Eens iets anders...

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Eens iets anders...

Post by TRooPER »

Koeno wrote: 05 Jun 2019 13:30 Kleien, wassen en afplakken is simpel he:
Kleien = elke stukske lak met nen spray inspuiten, en dan met nen speciale klei derover wrijven tot de klei geen verkleuring meer krijgt.
Wassen = juiste shampoo of ontvetter, 2 emmers, 3 sponsen (bovenste helft wagen, onderste helft wagen en velgen) en een tuinslang.
Afplakken = alles wat niet lak is beetje beschermen (sproeiers, koplampen, rubbers, sleutelgaten, ramen,...)

polieren is de lastigste, alhoewel een excentrisch masjien al veel dingen gemakkelijker maakt (ge brandt dan niet zomaar door de lak heen)....

maar de juiste combinatie van pad en pasta vind ik het moeilijkste...
en dan het juiste toerental gebruiken, want de ene pad mag niet te snel, de andere niet te traag en bla bla bla...

na een tijdje kunt ge zowat inschatten welke lakschade welke combinatie nodig heeft....

kunt ge dat met mijn 8 spaakwielen van mijn moto's ook eens doen ..... :lol:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Eens iets anders...

Post by Koeno »

Ik kuis niet graag spaakvelgen.... :whip:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Eens iets anders...

Post by Wipr »

Koeno wrote: 05 Jun 2019 13:02 Bajaat, we kunnen daar altijd is voor afspreken...
Weet wel: een volledige beurt heb ik wel echt 2 dagen voor nodig... (mijn Cliootjes was ooit in zo'n slechte staat heeft mij 3 dagen geduurd om die naar mijn gedacht te krijgen).

gaande van wassen -> kleien - > wassen -> afplakken -> polieren stap 1 -> polieren stap 2 -> polieren stap 3 -> wassen -> lak voeden -> waxen -> plakband verwijderen...

en dan beginnen we aan de velgen, en ramen...
interieur kan ik niet... moet eens kijken wat ik nodig heb voor zo'n diep-stoom-reiniging te doen....
(ben natuurlijk geen professional he...)
Wat het binnenreinigen betreft.... tenzij je een stoomreinigingsmachine meermaals zou gebruiken voor andere toepassingen is het een aanwinst. En een stoffen interieur reinigen met een stoomreiniger.......1ne keer kan dat, misschien nog een 2 en zelfs derde keer, daarna geeft dat schade aan de vezels. Beste is om stoffen bekleding te reinigen met een speciaal daartoe bestemde stofzuiger. Een stofzuiger dat water kan opzuigen is ook voldoende. Anders zetels wassen en meteen daarna met een speciale verbrede zuigkap erover. Werkt ook.

Ik kan er wel inkomen dat polieren een bevredigend jobke is. Tenslotte is het eindresultaat er op of eronder.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eens iets anders...

Post by Muug »

Wipr wrote: 05 Jul 2019 01:12 Ik kan er wel inkomen dat - vul zelf in - een bevredigend jobke is. Tenslotte is het eindresultaat er op of eronder.
Moh wipr... :?

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Eens iets anders...

Post by Wipr »

Muug wrote: 05 Jul 2019 09:24
Wipr wrote: 05 Jul 2019 01:12 Ik kan er wel inkomen dat - vul zelf in - een bevredigend jobke is. Tenslotte is het eindresultaat er op of eronder.
Moh wipr... :?
:lol: :lol: :lol:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

Goed, we zijn eindelijk serieus begonnen. Uitlaatsysteem eraf, interieur eruit, schokdempers en cardans achteraan eraf.

Volgende week gaat hij met zijn achterkant op blokken om de hele ophanging eraf te slopen 8-) .
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Eens iets anders...

Post by Stefke »

Raketman wrote: 17 Sep 2019 16:58 Goed, we zijn eindelijk serieus begonnen. Uitlaatsysteem eraf, interieur eruit, schokdempers en cardans achteraan eraf.

Volgende week gaat hij met zijn achterkant op blokken om de hele ophanging eraf te slopen 8-) .
pfff, en ik kom er niet eens toe om de carburateurs van mijn Civics in orde te zetten/krijgen... :(

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eens iets anders...

Post by Muug »

Stefke wrote: 18 Sep 2019 19:33
Raketman wrote: 17 Sep 2019 16:58 Goed, we zijn eindelijk serieus begonnen. Uitlaatsysteem eraf, interieur eruit, schokdempers en cardans achteraan eraf.

Volgende week gaat hij met zijn achterkant op blokken om de hele ophanging eraf te slopen 8-) .
pfff, en ik kom er niet eens toe om de carburateurs van mijn Civics in orde te zetten/krijgen... :(
Prioriteiten, Stefke, prioriteiten. 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

Ondertussen staat hij met zijn achterkant bloot. Torsiebar is er ook onderuit, en de rotte benzineleidingen (de kern van het probleem dus) zijn ook verwijderd. Na veel zoeken, vergelijken en raad vragen heb ik de originele leidingen van Porsche besteld. Al is het maar omdat de keuring, zelfs voor een oldtimer, tegenwoordig enorm streng blijkt te zijn op benzine-en remleidingen.

Doordat hij nu al een paar weken met zijn neus naar voor staat te leunen ben ik ook op een groot olielek aan de bovenrand van de carterpan uitgekomen. Maja, eens de achterkant er terug opzit moet de hele voorophanging hetzelfde proces ondergaan : alles eraf om na te kijken en dingen te vervangen die nodig zijn. Draagarmen en subframe opkuisen, remleidingen vervangen, remmen reviseren, ophanging-en trillingsrubbers vernieuwen etc etc. Dan is die carterpan maar een aantal vijzen extra. Kan ik ook beter aan de starter, die ook de geest gegeven heeft. En dan meteen maar de distributie vernieuwen, de waterpomp etc etc.

Uiteindelijk gaat mijn prijsschatting er niet ver naast zitten...we hebben ondertussen al 600€ aan bezineleidingen, een 400€ aan ophangingsrubbers, nog een 200€ remmerij-onderdelen, een accumulator van 180€, een pre-druk benzinepomp van 780€ en een gewone benzinepomp van 200€ aan ons been. En da's alleen nog maar de achterkant :lipsrsealed2: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Eens iets anders...

Post by OzzePaa »

Raketman wrote: 28 Oct 2019 17:48 Ondertussen staat hij met zijn achterkant bloot. Torsiebar is er ook onderuit, en de rotte benzineleidingen (de kern van het probleem dus) zijn ook verwijderd. Na veel zoeken, vergelijken en raad vragen heb ik de originele leidingen van Porsche besteld. Al is het maar omdat de keuring, zelfs voor een oldtimer, tegenwoordig enorm streng blijkt te zijn op benzine-en remleidingen.

Doordat hij nu al een paar weken met zijn neus naar voor staat te leunen ben ik ook op een groot olielek aan de bovenrand van de carterpan uitgekomen. Maja, eens de achterkant er terug opzit moet de hele voorophanging hetzelfde proces ondergaan : alles eraf om na te kijken en dingen te vervangen die nodig zijn. Draagarmen en subframe opkuisen, remleidingen vervangen, remmen reviseren, ophanging-en trillingsrubbers vernieuwen etc etc. Dan is die carterpan maar een aantal vijzen extra. Kan ik ook beter aan de starter, die ook de geest gegeven heeft. En dan meteen maar de distributie vernieuwen, de waterpomp etc etc.

Uiteindelijk gaat mijn prijsschatting er niet ver naast zitten...we hebben ondertussen al 600€ aan bezineleidingen, een 400€ aan ophangingsrubbers, nog een 200€ remmerij-onderdelen, een accumulator van 180€, een pre-druk benzinepomp van 780€ en een gewone benzinepomp van 200€ aan ons been. En da's alleen nog maar de achterkant :lipsrsealed2: ...
RaketMan-imago-gewijs dachten wij nu toch halvelings dat RaketMadam daar al lang mee aant rondbollen was (NOT) :mrgreen: ;) :lipsrsealed2:
M'n 2 jongere broers zitten ook in dat oud ijzer-wereldje : Alfa Rundheck-Spider, TR's in alle maten en soorten, een Californische 911, MG ...
Met grote ogen en nog groter respect zie ik telkens hoe zo'n aftands ding a thing of beauty wordt :shock:
Als den deze dus over X-aantal maanden weer als nieuw uit een doosje lijkt te komen ..... :bowdown: Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Eens iets anders...

Post by vet on wheels »

Dit item doet me wat denken aan de serie `Wheeler Dealer`.
Daar knappen ze ook mooie klassiekers op , mooi om zien hoe ze de technische problemen oplossen, ik kan er echt van genieten!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eens iets anders...

Post by Muug »

Bij Wheeler Dealer is er toch meer beeldmateriaal. :lipsrsealed2:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

vet on wheels wrote: 08 Nov 2019 09:33 Dit item doet me wat denken aan de serie `Wheeler Dealer`.
Ja mij ook. Ik dacht dat het op een 50-tal minuten ging klaar zijn, maar de praktijk valt toch tegen :mrgreen:
De bestelde onderdelen stromen gestaag binnen...binnenkort wel eens wat beeldmateriaal posten.
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Eens iets anders...

Post by Blackbert »

Raketman wrote: 10 Nov 2019 09:11
vet on wheels wrote: 08 Nov 2019 09:33 Dit item doet me wat denken aan de serie `Wheeler Dealer`.
Ja mij ook. Ik dacht dat het op een 50-tal minuten ging klaar zijn, maar de praktijk valt toch tegen :mrgreen:
De bestelde onderdelen stromen gestaag binnen...binnenkort wel eens wat beeldmateriaal posten.
Tijdens de reclameblokken moet je wel verder werken natuurlijk, hadden ze dat niet gezegd? :ugeek:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

Eigenlijk heb ik nog niet veel tekeningskes gepost omdat er op mijne nieuwe computer nog geen deftige foto software staat. In afwachting efkes iets geinstalleerd om die foto's toch iet of wat te kunnen bewerken.

Momenteel staat hij zo :

Image

De aandachtige kijker bemerkt natuurlijk vooral dat het hier nogal leeg is (buiten de boite is alles weg) :

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

Die kleinige geinige onderdeeltjes hebben ondertussen allemaal een beurt gekregen.

Draagarmen :

Image

Achteras :

Image

Dit zijn torsierubbers waar ik een beetje geluk gehad heb : in europa nergens te vinden voor minder dan de originele prijs (220€/stuk :? ), maar in de US of A kunnen vinden voor 156 dollar voor de twee, verzending inbegrepen.

Image

Draagarmen en remmen volledig klaar. Zuigers gereviseerd en gehoond, nieuwe remblokken etc, nieuwe lagers en dichtingen op de wielassen.

Image

Alle torsierubbers op de opgekuiste achteras (en hier begon die voorlopige software watermerken te zetten maar dat negeren we ff)

Image

En da's dan alles wat de achterophanging betreft. Op de aandrijfassen na, die komen later. Nieuwe schokbrekers liggen vanzelfsprekend ook klaar.

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

De aandrijfassen hebben vorig weekend hun aandacht gehad. Zoals alles zagen ze er verschrikkelijk uit maar na demontage en uitwassen van het versteende vet blijkt alles nog in bijzonder goeie toestand te zijn. De rubber moffen moeten zelfs niet vervangen worden.

Image

Image

Nog efkes terug bijeen steken en die zijn ook weer klaar. Een van de komende sessies komen de nieuwe brandstofleidingen erop en dan kan al het voorgaande terug naar zijn plaats. Dan is't de beurt aan de voorzijde...
Nil volentibus arduum

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Eens iets anders...

Post by Marsman »

WOOW man: CHAPEAU!!!!!
:thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Eens iets anders...

Post by zappa »

Das puzzelen voor vergevorderde experts en dan spreek ik nog niet over "den opkuis" :eek2:
sig nature

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Eens iets anders...

Post by Marsman »

zappa wrote: 05 Dec 2019 17:08 Das puzzelen voor vergevorderde experts en dan spreek ik nog niet over "den opkuis" :eek2:
bof, als ge weet waar ge mee bezig zijt valt dat puzzelen best wel mee :whistling:

Wel prettig om nadien met zo'n opgemaakt spel in een garage te komen en dan de mond van de mechanieker zien open te vallen...
Wij hadden zo'n klant met een 944 turbo in de garage, maar die was helemaal niet in goede staat. En da's dan heel spijtig. Heb ik altijd een ferm modelleke gevonden... :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Post Reply