elders over vervangen "veren" voor en achter door Hyperpro-exemplaren ... dat zou betekenen dat er een Hyperpro-set in de voorvork gestoken is ... TWEE progressieve veren dus, in elke poot één ... en dus ook elk met een vaste pre-load-spacer. "Achter is het beter ..." schrijft ze ... Misschien ligt het in een verkeerde combinatie van de nieuwe zachtere achterve(e)r(ing) met andere voorvorkveren
Je zou in allegeval denken dat de kost van die setup toch een veel beter resultaat moet garanderen ... which is blijkbaar not the case.
De mod met het afkorten van de standaard spacer in de rechter poot zal dus in dit geval niet (meer) lukken ... tenzij Zappa terug naar de ouwe setup gaat met de originele veer en spacer (die zoals ze schrijft, nog ergens liggen te liggen) en dat experimentwijs uitprobeert.
Kost nix en geen risico omdat je nu toch al nieuw stukken steken hebt.
De mensen die het avonturierden, hebben er in elk geval geen spijt over zo te lezen in de thread op het Scrambler-forum in m'n post hierboven.
Moch het van enig nut in dezen zijn HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst
Voor zover ik kan nagaan zit er standaard in een (gewone) scrambler alleen in de RECHTSE vorkpoot een veer en een vaste preload-spacer. In de linker poot dus alleen wat olie tussen de binnen- en buitenbuis voor de simpele, vast ingestelde demping.
Zappa schrijft elders over vervangen "veren" voor en achter door Hyperpro-exemplaren ... dat zou betekenen dat er een Hyperpro-set in de voorvork gestoken is ... TWEE progressieve veren dus, in elke poot één ... en dus ook elk met een vaste pre-load-spacer. "Achter is het beter ..." schrijft ze ... Misschien ligt het in een verkeerde combinatie van de nieuwe zachtere achterve(e)r(ing) met andere voorvorkveren
Je zou in allegeval denken dat de kost van die setup toch een veel beter resultaat moet garanderen ... which is blijkbaar not the case.
De mod met het afkorten van de standaard spacer in de rechter poot zal dus in dit geval niet (meer) lukken ... tenzij Zappa terug naar de ouwe setup gaat met de originele veer en spacer (die zoals ze schrijft, nog ergens liggen te liggen) en dat experimentwijs uitprobeert.
Kost nix en geen risico omdat je nu toch al nieuw stukken steken hebt.
De mensen die het avonturierden, hebben er in elk geval geen spijt over zo te lezen in de thread op het Scrambler-forum in m'n post hierboven.
Moch het van enig nut in dezen zijn HIER een Scrambler-manual waarin vanaf blz 448 staat hoe je de vorkbenen eruit haalt, en vanaf blz 436 hoe je het rechter exemplaar uitelkaar vijst
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: wawasda nuweer ?
euh, merci voor al de reacties
zagen !!OzzePaa wrote: ↑28 Mar 2018 14:45 Gevonden opt Ducatiscramblerforum : zaagt 15mm af van de bovenkant van de preload spacer in de rechter vorkpoot
: http://www.scramblerforum.com/threads/r ... 648/page-3
maar niet in mijn moto
Wel die Hyperpro zijn er om "garantie reden" bij Ducati garage in gestoken, al na een kleine 100den tal km, want ik kreeg nekpijn na een ritje van meer dan een uurtje met de moto
Wat heb ik als "restant" terug gekregen :
(wat zit ik te sukkelen om ne foto ergens "online" te zetten en hier te kunnen delen... nadat Imgur mij aan 't lijntje hield heb ik via postimage een poging gedaan, ergens mis ik photobucket, maar dat loopt vast of ik moet betalen.... )
sig nature