De "nieuwe" Urgentiestrook

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by OzzePaa »

Die dus blijkbaar moet "gecreëerd" worden overal op minstens 2x2 rijstroken per rijrichting, en dit reeds bij het tot stand komen van een file/zeertraagrijdend verkeer, om prioritaire voertuigen (desgevallend) vrije baan te geven.
De pechstrook voldoet daartoe inderdaad soms niet altijd in. OK.
Mijgedacht wordt dat, de poging om iedereen de verplichting het ritsprincipe diets te maken, niet evident.
Maar dat slechts ter inleiding op mijn vraag :
Hoe zit het in dit verband met ons filefilteren ?
Het zou een verademing kunnen zijn en her en der wat spiegel-gestamp helpen voorkomen :lipsrsealed2:
Maar .... ik hoor net dat bestuurders die van die aldus ontstane free lane gebruik gaan maken om wat rapper vooruit te komen stante pede op de bon geslingerd zullen worden.
Er werd inallegeval met geen woord gerept over wat deze nieuwe regel voor ons nog niet zolang verkregen "privilege".
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by pingu »

Dat vraag ik mij dus ook af.
Volgens de VRT is er in elk geval geen probleem: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/18 ... -2020-maa/

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Droopy »

Volgens een of andere wet van ex minister Schouppe mogen we dus aan max. 20 km sneller dan het (bijna) stilstaand verkeer tussen de rijstroken rijden. :)

De wet over die urgentiestrook is wel gebaseerd op o.a. de Duitse wet over urgentiestroken maar daar mag je als motorijder sowieso niet tussen de rijstroken laveren. :?

Volgens die VRT reportage mag het wel maar ik heb nog geen wet gezien waar het zwart op wit bevestigd is, het zal weer op zijn Belgisch zijn, het mag maar eigenlijk niet en als er helaas iets ernstig zal voorvallen met discussies in de rechtbank zal het in een duidelijke wet worden gegoten.

Koeno
Posts: 3229
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Koeno »

Het zal mogen tot er enkele motorrijders tegen 100km/u op de urgentiestrook vlammen en een accident hebben... en dan zal het gedaan zijn met feesten... (denk ik).

Jopet
Posts: 830
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Jopet »

Koeno wrote: 02 Oct 2020 09:38 Het zal mogen tot er enkele motorrijders tegen 100km/u op de urgentiestrook vlammen en een accident hebben... en dan zal het gedaan zijn met feesten... (denk ik).
Inderdaad, als je ziet hoe sommigen nu al file filteren zonder echt veel plaats tussen, wat zal dat dan geven als ze een zee aan ruimte krijgen. Ik vrees ook dat het dan weer door enkelen zal verpest worden voor de rest....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11810
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Muug »

ik ga eindelijk die achtjes nog wat kunnen oefenen tijdens mijn woonwerkverkeer 8-)

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by F M »

Ge gaat het verpesten voor ons ! :evil:
:grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by bompa »

Ik dacht dat je alleen maar plaats moest maken als er een prioritair voertuig aankwam , ik heb er eigenlijk niet goed naar geluisterd :oops: ,of maar met een half oor toen dat op het nieuws kwam :whistling: . De pechstrook of de bus strook is daarvoor dan niet goed genoeg.

User avatar
Muug
Posts: 11810
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Muug »

bompa wrote: 08 Oct 2020 12:40 Ik dacht dat je alleen maar plaats moest maken als er een prioritair voertuig aankwam
Neen, al meteen van zodra de file begint.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by bompa »

Muug wrote: 08 Oct 2020 13:17
bompa wrote: 08 Oct 2020 12:40 Ik dacht dat je alleen maar plaats moest maken als er een prioritair voertuig aankwam
Neen, al meteen van zodra de file begint.
Ok goed om te weten , maar dan zal de file nog langer worden denk ik als ze daar de pechstrook niet meer voor gebruiken

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by F M »

Waarom, Bompa?

Er blijven evenveel rijstroken in gebruik. Alleen moeten ze een beetje opschuiven.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by bompa »

F M wrote: 08 Oct 2020 13:38 Waarom, Bompa?

Er blijven evenveel rijstroken in gebruik. Alleen moeten ze een beetje opschuiven.
Maar als er bvb 3 rijstroken zijn , en de middelste moet men vrijhouden als er file is dan is er toch een rijstrook minder, en als ze de pechstrook zouden nemen blijver er nog altijd drie over dacht ik zo, maar ik kan mis zijn want heb eigenlijk niet echt gevolgd toen dat op tv kwam en er eigenlijk ook nog nergens iet over gelezen. Het is eigenlijk wel goed dat ik hier informatie over kan lezen. 8-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by OzzePaa »

bompa wrote: 08 Oct 2020 16:15
F M wrote: 08 Oct 2020 13:38 Waarom, Bompa?

Er blijven evenveel rijstroken in gebruik. Alleen moeten ze een beetje opschuiven.
Maar als er bvb 3 rijstroken zijn , en de middelste moet men vrijhouden als er file is dan is er toch een rijstrook minder, en als ze de pechstrook zouden nemen blijver er nog altijd drie over dacht ik zo, maar ik kan mis zijn want heb eigenlijk niet echt gevolgd toen dat op tv kwam en er eigenlijk ook nog nergens iet over gelezen. Het is eigenlijk wel goed dat ik hier informatie over kan lezen. 8-)
In jou voorbeeld gaat niet de middelste rijstrook leeggemaakt worden, Bompa ... de voertuigen op het linkse vak moeten zover 't kan naar links opschuiven en deze op de twee rechter rijstroken elk zoveel mogelijk naar rechts zonder echter dat de meest rechtse rij op de pechstrook gaat rijden ... want dat levert sowieso boete op. Omdat de rijstroken op onze ottostrades redelijk breed zijn, ontstaat er op die manier in feite een vierde rijstrook. De pechstrook zal trouwens blijkbaar nog altijd gebruikt worden door de hulpdiensten en politie, ook al is er een free lane gecrëerd.
Voort gemak efkes deze link gevonden : https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ingsstrook
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 08 Oct 2020 16:27
bompa wrote: 08 Oct 2020 16:15

Maar als er bvb 3 rijstroken zijn , en de middelste moet men vrijhouden als er file is dan is er toch een rijstrook minder, en als ze de pechstrook zouden nemen blijver er nog altijd drie over dacht ik zo, maar ik kan mis zijn want heb eigenlijk niet echt gevolgd toen dat op tv kwam en er eigenlijk ook nog nergens iet over gelezen. Het is eigenlijk wel goed dat ik hier informatie over kan lezen. 8-)
In jou voorbeeld gaat niet de middelste rijstrook leeggemaakt worden, Bompa ... de voertuigen op het linkse vak moeten zover 't kan naar links opschuiven en deze op de twee rechter rijstroken elk zoveel mogelijk naar rechts zonder echter dat de meest rechtse rij op de pechstrook gaat rijden ... want dat levert sowieso boete op. Omdat de rijstroken op onze ottostrades redelijk breed zijn, ontstaat er op die manier in feite een vierde rijstrook. De pechstrook zal trouwens blijkbaar nog altijd gebruikt worden door de hulpdiensten en politie, ook al is er een free lane gecrëerd.
Voort gemak efkes deze link gevonden : https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ingsstrook
Goed om te weten, juist op het filmpje gezien en nu is het duidelijk; bedankt :thumbsup:

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Droopy »

Net gebruik gemaakt van een urgentiestrook, leuk om door te rijden met de moto maar het minder leuke was dat die file groter gemaakt was door de jongste... :o
In de accordeonfile tijdens de spits is hij tegen zijn voorligger geknald. :stop:
Dat met zijn rijbewijs van 10 dagen oud........... :shock: (en voor alle duidelijkheid met 20 u rijschool en bijna anderhalf jaar oefenen erbij in een keer behaald)

Gelukkig zonder erg, de wagen van de tegenpartij zal een nieuwe bumper en wat lakwerk nodig hebben, ons Modusje is waarschijnlijk goed voor de schroothoop. :furious3:
Rijden doet het nog maar de buis van de kreukelzone is gebarsten, airco geraakt, bumper, koplamp, voorste stuk van de zijkant en motorkap ingedeukt of te vervangen. :w00t:

Past niet echt in Coronatijden om veel kosten te doen. :(

En ben ik boos? Neen hoor, shit happens er is geen lichamelijke schade en blik is te vervangen.
Hij is zelf naar huis gereden met de blutsauto, beste manier om het te leren en geen schrik achter het stuur te krijgen. :)

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by F M »

:shock:
Dus je bent door de file aan het rijden en dan zie je je eigen wagen in prak staan?

Tof...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Droopy »

F M wrote: 19 Oct 2020 11:58 :shock:
Dus je bent door de file aan het rijden en dan zie je je eigen wagen in prak staan?

Tof...
Onze zoon had me al verwittigd en de wagens waren al van de snelweg maar leuk is wat anders.😒

Ondertussen weten we dat de auto rijp is voor de schroot, er is nog van alles stuk. Hij is nog een symbolische € 50 waard. :shock:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by OzzePaa »

Er zijn zeker nog erger versies van dit filmscenario denkbaar, maar dees is toch ook al vant goeie teveel als ge'r zelf in meespeelt, Droop :| Extra leergeld, maar als het hem dus gene schrik bezorgd heeft om nog te rijden (ik ken er een oaar die erlf nooit meer gereden hebben na zoiets) issem een ervaring rijker. ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by Droopy »

Schrik om te rijden heeft hij er gelukkig niet aan overgehouden, hij heeft er geen nare dromen over gehad en hij kent het nut van de urgentiestrook nu. :)

Gisteren is hij met een medestudent meegereden en hij zei wel dat hij een paar keer verschoot als die moest remmen in de file, gezonde schrik dus en een wijze les om in het vervolg wat extra afstand te houden en te leren anticiperen. ;)

Inderdaad extra leergeld en voor de papa en mama duur leergeld maar de deal was dat hij die studie mocht volgen en met de auto naar de les mocht rijden want dat was veel goedkoper dan op kot te gaan....
dachten we... :roll:

En het openbaar vervoer als alternatief ? Van onze voordeur naar zijn school met trein en bus is een enkele rit bijna 2,5 u, met de auto (spitsfile inbegrepen) 1 u. :o

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De "nieuwe" Urgentiestrook

Post by F M »

Droopy wrote: 21 Oct 2020 08:58 de deal was dat hij die studie mocht volgen en met de auto naar de les mocht rijden want dat was veel goedkoper dan op kot te gaan....
dachten we... :roll:
Wij hebben jaren geleden dezelfde keuze gemaakt bij onze dochter. We hebben haar een geblutste Mazda 2 van 2005 gekocht voor 1700 euro. Nu 5 jaar later rijdt ze daar nog mee. Bij ons is dat geweldig goed uitgedraaid.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply