defensief rijden

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

defensief rijden

Post by Stefke »

Vandaag een bestelwagen zien stilstaan. Er sprong een motorrijdster vanachter die kwam zwaaien naar de bestuurder. De mannen van de bestelwagen stapten uit en toen wij passeerden zagen we het probleem. Het busje was achteruit gereden en stond bovenop het voorwiel van de scooter van de jongedame. De scooter stond wel nog netjes rechtop. De vork zag er wel wat chopperachtig (sJopper) uit :lol: en de plastieken voorkant zag er uit als een puzzel van duizend stukken. :mrgreen: Wel een spectaculair zicht
Een ongevalletje waarbij de schuld toch wel bij de scooterrijder lag. Niet slim om zo kort achter een busje zonder ruiten te gaan staan. En dan nog wel knal in't midden, volledig onzichtbaar. :wall:
Helaas zie ik dat bij wel meer (ongeveer alle beginnende) motorrijders, gewoon op een halve meter achter de voorligger gaan staan... en soms ook volledig in een dode hoek.
Zelf kan ik daar tijdens een opleiding aardig over zeuren en blijven de aandacht op vestigen. Maar het zijn wel zo'n details die het verschil kunnen maken tussen botsen en niet botsen. Maar de verzekering en de motorrijdster vinden vast wel dat de automobilist de grote boosdoener is.

Enfin, ze zal het geen twee keer doen. :roll:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: defensief rijden

Post by zappa »

tjah, ik had dat ook ooit eens voor met die dikke vtx 1300, achter een camion, niet direct de plaats om die voorbij te rijden, trouwens zo'n lange grond laadbak aanhanger- mensen rijden goe "vlot". Dienen klopt letterlijk zijn remmen dicht, "gooit hem in achteruit" want hij was te ver om de oprit te kunnen oprijden waar hij moest zijn... gelukkig ik sta nooit op een halve meter, ik heb er nog rechts naast kunnen rijden , maar leuk is anders. :?

Nu ja dat scooter juffrouwke zal ook wel even een sh*t momentje gehad hebben :cry:

Ze zien je niet eens als je voor hun aan 't rijden bent, dus achter is zeker geen optie om nog te verwachten dat ze je zien :furious3:
sig nature

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: defensief rijden

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 29 May 2018 21:15... Niet slim om zo kort achter een busje zonder ruiten te gaan staan. En dan nog wel knal in't midden, volledig onzichtbaar. :wall:

...
Ik sta altijd zodanig dat ik de chauffeur in zijn achteruitkijkspiegel zie.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: defensief rijden

Post by F M »

De titel van dit topic is fout. Het gaat hier over defensief stilstaan. :ugeek:
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: defensief rijden

Post by pingu »

den Bullet wrote: 30 May 2018 09:37
Stefke wrote: 29 May 2018 21:15... Niet slim om zo kort achter een busje zonder ruiten te gaan staan. En dan nog wel knal in't midden, volledig onzichtbaar. :wall:

...
Ik sta altijd zodanig dat ik de chauffeur in zijn achteruitkijkspiegel zie.
:stupid:
Maar dan moet de chauffeur wel die spiegel gebruiken. Ben zo een aantal jaar terug overreden. Ik stond ook stil achter een madam in ne Golf, kon haar gezicht zien in de achteruitkijkspiegel. Maar toch gooit ze hare Golf zonder boe of ba in achteruit en... Madam haren uitleg: ik had u niet gezien...

En nog ferm geluk gehad ook, ze gaf meteen toe dat ze zonder kijken achteruitreed. Want anders had ik de schade ook nog zelf kunnen betalen (verzekering gaat bij kop-staart aanrijding altijd uit van aansprakelijkheid van de achterligger).

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: defensief rijden

Post by Tom Thumper »

Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad aan de péage in Frankrijk waar ik achter een mobilhome stond die het opportuun achtte om achteruit te gaan rijden naar een ander kotteke. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik met mijn twee voeten aan de grond kon en zo achteruit kon met de moto. En ik maar claxonneren. Mobilhome had me gelukkig nog op tijd opgemerkt. Al had dat m.i. niet veel met defensief rijden te maken. Aan de kottekes van de péage heb je niet echt veel keuze van waar je jezelf opstelt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

Ik zeg het al jaren: de slogan "ASSERTIEF rijden" is vele beter dan "defensief rijden".
Chauffeurs moeten alert zijn , en niet tam gelijk ne zak.
But my cry is lost in the wind...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: defensief rijden

Post by F M »

pingu wrote: 31 May 2018 10:44Madam haren uitleg: ik had u niet gezien...
Aan de andere kant, het gebeurt effectief.

Ik heb gisteren met de auto bijna een fietsster aangereden. Ik kom aan een T-kruispunt, moet naar rechts, zie rechts en links geen auto's afkomen, en vertrek. Op dat moment zie ik vlak voor mijn neus een fietsster passeren. Zij wijkt uit en ik sta op de remmen. Het scheelde niks.

Mijn uitleg: ik had haar niet gezien... En effectief, ik heb haar niet gezeien. Hoe dat kan, ik weet het niet. Ze droeg zelfs kledij met opvallende kleuren. En toch heb ik haar niet waargenomen.
:dontknow:

En dan was ik nog op weg met de fiets in de koffer om zelf met vrienden een fietstoer te gaan doen... :wall:
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: defensief rijden

Post by Bij »

Ik bol dagelijks met mijne speed pedelec naar Mechelen. Das dezelfde mindset als met de moto. ik ga ervanuit dat de andere weggebruikers mij niet gezien hebben ;). Anders heb je dagelijks wel iets voor met als excuus "ik had u niet gezien" :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: defensief rijden

Post by pingu »

F M wrote: 31 May 2018 11:36 Mijn uitleg: ik had haar niet gezien... En effectief, ik heb haar niet gezeien. Hoe dat kan, ik weet het niet. Ze droeg zelfs kledij met opvallende kleuren. En toch heb ik haar niet waargenomen.
:dontknow:
/quote]

Óf 't was uw type niet :laugh3: óf ze zat mischien achter de "A stijl" verborgen toen ge keek. Zo'n A stijl beperkt het blikveld enorm. 'k heb er in een gelijkaardige situatie al een volledige bestelwagen achter weten "verdwijnen".

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

pingu wrote: 31 May 2018 10:44 :stupid:
Maar dan moet de chauffeur wel die spiegel gebruiken. Ben zo een aantal jaar terug overreden. Ik stond ook stil achter een madam in ne Golf, kon haar gezicht zien in de achteruitkijkspiegel. Maar toch gooit ze hare Golf zonder boe of ba in achteruit en... Madam haren uitleg: ik had u niet gezien...
Jaja akkoord, de anderen moet zijne spiegel gebruiken. Maar dat is nu juist een deel van mijn punt, als ge te kort staat, spiegel of niet, kunt ge ook niks meer doen. Niet snel genoeg achteruit, niet vooruit, te laat om te claxonneren

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: defensief rijden

Post by TRooPER »

den Bullet wrote: 30 May 2018 09:37
Stefke wrote: 29 May 2018 21:15... Niet slim om zo kort achter een busje zonder ruiten te gaan staan. En dan nog wel knal in't midden, volledig onzichtbaar. :wall:

...
Ik sta altijd zodanig dat ik de chauffeur in zijn achteruitkijkspiegel zie.

in een camionet werkt dat niet altijd zo een achteruitkijkspiegel, ik rij en parkeer met mijn camionet enkel op zijspiegels,
en plaats mij ook met de motor dan meestal aan de zijkant van een wagen/camionet/camion voor mij, zodat ik in het zicht 'kan' zijn. Als ze al kijken en niet met hun gsm bezig zijn.
Bij sommige auto's van dames is de achteruitkijkspiegel aangepast tot modieus hulpmiddel. :shock:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: defensief rijden

Post by TRooPER »

Bij wrote: 31 May 2018 12:25 Ik bol dagelijks met mijne speed pedelec naar Mechelen. Das dezelfde mindset als met de moto. ik ga ervanuit dat de andere weggebruikers mij niet gezien hebben ;). Anders heb je dagelijks wel iets voor met als excuus "ik had u niet gezien" :mrgreen:


klopt, 2 weken geleden heb ik een 'oude' wielertoerist effe geholpen tot ambulance er was, gelukkig niks ergs.
Man reed op fietspad en de autobestuurder had hem ook NIET gezien,

tegenwoordig zijn die voorstijlen in een auto zo breed, dat het makkelijk kan dat op die fractie van een seconde iemand niet zichtbaar is.
Of we kijken te snel links-rechts zonder ECHT waar te nemen in onze hersenen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: defensief rijden

Post by Koeno »

Toen ik rijlessen kreeg voor de wagen had mijn instructrice een leuke spelletje.
Even uitstappen en op het voetpad gaan staan, en dan spelen: Hoeveel kan ik wegsteken achter 1 handpalm.
Op genoeg af stand was een huis perfect mogelijk,
Maar vrij dichtbij kon ik een volledige bus verstoppen...

Dan mocht ik instappen en mijn hand op de voorstijl leggen...
die was iets breder als mijn hand...

Iets waar ik altijd blijf mee rekening houden, daarom dat ik dus ook als ik moet vertrekken ook voorover buig in de wagen om voorbij die stijl te kijken...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

ik heb door die deurstijl al ne keer ne voetganger opgeschept. 'k stond aan rood licht, dat spring op groen, ik sla af naar links, zie een voetganger van rechts oversteken, laat die natuuriljk oversteken en rij dan door. En plots ligt er een voetganger op mijn motorkap. Die zat de hele tijd achter die linker deurstijl : terwijl ik het zebrapad langzaam naderde, terwijl hij het zebrapad opstapte en overstapte en terwijl ik weer gas gaf nadat ik de rechtse voetganger had laten passeren. Heel rare ervaring. :shock:
Ik vind het even niet terug op Google - ik ben de Engelse naam van die steun kwijt - maar ik vond toen verontrustend veel informatie daar over.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: defensief rijden

Post by Blackbert »

Ze beginnen vanvoor met A, niet?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: defensief rijden

Post by zappa »

Voor uw deurstijlen en andere dikke spiegels die ne fietser of zelfs ne volledige auto verbergen : ( zo doe ik het heelderdagen, wegens nogal veel deurstijlen en fietsers rondom ) niet alleen uw hoofd draaien om te kijken, maar uw lichaam vooruit en achteruit bewegen, en geloof me dat werkt. ;)
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

haha en vandaag zelf nog eens een poging ondernomen tot het betere dakrandhappen... Diene voor mij moet linksaf de snelweg op, zet pinker netjes op en sorteert voor zodat ik er vlotjes rechts voorbij kan. De volgende daarvoor kan ik in één beweging netjes links voorbij maar helaas slaat die lastminute linksaf. Helaas ook om de snelweg op te rijden maar verderop dus langs de schuine oprit voor onze tegenliggers... :wall: :furious3: :furious3: Dat had ik niet zo direct voorzien... :wall: :wall: Flinke streep op het asfalt en met de nodige zwier er rond geraakt... toch niet zo goed voor den tikker...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: defensief rijden

Post by pingu »

Stefke wrote: 17 Jul 2018 22:59 haha en vandaag zelf nog eens een poging ondernomen tot het betere dakrandhappen... Diene voor mij moet linksaf de snelweg op, zet pinker netjes op en sorteert voor zodat ik er vlotjes rechts voorbij kan. De volgende daarvoor kan ik in één beweging netjes links voorbij maar helaas slaat die lastminute linksaf. Helaas ook om de snelweg op te rijden maar verderop dus langs de schuine oprit voor onze tegenliggers... :wall: :furious3: :furious3: Dat had ik niet zo direct voorzien... :wall: :wall: Flinke streep op het asfalt en met de nodige zwier er rond geraakt... toch niet zo goed voor den tikker...
Zolang er alleen op het asfalt een streep achterblijft... :peepwall:
Maareuh, begrijp ik dat nu goed dat die tweede wilde gaan spookrijden?

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: defensief rijden

Post by Droopy »

Gisterenochtend op weg naar het werk heb ik weer een spoedcursus defensief rijden kunnen toepassen. :o

Dit op een lang recht stuk Nederlandse weg waar je 80 km/h mag rijden en waar een dubbele volle lijn in het midden van de weg staat zodat je er niet echt naast kan kijken dat je niet mag inhalen.
Daar tuf ik braafjes en alleen aan 80. km/h.
Ik zie een vrachtwagen met nog wat wagens uit de andere richting komen.
Daarachter komt een camionette aangestormd die iedereen inhaalt en dus mooi recht op mij af komt. :w00t: :w00t:
In plaats van in te voegen wil hij persé nog die vrachtwagen inhalen. :shock: :shock: :shock:
Ondertussen was ik al goed aan het remmen en helemaal rechts op mijn vak aan het rijden.
De trucker was zo slim om te vertragen en die pipo in de camionette deed nog teken dat ik opzij moest.... Leve de vrom cursussen want ik had geremd zonder naar de grond te kijken, mijn vluchtweg al gevonden en was al klaar om in het gras te rijden/duiken. :whistling:


een kleine bruine streep later ben ik maar rustig verder naar het werk getuft en hoopte ik dat die pipo zal beseft hebben dat hij niet goed bezig was. :pillepalle:

Post Reply