Pedelec

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Pedelec

Post by Wipr »

De elektrische fiets is niet meer weg te denken uit het straatsbeeld en ik ben er een heuse fan van. Ik heb er zelf geen maar mijn wederhelft wel, hetzij een 25km/u.
Aan het wachten op een bestelde elektrische step om euhm dat te hebben en doelloos blokje rond te rijden :roll:
Ale, ik doe eigenlijk hetzelfde met de motor al is dat blokje rond wel iets wijder.

Al heb ik er wel aan gedacht om het motorrijden met een grote stoere, ego stelende motor achter me te laten en een high speed elektrische fiets te kopen. Strömer en Flyer en nog vele andere hebben er meerdere knappe modellen in het gamma. De prijs: :shock: voor de prijs van de meer dan degelijke modellen heb je al een schone motor.

Of toch maar een ZERO kopen, of gewoon zero :mrgreen:
Last edited by Wipr on 22 Aug 2018 23:55, edited 1 time in total.

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Pedelec

Post by Bij »

wel, ik heb ne speed pedelec (en een R100 GS/PD voor erbij :grin: )
Ik heb hier nog 2 jaar werkzekerheid en dan wordt dit fabriekske gesloten.... :cry:
Zeker weten dat een van de prio's voor mijn volgende job is dat die per fiets bereikbaar moet zijn ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Pedelec

Post by Davy78 »

Electrische fietsen ... allemaal heel fijn, maar ik voel me tegenwoordig veiliger op mijn motor tussen de autos en de vrachtwagens, dan op de fiets tussen al die pedelecs ...

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Pedelec

Post by F M »

+1.

Bestuurders van bromfietsen tot 25 km/uur moeten een motorhelm dragen.

Fietsers met een speedelec mogen 40km/u rijden op een fietspad, zonder helmplicht.


Maar ik ben wel altijd jaloers als ik door een speedelec voorbij gereden word. :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Pedelec

Post by Bij »

F M wrote: 21 Aug 2018 17:52
Fietsers met een speedelec mogen 40km/u rijden op een fietspad, zonder helmplicht.
Correctie
Speed pedelec heeft weldegelijk helmplicht :thumbsup:

en ok mijne velo kan tot 45 km/h maar ik rijd gewoonlijk aan een 38 km/h wat de getrainde wielerterroristen zonder probleem aankunnen.
Deze mannen hangen dan ook geregeld in mijn wiel :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Pedelec

Post by F M »

Bij wrote: 21 Aug 2018 21:37 Speed pedelec heeft weldegelijk helmplicht :thumbsup:
Wist ik niet.

Maar vele speedelec rijders ook niet, vrees ik.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Mijn speedelec wordt vrijdag geleverd...
Vanaf dan veel meer met fiets naar werk...

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Pedelec

Post by Wipr »

Koeno wrote: 21 Aug 2018 21:59 Mijn speedelec wordt vrijdag geleverd...
Vanaf dan veel meer met fiets naar werk...
Welke heb je gekocht Koen?

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Pedelec

Post by bompa »

F M wrote: 21 Aug 2018 21:52
Bij wrote: 21 Aug 2018 21:37 Speed pedelec heeft weldegelijk helmplicht :thumbsup:
Wist ik niet.

Maar vele speedelec rijders ook niet, vrees ik.
Daar moet ook een plaat aanhangen ,maar dat weten vele speed pedelec rijders blijkbaar ook niet als je ze ziet rijden onderweg.Allee volgens ik onderweg kan zien toch.

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Wipr wrote: 22 Aug 2018 23:56
Koeno wrote: 21 Aug 2018 21:59 Mijn speedelec wordt vrijdag geleverd...
Vanaf dan veel meer met fiets naar werk...
Welke heb je gekocht Koen?
gekocht is een groot woord, leasing via het werk met aankoop optie binnen 3 jaar.
't is een kalkhof i11 diamond geworden.

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: Pedelec

Post by robman »

bompa wrote: 23 Aug 2018 12:27
F M wrote: 21 Aug 2018 21:52
Bij wrote: 21 Aug 2018 21:37 Speed pedelec heeft weldegelijk helmplicht :thumbsup:
Wist ik niet.

Maar vele speedelec rijders ook niet, vrees ik.
Daar moet ook een plaat aanhangen ,maar dat weten vele speed pedelec rijders blijkbaar ook niet als je ze ziet rijden onderweg.Allee volgens ik onderweg kan zien toch.

Ik ben ook reeds januari zo een speedpedelecterrorist :grin:
Jep , helmplicht is verplicht , al is Belgie en Europa hierin nog niet helemaal duidelijk , in ieder geval de iets dikker fietshelm is verplicht .

Nummerplaat is niet verplicht tot december dit jaar , was begin dit jaar weer uitgesteld . Dus verplichting is het vandaag de dag niet , vanaf december wel .

Verzekering is dus tot nu toe via familiale , kan uiteraard via extra aparte verzekering .

Waar op de weg rijden ? Binnen bebouwde kom mag op het rijvak en niet op het fietspad ! Zoals bromfiets klasse B dus .

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Pedelec

Post by Wipr »

Dat ziet er een goe fietske uit. Eentje zoals ik hem ook zou willen. Mensen die we goed kennen hebben een fietsenwinkel en ze verdelen Flyer en daar hebben ze eentje in het gamma met ongeveer dezelfde specs zoals jouw kalkhof. En dan heb ik het over de naafversnellingen en de riemaandrijving wat weeral minder onderhoud is

Goei keuze :thumbsup:

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Qua naaf en riem wel, maar volgens (ik ben ff kwijt wie het was) iemand op't forum, bestaan er nogal problemen met de impulse motor...
sowieso heb ik garantie en via 't werk wel service enzo...
maar hopelijk toch niet te veel gezever :)

benieuwd, morgennamiddag sowieso eerste ritje maken...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Pedelec

Post by bompa »

robman wrote: 23 Aug 2018 20:27
bompa wrote: 23 Aug 2018 12:27
F M wrote: 21 Aug 2018 21:52
Wist ik niet.

Maar vele speedelec rijders ook niet, vrees ik.
Daar moet ook een plaat aanhangen ,maar dat weten vele speed pedelec rijders blijkbaar ook niet als je ze ziet rijden onderweg.Allee volgens ik onderweg kan zien toch.

Ik ben ook reeds januari zo een speedpedelecterrorist :grin:
Jep , helmplicht is verplicht , al is Belgie en Europa hierin nog niet helemaal duidelijk , in ieder geval de iets dikker fietshelm is verplicht .

Nummerplaat is niet verplicht tot december dit jaar , was begin dit jaar weer uitgesteld . Dus verplichting is het vandaag de dag niet , vanaf december wel .

Verzekering is dus tot nu toe via familiale ,
Mijne schoonbroer heeft ook pas een via zijn werk, ne Stromer dacht ik, maar die kon die voor 3 jaar of 5 jaar leasen en dan terug binnen geven of zelf kopen, hij kon die pas afhalen als die plaat er ophing ,dat was en pakket fiets ,fietszakken , helm, en plaat en verzekering is inderdaad de familiale

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Fiets vandaag toegekomen...
Daarnet eens tochtje gereden van 30tal kilometer...

alle standen eens getest:
Off, Eco, Sport, Power, Ultra.

Off: Als het plat is en niet te veel tegenwind kunt zonder ondersteuning nog wel ergens 20kmu halen, maar ge voelt dat dat werken is. Fiets weegt ergens 26kg, dus dat helpt al niet... Vitesse 1 tot en met 6 zijn bruikbaar, daarboven momenteel te veel weerstand.

Eco: geweldig om rustig 25kmu te rijden.

Sport & Power leunen voor mijn gevoel nu zeer dicht op elkaar..;

Ultra: belachelijk hoe weinig moeite je moet doen om 35km/u te rijden.

De test was uiteindelijk,
van Haaltert naar Moorsel (bij Aalst) en terug.
op 20 minuten was ik in moorsel toegekomen (puur op ultra stand), sneller dan mijn vrouw die met de wagen volgde...
in het terugrijden heb ik meerdere standen geprobeerd, en gemerkt dat ECO veel zal dienen voor de rustige fietstochtjes of het naar huis rijden van het werk. Ultra zal gebruikt worden om naar het werk te rijden (snel daar en weinig inspanning).

Ik zou zo'n speedelec ding wel niet aanraden voor ouderen van dagen die geen al te goeie reflexen hebben of niet vlot kunnen sturen...
want met wat inspanning rijd je mooi 40km/u en dan is het toch even opletten geblazen...

De extra brede banden en de schijfremmen brengen het geheel wel vlot tot stilstand,
remmen ook zeer mooi doseerbaar...

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Pedelec

Post by F M »

Schijfremmen op een fiets zijn zalig. Met mijn elektrische fiets rem ik zo vol vertrouwen, terwijl ik op mijn vrijetijdfiets met billen toegeknepen een afdaling doe.


Moest ik wat verder van mijn werk wonen, of verder van mij thuis werken, zou ik ook graag een pedelec hebben. Maar met de 4 km op en 4 km af is mijn gewone elektrische fiets al overkill.


Hoewel, ik kom daardoor zonder zweten aan op het werk, dus is die toch wel functioneel.
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Pedelec

Post by Wipr »

F M wrote: 24 Aug 2018 21:15 Schijfremmen op een fiets zijn zalig. Met mijn elektrische fiets rem ik zo vol vertrouwen, terwijl ik op mijn vrijetijdfiets met billen toegeknepen een afdaling doe.


Moest ik wat verder van mijn werk wonen, of verder van mij thuis werken, zou ik ook graag een pedelec hebben. Maar met de 4 km op en 4 km af is mijn gewone elektrische fiets al overkill.


Hoewel, ik kom daardoor zonder zweten aan op het werk, dus is die toch wel functioneel.
Bwa overkill :ricky: :rayof: 100 pk en meer zonder elektronische hulpsystemen zijn al overkill op de motor maar we staan er al lang niet meer bij stil toch.

Een goede high fiets fiets kost een bom geld. Mijn vrouw heeft een 25km/u elektrische fiets met hydraulische Magura remmen op. Werkt ook top vind ik.

Ik heb het geld niet over om een Spedelec te kopen maar wel om een kit te kopen via aliexpres met een 1000W motor in het achterwiel :pillepalle: 45km/u is dan een achterhaalde snelheid. :mrgreen:

Nee nee, de rest van mijn eenvoudig fietsje is er niet op voorzien maar ik heb wel een creatie op mijn toekomstige planning staan met een 20” elektrisch achterwiel en een 24 of 26” voorwiel.

Zoals Robman zegt schuift alles qua homologatie en nummerplaat op naar december maar volgens de kennissen van me met de fietsenwinkel zou december al in het gedrang komen en kan het pas zijn dat het volgend jaar wordt.

Sowieso, mocht ik een Spedelec aanschaffen zou ik meteen toch ook voor een nummerplaat, deftige fietshelm en verzekering zorgen.

Met mijn fiets (afgeleide van de single speed fietsen in NY) rij ik makkelijk 25km/u zonder moeite en effe doorknallen gaat dan nog veel sneller. Enkel beenkracht :mrgreen: paar weken terug nog en dan besef ik achteraf dat ik me heb laten meeslepen in mijn jeugdig roekeloos karakter en dat het veeeel te snel is voor gewone fietspaden. Fietsostrades zijn breed genoeg maar een andere fietser tegen het dubbele aan snelheid voorbij sjezen op een fietspad...... de wetgeving daaromtrent zal ineens wel vooruit gaan als er nog een paar zwaar gewonden of doden mee gemoeid zijn. Zoals met vele zaken waarbij eerst iets ergs moet gebeuren vooraleer men actie onderneemt.

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Ondertussen 140km verder... blijkbaar nodigt dat ding uit om te fietsen (of is het omdat het nieuw is?)
Geleerd dat de batterij tijdig moet bijgeladen worden.
Gisteren 13km zonder ondersteuning mogen rijden, inclusief enkele vals plat momenten en brug over autostrade.
Laten we zeggen dat dat kan tellen als een zéér stevige workout als je dan tracht 25km/u te rijden...

Ultra stand wordt momenteel enkel nog gebruikt om naar het werk te rijden.
In het rondrijden richting sporthal of naar huis meestal op sport/power.
Eco wordt momenteel (te) weinig gebruikt.

Al bij al ben ik momenteel zeer content van de beslissing.

Wel al enkele keren bemerkingen gekregen a la "tamzak", "luilak", "ge zijt daar te jong voor", ...

(en nog maar 2 keer bijna omver gereden.... 1 keer express en 1 keer omdat mevrouw aant gsm'en was)

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Pedelec

Post by Bij »

Koen,
Rijden met de ingesteldheid van de motor... men heeft mij niet gezien ;)
Ik ben ondertussen bijna aan de 21000 km spedelec rijden.. met den otto naar het werk is altijd een straf :grin:
Nu is het de kunst om te leren inschatten of de fietsers die je wil voorbij rijden oortjes in hebben of aan het GSMmen zijn. Als je wil inhalen altijd bellen dan zie je of ze reageren ik ben al 1 maal tegen de grond gegaan (en een paar keer ne near miss) doordat de fietser die je inhaalt verschiet (oortjes/GSM) omdat ze u niet horen komen. :x
succes nog
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Pedelec

Post by Koeno »

Bij wrote: 31 Aug 2018 11:13 Rijden met de ingesteldheid van de motor... men heeft mij niet gezien ;)
Dat probeer ik ook te doen, maar het eerste geval was iemand die mij wou duidelijk maken dat ik op het fietspad moest gaan (en dit wou duidelijkmaken door zo dicht mogelijk op mij te rijden)...
Ook al stond daar een bord dat het enkel voor fietsers is, en aangezien een Pedelec dan niet mag, reed ik dus op de baan...

2e keer had ik het eigenlijk zien aankomen, maar toch lichtjes verschoten om dat ze net gas geeft als mijn achterwiel nog voor haar bumper is...
Bij wrote: 31 Aug 2018 11:13 Ik ben ondertussen bijna aan de 21000 km spedelec rijden.. met den otto naar het werk is altijd een straf :grin:
Nu is het de kunst om te leren inschatten of de fietsers die je wil voorbij rijden oortjes in hebben of aan het GSMmen zijn. Als je wil inhalen altijd bellen dan zie je of ze reageren ik ben al 1 maal tegen de grond gegaan (en een paar keer ne near miss) doordat de fietser die je inhaalt verschiet (oortjes/GSM) omdat ze u niet horen komen. :x
succes nog
Bij inhalen bel ik altijd, en bedank ik altijd als ze aan de kant gaan...
Deed ik vroeger ook altijd... Al kijken mensen soms eens raar van zoveel vriendelijkheid ;-)

21.000km, das gene kak... Dan is mijn 140km bijzonder weinig ;-)

Post Reply