Banden, 't blijft iet vies

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Banden, 't blijft iet vies

Post by 't spook »

door wat Raketman schreef over het gedrag van de AT dacht ik dat het ni slecht zou zijn uw ervaringen met banden te kennen
ik weet dat dat een heel subjectief gegeven is en iedereen dat anders aanvoelt maar laat dat nu net het interessante eraan zijn


ikke :?:

SeeBee 1300 gekocht
volledig origineel
zelfs de banden waren 13 jaar oud
nieuwe Dunlops eronder, was origineel ook zo
heel tevreden
3000 km verder
vroeger was ik zot van de D207s
die "schreven" een beetje voor ze opgaven in een bocht en waarschuwden de piloot duidelijk voor het te laat was

op de XJR vroeger Michelin Macadam en later Contis
ook heel goe
omdat die snel op ideale temperatuur waren ideale alleskunners
mijn neef die ooit is met de TRX meereed stak na het eerste rond punt in de gracht omdat hij circuitrubber beter vond maar ge die dingen op de baan nooit ofte nimmer op temperatuur krijgt :lol:
hij vond dat ik zot was om met koude banden zo door ene bocht te gaan... :shock:

maar op de trails die ik ooit had ligt het moeilijker
de transalp uit 96 had origineel bridgestone rubber
heb ik er heel rap afgesmeten
bij regen niet te vertrouwen

dan toevallig uitgekomen bij Metzeler
Enduro 4 was dat toen
een wereld van verschil
zalige band

dan KTM
950 standaard Pirelli Scorpion AT
nooit in mij opgekomen om daar iets anders op te leggen
baan
nat
droog
circuit
gaf geen krimp

1190R stond op contis
heel goed op de baan
maar ernaast niet
gravel was ni te doen, voorwiel spoorde niet goed, botste overal over, ene nachtmerrie
toen heb ik er dunlops opgemikt
trailmax of wat was da?
ging al een pak beter
en toch had ik me gezworen er Pirelli Scorpion op te smijten als hij bleef
niet dus
:? KMK :roll:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Marsman »

standaardbanden waren Dunlop Trailmax en daar was ik niet malcontent mee. Zelfs in de regen konden ze redelijk goed mee, maar na een dikke 11000km was het vet wel van de soep. Heb er nu Conti TrailAttack2 opleggen en die zijn toch een heel stuk beter. Geven geen krimp. Alleen voor off-road zijn ze niet geschikt. Maar het is dan ook niet mijn bedoeling om veel naast de weg te gaan rijden, welintegendeel :mrgreen:
Op de vorige motor staken standaard Bridgestones en die begonnen na 6000km onvoorspelbaar te doen. Die prullen er afgegooid en daar heeft nooit nog iets anders opgelegen dan Michelin. Tot mijn algehele tevredenheid. :thumbsup:

Al moet ik toegeven dat de Bridgestones op mijn vierwieler (sorry voor de off-topic, moderator) het tegen alle verwachtingen schitterend doen. Alleen zijn ze veel te zacht wat inhoudt dat ze het amper 35000km uithouden :shock:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Muug »

Op mijn TRX heb ik S21's liggen van mijn lievelingsmerk Bridgestone. Tamelijk sportieve banden die echter op zo ongeveer alle vlakken goed scoren. Op circuit hebben ze alleszins bewezen van snel op te warmen, megaveel grip te geven en mooi op te krullen. Ook op de weg - want het zijn wel degeiljk straatbanden - zijn ze uitstekend.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Wipr »

Shame on me want ik weet totaaal ni wat er op de 9T steekt maar het feit dat ik nog ni ben gaan zien is voor mij een goe teken. Volgende keer eens gaan zien. Enkel tijdens droog weer mee gereden. Ene keer in een stortbui met hagel met pothelm en zonnebril dus het was met enen arm aan t stuur en met een hand voor mijn gezicht want die hagelbollen beginnen nijtig te worden vanaf 50km/u. :mrgreen: :grin:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by petervdc »

al de 3e set TKC70, ferm content van, 20K per setje trouwens
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Blackbert »

Onder de ZZR en de Bandit, dat weet ik al niet meer.
Onder de Blackbird lagen BT20's. Alleen jammer dat die op nat asfalt bij het ingaan van de bocht altijd efkes een ietske opzij moest gaan, vanachter. ErikBBxx had Metzelers, Roadtec, en die deden dat niet. 't Was inderdaad veel beter, ook onder de mijne.
De Varadero ook op Metzelers, Tourance. Nooit klagen van gehad.
Het TAke stond op Michelin Anakee. Dik in orde op de weg. Maar da's redelijk rap Pirelli MT21 geworden, die goed hun ding deden, ermee rekening houdend dat een noppenband niet gemaakt is voor op nat asfalt.
Onder de KTM wil ik op de weg niks anders dan de originele Pirelli Scorpions. Doen gewoon wat ze moeten doen: altijd grip geven. Verwittigt ook zachtjes als 't zot genoeg geweest is.
Ooit eens de Karoo 3 gehad voor de Alpenpistes. Ging goed, maar een beetje te schuiverig in de regen.
Naast de weg: MT21 vanvoor, Dunlop D908 achter. Met dikke binnenbanden. Goed genoeg op pistes, zand, modder. Met genoeg druk erin ook zeer goed op droog asfalt met veel bochten.

Wat ik nooit meer wil: TKC80. Ziet er stoer uit, maar is bang van alles wat nat is.

En een beetje naast de kwestie: de Volvo V70 had Pirelli Rainsport 2 en later 3. Geweldig goed, nat, droog, sneeuw. Alleen heb ik er 3 gehad met een scheur in de wang. Van een opspringend metalen plaatje, van ikweetnie en van net de borduur te raken bij het parkeren in visgraatmotief. Aan de prijs van die band is dat niet grappig.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by 't spook »

petervdc wrote: 10 Oct 2018 09:03 al de 3e set TKC70, ferm content van, 20K per setje trouwens
amai... da's zuinig gereden
ik deed 8000K met een set baanbandjes op dat ding
oedoededa :?:
enkel offroad :?:
:? KMK :roll:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Davy78 »

Ik ben al een aantal keren verbaasd geweest over het verschil dat een setje banden kan maken ...

De street twin van sheila had in het begin eigenlijk gewoon een bagger rijgedrag: als je er een beetje hellingshoek mee nam begon de achterkant direct heel instabiel aan te voelen, echt geen leuk gevoel. Het was eigenlijk zo erg dat ik dacht dat het niet alleen aan de banden kon liggen. Achtervering keihard zetten hielp, maar het was nog altijd niet wat het moest zijn. Uiteindelijk hebben we de standaard pirelli's, waar nog geen 5000km mee gereden was, vervangen door een setje continental road attack 3 en het resultaat was een compleet ander rijgedrag. Het is zelfs een leuk speleding nu :grin: We hebben de vering ook terug een pak zachter gezet. Ge zou denken dat een merk toch iets of wat deftige standaard banden op hun motos zou leggen, maar ik heb bij 2 verschillende triumph dealers de mechaniciens al horen toegeven dat ge die bandjes er direct best afsmijt. Eén van die 2 noemde het zelfs "hipster-rommel" ... Uiteraard hoort ge van de verkopers een ander verhaal ...

Deze zaterdag ga ik met mijn nieuwe tiger ook om andere banden ... er liggen "tourance next" bandjes op die nog veel profiel hebben (er is 8000km mee gereden) dus ze zouden in principe nog wel effe meekunnen, maar ze geven mij niet het vertrouwen dat ik gewoon ben. Waarschijnlijk ook omdat de achterband al redelijk vierkant begint te staan. Heb effkes getwijfeld om daar nu ook die continentals op te leggen, maar ik ga toch terug voor een setje michelins.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Stefke »

Laatst kreeg ik zo'n setje Tourance Next kado, 2000km gebruikt. Best een aardig bandje, stevig aan de tand gevoeld in de eifel, weinig klagen. Heb zeker de achterste snel kunnen verslijten, voorste kan nog wat mee. Heb nu de nieuwe Road 5 achter met de Tnext voor, zelfs die combinatie doet het goed qua grip. Die R5 is dan weer heel zacht op de flanken, kunt ge nogal ne gang mee gaan... :pillepalle:
Maar ik blijf toch een bibendumrijder... 8-)

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by pingu »

Op de Tiger 800 ook Tourance Next gehad, weinig van te klagen. Vlot sturen, grip genoeg als het droog is, en ook in het nat meer dan vertrouwen genoeg. De standaard Pirelli Scorpion Trails waren mijns inziens rommel: oncomfortabel als het droog was, en geen vertrouwen in het nat. Op de Soes begonnen met standaard BattleWings, maar in de regen toch niet ideaal. Nu setje Road 5 en wat is dat zeg! In het droge meer grip dan ik ooit ga kunnen benutten. En als het regent? Gewoon (proberen) doen alsof het droog is :mrgreen: Die dingen geven geen krimp. :shock: 'k heb precies ook de indruk dat de Road 5 minder de neiging heeft om "in de bocht te vallen" dan de Pilot Road 2 & 3 die ik op de Yamaha en de Tiger 1050 had. Die Tiger 1050 kwam trouwens met Dunlop RoadSmarts. Ook niet slecht, maar na een paar duizend kilometer was het vet van de soep. 'k ben dus ook een beetje een Michelin fan vrees ik...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Davy78 »

pingu wrote: 10 Oct 2018 20:55Op de Tiger 800 ook Tourance Next gehad, weinig van te klagen
Een slechte band zal het zeker niet zijn (bestaat dat nog?), maar momenteel geeft de nieuwe tiger nog niet het vertrouwen dat ik op de oude had. Kan gewoon zijn door het feit dat die achterband vierkant staat ... (dat is wat ik hoop)

Als het dat niet is kan het ook nog de afstelling van de vering zijn. De vering op de oude tiger werkte eigenlijk best goed. Wat op zich wel raar is, want de vering van die tigers had niet de beste reputatie. Ik heb zo het vermoeden dat de vering op mijn vorige gewoon deftig onder handen was genomen ...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Raketman »

Ja, slechte banden bestaan zeker nog. Meestal dingen die ze af-fabriek monteren...
Hier altijd Pirelli-fan geweest. XJR, FJR, KTM en nu op Honda ook. Madam hare Fun zitten ook Pirelli's op (Scorpion Trails :mrgreen: ) en dat zijn in alle omstandigheden al geweldig goeie banden gebleken. Op de Z1000 zitten Sport Demons, ook content van.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 10 Oct 2018 14:41 Wat ik nooit meer wil: TKC80. Ziet er stoer uit, maar is bang van alles wat nat is.
Dat is toch een tof bandje? Zelf op droge baan driften en in de regen ging die alle richtingen uit behalve de goeie... :twisted: Veel strepen mee getrokken en niet alleen zwarte... :ricky: :mrgreen:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by pingu »

Raketman wrote: 11 Oct 2018 19:50 Madam hare Fun zitten ook Pirelli's op (Scorpion Trails :mrgreen: ) en dat zijn in alle omstandigheden al geweldig goeie banden gebleken.
Zijn dat toevallig Scorpion Trail 2s? Daar hoor je idd goeie dingen van. Maar mijn bandenboer wilde daar zo goed als evenveel voor als voor een setje Road 5 :shock: . Tja, keuze vlug gemaakt dan...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by pingu »

Davy78 wrote: 11 Oct 2018 08:34 Als het dat niet is kan het ook nog de afstelling van de vering zijn. De vering op de oude tiger werkte eigenlijk best goed. Wat op zich wel raar is, want de vering van die tigers had niet de beste reputatie. Ik heb zo het vermoeden dat de vering op mijn vorige gewoon deftig onder handen was genomen ...
Moet zijn, want die 'Roadies' hadden echt rommel tussen wiel en chassis. De XCs hebben geloof ik spul van WP tegenwoordig. Voor de XRs is het probleem vering opgelost met nekeer tot in Sint Truiden te rijden. Een 1000,- € meenemen en bij TRP Racing afgeven. Ik herkende mijn Tiger niet meer achteraf...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 11 Oct 2018 20:12
Blackbert wrote: 10 Oct 2018 14:41 Wat ik nooit meer wil: TKC80. Ziet er stoer uit, maar is bang van alles wat nat is.
Dat is toch een tof bandje? Zelf op droge baan driften en in de regen ging die alle richtingen uit behalve de goeie... :twisted: Veel strepen mee getrokken en niet alleen zwarte... :ricky: :mrgreen:
Zo kan je 't ook bekijken ja. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Muug »

De bandentests van Motoplus lees ik wel graag. Ze zijn extreem uitgebreid en erg nuttig.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Davy78 »

Sinds daarnet zijn de tourances er af en liggen er terug michelins op (road 5 trail). Zo een verschil in rijgedrag, de eerste 100 meters hebben mijn hersenen effe terug moeten calibreren ... maar het vertrouwen dat ik miste lijkt wel voor een groot deel terug. Misschien ben ik gewoon een beetje een prinses-op-de-erwt wat betreft banden. Ik heb de voorbije jaren dan ook met niks anders gereden dan michelins.

En nu effe kijken in de agenda wanneer ik nog es tot in de ardennen geraak om het boeltje es deftig aan de tand te voelen :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by OzzePaa »

Davy78 wrote: 13 Oct 2018 16:22 .........
En nu effe kijken in de agenda wanneer ik nog es tot in de ardennen geraak om het boeltje es deftig aan de tand te voelen :grin:
Wel, de zwarte rondsels onder Gertruud hebben daar vandaag het beste van zichzelf mogen geven ;)
Na setjes TKC80 en '70, een stapeltje Heidi Scouts, Mitas E09, Anakee Wild en Shinko 804/805 zit er nu een Scorpion Rally STR op. Vond er eigenlijk geen enkele echt slecht ... de TKC80 traditioneel wat meer aandacht alst nat is en de Heidis wat hard op de schouders. TKC70 te rap weg en wat lawijt. Idem voor de Anakee Wilds : niet te harden gefluit met 70+km/u maar wel veel vertrouwen. De Pirelli bevalt het best op asfalt, maar de Shinkos absoluut beste prijs/performance score. De FJR staat na een torentje PR's met elk nummer nu al een setje op 5 op Pirelli Angel GT's ... en dat gaat zo blijven vermoed ik zo. :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 13 Oct 2018 20:35 TKC70 te rap weg
???
Ik doe daar 20k mee... op mijn 1190
Of ik rij blijkbaar als een bompa, dat kan ook (no offence bompa !)
Keep going

Post Reply