Het rijk der brillen

Op en bij de motor, zonder elektriek
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Het rijk der brillen

Post by Tom Thumper »

Vandaag had ik het geluk om nog eens keertje met de moto te kunnen gaan rijden, eerst thuis nog wat werken zoals dat hoort en daarna kreeg ik "permissie" zoals dat zo schoon heet.

Na enkele uren bollen ging het lampeke van naft branden en verscheen er op het display dat ik nog 68 km. kon rijden. Nu, die display is er een van het pessimistisch type dus ik maak me nog niet te veel zorgen. Per ongeluk kom ik aan een verkeerd knopke op het stuur en verspringt de display maar ad rem zoals ik ben zet ik die display terug op de juiste stand, toen nog 63 km. Zo ongeveer een uur later kom ik in de buurt van Huy, de ideale plek om even te tanken, ware het niet dat de route afbuigt naar rechts richting Strée. Even op de teller kijken en ja, nog steeds 63 km te gaan. Schoon, zo een zuinige moto. Ondertussen had ik nog een mooi weggetje ontdekt, de weg van Tihange naar Waremme, moet je zo oud voor geworden zijn, maar ja, het was echt mijn eerste keer. Ik moest ergens wel linksaf maar WTF, express te ver gereden zodat ik nog terug kon. Naft teller goed in het oog gehouden en ik kon nog steeds 63 km. Toen kwam ik op het idee dat ikmisschien wel tot thuis zou geraken zonder te tanken...

Maar dan , in het midden van de velden valt mijn frank, teller stond op gemidddeld verbruik ipv nog af te leggen afstand. Gelukkig ben ik gisteren naar de optieker geweest om een brilleke te bestellen met multi focale-glazen. Maar wat zijn de do's and don'ts met een brilleke op de moto? Al veel van gehoord maar eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed. Wie help me?
Last edited by Tom Thumper on 04 Jun 2018 00:30, edited 1 time in total.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Online
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Het rijk der brillen

Post by zappa »

Ik ga dit hier ne keer volgen, de gpssen worden met het jaar kleiner en die cijferkes op 't dashboard scherm steken zich weg :|
sig nature

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Het rijk der brillen

Post by den Bullet »

Tom Thumper wrote: 03 Jun 2018 23:09
...

Maar wat zijn de do's and don'ts met een brilleke op de moto? Al veel van gehoord maar eigenlijk nooit veel aandacht aan besteed. Wie help me?
- neem uw helm mee naar de brillenboer; sommige monturen zijn echt niet geschikt om onder een helm te dragen (kan eventueel ter plekke worden aangepast)
- als ge pas begint met een multifocaal ding, leer dan eerst er mee te stappen voor ge begint te lopen: dat zijn soms vervaarlijke dingen (hangt ook af van de sterkte van uw glazen)
- indien ge een bijpassend opzetzonnebrilleke wilt, vraag dan direct of dat beschikbaar is (zelf de fout gemaakt en nu behelp ik mij met een 'overzetzonnebril')
- om (bij minder goed weer) het bedampen van uw glazen te vermijden: inwrijven met droge handzeep en droog afwrijven

Als er mij nog iets te binnen schiet, laat ik het nog wel weten ;)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het rijk der brillen

Post by Muug »

Goeie tips van den Bullet ! :thumbsup:
Let wel: niet voor elk brilleke bestaat een gepaste zonnebril. :( En een 2de op sterkte kan mottig duur zijn.
Eérst naar goeie oogmeester gaan, dan naar goeie optieker.
Pearle heeft fantastische akties: ene kopen, ene gratis plus nog eens een bon om aan iemand anders te geven. Voor "eenvoudige" afwijkingen lijkt me dat ideaal.
Heb je ingewikkelde toestanden aan je ogen (astigmatisme en zo meer) dan ga je best niet naar een doordeweekse Pearle, is mijn ervaring.
Bij multifocaal : goed opletten dat uw glazen in de hoogte niet te smal zijn! Want dan is de overgang van ver naar dichtbij kijken bruusk en dat is moeilijk en vermoeiend voor de ogen.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Het rijk der brillen

Post by toeternietoe »

Naast de goeie raad die hierboven al is gegeven, nog mijn 2cents:

Het duurste van een bril is de optiek. Ga voor een goed merk van glazen. Die geven toch nog net iets meer comfort. Aangezien dat "glas" tegenwoordig van plastiek is, is het wat krasgevoeliger. Opzetzonnebrillen kunnen misschien goedkoper zijn in aanschaf, maar riskeren je glazen veel sneller te bekrassen.

Ga ook na of je met gepolariseerde glazen van een zonnebril, je instrumentenpaneel en gps enz kan zien. Bij een goeie optieker kan je dat uitproberen. De meeste toestellen geven geen problemen meer, maar je zal het maar net voorhebben. In dat geval de niet gepolariseerde versie nemen (heeft ook nog andere voordelen). "Dégradé" glazen kunnen ook nuttig zijn (bovenaan donkerder dan onderaan). Dan kan je toch snel iets compenseren bij sterk variërende lichtomstandigheden.

Probeer de montuur zeker met je helm. Ik had een montuur gekozen met zeer flexible en bijna onbreekbare metalen armen om dan vast te stellen dat de rubber opzetstukjes in de helm bleven als ik de bril afnam.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Het rijk der brillen

Post by Tom Thumper »

Voor een aantal van deze tips ben ik een beetje te laat, de nieuwe bril is dus al besteld. Ik heb nieuwe glazen laten zetten in het montuur van mijn vorige computerbril. Vermits de glazen gedekt zijn door de "ambulante medische kosten" verzekering die mijn werkgever voor mij afgesloten heeft, heb ik dus de duurste glazen genomen bij de duurste optieker. De aanbieding van Pearl wa wel aanlokkelijk maar het verschil met echte kwaliteitsglazen is aldus de oogmeester wel groot en verantwoord het prijsverschil.

Tja, zonnebrilsgewijs zal ik nog iets moeten ondernemen. Maar volgend jaar heeft de verzekering opnieuw geld ter beschikking voor nieuwe glazen en dan zullen het gekleurde worden ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Het rijk der brillen

Post by Droopy »

Een rubriek over brillen en brilglazen begot. :lol:

Eerst en vooral een kleine opmerking over den Bullet zijn goede opmerkingen ;) : een tip zou ik wijzigen, poets je bril nooit droog. Tegenwoordig worden alle nieuwe ontwikkelingen in brilglazen enkel nog in kunststof uitgebracht en zelfs met de hardste antikraslaag erop riskeer je nog krassen. Een minder kraslaag lijkt me een beter woord.
Het eenvoudigst en goedkoopst is nog altijd je bril met koud water en dreft afwassen en dan droog wrijven met een zachte doek. Tip hierbij is dat alles wat goed is voor je neus ook wel goed is voor je brilglazen. Geen keukenpapier dus en voor onderweg is zo'n spuitbusje ideaal, die vochtige doekjes zijn ook niet goed want na een tijd krijg je olieachtige cirkels op je glazen van al de alcohol in die doekjes. ;)

Verder heb je heel wat soorten multifocale glazen (varilux glazen kennen de meeste maar da's een merknaam, net zoals veel mensen bic zeggen tegen een balpen) ;) .
Je hebt de basis allroundglazen, dit zijn tegenwoordig de prijsbrekerglazen maar (Zappa oogjes open nu) ;) je hebt ook half en volledig maatwerkglazen.
Bij de half maatwerkglazen kan je bvb kiezen uit een design met meer accent op verkijken of meer accent op dichtbijkijken.
Bij beide designs heb je dan nog eens verschil in lengte tussen je ver en leeszone,dit kan variëren naargelang je brilkeuze en je werk- leefomstandigheden.
Bij de maatwerkglazen (dan loopt de € meter) kan je bvb zeggen dat je uren per dag aan een laptop zit en bitter weinig met de wagen op stap bent of dat je bvb hele dagen met een grote autobus of met de moto rondrijdt en dat je verzicht dus wel belangrijk is.
Op heel wat glazen kan je tegenwoordig ook een handige maar niet zo mooie filter zetten, een blauwfilter tegen vermoeide computerogen of een lichte gele filter om scherper te zien in het verkeer, zeker bij slechte weeromstandigheden en 's nachts.

In die designs heb je dan nog eens verschil tussen "harde" en "zachte" designs. Een hard design geeft een duidelijker aflijning tussen je ver, tussen, en leesgedeelte. Een zacht design gaat geleidelijker over van ver naar dicht. Wat je beter vindt kan je maar ondervinden door het glas te dragen (in een deftige winkel zullen ze je wel helpen in die keuze) en op zowat alle goede glazen heb je een niet-wennen garantie van twee tot drie maand. In die periode kan je dus andere glazen krijgen.
Ik vergelijk het met een trap afgaan, sommige mensen hebben graag een smalle trap met twee leuningen die houvast geeft en andere mensen hebben liever een brede trap zodat ze een goed overzicht hebben waar ze stappen. :)

@Tom Thumper :tips die je nog kan gebruiken :
Draag je bril de eerste weken door, dus niet af en toe op en afzetten maar 's morgens opzetten en 's avonds afzetten.
Zo kunnen jij en je grijze cellen het snelst wennen aan die glazen.
Je zei dat je van een computerbril komt, met een multifocale bril kan je ook aan de computerbril werken maar je zal moeten rekening houden dat je je hoofd meer zal moeten bewegen, de leeszones zijn, logischerwijze, kleiner.
Voor in het dagelijks gebruik : je neus is je vizier, met andere woorden, je zal je hoofd meer links-rechts moeten draaien als je iets scherp wil zien, in elk glas zit wel een (lichte) beeldvervorming aan de randen. Als je leest moet je, zoals met je computerbril, onderaan het glas kijken en bij het lezen in een krant zal je waarschijnlijk je hoofd ook wat meer moeten bewegen.
Wat die zonneglazen betreft kan je bij de meeste opticiens tegenwoordig ook multifocale zonneglazen kopen in promotie. De glasfabrikanten weten ook wel dat je geen tweede keer zoveel geld wil uitgeven aan glazen die je niet elke dag draagt. Even navragen bij je opticien dus.

Succes ermee. ;)

Nog een kleine toevoeging maar da's eentje voor de mensen die al multifocale glazen dragen.
Als je leesglazen te zwak worden heb je bij je volgende glazen dus een sterkere leestoeslag (of additie) nodig. Als je bij dezelfde kwaliteit van glazen blijft wil dat zeggen dat je leeszone automatisch ietsje smaller zal zijn want in dezelfde zone moeten ze meer sterkteverschil creëren en dat kan enkel door die leeszone wat te versmallen. ;)
Op glascoatings geven de meeste fabrikanten twee jaar garantie (sommige drie maar da's uitzonderlijk). Als je brilglazen bijna twee jaar oud zijn kan je dus best eens nakijken of ze nog ok zijn. Krassen vallen niet onder garantie maar als je ontspiegeling begint mat te worden of als de verkleuring van je glas in plekken begint te komen kan je best eens bij je brillenboer langsgaan. ;)
Last edited by Droopy on 04 Jun 2018 21:43, edited 2 times in total.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Het rijk der brillen

Post by Tom Thumper »

Droopy, je klinkt als een pro! :thumbsup:
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Het rijk der brillen

Post by TRooPER »

en ik zal nog een specialleke toevoegen ,
nu ik af en toe naar een 'bewegingspraktijk' ga om mij opnieuw te leren 'bewegen' om rugproblemen te vermijden (na een tip van African: ja, het is een speciale 'dokter'), krijg ik daar de tip om brilglazen /montuur te nemen dat groot genoeg zijn, of ver genoeg naar boven op uw neus staan.
Indien je teveel op de bovenrand van de bril kijkt , ga je automatisch uw hoofd kantelen en dat is een niet-natuurlijke houding.... met op lange termijn mogelijke nek/rugproblemen....




en nog een specialleke, : met welk punt van de multifocale glazen moet je focussen als je naar :toilet: gaat
:smash:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Het rijk der brillen

Post by TRooPER »

en neem uw helm/ crossbril mee naar de optieker bij het kiezen van een montuur
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het rijk der brillen

Post by Blackbert »

Image

:huh2: :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Het rijk der brillen

Post by Tom Thumper »

Blackbert wrote: 07 Jun 2018 18:16 Image

:huh2: :dontknow:
:rayof: :rayof: :rayof:
Looks, looks, looks, daar draait het toch om? En die anti-vlieg-in-uw-ogen bescherming is mooi meegenomen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Het rijk der brillen

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 07 Jun 2018 18:16 Image

:huh2: :dontknow:
Met een gewone bril is het moeilijk te biljarten omdat ge dan over uw bril kijkt :geek:

Online
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Het rijk der brillen

Post by zappa »

Droopy, knal me niet figuurlijk van 't internet :lol: maar ik heb er al aan gedacht om (als proef) bij ne goedkope keten zo'n multifocaaaaale bril te kopen, want ik heb alleen voor te lezen een bril nodig, ver gaat nog prima zonder.

Ik heb wel een oogmeting van een doktoor, misschien die dan mee nemen.

De reden is omdat ik dat eigenlijk wil testen, die dure contaclenzen liggen hier ook al meer dan 2 jaar, van sinds ik bijna , op de laatste 20 cm stukje voor 't einde van een klein baantje, opmerkte dat het niet rechtdoor was zoals ik zag, maar links af draaide, pas gezien door die roospaarse lijn op m'n gps.... :shock: heb ik geen lenzen meer in gestoken.
sig nature

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Het rijk der brillen

Post by Droopy »

zappa wrote: 12 Jun 2018 22:21 Droopy, knal me niet figuurlijk van 't internet :lol: maar ik heb er al aan gedacht om (als proef) bij ne goedkope keten zo'n multifocaaaaale bril te kopen, want ik heb alleen voor te lezen een bril nodig, ver gaat nog prima zonder.

...
:sweeet: :sweeet: :sweeet:
Geen paniek Zappa, ik knal niemand van het internet. ;)

Succes. :)

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Het rijk der brillen

Post by toeternietoe »

zappa wrote: 12 Jun 2018 22:21 ........want ik heb alleen voor te lezen een bril nodig, ver gaat nog prima zonder.

..................
Als je enkel een bril nodig hebt om te lezen, ben je dan niet beter af met een gewone leesbril?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Online
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Het rijk der brillen

Post by zappa »

toeternietoe wrote: 16 Jun 2018 11:24
zappa wrote: 12 Jun 2018 22:21 ........want ik heb alleen voor te lezen een bril nodig, ver gaat nog prima zonder.

..................
Als je enkel een bril nodig hebt om te lezen, ben je dan niet beter af met een gewone leesbril?
zo doe ik het momenteel, ik heb zo'n 10 tal van die plastic leesbrilletjes overal rond slingeren, tot ik er eentje nodig heb en er geen kan vinden. Meestal sta ik in een winkel en kan de prijs, versheidsdatum niet eens meer zien. Dus koop ik vlug ergens nog zo'n brilletje bij.

Maar ... ik zet het brilletje op om de prijs te zien, of iets op het product te lezen, wil ik dan verder winkelen, met het brilletje op zie ik geen meter voor mij. Dus brilletje af, en weer op en weer af en weer op en weer...

Dus dacht ik, misschien eens een bril die op mijn neus kan blijven staan, waar ik onderaan een leesgedeelte heb ?? :dontknow:
sig nature

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Het rijk der brillen

Post by den Bullet »

zappa wrote: 16 Jun 2018 15:43
...

Dus dacht ik, misschien eens een bril die op mijn neus kan blijven staan, waar ik onderaan een leesgedeelte heb ?? :dontknow:
En is ook handig om al rijdend het dashboard te kunnen lezen.

Voor de multifocaal die ik nu heb, werkte ik met twee brillen, omdat ik op het werk hoofdzakelijk op een scherm moet staren en typen.
Maar op den duur was dat echt wel te omslachtig te worden zo met twee brillen en kon ik bv. in de camionette de boordcomputer niet lezen (toch de kleine letterjes niet).

Nu :rayof:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Het rijk der brillen

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote: 07 Jun 2018 12:28en nog een specialleke, : met welk punt van de multifocale glazen moet je focussen als je naar :toilet: gaat
:smash:
Als het voor te pissen is, heb ik het gedeelte voor verzicht nodig. ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Het rijk der brillen

Post by Tom Thumper »

Ik heb ondertussen wat dat ik nodig heb en ben er heel blij mee. Mijn oude computerbril heb ik laten ombouwen naar een bril met multifocale glazen. Ik zie terug wat er op het dashboard staat maar kan ook wegwijzers, nummerborden etc. lezen. De wereld is veel mooier als je goed kan zien.

Ik moest eigenlijk niet wennen aan die multifocale glazen. Dankzij de verzekering van het werk, kon ik gewoon de duurste kiezen. Volgens de optieker raak je ook veel sneller gewend aan die glazen dan aan de goedkopere varianten omdat de zones waar je goed ziet, veel groter zijn bij de duurdere exemplaren.

Met zo een voorzetzonnebrilleke kan ik ook goed zien als de zon schijnt en voor achter de computer.

Ik heb wel gemerkt dat de bril in de helm wel snel aandampt. Met dat schoon weer is dat geen probleem maar of dat in de winter en de regen nog zo geweldig is, dat zal ik nog moeten ondervinden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply