Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Muug »

"Opgelet: heel Wallonië wordt Lage Emissiezone vanaf 2023 "

Straffe kost ! Laten we hopen dat de soep niet zo heet wordt opgegeten als ze wordt opgediend!

https://autonieuws.be/uitlaat/6260-opge ... NEIW2bTCtw

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 15 Mar 2021 12:01 "Opgelet: heel Wallonië wordt Lage Emissiezone vanaf 2023 "

Straffe kost ! Laten we hopen dat de soep niet zo heet wordt opgegeten als ze wordt opgediend!

https://autonieuws.be/uitlaat/6260-opge ... NEIW2bTCtw
Hoe :o :?: ... Het is toch nog niet den 1ste April :? :whistling: :mrgreen: :wall:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Droopy »

Als het op zijn Belgisch zal worden geregeld kan je dan waarschijnlijk een dag- week-, jaarticket kopen en dan is je voertuig voor die periode plots proper genoeg om toch in de LEZ te rijden. :roll:

Edit : dit heb ik (met google translate) van de officiële Waalse website gevonden en zal voor heel wat motards als muziek in de oren klinken :

Algemene vrijstelling

Over het hele grondgebied van het Waalse Gewest
De wetgeving voorziet in verschillende vrijstellingen voor voertuigen die zouden worden getroffen in het kader van het geleidelijke rijverbod op het hele grondgebied van het Waalse Gewest. Deze vrijstellingen zijn automatisch. Zo kan circuleren buiten de geplande deadlines:

Voertuigen die voldoen aan ten minste Euronorm 4, verworven vóór de datum van 1 januari 2019 , op voorwaarde dat ze niet worden overgedragen aan een derde partij, voor een aanvullende periode die wordt bepaald door de regering.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Stefke »

Oud nieuws dat zowat tussen de plooien gevallen is. En zeggen dat Wallonië het landsgedeelte is waar men nog wel eens met een oudere auto durft (moet) rijden. Ik dacht dat ik het al ergens gepost had, maar het is dan ook een regelrechte aanslag op de oldtimerraces in Chimay en Gedinne. Je ziet er zelden moderne auto's op de camping en in de paddock staan. Voor mijzelf begint het ook wel moeilijker te worden, mijn jongste auto is van 1994... :roll: Maar bon, met het 3000km/jaar regeltje ga ik het misschien nog halen, zeker gezien ik nog een analoge kmteller heb met kabelaandrijving... :twisted: :twisted:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by F M »

Met de klimaatveranderingen komt dit nu eenmaal op ons af. Mijn voorwaarde bij aankoop occazieauto was dan ook Euro6, of binnenkort heb je er niets meer aan.

Het raakt ons allemaal, omdat we nu eenmaal al zeker motorfanaten zijn, meer veralgemeend verplaatsen we ons graag motorisch. Maar als je ziet of leest wat de wetenschappers over de opwarming van de aarde al weten, dan zitten we wel degelijk met een gigantisch probleem. De stijging van de waterspiegel in de eerste plaats.

:cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Muug »

Wij gaan onze euro4 naft ook houden tot 2025, of 2024. Dan mogen die ook de LEZ niet meer binnen. Tegen dan is de wagen 15 jaar oud, en zal om en bij de 250.000km hebben. (nu al ongeveer 155.000km). Hij gaat dan nog lang niet versleten zijn, maar ge moet toch íets hebben om 't stad mee binnen te mogen :?
En dan in 2024 of 25 beslissen we dan wel welk soortement auto we kopen. Alleszins iets van zeker 5 jaar oud, kwestie van de prijs correct laag te houden. Toyota hybride zou dat misschien wel eens kunnen zijn, gezien dat goeie hybrides zijn. Of een BMW hybride, of Skoda hybride... iets geheel electrisch kopen lijkt mij onmogelijk onpraktisch en onredelijk duur.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 18 Mar 2021 12:08 Toyota hybride zou dat misschien wel eens kunnen zijn, gezien dat goeie hybrides zijn. Of een BMW hybride, of Skoda hybride... iets geheel electrisch kopen lijkt mij onmogelijk onpraktisch en onredelijk duur.
Hou er in uw keuze ook rekening mee dat de overheid (terecht) steeds stricter wordt op "hybrides" die in de praktijk eigenlijk zo goed als continue op de verbrandingsmotor rijden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 18 Mar 2021 13:25
Muug wrote: 18 Mar 2021 12:08 Toyota hybride zou dat misschien wel eens kunnen zijn, gezien dat goeie hybrides zijn. Of een BMW hybride, of Skoda hybride... iets geheel electrisch kopen lijkt mij onmogelijk onpraktisch en onredelijk duur.
Hou er in uw keuze ook rekening mee dat de overheid (terecht) steeds stricter wordt op "hybrides" die in de praktijk eigenlijk zo goed als continue op de verbrandingsmotor rijden.
Aja, zeker, binnen enkele jaren kan die regelgeving al totaal veranderd zijn eh. Een gewone naft kunt ge nog het langst houden denk ik. Als ik zie hoe lang onze skoda yeti van 2010 nog mee kan.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Droopy »

Leve België :roll:

Een beetje opzoekwerk zorgt voor dit resultaat : onze euro 4 benzine auto mag tot 2026 in Wallonië rijden, tot 2025 zeker in Gent en Brussel en mag ook na 2028 in Antwerpen rijden, onze euro 6 diesel mag tot 2030 in Wallonië rijden, tot minstens 2027 in Gent en Antwerpen en tot 2025 in Brussel.
De euro 2 moto mag tot 2024 in Wallonië rijden en de euro 4 moto tot 2026, voor de steden heb ik het niet nagekeken want daar rijden we niet met de moto's.

Zou er in Brussel al iemand aan gedacht hebben om dit voor heel het land (laat staan voor Europa) gelijk te stemmen zodat we een realistischer uitdoofscenario krijgen :?:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote: 19 Mar 2021 09:09 Zou er in Brussel al iemand aan gedacht hebben om dit voor heel het land (laat staan voor Europa) gelijk te stemmen zodat we een realistischer uitdoofscenario krijgen :?:
UIteraard niet. We hebben nog meer regionalisering, extra instanties en ambtenaren nodig om dit efficient te laten verlopen :roll:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Muug »

Droopy wrote: 19 Mar 2021 09:09 Leve België :roll:

Een beetje opzoekwerk zorgt voor dit resultaat : onze euro 4 benzine auto mag tot 2026 in Wallonië rijden, tot 2025 zeker in Gent en Brussel en mag ook na 2028 in Antwerpen rijden, onze euro 6 diesel mag tot 2030 in Wallonië rijden, tot minstens 2027 in Gent en Antwerpen en tot 2025 in Brussel.
De euro 2 moto mag tot 2024 in Wallonië rijden en de euro 4 moto tot 2026, voor de steden heb ik het niet nagekeken want daar rijden we niet met de moto's.

Zou er in Brussel al iemand aan gedacht hebben om dit voor heel het land (laat staan voor Europa) gelijk te stemmen zodat we een realistischer uitdoofscenario krijgen :?:
Hm,
Liefst voor heel Europa aub (en ze zijn zich al heel bewust van dat lappendeken, maar de pandemie heeft de prioriteiten wat herschikt vrees ik). Want wij met onze euro4 diesel kampeerbus die graag ene keer op er jaar op rondreis gaan in Europa, gaan anders onwetend in regio's/gewesten terecht komen waar we niet mogen zijn. Met god weet welke gevolgen. En een euro6-kampeerbus, dat is zwààr over onze financiële pijngrens.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Koeno »

Droopy wrote: 19 Mar 2021 09:09 Leve België :roll:

Een beetje opzoekwerk zorgt voor dit resultaat : onze euro 4 benzine auto mag tot 2026 in Wallonië rijden, tot 2025 zeker in Gent en Brussel en mag ook na 2028 in Antwerpen rijden, onze euro 6 diesel mag tot 2030 in Wallonië rijden, tot minstens 2027 in Gent en Antwerpen en tot 2025 in Brussel.
De euro 2 moto mag tot 2024 in Wallonië rijden en de euro 4 moto tot 2026, voor de steden heb ik het niet nagekeken want daar rijden we niet met de moto's.

Zou er in Brussel al iemand aan gedacht hebben om dit voor heel het land (laat staan voor Europa) gelijk te stemmen zodat we een realistischer uitdoofscenario krijgen :?:
Dus mijne Sevenfifty mag vanaf 2024 niet meer in Wallonie (staat zelfs geen euronorm op papieren).
De GSa & CB 1000 zijn beide euro3, dus tot 2026 nog in Wallonie...
Dus feitelijk is geen enkele van mijn motoren nog bruikbaar binnen dit en 5 jaar....

wordt dit dan toch de trigger om alles buiten te smijten en 1 moderne motor te kopen?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Muug »

Het zijn belachelijke regels.
Alle categoriën door elkaar rijden er miljoenen voertuigen in BE die binnen een paar jaar nergens meer binnen zouden mogen. Voertuigen niet alleen in handen van liefhebbers, maar ook gewoon in handen van mensen die zich niks recenters kunnen permitteren. Of niet willen, maar dat laat ik even achterwege. Dat is sociaal gesproken toch niet eerlijk? Die mensen kunnen zich geen schone nieuwe groene wagen permitteren. En al zeker niet om de 5-8 jaar! Da's helemaal niet fair! :devil:
En waarom eigenlijk? Voor schone lucht? Sorry zenne, we hebben met ons eigen ogen gezien dat onze oude Golfkes in Bosnïe oa nog steeds rondrijden! En de doemp ginder is even zwart als toen ze hier reden! En neen, Bosnië is echt niet ver van hier. Zeker niet voor de wind.
Ma bon, 't is een hype, en daar doen landen graag aan mee. :whip:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 19 Mar 2021 10:11
Droopy wrote: 19 Mar 2021 09:09 Zou er in Brussel al iemand aan gedacht hebben om dit voor heel het land (laat staan voor Europa) gelijk te stemmen zodat we een realistischer uitdoofscenario krijgen :?:
UIteraard niet. We hebben nog meer regionalisering, extra instanties en ambtenaren nodig om dit efficient te laten verlopen :roll:
Inderdaad ! Free Puy La Chapelle.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Muug »

Just ontdekt zie: met onze belgische euro4 kampeervwattuur mogen we toch nog de LEZ van Brukselles in. :thumbsup:
https://lez.brussels/mytax/nl/exemptions

"Kampeerwagens
Het gaat hier om voertuigen van categorie M voor speciale doeleinden die ontworpen zijn als verblijfsaccommodatie en waarvan het woongedeelte ten minste uit de volgende uitrustingen bestaat: zitplaatsen en een tafel, bedden die al dan niet met behulp van de zitplaatsen kunnen worden gecreëerd, kookgelegenheid en bergruimte. Deze uitrustingen (behalve de tafel) moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd. De tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat ze gemakkelijk kan worden ingeklapt.

Mobilhomes ingeschreven in België
De afwijking wordt automatisch toegekend. Deze voertuigen mogen dus op het Brussels grondgebied rondrijden."
Helaas niet in Gent of Antwerpen.

Da's goe, dan kan ik met die wagen bvb naar ons kantoor rijden, tegen de Zuid.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote: 19 Mar 2021 14:17 Inderdaad ! Free Puy La Chapelle.
Eigen Chapellenaars eerst!
Wat Puy zelf doet, doet het beter!
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Koeno »

Droopy wrote: 19 Mar 2021 09:09 De euro 2 moto mag tot 2024 in Wallonië rijden en de euro 4 moto tot 2026, voor de steden heb ik het niet nagekeken want daar rijden we niet met de moto's.
Waar heb jij de moto-informatie gevonden?
De meeste artikels zijn enkel gericht op auto's?

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Stefke »

Koeno wrote: 20 Mar 2021 07:27 Waar heb jij de moto-informatie gevonden?
De meeste artikels zijn enkel gericht op auto's?
Men spreekt meestal over voertuigen.

https://www.wallonie.be/fr/actualites/i ... 5aK0pEdOos

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Koeno »

Stefke wrote: 20 Mar 2021 09:46 Men spreekt meestal over voertuigen.

https://www.wallonie.be/fr/actualites/i ... 5aK0pEdOos
Nochtans op de officiele waalse website (waar men ook voertuigen gebruikt) specifieren ze toch eerder M1 (personenwagens)
https://www.wallonie.be/fr/actualites/i ... -sinformer

'k zou het wel willen weten.
Als effectief motoren niet meer welkom zijn, dan is het voor mij push genoeg om gewoon alles buiten te smijten.
gedaan ermee :p (om dat 1 moderne motor te kopen :p )

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Héél Waals Gewest wordt LEZ vanaf 2023????

Post by Droopy »

Koeno wrote: 20 Mar 2021 12:05
Nochtans op de officiele waalse website (waar men ook voertuigen gebruikt) specifieren ze toch eerder M1 (personenwagens)
https://www.wallonie.be/fr/actualites/i ... -sinformer

'k zou het wel willen weten.
Als effectief motoren niet meer welkom zijn, dan is het voor mij push genoeg om gewoon alles buiten te smijten.
gedaan ermee :p (om dat 1 moderne motor te kopen :p )
Enkel bij de LEZ van Brussel staat er in de voorwaarden dat moto's niet meetellen maar daar denken ze er over na om alle moto's te verbieden.
Bij alle andere LEZ (Antwerpen, Gent, Wallonië) spreken ze inderdaad over voertuigen.

En om het nog leuker te maken :mrgreen: : https://www.dc10skyriders.nl/milieuzone.html :shock:

Kafka for president :laugh3:

'k Zou nog niet alle tweewielers buitengooien Koeno, voor hetzelfde geld is er over een paar jaar een andere regering en zijn er weer andere wetten. ;)
Last edited by Droopy on 20 Mar 2021 17:50, edited 1 time in total.

Post Reply