wat is't nu uiteindelijk?????

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Marsman »

Laatst stond er in de Standaard (dè kwaliteitskrant, weet je wel... :roll: ) dat motoren van de meest vervuilende dingen zijn die er onder de zon rondrijden. Daarmee werden zowat alle motorrijders die zich niet voortbewogen op een E-bike overladen door de banbliksems van anuna en andere weverkens.
Vandaag lees ik op VRT NWS het volgende:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/10 ... rijbewijs/

't Wordt eens tijd dat de media een beetje overeenkomen want op die manier geraken wij er, als volslagen leek, ook niet meer aan uit :roll: :roll: :roll:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by den Bullet »

Strikt genomen verbruikt de gemiddelde moto inderdaad meer dan een auto; tenminste als ge 1 persoon rekent op de moto en vier à vijf in de auto.
Maar koekblikkers zitten meestal alleen in de doos, dus ...

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Stefke »

Uiteindelijk blijft zo'n moto toch wel een geweldig apparaat. :rayof: :ricky:
En hoogtijd dat de rijbewijsprijzen omhoog gaan. En ze mijn pré verdubbelen. :furious3:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by laouen »

Die cijfers moeten misschien ook wat in het nodige perspectief bekeken worden :whistling:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by 't spook »

nix van aantrekken....
:ricky:
:? KMK :roll:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Wipr »

Who cares anyway.
Ikke in ieder geval ni.

https://autofans.be/nieuws/officieel/44 ... -groen-als

https://www.hln.be/auto/nieuwe-studie-s ... ~a34a5fe6/

Lachwekkend toch........ elke nuchtere mens wist dat toch al langer. De basisgrondstof voor de batterijen ontginnen is al een stuk duurder dan olie uit de grond te halen, een elektrische auto is pas helemaal milieuvriendelijker als deze honderdduizenden km’s enkel en alleen zou opgeladen worden dmv zonne-energie.

Wie weet binnen afzienbare tijd 500cc maximum cilinderinhoud voor motoren in combinatie met een elektromotor. Dat daar nog geen ~instructeur~ CONSTRUCTEUR (dank u pa ;) ) mee begonnen is, of toch wel?
Last edited by Wipr on 18 Jul 2019 23:19, edited 1 time in total.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by OzzePaa »

't spook wrote: 16 Jul 2019 16:13 nix van aantrekken....
:ricky:
:roll: :stupid: tot de derde macht :ricky:

Wim ... je bedoelt : constructeur toch ;) :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Raketman »

Ik begin zo een beetje genoeg te krijgen van al die milieu-schuldgevoelens die ze rond ons hoofd smijten. Ge voelt zo in alle spleten en kieren dat het er hem vooral om zal gaan om hopen geld uit ons zakken te kloppen, echte structurele oplossingen worden op de lange baan geschoven.

Een nieuwe melkkoe is geboren !
Nil volentibus arduum

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by 't spook »

de groene leugen...
gaat nog jaaaaaren meegaan :evil:

ik rij met plezier met mijn oldtimer is naar brussel binnenkort.... gezien ik er met de zuinige en propere euro3 vanaf 2020 niet meer binnenmag...
met een V6 benzineslurper van 87 mag het wel...
met mijn oude Landcruiser BJ4 die al eens een roetwolkje achterlaat mag het ook...

mijn voordele is dat ik graag met oude wagens rij en ze hunnen taks dus kunnen steken waar de zin niet schijnt
woon-werk is per moto of per fiets dus blijft het allemaal lekker legaal

volgende week komt er nog eentje bij...
oldtimer natuurlijk
landcruiser met zware zes cilinder turbo diesel
wordt reismobiel
LEZ?
antwerpen ben ik in heel mijn leven 2 keer geweest
brussel? mag ik binnen met oldtimer 30 jaar
gent binnenkort? laatste keer was gentse feesten een eeuwigheid geleden

ik snap niet dat ze de groene leugen kunnen blijven volhouden
elektrisch is smerig maar officieel proper
benzine stoot meer uit dan diesel maar is officieel properder
benzine verbruikt ook 30% meer dan diesel, wat ze je in brochures en verkoopspraatjes ook proberen wijs te maken
de laatste generatie diesels is ook effectief veel properder op elk vlak... en toch... diesel is officieel foei
als ge met een gecatalyseerde, met roetfilter uitgeruste diesel van begin 2000 rijdt wordt je gestraft en moet je een nieuwe/andere auto kopen als je in 't stad woont

je ziet ook mooi hoe de politiek denkt, en dat heeft alles met centen en stemmen te maken en niets met "groen"

hoe zou het komen dat in het socialistische brussel oldtimers wel mogen en in het rechtse antwerpen niet :?:

omdat een bepaalde bevolkingsgroep uit het noorden van een zuidelijk continent steevast met oude diesels met een ster erop rondkachelt :?:

oei... ben ik nu een racist :?: :lipsrsealed2:
:? KMK :roll:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Koeno »

't spook wrote: 19 Jul 2019 16:19
omdat een bepaalde bevolkingsgroep uit het noorden van een zuidelijk continent steevast met oude diesels met een ster erop rondkachelt :?:

oei... ben ik nu een racist :?: :lipsrsealed2:
Ik woon gelukkig niet in een zuidelijk continent, anders voelde ik mij aangesproken:

Image
Mocht ge interesse hebben... hij staat ook te koop.. blanco gekeurd en alles :D :peepwall:

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Mario »

't spook wrote: 19 Jul 2019 16:19
oei... ben ik nu een racist :?: :lipsrsealed2:
gewoon een ouw zeur denk ik :lol: :peepwall:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by 't spook »

Koeno wrote: 19 Jul 2019 18:35
't spook wrote: 19 Jul 2019 16:19
omdat een bepaalde bevolkingsgroep uit het noorden van een zuidelijk continent steevast met oude diesels met een ster erop rondkachelt :?:

oei... ben ik nu een racist :?: :lipsrsealed2:
Ik woon gelukkig niet in een zuidelijk continent, anders voelde ik mij aangesproken:

Image
Mocht ge interesse hebben... hij staat ook te koop.. blanco gekeurd en alles :D :peepwall:

veeeel te recent...
W123 en W124 are the ones to have...
moeten ouder dan 30 zijn om brussel binnen te mogen dus is den uwe te jong
is nog splinternief...
wat wordt de volgende?
:? KMK :roll:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Koeno »

Peugeot 508SW uit 2015... 1.6hdi met blauwe spellement toevoeging.. euro 6'ke :)
Mercedeske is dan wel té recent.. hij is ook té rot :p

De blanco keuring is grappig, want vorige 2 jaren had ik opmerking om de roest nauwlettend in de gaten te houden...
blijkbaar heeft op 1 jaar tijd den benz zichzelf kunnen herstellen... (of zijn ze op de keuring wat "soepeler").

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Droopy »

Koeno wrote: 20 Jul 2019 14:19 Peugeot 508SW uit 2015... 1.6hdi met blauwe spellement toevoeging.. euro 6'ke :)
Mercedeske is dan wel té recent.. hij is ook té rot :p

...
Mooie aankoop. :thumbsup:

Tip van de dag : rij niet op je zuinigst met je nieuwe blauwe diesel. ;)
Af en toe eens bewust wat meer in de toeren jagen bij het optrekken en af en toe eens op langere ritten een versnelling te laag rijden zodat de toerenteller mooi boven de 2.000 toeren draait. Als je altijd te zuinig en te laag in toeren rijdt blijft je roetfilter veel te koud en komt die te snel vol.
Er zit bij de meeste wagens nu zo'n programma op dat de filter weer reinigt en dan ook aangeeft dat je nog even moet blijven rijden terwijl dat programma draait maar wij hebben helaas al ondervonden dat die filter ook "plots" vol kan zijn en dan kan je amper starten en enkel in een noodprogramma verder rijden naar de garage waar je dan nog moet betalen om die filter weer proper te krijgen...
De uitleg die wij de eerste keer kregen is dat zo'n motor niet gemaakt is om in de stad te rijden en de tweede keer was de uitleg dat zo'n motor niet gemaakt is om lange saaie snelwegritten te maken. :roll:
Verder geen klachten hoor. :grin:
(en zeker voor onze wagen kan ik zeggen dat de dieselversie nog altijd veel aangenamer en soepeler rijdt dan de benzineversie en zolang onze regering geen duidelijk standpunt inneemt over hybride, elektrische en andere types aandrijving dieselen wij hier rustig verder )

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by 't spook »

Droopy wrote: 21 Jul 2019 12:24 af en toe eens op langere ritten een versnelling te laag rijden zodat de toerenteller mooi boven de 2.000 toeren draait.
:shock:

ik rij nooit onder 2000 toeren...
:? KMK :roll:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Koeno »

ik passeer altijd elk toerental eens tijdens het rijden...
Meestal rustig, en soms de pees erop...

den benz heeft 293.000 achter de kiezen en dat ding is nog niet dichtgeslibd...
op zijn 20 jaar nog steeds een vlotte masjiene

den peugeot zal zelfde behandeling krijgen, rustig als het moet en de pees erop als het kan...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Muug »

Moderne diesels moeten als ze warm zijn bereden worden als een benzine.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by 't spook »

dat peuhoske riskeert qua motor wreed tegen te vallen na de 220cdi :?
:? KMK :roll:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by Koeno »

't spook wrote: 22 Jul 2019 15:57 dat peuhoske riskeert qua motor wreed tegen te vallen na de 220cdi :?
Joat joat, 125pk en 300nm aan koppel is moeilijk te vervangen met een moderne motor...
maar 110pk en 250nm aan koppel zijn toch al geen slechte waarden...
't zal natuurlijk hoger in toeren te doen zijn...

maar nen evenwaardige van den 220cdi vinden in huidige gamma is ni gemakkelijk zenne

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: wat is't nu uiteindelijk?????

Post by 't spook »

kweetet...
mijnen ouwen S80 d5 is getuned op koppel
juist geen 200pk en 400NM koppel
net ingereden, 220dkm

elke moderne die ik test, volvo, peugeot, audi of wat dan ook valt lelijk tegen
allemaal kleine dieselkes die wel pk en koppelcijfers voorleggen die er mogen zijn maar die ge boven in het toerentalbereik moet gaan zoeken
en das nu net wat ik niet wil in een 4wieler
nothing beats cubic inches... en het buikgevoel dat daarbij past
dus blijft den oude
gebruikt met moeite 6.5 literkes met redleijk zware voet
den dag dat ze mij iets voorstellen dat ni meer verbruikt en minstens dezelfde koppel- en pk waarden heeft zal ik er is over nadenken... en wss "nee" zeggen :roll:
:? KMK :roll:

Post Reply