vering GS

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

vering GS

Post by toeternietoe »

Ik erger mij steeds meer aan de vering van mijn GS (lc). Bij korte oneffenheden lijkt het alsof er geen vering is. Op straten met opgelapte en geribbelde asfalt voelt het aan als rijden met een gietijzeren achterwiel. Ik krijg de klappen dan onverkort door. Althans zo voelt het toch aan.
Veranderen van rijmodus of het harder of zachter zetten van de vering geeft weinig verschil. Ik heb er nochtans nog maar 18000 km mee gedaan.

In het wegwerken van korte bultjes is de GS nooit echt goed geweest, maar ik heb de stellige overtuiging dat het nu nog erger geworden is. . Een technieker bij mij dealer beweerde dat dit gekend was en dat een reset van de veringscontrole verbetering zou kunnen brengen.

Heeft iemand hier al mee te maken gehad?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vering GS

Post by Muug »

Beter eens je oor te luisteren leggen bij het bmwgsclub-forum.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: vering GS

Post by Raketman »

Die blijft gewoon in de hardst gedempte stand staan. Software probleem...zie dealer. Ge kunt daar zelf niks aan doen.
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: vering GS

Post by zappa »

Raketman wrote: 28 May 2018 14:11 Die blijft gewoon in de hardst gedempte stand staan. Software probleem...
Had mijne scrambler ook maar SOFTwaar ? waar? awel vooraan en onder mijn ... :mrgreen:
sig nature

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: vering GS

Post by 't spook »

vering dat is een veer en een demper
als ge daar vooraf ingestelde brol opduwt met computercontrolled input... dan moet da slecht aflopen
software, reset
remap
...
:evil:

ik kies steevast voor de R versies bij KTM...
omdat het een 21 inch voorwiel gewoon moet zijn, de andere zijn mottige dingen
en omdat die klassieke vering hebben, volledig instelbaar maar niet met een knoppeke op het dash...
daar staan tegenwoordig al genoeg knoppekes :lipsrsealed2:
:? KMK :roll:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: vering GS

Post by petervdc »

't spook wrote: 28 May 2018 16:08 ik kies steevast voor de R versies bij KTM...
omdat het een 21 inch voorwiel gewoon moet zijn, de andere zijn mottige dingen
en omdat die klassieke vering hebben, volledig instelbaar maar niet met een knoppeke op het dash...
daar staan tegenwoordig al genoeg knoppekes :lipsrsealed2:
de achtervering bij mijn 2013 1190 R trekt op geen kloten, tis niet progressief zoals op de 990
de 2017 versie heeft dat trouwens wél

helaas heb ik geen 800euro teveel om een andere (aftermarket) erin te zetten, de 2017 vering erin kost 1500...

voor de rest ferm content (behalve de vering dus & de warmte afgifte vh blok)
Keep going

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: vering GS

Post by 't spook »

achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
net zoals de voorvering trouwens
vorig jaar nog in Toscana strada bianci baantjes gereden
vering standaard en 5 jaar oud dus
met duo en bagage
driften
beide wielen van de grond
alles
...
geeft geen krimp

hebben die progressiever gemaakt op laatste jaargang omdat veel mensen het in hun broek doen als ze de mogelijkheden van de 1190 proberen te benutten

spijtig...


probleem is, als iemand zone moto koopt voor de uitstraling en bvb ni omdat hij/zij met ne 950/990 continu op de begrenzer stuit en dus wat meer vermogen welkom zou zijn... dan rijdt de 1190R met de piloot en niet omgekeerd...
met ne 950 geraakt ne gewone sterveling maar zelden aan de limieten van het chassis en de vering, op nen 1190R al helemaal ni denk ik...
dat ding doet echt alles
mijne stond bij droog weer steevast in "sport" modus en als ge dan op hellingshoek net na de apex het gas opendraaide ging het voorwiel op hellingshoek gewoon van de grond... met duo :ricky:
niet echt iets dat ge ongeschonden kunt navertellen als de vering niet goed is...
ik heb nooit de limiet van het blok of het rijwielgedeelte benadert trpuwens
denk dat dat enkel aan godenkinderen gegeven is

zowel on en allroad is het rijwielgedeelte van de 1190R perfect...
voor zover zo'n beer perfect kan zijn voor enduro naturlijk
vlakt net als bij de 950/990 alle oneffenheden weg op verbazende manier...
tijdens de BAJA Deutschland en toen we onlangs voor de MDC in Marokko waren heb ik een paar 1190Rs zien rijden
allemaal van kortbij gaan bekijken natuurlijk
vreemd genoeg allemaal de originele vering :lipsrsealed2:
de australsiche offfroaders die ik al jaren volg ondertussen rijden bijna enkel allroad met die dingen...
idem dito originele vering
terwijl ik er zou kunnen inkomen dat net die mannen toch een iets andere veer steken

wat niet perfect is zijn de originele contis
allroad dribbelen die continu over steentjes en oneffenheden allerhande
dunlops zijn nog erger
pirelli scorpions lossen veel op

wilt ge goede achterdemping?
zet die standaard qua in- en uitgaande demping en haal wat van de veervoorspanning af
bij ne mens met mijn gewicht die graag voelt wat de moto doet wordt die integendeel opgevezen... reageert heel het ding nog strakker op elk millimeterke gas en voel je heel goed wat je aan't doen bent...

als ge dus als modale motard nen 1190R hebt gekocht voor de uitstraling, meestal nog wat opgedirkt met een ander ruiteke, etra lampekes enzo en ge moet vaststellen dat de supersloerie van KTM ver boven uw mogelijkheden zit en ge u dus niet op uw gemak voelt is het een makkelijke oplossing het op de vering te steken...

wilt ge bij KTM blijven, 1090R
vering is iets progressiever
power output is als de 1190R in regenmodus (daarom dat ik die 1090 al terug verkocht heb, verslaafd aan die berg koppel van de 1190, nooit meer tevreden met minder vrees ik)

anders ... is een V strom met Dakar sticker een mogelijke oplossing :stupid:

niets nieuws onder de zon eigenlijk
in 2003 en 2004 kochten veel mensen de 950 want dat was wat ge moest hebben... 60% van die moto's werden na een paar maanden verkocht wegens hondsbrutaal en ver boven de mogelijkheden van degenen die ze gekocht hadden... met bakken kritiek op de KTM als gevolg... terwijl die dingen alles deden wat ge als motard kunt dromen... :dontknow:
:? KMK :roll:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: vering GS

Post by petervdc »

't spook wrote: 29 May 2018 19:52 achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
een achtervering die toeslaat als ik over een drempel rij van 5cm is brol. punt.
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: vering GS

Post by Koeno »

petervdc wrote: 30 May 2018 13:11
't spook wrote: 29 May 2018 19:52 achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
een achtervering die toeslaat als ik over een drempel rij van 5cm is brol. punt.
Ik kan het mij niet laten:
Koeno wrote: 20 Apr 2017 16:00
petervdc wrote: 20 Apr 2017 15:58
Koeno wrote: 20 Apr 2017 15:49 namelijk: ik geloof dat zijn vering toeslaat...

Maar ik kan niet geloven dat op zo'n adventure (ook al is die vering minder waardig aan de 950/990 series) een vering toeslaat als je over een drempel rijdt...
Wtf... :wall: :wall:
Ik bedoel dat er volgens mij echt iets niet snor zit op jouw vering:
Dus ik geloof dat jouw vering toeslaat,
ik geloof niet dat dat op elke ktm 1190 zo zal zijn.
Ik blijf bij mijn standpunt van toen: er is iets mis met jouw vering...
maar goed, daar ben je niet mee vooruitgeholpen...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: vering GS

Post by F M »

Erg om toe te geven :mrgreen: , maar het spook heeft gelijk over de vering van de KTM. Die van de 'gewone' 1190 was al fantastisch, dan moet die van de 'R' in principe nog beter zijn, want die is meer op off road gericht.

Alleen, handmatig instellen zal wel beter en verfijnder kunnen dan voorgeprogrammeerde instellingen die elektronisch oproepbaar zijn, maar voor een noob (en dat is de meerderheid van de motorrijders in mijn opinie, en ik zeer zeker) is dat toch 10 keer beter. Als ik zelf moet gaan sleutelen, breekt me het zweet al uit. Draai ik dat niet te ver door? Of niet ver genoeg? En dan moet ik een stuk gaan rijden, zien of dat goed genoeg is, stoppen, opnieuw draaien (te ver of niet ver genoeg en is het wel de goede richting ?) opnieuw proberen, enz.

Geef mij dat dus maar elektronisch. En dan kan dat nog onder het rijden ook. :thumbsup:

En natuurlijk kan elektronica kapot gaan. Maar mechaniek kan dat ook. En voor beide zaken moet ik naar de garage, dus who cares wat de reden is dat het kapot gaat. Als het maar gemaakt kan worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: vering GS

Post by 't spook »

vering heeft als elk bewegend deel onderhoud nodig
om de 2 jaar reviseren van demper achteraan en vorkpoten is geen luxe

als die demper van in het begin doorsloeg waarom dan niet op garantie beroep gedaan :?:
:? KMK :roll:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: vering GS

Post by petervdc »

't spook wrote: 31 May 2018 01:02 als die demper van in het begin doorsloeg waarom dan niet op garantie beroep gedaan :?:
omdat ze niet willen geloven dat ie doorslaat
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: vering GS

Post by Blackbert »

Peter. De zon schijnt. Zet alles weer standaard zoals 't spook zegt. Bel nekeer met WP hier in Mol en maak een afspraak. Schoon ritje heen en terug.
Er zijn hier ook drempels waar ze eens kunnen op testen. ;)

PS: ik heb mijn 950S al 9 jaar en 100.000km. Wa wilt da zeggen?
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: vering GS

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 04 Jun 2018 17:47 PS: ik heb mijn 950S al 9 jaar en 100.000km. Wa wilt da zeggen?
dat gij nen armoezaaier zijt gelijk ik, ene die geen geld wil of kan uitgeven aan iets recenter... :dontknow: :cry: :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: vering GS

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 04 Jun 2018 19:55
Blackbert wrote: 04 Jun 2018 17:47 PS: ik heb mijn 950S al 9 jaar en 100.000km. Wa wilt da zeggen?
dat gij nen armoezaaier zijt gelijk ik, ene die geen geld wil of kan uitgeven aan iets recenter... :dontknow: :cry: :ricky:
just. helemaal.maar toch vooral het :ricky:
:mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: vering GS

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 05 Jun 2018 08:29
Stefke wrote: 04 Jun 2018 19:55
Blackbert wrote: 04 Jun 2018 17:47 PS: ik heb mijn 950S al 9 jaar en 100.000km. Wa wilt da zeggen?
dat gij nen armoezaaier zijt gelijk ik, ene die geen geld wil of kan uitgeven aan iets recenter... :dontknow: :cry: :ricky:
just. helemaal.maar toch vooral het :ricky:
:mrgreen:
Mijne VanVan al 10 jaar en 30.000 km en ik zen ne vrek :mrgreen:

:ricky:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: vering GS

Post by 't spook »

ik heb ooit op ene 950 de WP moeten laten reviseren
dat was na 80.000 km en een week offroad in Roemenië

was mijnen eerste "GO"
:? KMK :roll:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: vering GS

Post by zappa »

Ik heb er al twee (met superieure vering, om bij het topic te blijven :mrgreen: ) met dik 50d km weggedaan, das dan als ze 4 jaar zijn.

Komt overeen met 9 jaar en dik 100d km, just dat ik zelf er niet kan aan werken, dus tegen ik slijtage van onderdelen verwacht doe ik ze liefst den hof af. :dontknow:
sig nature

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: vering GS

Post by toeternietoe »

Net terug van de garage. De achterveer is vervangen en het probleem is weg. De demping bleek grotendeels verdwenen te zijn. Het gekke is dat ik dat enkel voelde als een verlies van comfort. De wegligging in bochten leek er niet door aangetast. Gelukkig nog net binnen de verlengde garantie, anders had het grapje mij waarschijnlijk 2000 EUR gekost. Ondertussen eens kunnen rondrijden met het huidig model GS. Dat is qua motorgedrag toch al heel wat geëvolueerd tav van mijn eerste generatie LC.

Nu nog wat schot krijgen in de afwikkeling van mijn verzekeringsgevalletje en dan kunnen de plastieken spullen ook gemonteerd worden.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: vering GS

Post by vet on wheels »

dat is goednieuws! Want de vering vind ik juist top bij de GSA-LC! ;)

Post Reply