Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

In 2010 hebben we een Shoei Multitec gekocht. Prachtige systeemhelm. Zeer weinig gebruikt. Altijd mooi in zijn zak in zijn doos in een donkere kamer bewaard. Nu is dat scherm aan vervanging toe. Toch iets teveel krassen om goed te zijn. Maar het scherm is dus niet meer te verkrijgen bij RAD. Ze adviseren om hem te vervangen, gezien zijn leeftijd. :|
Wat denken jullie?
't is een mooie, dure, hoogwaardige helm... zou die na tien jaar echt zoveel van zijn beschermdende mogelijkheden verloren hebben? :|

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Koeno »

Meestal zeggen ze dat de helm veroudert door UV (dacht ik).
Als die natuurlijk 9 jaar en 11maanden in een zak in huis lag... zou dat misschien wel kunnen meevallen.
langs de andere kant: wilt ge dat getest hebben en nadien zeggen... hmmm had ik die helm vervangen, dan was mijn koppeke misschien nog iets meer intact...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by F M »

Hoe kunnen er nu veel krassen op het scherm komen als die nauwelijks gebruikt is? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

Slim, FM!
Bank vooruit en kus van een juffrouw die ge zelf moogt kiezen! :thumbsup:

De verklaring is de volgende: ik heb hier ook een min of meer even oude Shoei XR1000 en beide vizieren zijn uitwisselbaar. Omdat die Multitec zeer weinig gebruikt werd, en die XR1000 wel, heb ik op een gegeven moment die twee vizieren omgewisseld. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Koeno »

F M wrote: 02 Feb 2021 13:19 Hoe kunnen er nu veel krassen op het scherm komen als die nauwelijks gebruikt is? :dontknow:
De binnekant van de zak waar die inzat was afgewerkt met staalwol?? :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

Koeno wrote: 02 Feb 2021 14:05
F M wrote: 02 Feb 2021 13:19 Hoe kunnen er nu veel krassen op het scherm komen als die nauwelijks gebruikt is? :dontknow:
De binnekant van de zak waar die inzat was afgewerkt met staalwol?? :dontknow:
ehm.....
Omdat die Multitec zeer weinig gebruikt werd, en die XR1000 wel, heb ik op een gegeven moment die twee vizieren omgewisseld.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Koeno »

't was een mopke he muug... sorry muug... geen mopkes meer :whistling:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

ah sorry
ik dacht "allez heeft die daar nu naast gelezen"? :grin:

Trouwens, ZEER interessant om te lezen: https://www.bikebandit.com/blog/how-oft ... cle-helmet
Slijtage van de helm wordt VOORAL veroorzaakt door het dragen.
Een goed gestockeerde helm veroudert ook, maar véél minder snel dan ene die veel gedragen wordt.
Lees het artikel goed, 't is zeldzaam da'k zo'n goed uitgebalanceerd artikel lees. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Conclusie is da'k mijn XR1000 best wél op pensioen stuur... :whistling:
Last edited by Muug on 02 Feb 2021 16:51, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

Dat gezegd zijnde, misschien dat we zaterdag toch maar eens ne keer passeren bij BMW Dhaese in Zottegem. Ne keer zien of ze soldekes liggen hebben. 8-)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by F M »

I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

F M wrote: 02 Feb 2021 17:07 Is dit niet de juiste?
https://www.louis.be/artikel/shoei-pinl ... t/20015172
Jep. Ik had 'm ook al gevonden. Ik wacht nog effe. Als BMW een Systeem7 helm te koop zou hebben met 30% solden bvb, dan zouden we eerder in die richting een beslissing nemen.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Stefke »

30% solden en BMW in dezelfde zin is erg optimistisch, maar het valt te proberen... 8-)

Ik zou ook moeten uitkijken naar een nieuwe helm, na een jaar of 6 dagelijks gebruik is het beste er nu toch af... 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

Stefke wrote: 02 Feb 2021 17:31 30% solden en BMW in dezelfde zin is erg optimistisch, maar het valt te proberen... 8-)
Dewelke ik nu heb had zo'n korting. Maar toen schoven ze de "6" buiten omdat de nieuwe "7" er was.
Op dit moment is er nog geen "8" dus het zou straf zijn moest er ergens ene liggen in de goei maat, mét goede pasvorm natuurlijk, en dan nog eens zoveel korting. :mrgreen:
Maar bon, we kunnen al passen, en als er ooit eens een "8" komt dan staan we klaar om die "7" met fikse korting te kopen. :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by OzzePaa »

Hier ligt al 10 jaar een goeie AGV in de donkere kast die ik destijds na een klein jaar dragen (en zonder er een totter mee gepakt te hebben ;) ) daar ingestopt heb wegens uiteindelijk toch te zwaar beginnen vinden.
Indien dat geen issue (meer) zou zijn, zou ik die zondermeer en in volkomen vertrouwen weer gaan gebruiken.
M'n vorige LS2, heeft 6 jaar (kwazie alleen maar) zon gezien waardoor hij niet meer fel-oranja maar eeder een ultra-fletse versie van die kleur uitstraalt. Ook het binnenwerk is na die gebruiksperiode blijkbaar genoeg inmekaar gedrukt met een veel te los pasgevoel tot gevolg. Enkele tijdens de gebruiksperiode ermee uitgevoerde bodemonderzoeken kunnen daar misschien ook iets aan bijgedragen hebben maar andere dan een paar lichte krassen getuigen daar uiterlijk van.
Die blutsmuts zal ik, in tegenstelling tot de AGV, niet zomaar direct weer in gebruik nemen, wat me er aan doet denken waarom hij überhaupt nog plaats in neemt in die kast ... :? :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Tom Thumper »

Stefke wrote: 02 Feb 2021 17:31 30% solden en BMW in dezelfde zin is erg optimistisch, maar het valt te proberen... 8-)

Ik zou ook moeten uitkijken naar een nieuwe helm, na een jaar of 6 dagelijks gebruik is het beste er nu toch af... 8-)
Dat vraagt om een foto, als jij 6 jaar met dezelfde helm rondrijdt, dan is die volgens mij serieus afgebleekt en geërodeerd door de wind enzo.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

Lol. Hij gaat eerder zwart van de vliegen zijn. :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 02 Feb 2021 18:03 ...na een klein jaar dragen (en zonder er een totter mee gepakt te hebben ;) )
Dat is wel straf !
:peepwall: :whistling: :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by OzzePaa »

F M wrote: 02 Feb 2021 21:49
OzzePaa wrote: 02 Feb 2021 18:03 ...na een klein jaar dragen (en zonder er een totter mee gepakt te hebben ;) )
Dat is wel straf !
:peepwall: :whistling: :lipsrsealed2:
:ImaPoser: :ImaPoser: Ferdorie, ja, Frans :o
:idea: :idea: Ik zou misschien inderdaad beter eens wat meer met die pot op mijn kop gaan rondrijden :lol: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by TRooPER »

Muug wrote: 02 Feb 2021 11:48 In 2010 hebben we een Shoei Multitec gekocht. Prachtige systeemhelm. Zeer weinig gebruikt. Altijd mooi in zijn zak in zijn doos in een donkere kamer bewaard. Nu is dat scherm aan vervanging toe. Toch iets teveel krassen om goed te zijn. Maar het scherm is dus niet meer te verkrijgen bij RAD. Ze adviseren om hem te vervangen, gezien zijn leeftijd. :|
Wat denken jullie?
't is een mooie, dure, hoogwaardige helm... zou die na tien jaar echt zoveel van zijn beschermdende mogelijkheden verloren hebben? :|


RAD:
https://www.rad.eu/nl/c/p/7786-shoei-pi ... helder.htm

welk kleur is die multitec, aan een 10jaar soldenprijske heb ik misschien wel interesse :grin:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Helm tien jaar oud, weinig gebruikt... vervangen of niet?

Post by Muug »

Trooper, da's enkel de binnenkant, de pinlock. Bij RAD verkopen ze 't buitenscherm niet. Maar elders wel. :thumbsup:

Post Reply