Remmen Reviseren

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Remmen Reviseren

Post by Koeno »

HoiHoi,

De Noob der Noobs heeft enkele vragen.
Binnenkort enkele dagen tijd, en met de panne van de GS toch geen tijd om te gaan rijden...
Dus tij om nog eens verder werk te maken van de sevenfifty.

Ik wil de remmen van mijn sevenfifty eens reviseren.
terwijl de remleidingen vervangen door staalomwonden exemplaren, en de klauwen goed proper maken.

benodigdheden:
Remklauw achter:
http://www.wemoto.nl/bikes/honda/cb_750 ... er_-_rear/

Remklauw voor:
http://www.wemoto.nl/bikes/honda/cb_750 ... r_-_front/

Handleiding:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... tos-1.html

+ nog wat DOT4.1 remvloeistof.

Belangrijkste vraag voor mij is:
Klopt die handleiding? kloppen die stappen?
Ik vermoed dat mijn verouderde reminstallatie wel vrij goed overeenkomt met die verouderde magna-remmen in de how to?

Zijn er andere tips & tricks (behalve dat ik bij de dealer moet gaan).

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Remmen Reviseren

Post by Muug »

Leuke fotoreportage. Eentje om in te kaderen. :thumbsup:
Eén kleine opmerking maar: je wilt dus echt wel gewone DOT4. ZEKER geen Dot 5 of 5.1.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Remmen Reviseren

Post by duibhce Kaelann »

En doe dat flesje remvloeistof pas open op het moment dat je het effectief nodig hebt. Vul voor en achterrem op hetzelfde moment als je hetzelfde flesje gebruikt. Hou de overschot van de remvloeistof niet bij om later nog eens te gebruiken. Remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water uit de lucht aan. Hoe hoger het percentage water in de vloeistof, hoe sneller dat gaat koken en je "fading" gaat voelen bij intensief gebruik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Remmen Reviseren

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 03 Apr 2018 13:55 En doe dat flesje remvloeistof pas open op het moment dat je het effectief nodig hebt. Vul voor en achterrem op hetzelfde moment als je hetzelfde flesje gebruikt. Hou de overschot van de remvloeistof niet bij om later nog eens te gebruiken. Remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water uit de lucht aan. Hoe hoger het percentage water in de vloeistof, hoe sneller dat gaat koken en je "fading" gaat voelen bij intensief gebruik.
ik moet zeggen dat ik al jaren zonder problemen gebruik maak van remvloeistof die jarenlang in mijn kot openstaat (afin, dekseltje toegedraaid natuurlijk) :mrgreen:

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Remmen Reviseren

Post by Stefke »

Ik koop kleine busjes remolie. Mag duurder zijn, niet zo'n drama als de rest jarenlang blijft staan.
Zelf zou ik een paar spuitbussen remmen reiniger bij de hand houden om makkelijk te kunnen schoonmaken. Smossen met remvloeistof is toch altijd een behoorlijke smeerlapperij... 8-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Remmen Reviseren

Post by Wipr »

Remmen?

Oep moteur remmen ja :mrgreen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Daarnet de remmen gedemonteerd...
Achteraan = handleiding volgen = Jeej easy shit...

Vooraan = handleiding volgens = Shit, enkel de rechter klauw perst de remzuigertjes naar buiten en links blijft steken...
uiteindelijk rechts volledig gedemonteerd en voor links heb ik dan wat bricole & hubo gedaan:
remleiding doorgesneden (wordt vervangen door staalomwonden versie) en daar dan compresseur opgezet en zo voorzicht pistons eruit geblazen...

Blijkt dat eentje daarvan toch wel wat gehavend was (zie foto):
https://drive.google.com/open?id=1ScFpL ... s67H047C1n

Wat ik mij nu afvraag: meeste pistons hebben aan het holle gedeelte (dat om de remblokken duwt) wat schade.
maar eentje heeft echt op de cilinder schade (meest linkse op de foto)...

ik vermoed dat ik die niet zomaar mag hergebruiken?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Remmen Reviseren

Post by Muug »

die linker lijkt mij serieus naar de kloten ja.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Dat wordt dus inderdaad een nieuweke bestellen... cmsnl vraagt daar verdorie 25euro voor... ook zonde...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Vanavond waarschijnlijk remklauwen afwerken...
Straks remvloeistof kopen, en vanavond wat knutselen...

het in elkaar steken zal wel lukken,
Maar wat is nu de gemakkelijkst manier om alles op te vullen?

gewoon in reservoir gieten en terwijl pompen?
langs ontluchtingsklauw met darm en spuit zo naar boven duwen?
binnendoen bij ne garagist?
Ik hoor en lees veel verhalen, en wil vooral de gemakkelijke oplossing...

ook het ontluchten van die dubbele remklauw vooraan brengen wat vragen mee...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Remmen Reviseren

Post by Muug »

gemakkelijkst : laten doen 8-)

2de gemakkelijkst : speciaal pomp-met-darmpjes-systeem kopen zodat ge de vloeistof erdoor pompt/zuigt/perst (geen idee hoe het exact werkt)

al de rest: kost tijd met boterhammen en is morsig. :laugh3:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Dan zal ik alvast beginnen met smossen :D
zo'n tooltje kopen voor 1 keer te gebruiken (want nooit meer knutsel ik aan een motor ;-) ) is wat gek.
Binnendoen, sjah, kan, maar kheb nu al zoveel zelf proberen doen...

dus smossen it is :D

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Remmen Reviseren

Post by Blackbert »

Voor je de leidingen op de klauwen monteert, de klauwen vullen. Scheelt een hoop nadien.
Voor de rest, gewoon 't potje aan 't stuur vullen, aan de klauw ontluchten. Beginnen met die aan de langste leiding.
Enkele vodden hier en daar om uw lak en zo te beschermen.
Zien dat je 't potje bijvult voor je lucht trok. ;)
Een ringsleuteltje op de ontluchting, en dan zo'n overloopslangetje van een accu. Veel properder.
Pomp-pomp-pomp-houden - ontluchting open en dicht - repeat.
Geduld, heel uw leiding moet opgevuld worden. Evt morgen de procedure herhalen, als je het toch maar zozo zou vinden bij een testje.
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Remmen Reviseren

Post by Stefke »

En een helpende hand is ook altijd handig. Ik roep mijn nichtje van 13 er bij. Zij zorgt voor de remdruk, ik zeg wanneer duwen en wanneer lossen. Gaat makkelijk en snel. Al een paar auto's ook zo gedaan... :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 30 Jul 2018 16:59 Beginnen met die aan de langste leiding.
Dat wordt moeilijk,
van remhendel gaat het naar een soort T-stuk, en vandaar uit 2 gelijke lengtes naar elke remklauw ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Remmen Reviseren

Post by Muug »

als ge denkt dat alles gevuld is, een remklauw ne keer hoog ophangen kan ook helpen, om de luchtbellen in de leidingen tot bij de ontluchtingsnippel van de remklauw te krijgen. ;)
en tikjes geven op de remleidingen en de remklauwen ook.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Ik hoor u zeggen, dat ik de CB even met zijn wielen omhoog moet leggen? ;-)
Vanavond eerst luchtfilter finaal installeren, en terwijl al om DOT4 remvloeistof gaan.
Morgen waarschijnlijk beginnen met de voorremmen (moeilijkste eerst enzo).

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Remmen Reviseren

Post by Raketman »

Nen ontluchter is gemakkelijk, maar de met-de-hand methode gaat uiteindelijk even goed.

Gelijk Bert het beschrijft is't eigenlijk, maar met een paar nuances. Ge begint met een leeg systeem, dus eerst gewoon één nippel openzetten (met een darmke erop dat ge naar een leeg oliebuske doet gaan bvb) en dan gewoon pompen tot er remvloeistof uitkomt. Nippelke dicht en dan de andere klauw hetzelfde proces. Als ze beiden doorstromen kunt ge beginnen met ontluchten. Druk opbouwen door een paar keer te pompen, remhendel ingetrokken houden, nippel zachtjes opendraaien. Als ge de druk op het hendel voelt wegvallen, nippelke dicht. Het hendel pas lossen als het nippelke dicht is. Repeat vanaf druk opbouwen tot ge normale remdruk voelt.

Dan idem met de 2de klauw, die gaat normaal gezien veel sneller gaan. Ge kunt eventueel uw remhendel een nachtje laten staan met het hendel dichtgetrokken met een tiewrap om de laatste bubbelkes naar het reservoir te doen stijgen.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

Remmen staan dus officieel op de planning voor morgen.
al het materiaal ligt al klaar :)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Remmen Reviseren

Post by Koeno »

en wat als je helemaal geen druk opbouwt?
ik heb denk ik de stappen toch gevolgd, maar de pistons bewegen nog een milimeter, en ik voel geen druk op de remhendel komen...

Zou er dan echt zoveel lucht nog inzitten?

Post Reply