Waar zijn de jonge motorrijders?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Marsman »

Gear indicator???
Op den brommer???

Prima stuff.

Ik heb er zelfs ene in mijnen auto. Maar daar vind ik dat wél uitermate nutteloos :roll:

:whistling: :whistling: :whistling: :peepwall: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Wipr »

Ik zie niet in hoe mijn kinderen ooit met een motor zouden kunnen rijden? Als ze van me hem (dat onding dat ze een GSM noemen) mogen nemen..... dan plak dat zodanig aan hun handen dat ik niet inzie hoe ze met BEIDE handen een motor kunnen besturen.

Mijne dochter misschien nog wel want zij wil kost wat kost flik worden! :pillepalle:
Mijne zoon MOET maar Prof voetballer worden dan kan em mij een showroom vol moto’s bezorgen. Gene last meer van kopen en verkopen dan :twisted:

Nee serieus. De appel valt niet ver van de boom en in dat opzicht hou ik mijn hart vast als de zoon op de motor zou kruipen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by F M »

Blackbert wrote: 31 Dec 2019 16:39
F M wrote: 31 Dec 2019 15:57 Gij vindt een leesbril een nutteloos voorwerp? :shock: :shock: :shock: :shock:
Zolang mijn armen lang genoeg zijn, ja. :ugeek:
Ja, een lange arm hebben, is een nuttig iets in dit leven. 8-)
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Jopet »

Muug wrote: 31 Dec 2019 14:54
Aja, juist: de gier-indikator. En liefst 5cm groot, gelijk bij de T700, zodat ge geen leesbril nodig hebt. :roll: Over "nutteloos product van deze en de vorige eeuw" gesproken. :pillepalle:
;)
Voor de ene nutteloos maar voor de andere, zoals ik, die het toch gemakkelijk vind als ge bvb stopt zonder te weten in welke vitesse dat ge nu juist zit, ipv een paar keer te moeten proberen om te weten dat je nu wel zeker in eerste zit kijk je gewoon effe vlug op je schermpje en klaar is kees. En ja ik ben gestart met motorrijden toen er nog geen gear-indicators gebruikt werden, heeft dus niets met mid-life te maken maar gewoon met gebruiksgemak.
Muug gij leeft volledig in het verleden want alles wat modern en gemakkelijk is vind ge nutteloos, nog raar dat ge een computer hebt, maar volgens mij had je veel liever een Colossus in huis gehad :mrgreen:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by F M »

Bwa, ik snap dat ergens wel. Muug, Blackbert, en nog vele anderen hier kunnen ook nog heel wat zelf aan motoren sleutelen, als het maar om mechanische zaken gaat. Voor hen is het belangrijk dat een motor nog authentiek mechanisch opgebouwd is. Als er iets kapot gaat aan zo een moto, dan kunnen ze dat zelf, eigenhandig oplossen. Alles wat hedendaags, elektronisch is, dat is een ander paar mouwen. Dat is heel dikwijls overbodig spul. Als je goed kan motor rijden, dan heb je dat niet echt nodig (ook geen gear indicator), en als er iets kapot gaat, dan maak je het gewoon.

Voor iemand als mij maakt het niet uit wat kapot gaat. Een carburator of een computer gestuurde elektronische inspuiting die niet werkt, dat maakt voor mij geen verschil. Ik moet dat toch laten maken door een mechanieker. Dus ben ik minder negatief tegenover moderne elektronische spullen.

En het feit dat ik een minder getalenteerde motorrijder ben, maakt dat ik bv ook een gear indicator kan appreciëren.

Het minder motortalent wordt dan weer gecompenseerd door minder ballen aan mijn lijf te hebben, en dus voorzichtiger rijden. Als ik mijn CB125 uit mijn jeugd even vergeet, behoor ik dan ook nog altijd tot de categorie motorrijders die nog moet vallen. (Ik houd even hout vast)
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3447
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Blackbert »

Eerst, ik val hier niemand aan met wat volgt.

Moderne technologie is zeer ok, als de machine daardoor beter werkt. Electronische ontsteking tov contactpunten bvb. Of het stukje electronica gebouwd door de baas van het LC8.nl forum dat in mijn benzinepomp al 100.000km probleemloos de contactpunten vervangt. Dingen die ertoe bijdragen dat je minder of niet in panne valt.
Maar rijden met die machine, of die nu 2, 4 of veel wielen heeft, is een vaardigheid. Die, zoals alle vaardigheden, groter wordt door opleiding en oefenen en inderdaad mede bepaald wordt door aanleg, talent, interesse.
Zo zal ik nooit goed genoeg worden om de Africa Ecorally uit te rijden, of een gymkhana te winnen. Maar ik zou wel naar Dakar kunnen rijden, op mijn tempo, en ik kan mijn kar keren op straat zonder een voet aan de grond te zetten. Ik ben enigszins trots op die vaardigheden.

Maar de laatste tien jaar is dat allemaal minder belangrijk. Als je door het rijexamen geraakt is 't al lang goed. Alleen, dat gaat slechts om de basis. Daarna zou je je vaardigheden moeten opbouwen, maar da's niet meer echt nodig want uw machine neemt het wel over. Bij motorfietsen voor een groot deel omdat er teveel pk's ingestopt worden, maar met een auto moet je echt niks meer kunnen. Parkeren, afstand houden, verkeersborden zien, allemaal automatisch.
Verkeersinzicht is een groot deel van de vaardigheid en dat blijft, naar mijn gevoel mede door al die snufjes, op een bedroevend laag peil.
Wat de veiligheid niet ten goede komt. Deelnemen aan het verkeer vraagt aandacht, inzicht en het volledig beheersen van uw voertuig. Alle drie laten te wensen over, want iedereen wordt toegelaten, over een veel te lage drempel (rijbewijs) of volledig onvoorbereid (voetgangers en fietsers). De overheid beseft dat maar kiest ervoor om de symptomen te bestrijden, niet de oorzaak. Alle snelheid moet eruit en zoveel mogelijk hindernissen inbouwen om te voorkomen dat onbekwame chauffeurs iets aanvangen. Nivelleren naar beneden toe ipv de minder goede hun niveau op te krikken. De test na een jaar rijden is een stapje in de goeie richting maar onvoldoende denk ik. Mensen met totaal geen aanleg moeten geweerd worden, niet via een tv-programma met veel geluk hun attestje krijgen.

De industrie weet het ook. Ze doet gretig mee omdat ze het kunnen. Af en toe rij ik eens mee met iemand met zo'n hypermoderne auto. Ik wordt daar zenuwachtig van. Het is alsof Hyacint Bouquet naast u zit, u constant wijzend op alle mogelijke gevaren. En dan krijg je verhalen van je dochter, die de moeder van een vriendin haar dikke Mercedes langs een paaltje ziet schuren. 'Hoe kan dat nu, ik keek toch op dat schermpje van die achteruitrijcamera?' :lipsrsealed2:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Cotthem »

Blackbert wrote: 02 Jan 2020 08:28 Eerst, ik val hier niemand aan met wat volgt.

Moderne technologie is zeer ok, als de machine daardoor beter werkt. Electronische ontsteking tov contactpunten bvb. Of het stukje electronica gebouwd door de baas van het LC8.nl forum dat in mijn benzinepomp al 100.000km probleemloos de contactpunten vervangt. Dingen die ertoe bijdragen dat je minder of niet in panne valt.
Maar rijden met die machine, of die nu 2, 4 of veel wielen heeft, is een vaardigheid. Die, zoals alle vaardigheden, groter wordt door opleiding en oefenen en inderdaad mede bepaald wordt door aanleg, talent, interesse.
Zo zal ik nooit goed genoeg worden om de Africa Ecorally uit te rijden, of een gymkhana te winnen. Maar ik zou wel naar Dakar kunnen rijden, op mijn tempo, en ik kan mijn kar keren op straat zonder een voet aan de grond te zetten. Ik ben enigszins trots op die vaardigheden.

Maar de laatste tien jaar is dat allemaal minder belangrijk. Als je door het rijexamen geraakt is 't al lang goed. Alleen, dat gaat slechts om de basis. Daarna zou je je vaardigheden moeten opbouwen, maar da's niet meer echt nodig want uw machine neemt het wel over. Bij motorfietsen voor een groot deel omdat er teveel pk's ingestopt worden, maar met een auto moet je echt niks meer kunnen. Parkeren, afstand houden, verkeersborden zien, allemaal automatisch.
Verkeersinzicht is een groot deel van de vaardigheid en dat blijft, naar mijn gevoel mede door al die snufjes, op een bedroevend laag peil.
Wat de veiligheid niet ten goede komt. Deelnemen aan het verkeer vraagt aandacht, inzicht en het volledig beheersen van uw voertuig. Alle drie laten te wensen over, want iedereen wordt toegelaten, over een veel te lage drempel (rijbewijs) of volledig onvoorbereid (voetgangers en fietsers). De overheid beseft dat maar kiest ervoor om de symptomen te bestrijden, niet de oorzaak. Alle snelheid moet eruit en zoveel mogelijk hindernissen inbouwen om te voorkomen dat onbekwame chauffeurs iets aanvangen. Nivelleren naar beneden toe ipv de minder goede hun niveau op te krikken. De test na een jaar rijden is een stapje in de goeie richting maar onvoldoende denk ik. Mensen met totaal geen aanleg moeten geweerd worden, niet via een tv-programma met veel geluk hun attestje krijgen.

De industrie weet het ook. Ze doet gretig mee omdat ze het kunnen. Af en toe rij ik eens mee met iemand met zo'n hypermoderne auto. Ik wordt daar zenuwachtig van. Het is alsof Hyacint Bouquet naast u zit, u constant wijzend op alle mogelijke gevaren. En dan krijg je verhalen van je dochter, die de moeder van een vriendin haar dikke Mercedes langs een paaltje ziet schuren. 'Hoe kan dat nu, ik keek toch op dat schermpje van die achteruitrijcamera?' :lipsrsealed2:
Ik kijk uit naar de eerste parkeersensoren op de motor, want mijn nummerplaat ziet er niet meer uit door telkens tegen de muur van de garage te schuren...
"...the path is the destination"

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Marsman »

Bert,

van mij krijgt ge 1000% gelijk. :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 02 Jan 2020 09:52 Bert,

van mij krijgt ge 1000% gelijk. :thumbsup:
:stupid:
Ik hoor ook pesies mezelf bezig in Bert's woorden :headbang: .
Als life-time IT-er ben ik absoluut wel pro technologische vooruitgang, maar het maakt mensen die ermee opgroeien helaas luier, onhandiger, onbewust van hun verantwoordelijkheid en onbekwamer op velerlei vlak dan zij die het "anders" hebben meegemaakt.
Zoals Bert blijkbaar ook aanvoelt heb ik de indruk dat (dankzij de hulp van technologie) de noodzaak van verantwoordelijkheid nemen, vaardigheden leren/opbouwen of je bewust zijn van gevaren niet meer iets zijn waar je zelf ook moet aan werken.

Echter moet erbij vermeld worden dat het stellingname is die ook vorige generaties tegenover hun offspring hanteerden ...
Zo vond vader het af en toe nuttig "mocht het noggis oorlog worden" :whip: ... die verwende koters zouden dan tenminste leren dat water uit de kraan en licht-aan met-en-knopje geen evidentie zijn. Hij heeft me daarom ook nog aangeleerd hoe een konijn af te stropen ;) 8-)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Stefke »

Jopet wrote: 01 Jan 2020 20:37 Voor de ene nutteloos maar voor de andere, zoals ik, die het toch gemakkelijk vind als ge bvb stopt zonder te weten in welke vitesse dat ge nu juist zit, ipv een paar keer te moeten proberen om te weten dat je nu wel zeker in eerste zit kijk je gewoon effe vlug op je schermpje en klaar is kees.
Dat snap ik dus echt niet. As ge vertraagt schakel je toch terug? Eén versnelling per keer en telkens de koppeling laten opkomen? En als je gaat stoppen zorg je er toch voor dat je al lang in 1 staat voor je echt stilstaat? Of als ja een een bocht begint zorg je toch dat je in de juiste versnelling staat? Welke heeft geen belang zolang de moto maar goed aan de gas hangt en hij zich uit de bocht kan sleuren? Dus alles op gevoel toch? Dus waarom zou je dan een indicator nodig hebben? :dontknow:
Jopet wrote: 01 Jan 2020 20:37 En ja ik ben gestart met motorrijden toen er nog geen gear-indicators gebruikt werden,
Bestaat toch al efkes die indicators, Suzuki had dat al in begin de jaren 70. Daarna is het terug verdwenen, en nu kan het weer niet meer zonder... :?


Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3447
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Blackbert »

:stupid:

Ruimer bekeken, ik heb er hier een jaar geleden 2 een Michelinkaart van Noord België kado gedaan. In de hoop dat ze die ook wel eens zouden gebruiken. Helaas, nog steeds geen benul waar ergens zich bvb Tongeren situeert, laat staan iets veel kleiner.
Waze open, tokkeltokkel, klik boven dat dashboard en weg zijn ze, into the wild. 8-)
Ik wacht op de dag dat ze in een heel ander universum uitkomen dan de bedoeling was. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by F M »

Stefke wrote: 02 Jan 2020 12:27
Jopet wrote: 01 Jan 2020 20:37 Voor de ene nutteloos maar voor de andere, zoals ik, die het toch gemakkelijk vind als ge bvb stopt zonder te weten in welke vitesse dat ge nu juist zit, ipv een paar keer te moeten proberen om te weten dat je nu wel zeker in eerste zit kijk je gewoon effe vlug op je schermpje en klaar is kees.
Dat snap ik dus echt niet. As ge vertraagt schakel je toch terug? Eén versnelling per keer en telkens de koppeling laten opkomen? En als je gaat stoppen zorg je er toch voor dat je al lang in 1 staat voor je echt stilstaat? Of als ja een een bocht begint zorg je toch dat je in de juiste versnelling staat? Welke heeft geen belang zolang de moto maar goed aan de gas hangt en hij zich uit de bocht kan sleuren? Dus alles op gevoel toch? Dus waarom zou je dan een indicator nodig hebben? :dontknow:
En waarvoor dient een toerenteller ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 02 Jan 2020 12:27 ...
Bestaat toch al efkes die indicators, Suzuki had dat al in begin de jaren 70. Daarna is het terug verdwenen, en nu kan het weer niet meer zonder... :?
...
Mijnen eerste moto had dat ook:

Image

(pijlke tussen tip en hak van de versnellingspedaal :mrgreen: )

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Muug »

Boeiend gesprek! :thumbsup:
Er zijn hier een aantal mensen die over mij verkeerde conclusies trekken, dat wil ik even rechtzetten. :grin:
1) de voornaamste reden dat ik met eenvoudige moto's rij is niet dat ik van oude technologie hou, maar omdat ik moderne moto's te duur vind. :mrgreen: Dat is trouwens niet de eerste keer dat ik dat zeg.
2) Ik ben niet zoals Raketman voor wie sleutelen een boeiende hobby is. Ik sleutel enkel als iets kapot is en ik doe het zelf omdat ik daarmee geld kan uitsparen. Dat is volgens mij ook de voornaamste reden dat Blackbert dat zelfs doet. Alweer dus: geld, of eerder het ontbreken van enige motivatie om daar veel geld in te steken. Ik ga nooit vergeten dat ik ooit moest stoppen met motorrijden omdat ik geen geld had om benzine te kopen. Dat was behoorlijk traumatisch.

Verder snap ik net zoals Stefke de toegevoegde waarde van een gierindikator helemaal niet. Totaal niet. Absoluut niet. Fm legt een verband tussen dat ding en het begrip rijvaardigheid, maar dat snap ik niet. Ben je een beter rijder als je kan zien in welke vitesse je zit? :dontknow: De toerenteller is in principe ook zo'n ding jawel.

Blackbert, gij, wijze mens van weinig woorden, zijt bangelijk accuraat in uw essay. Het gaat op alle vlakken fout met de rijvaardigheid - en met de reflexen, en met bewust bezig zijn met rijden - maar alle mensen hebben daar geen probleem mee want ze krijgen er talloze computer gestuurde goodies voor in de plaats die in hun plaats denken.

Het is gelijk met wachtwoorden. Waarom zou je de moeite doen om dat te onthouden als er een optie is om dat op te slaan? En jep, ik ben zo ene die zijn autolichten zelf manueel aan/uit doet, hoewel die auto dat perfect zelf kan. Maar neen, ik ben zo ene die niet wil vergeten dat zijn lichten branden, of dat ze na een tunnel uit moeten. Ben ik dan ouderwets? Misschien. Dat gezegd zijnde ben ik trouwens wel blij dat ik de voorontsteking of de oliedruk niet meer manueel moet regelen, gelijk 80 jaar geleden. ;)

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3447
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Blackbert »

Het eerste onderhoud (incl. 2 achterstallige terugroepvervangingen) en het eerste groot onderhoud zijn door de dealer gedaan. Toen was inderdaad de portemonee een motivatie. Maar intussen ook geboeid het technisch how to topic van ene Lyndon Poskitt gelezen. Die het allemaal nog eenvoudiger laat lijken dan het eigenlijk is. De factuur zit bij een 950/990 adventure vooral in de uren. En ik vind het wel plezant, daar aan sleutelen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by F M »

Muug wrote: 02 Jan 2020 21:18 Fm legt een verband tussen dat ding en het begrip rijvaardigheid, maar dat snap ik niet. Ben je een beter rijder als je kan zien in welke vitesse je zit? :dontknow: De toerenteller is in principe ook zo'n ding jawel.
Neen, de betere rijders voelen beter aan in welke versnelling ze zitten. Stefke zegt bv dat hij altijd mooi terugschakelt tot in eerste als hij ergens moet stoppen. Ik, als mindere rijder, heb het toch regelmatig voor dat ik maar teruggeschakeld heb tot in 2e. Wat vervelend is als je dan in bergop snel wil vertrekken.

Maar, ter aanvulling, ik kan gerust zonder, hoor. Ik ben alleen iemand die niet graag zwart/wit denkt. Als iemand iets totaal overbodig vindt, wil ik bijgevolg argumenten zoeken die dat enigszins tegenspreken.
Muug wrote: 02 Jan 2020 21:18 Ben ik dan ouderwets? Misschien. Dat gezegd zijnde ben ik trouwens wel blij dat ik de voorontsteking of de oliedruk niet meer manueel moet regelen, gelijk 80 jaar geleden. ;)
En dat vind ik nu een fantastische opmerking. Dat illustreert dat alles evolueert. Soms ten goede, soms niet. Maar bij sommigen ervaar ik te veel dat ze zich vasthouden aan de situatie zoals ze die oorspronkelijk kenden.

Bert en jij hebben hierboven rationele argumenten gebruikt. Dat verduidelijkt veel.

En dus, inderdaad een boeiende discussie.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Muug »

F M wrote: 03 Jan 2020 10:32Ik, ........ , heb het toch regelmatig voor dat ik maar teruggeschakeld heb tot in 2e.
Wel, als ik denk dat ik niet in eerste zit dan stamp ik een keer of tien op dat pookske terwijl ik stil sta. Daarbij laat ik de koppeling een paar keer heel licht komen, om ervoor te zorgen dat de tandjes van de v-bak wat in elkaar grijpen, want dat is soms de reden dat 'm niet gemakkelijk in zijn één wilt. Als ik dan nog twijfel dan schakel ik eens op. Dan moet je echt voelen dat je over de "neutral" gaat, en dan moet dat lampeke ook kortstondig op groen gesprongen zijn. En dan terug naar één, wat meestal gepaard gaat met een geruststellende "klonk" :mrgreen: - of zoiets - en hop dat groen lampeke van de neutraal springt weer een milliseconde aan.
Het zou effectief bij mij ook niet de eerste keer zijn da'k in 2de zit, voel da'k naar 3de geschakeld heb, en dan bovenstaande procedure moet uitvoeren om 'm in zijn één te krijgen. :mrgreen: Een indicator zou daar misschien wel bij kunnen helpen, maar ik heb al ondervonden - bij de testrit met de T700 nog - dat ik daar véééééééééééééél te veel naar begin te kijken. Ook onder 't rijden! En als ge naar uw dashboard aan 't kijken bent, ben je niet op 't verkeer aan 't letten. :geek:

Verder toch efkes zeggen dat die gierindikator volgens mij niets vandoen heeft met uw rijvaardigheden. MIljaar toch FM gij zijt toch geen slak eh. Ook in de regen rijdt gij van tijd behoorlijk snedig door! Uw filmkes samen met de wim of Ozzepa over Duitse of andere wegen bevestigen dat toch keer op keer eh. Dàt zijn rijvaardigheden. :thumbsup: Ge hanteert hier het woord "rijvaardigheden" mijns inziens véél te ruim. Uw vlag is te groot voor de lading die ze dekken moet. :grin: Het wordt tijd dat ge uw rijvaardigheidscomplexen overwint hoor. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Muug »

Blackbert wrote: 03 Jan 2020 06:56En ik vind het wel plezant, daar aan sleutelen.
Ik vaneigens ook wel, maar het sleutelen moet bijzaak blijven. Hoofdzaak blijft het rijden.

Beetje vervelend is wel dat ik door alle familiale activiteiten - van de diverse geledingen in de familie, niet enkel bij mij thuis - door de jaren heen eigenlijk al totaal niet meer denk aan efkes te gaan motorrijden als 't schoon weer is. Er is immers altijd wel iemand anders die ergens iets gepland heeft waar ik aan moet deelnemen, uit sociaal plichtsbesef. De maandag bvb, zo'n schoon weer, en ik had verlof, en ik zie dan 's avonds de foto's verschijnen van enkele mensen, en dan denk ik "aja, ik had eigenlijk ook wel kunnen gaan rijden", maar die ik-ga-rijden-reflex is dus min of meer compleet weggesleten. :oops: :oops: :oops: Ik heb die dag gewoon andere dingen gedaan, voor dochterlief, en wat voorbereidingen voor oudejaar en zo. Dus wel nuttig bezig geweest, maar 't is toch allemaal sterk veranderd tegenover vroeger. En waarschijnlijk gaat het nooit vazzeleven meer komen gelijk vroeger: opstaan en gaan rijden. Want de kinders worden groot, en krijgen dan zelf kinders, en de ouders worden oud en behoeftig, etc etc etc en tegen dat de kinders hun plan kunnen trekken en de oude ouders begraven zijn, zijn we zelf oud en stram. Sorry trouwens voor deze nuchtere reality check. :| En zo komen we bij nóg een reden om geen 15.000€ aan een schone nieuwe moto te willen uitgeven: dat hij vooral stilstaat.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 03 Jan 2020 11:12 .... En waarschijnlijk gaat het nooit vazzeleven meer komen gelijk vroeger: opstaan en gaan rijden. Want de kinders worden groot, en krijgen dan zelf kinders, en de ouders worden oud en behoeftig, etc etc etc en tegen dat de kinders hun plan kunnen trekken en de oude ouders begraven zijn, zijn we zelf oud en stram. Sorry trouwens voor deze nuchtere reality check. :| En zo komen we bij nóg een reden om geen 15.000€ aan een schone nieuwe moto te willen uitgeven: dat hij vooral stilstaat.
Dat stadium en de beschreven scenario's doorgemaakt te hebben durf ik toch stellen daggeda een beke zwart ziet, Muug ;)
In tegenstelling tot mijn eigen beslissing destijds, hebben Huisje-Tuintje-Pagadders (ik laat Vrouwtje nu efkes buiten beschouwing in die besluitvorming :mrgreen: ) velen hier niet weerhouden de moto-microob in quarantaine te plaatsen. Elke door jullie gereden km tijdens die periode tot de heropstap is dus alvast een bonus.
Jullie toekomst hoeft natuurlijk niet dezelfde als mijn ervaring in dezen te worden, maar éénmaal daar zult ge idd wel oud(er) zijn, maar niet noodzakelijk strammer :thumbsup: Hunkerend de dagen turven tot het zover is, zou ik nu niet doen maar de goesting komt wel terug ... als ze al ooit weggaat. En als je dan, echt waar, opnieuw in de luxe-positie komt "op te staan en te gaan rijden" pakte die stevig beet, zijt maar zeker :ugeek: :rayof:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Cotthem »

OzzePaa wrote: 03 Jan 2020 12:08
Muug wrote: 03 Jan 2020 11:12 .... En waarschijnlijk gaat het nooit vazzeleven meer komen gelijk vroeger: opstaan en gaan rijden. Want de kinders worden groot, en krijgen dan zelf kinders, en de ouders worden oud en behoeftig, etc etc etc en tegen dat de kinders hun plan kunnen trekken en de oude ouders begraven zijn, zijn we zelf oud en stram. Sorry trouwens voor deze nuchtere reality check. :| En zo komen we bij nóg een reden om geen 15.000€ aan een schone nieuwe moto te willen uitgeven: dat hij vooral stilstaat.
Dat stadium en de beschreven scenario's doorgemaakt te hebben durf ik toch stellen daggeda een beke zwart ziet, Muug ;)
In tegenstelling tot mijn eigen beslissing destijds, hebben Huisje-Tuintje-Pagadders (ik laat Vrouwtje nu efkes buiten beschouwing in die besluitvorming :mrgreen: ) velen hier niet weerhouden de moto-microob in quarantaine te plaatsen. Elke door jullie gereden km tijdens die periode tot de heropstap is dus alvast een bonus.
Jullie toekomst hoeft natuurlijk niet dezelfde als mijn ervaring in dezen te worden, maar éénmaal daar zult ge idd wel oud(er) zijn, maar niet noodzakelijk strammer :thumbsup: Hunkerend de dagen turven tot het zover is, zou ik nu niet doen maar de goesting komt wel terug ... als ze al ooit weggaat. En als je dan, echt waar, opnieuw in de luxe-positie komt "op te staan en te gaan rijden" pakte die stevig beet, zijt maar zeker :ugeek: :rayof:

...maar als uw lijf toch stram geworden is en reuma welig tiert of andere ouderdomsziekten...dan is het voorbij...
Dan hebt ge alleen nog de herinnering van hoe ge der eigenlijk naar uitkeek om terug wat meer met de moto te rijden...
Dus NU genieten is ook belangrijk...
"...the path is the destination"

Post Reply