Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Cormet d'Areche was een rustig ritje, ook een beetje Hobbit-bergen, daar heb ik wel wat foto's van maar geen enkele is echt de moeite. En 's avonds natuurlijk weer op een camping. En eens op een deftig uur.
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Beetje gespeeld met het fototoestel
Bert betrapt op een vreemd moment.
Weirdo selfie
mjamie
ook mjamie
Bert betrapt op een vreemd moment.
Weirdo selfie
mjamie
ook mjamie
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Foto's en commentaar van Blackbert:
Anelle - Moutière. De eerste net buiten 't Parc National du Mercantour, de laatste de enige onverharde weg in het parc waar je mag rijden, zover ik weet. Samen het alternatief voor de Col de la Bonnette, de hoogste geasfalteerde weg in West Europa.
Top van de Bonnette linksboven.
Daarna 25km omlaag zoeven over perfect asfalt, op weg naar de Parpaillon, die bijna even hoog is trouwens.
't Begint idyllisch en lieflijk
Dan begint het echt bergop te gaan
Schapen. Net als koeien, niet de intelligentste beesten ter wereld. Weten blijkbaar niet dat ze op de weg moeten blijven. Stampen dus de helling af, waarbij er stenen omlaag donderen een flinke schapenbout groot. Op het lager gelegen stuk had ik al een kei als een tennisbal zien 'oversteken'. Blij dat het niet die grote was die ze iets later loswerkten.
Anelle - Moutière. De eerste net buiten 't Parc National du Mercantour, de laatste de enige onverharde weg in het parc waar je mag rijden, zover ik weet. Samen het alternatief voor de Col de la Bonnette, de hoogste geasfalteerde weg in West Europa.
Top van de Bonnette linksboven.
Daarna 25km omlaag zoeven over perfect asfalt, op weg naar de Parpaillon, die bijna even hoog is trouwens.
't Begint idyllisch en lieflijk
Dan begint het echt bergop te gaan
Schapen. Net als koeien, niet de intelligentste beesten ter wereld. Weten blijkbaar niet dat ze op de weg moeten blijven. Stampen dus de helling af, waarbij er stenen omlaag donderen een flinke schapenbout groot. Op het lager gelegen stuk had ik al een kei als een tennisbal zien 'oversteken'. Blij dat het niet die grote was die ze iets later loswerkten.
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Dag 9:
col de la Forclaz
col de l'Arpettaz
la Croix de Fer
col des Aravis
col des Glières
col du Collet
col du Mnt Sion
Col de la Faucille
Allez hop, na een frisse nacht in een lekker warme slaapzak stonden we lekker uitgerust op. En alles was zeiknat. Afin, aan de buitenkant van de tent toch. Ze hadden daar in die vallei lichtjes last van dauw. Gelukkig was het de laatste keer dat die tent ingepakt en gebruikt moest worden. Vanavond was ons logement "La Grenotte", we moesten er op tijd zijn voor ons avondmaal, dus veel offroadfantasiën waren er niet mogelijk. De rit noordwaarts ging bijgevolg ook grotendeels langs dezelfde weg als hetgeen we op dag 2 hadden gedaan.
col de la Forclaz
col de l'Arpettaz
la Croix de Fer
col des Aravis
col des Glières
col du Collet
col du Mnt Sion
Col de la Faucille
Allez hop, na een frisse nacht in een lekker warme slaapzak stonden we lekker uitgerust op. En alles was zeiknat. Afin, aan de buitenkant van de tent toch. Ze hadden daar in die vallei lichtjes last van dauw. Gelukkig was het de laatste keer dat die tent ingepakt en gebruikt moest worden. Vanavond was ons logement "La Grenotte", we moesten er op tijd zijn voor ons avondmaal, dus veel offroadfantasiën waren er niet mogelijk. De rit noordwaarts ging bijgevolg ook grotendeels langs dezelfde weg als hetgeen we op dag 2 hadden gedaan.
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Col du Pré was een hele venijnige col (voor de fietsers toch), vanuit Arêche naar boven, behoorlijk steil en kronkelig. De foto vind ik tof, maar is geheel "per ongeluk" zo geworden. Enerzijds stond mijn camera nog op "night vision" (zie de vorige grofkorrelige foto's) en anderzijds was er nog condens op mijn lens. De combinatie levert wel een prachtige nostalgische foto op:
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Volgende foto is aan een de Barrage de Roselend genomen. Het licht was héél speciaal, en het was verdomd moeilijk om een goeie foto te nemen. Bert heeft ook nog een hele mooie die ik nageäapt heb, maar ik laat de eer aan hem.
Dinner was served richting Col de L'Arpettaz, een héél tof wegje er naar toe dat kronkelde gelijk een paling in een lavabo.
A meal with a view:
(ene keer raden vanwaar de wind komt...)
Zoals u kan zien aan het gedrag van mijn disgenoot was het eten vurrukkulluk. Het waren drie stukken kersverse kisch van bij de bakker.
Richting col de L'Arpettaz hebben we geprobeerd om aktiefoto's in haarspeldbochten van elkaar te maken, maar dat was verdomd moeilijk ! Ofwel was het te donker (in het bos) ofwel was de achtergrond te licht en de rijder dus te donker, ofwel kwam hij te rap aanrijden en was onze camera nog niet in de aanslag :]] Respect voor de boekskesmakers !
Wat verder kwamen we Metal Molly tegen. En ik maar denken dat dat een rockgroep was !
Een eind verder passeerden we deze rots. Het onderschrift bij het merkwaardige portret was "Les chasseurs du Mt Charvin". Wie het weet mag het zeggen !
Merde toch, weeral die sikkebaard in de weg ! (was dat richting Col du Aravis????)
Nog wat moois langs deze mooie piste :
(als ik me niet vergis zijn dit beide HDR-foto's, om zowel de aarde als de lucht mooi belicht te krijgen)(was ook wat prutsen eer het op wat leek)
De laatste 500m van deze piste waren er behoorlijk veel wandelaars. De meesten keken behoorlijk "gestoord" toen we langskwamen. Een groot verschil met Engeland en Wales waar ze je bewonderend bekijken en het leuk vinden dat je gewoon op "ralenti" voorbij rolt. Uiteindelijk hebben we dat stuk dan gewoon de motoren stilgelegd en naar beneden gebold. Met als grappig resultaat dat ze nu soms een halve meter opsprongen toen we plots achter hen opdoken met onze rammelbak Mottige toeristenval trouwens, die col Du Aravis, waar honderden onnozelaars zich lopen af te vragen of ze nu een koeievacht of een schapevacht gaan kopen.
En dan, na x aantal kilometers, arriveerden we aan een vallei met zicht op La Suisse. Als ons zicht tenminste niet belemmerd was door een gigantische smogwolk. En zeggen dat we 9 dagen eerder vanaf de overkant een sublieme foto van de Witte Berg gemaakt hadden ! 8-| Toen we daar zo mentaal afscheid stonden te nemen van een toch wel zalige vakantie merkten we een kapelletje op, gericht aan "Ons Madam van de Reizigers". Die had ons toch mooi pijnloos en probleemloos door de Alpen geloodst, dus die kreeg ook een kiekje voor de neus.
Onze beestjes in het gras aan La Grenotte:
En met deze foto van de ondergaande zon, getrokken in de "tuin" van La Grenotte, zijn we aan het eind van dit lange fotoverhaal gekomen. (jongens, wat gaat dat geven als ik ooit eens voor langere tijd op reis ga!))
Dank om het te lezen, dank voor de commentaren. Dank aan Blackbert voor de voorbereidingen, de kisches, de plaspauzes, de verbale en nonverbale communicaties, voor het vertrouwen in de mens en de machine. Dank aan de mensen die een Nikon D5100, een 18-200 VR en een polarisatiefilter hebben uitgevonden. Dank voor het thuisfront ook, om thuis te blijven en om mij te laten vertrekken. Ciao, la vita e bella !
Dinner was served richting Col de L'Arpettaz, een héél tof wegje er naar toe dat kronkelde gelijk een paling in een lavabo.
A meal with a view:
(ene keer raden vanwaar de wind komt...)
Zoals u kan zien aan het gedrag van mijn disgenoot was het eten vurrukkulluk. Het waren drie stukken kersverse kisch van bij de bakker.
Richting col de L'Arpettaz hebben we geprobeerd om aktiefoto's in haarspeldbochten van elkaar te maken, maar dat was verdomd moeilijk ! Ofwel was het te donker (in het bos) ofwel was de achtergrond te licht en de rijder dus te donker, ofwel kwam hij te rap aanrijden en was onze camera nog niet in de aanslag :]] Respect voor de boekskesmakers !
Wat verder kwamen we Metal Molly tegen. En ik maar denken dat dat een rockgroep was !
Een eind verder passeerden we deze rots. Het onderschrift bij het merkwaardige portret was "Les chasseurs du Mt Charvin". Wie het weet mag het zeggen !
Merde toch, weeral die sikkebaard in de weg ! (was dat richting Col du Aravis????)
Nog wat moois langs deze mooie piste :
(als ik me niet vergis zijn dit beide HDR-foto's, om zowel de aarde als de lucht mooi belicht te krijgen)(was ook wat prutsen eer het op wat leek)
De laatste 500m van deze piste waren er behoorlijk veel wandelaars. De meesten keken behoorlijk "gestoord" toen we langskwamen. Een groot verschil met Engeland en Wales waar ze je bewonderend bekijken en het leuk vinden dat je gewoon op "ralenti" voorbij rolt. Uiteindelijk hebben we dat stuk dan gewoon de motoren stilgelegd en naar beneden gebold. Met als grappig resultaat dat ze nu soms een halve meter opsprongen toen we plots achter hen opdoken met onze rammelbak Mottige toeristenval trouwens, die col Du Aravis, waar honderden onnozelaars zich lopen af te vragen of ze nu een koeievacht of een schapevacht gaan kopen.
En dan, na x aantal kilometers, arriveerden we aan een vallei met zicht op La Suisse. Als ons zicht tenminste niet belemmerd was door een gigantische smogwolk. En zeggen dat we 9 dagen eerder vanaf de overkant een sublieme foto van de Witte Berg gemaakt hadden ! 8-| Toen we daar zo mentaal afscheid stonden te nemen van een toch wel zalige vakantie merkten we een kapelletje op, gericht aan "Ons Madam van de Reizigers". Die had ons toch mooi pijnloos en probleemloos door de Alpen geloodst, dus die kreeg ook een kiekje voor de neus.
Onze beestjes in het gras aan La Grenotte:
En met deze foto van de ondergaande zon, getrokken in de "tuin" van La Grenotte, zijn we aan het eind van dit lange fotoverhaal gekomen. (jongens, wat gaat dat geven als ik ooit eens voor langere tijd op reis ga!))
Dank om het te lezen, dank voor de commentaren. Dank aan Blackbert voor de voorbereidingen, de kisches, de plaspauzes, de verbale en nonverbale communicaties, voor het vertrouwen in de mens en de machine. Dank aan de mensen die een Nikon D5100, een 18-200 VR en een polarisatiefilter hebben uitgevonden. Dank voor het thuisfront ook, om thuis te blijven en om mij te laten vertrekken. Ciao, la vita e bella !
Last edited by Muug on 16 Dec 2020 09:09, edited 1 time in total.
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Ok, ok 't is goed. ge moogt zoiets nog eens organiseren en mij dan meenemen.
Ge hebt mij overtuigd...
Ge hebt mij overtuigd...
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Dat is natuurlijk het voordeel van het asfalt verlaten. Je ziet er nog veel meer prachtige natuur.
I am confused. Oh no, maybe not!
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Fiat Panda's zijn uber cool, de eerste tekens dat je terug in de buurt van mensen komt of in de andere richting, een duidelijk teken dat je de bewoonde wereld een tijdje gaat verlaten.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Ik ga het zeggen, Walter
Naar het schijnt maken er velen elke winter een wandelingske om te zien of de sneeuw al dik ligt tot aan zijn moustache
Met de beste dank trouwens mij met dees en uw Voze Gezen-verslagske hier nog maaris een halfuurke hebt laten zitten
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Awel? hoe zit het?
Ondertussen heb ik zelfs al offroad initiaties gehad
Dus kan ik bijna volgen als jullie het traag doen
Zo'n reis wil ik dus echt nog eens maken he...
Als de vrouw het toestaat (en wss de kindjes dus wat ouder zijn)
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Awel, als we in september (2021) weer buiten mogen komen zonder al die rotzooi, wie weet ...
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Héhé, nu Muug me naar dit verslag leidde, kan ik deze post aanvullen met een filmverslagje van wat hij beschrijftMuug wrote: ↑03 Feb 2019 14:22 Col du Collet is een tof klein colletje, bereikbaar via een toffe medium-kleine asfaltweg, met lekker veel haarspeldbochten, midden in een bos. Dus bij zonnig weer nogal veel zwarte schaduwplekken. Goed op je eigen kant blijven is dus aangewezen. Boven op de col aangekomen stond er een groot plakkaat met daarop nogal geheimzinnige taal : geen handel drijven, geen lawaai maken, de serene stilte van de site respecteren, stapvoets rijden en zo meer. We waren vrij curieus kan ik u zeggen.
Maar dan begin je af te dalen en voor je het weet rij je een weidse vallei binnen, en arriveer je aan een megagrote parking met daarop een uitzichtpunt en een hele hoop documentatieborden. Col des Glières alstublieft. Onze eerste "onverharde" pas van deze reis.
Hier een sluis naar een andere dimensie :
(pssst, da's dus het Memoire du Maquis te Glières, hier zijn in WO2 (natuurlijk) mottige dingen gebeurd die best niet vergeten worden : http://fr.wikipedia.org/wiki/Maquis_des_Gli%C3%A8res. De vallei is dus een eerbetoon aan de slachtoffers van toen, wat meteen ook het bord verklaart waarop men verzoekt om de serene stilte niet te verbreken)
Hier een zicht op de piste, langswaar bordjes staan opgesteld met weetjes over hetgeen in die triste periode is gebeurd. Veel wandelaars hier, dus geen stoere dingen doen.
Zicht naar rechts (van waar wij kwamen)
Zicht naar links (waar we naar toe moeten):
Daarna reden we luchtig verder, langs een subliem strak afdalingkje met nijdige speldjes en hobbelig asfalt. En een paar verschoten paarden in de binnenbocht ook nog, juist...
Aanvulling: van die verplichte stilte trekken ze zich ook niet altijd veel aan. Dit jaar trok de Tour de France weer over deze col. Dat was die waar Wout Van Aert zich naar de 3e plaats spurtte in een bergetappe.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Prachtig verslag, sommige cols heb ik ook al gedaan maar dan op de gewone (simpelere) manier via de gewone wegen, en ja ik heb wel nog foto's van de Bonette
Natuurlijk zie je zo veel dingen die wij niet zien, maar ik hou niet zo van dat onverhard en slaap al zeker niet graag in een tentje (van mijn legerdienst geleden ), zou het dan liever doen zoals diene enen met zijn pick-up met mobile home accessoire.
Dus nogmaals prachtig verslag!!!
Natuurlijk zie je zo veel dingen die wij niet zien, maar ik hou niet zo van dat onverhard en slaap al zeker niet graag in een tentje (van mijn legerdienst geleden ), zou het dan liever doen zoals diene enen met zijn pick-up met mobile home accessoire.
Dus nogmaals prachtig verslag!!!
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Merci Jopet
In een ander leven zou ik daar wel mijn beroep van gemaakt kunnen hebben
In een ander leven zou ik daar wel mijn beroep van gemaakt kunnen hebben
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Wegens niet zo onverwachte omstandigheden is er nog een jaarke bijgekomen.
Eerste keer die pistes was met Trooper, in 2010 denk ik. Er staat hier ook nog ergens een verhaaltje over.
Toen was de Assietta verboden terrein op woensdag en voor de rest doet u maar.
Sinds 2013 is de Maira-Stura voor een deel dus een no go in 't weekend en op feestdagen, van 9 tot 18u en 's nachts.
https://alpenrouten.de/Preit-Colle-del_point396.html Nog ne keer zoeken of dat nog klopt.
Sinds vorig jaar is de LGKS weer wat onderhouden en bijgevolg zijn er regeltjes. En een verplichte bijdrage en registratie.
https://www.altaviadelsale.com/eng/#inline-auto984
Wat en hoe op Monte Jafferau moet ook nog eens bestudeerd worden. Ik zou wel eindelijk eens door die tunnel willen rijden.
Anyways, alles op een vlotte manier aan elkaar kunnen breien wordt steeds meer werk...
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen
Blackbert wrote: ↑21 Jun 2022 14:40 Sinds vorig jaar is de LGKS weer wat onderhouden en bijgevolg zijn er regeltjes. En een verplichte bijdrage en registratie.
https://www.altaviadelsale.com/eng/#inline-auto984
Wat en hoe op Monte Jafferau moet ook nog eens bestudeerd worden. Ik zou wel eindelijk eens door die tunnel willen rijden.
Anyways, alles op een vlotte manier aan elkaar kunnen breien wordt steeds meer werk...
Hoe hebt ge dat gevonden?!
Dat moeten we efkes goed lezen. Millegrijs.
edit: ik stel voor om hier verder te doen: viewtopic.php?t=6770