ABS - zin en onzin
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1218
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: ABS - zin en onzin
Deze draad doet me terugdenken aan een cursus "Rem-training" die ik lang geleden volgde.
Die les was een "paradigm shift" in m'n motor-leven...
Het begon met een theorie les over veiligheid op de motor. (Onge-)vallenstatistiek, welke lichaamsdelen zijn het meest betroffen bij een motor(onge-)val:
95% : handen
90% : voeten
..%
Hoe bescherm je je handen? simpel, draag MotoGP (toegelaten/verplichte) handschoenen, die zijn gewoon te koop.
enzovoort enzovoort.
Het indrukwekkend waren de "platen": echte X-ray's, eentje van een knie die de ophanging van het voorwiel van een bus uit haar hengsels had gehaald (bocht in de Alpen gemist op een chopper zittend...)
De lesgever was trouwens in een vroeger leven ambulancier geweest in zo'n Alpen regio waar de hersendoden graag illegaal racen (nog steeds overigens, Bayrischzell) - hij had al vele lichaamsdelen bij mekaar geschraapt en meer dan genoeg authentiek "lesmateriaal".
Het zet je wel aan tot nadenken, en tot het samenstellen van een shopping list van alle gerief dat ik moest vervangen/kopen.
Dan de praktijk, remtesten vanaf 100km/h tot nul. Wat mij het meest verbaasde, de helft durfde niet eens hard remmen Die hadden ook in hun leven nog nooit hard moeten/durven remmen...
Mijn motor had ABS, dus mijn eerste poging was even goed als de laatste, gezien ik (zonder het te beseffen) bij hard remmen altijd al in het regelbereik zat. Waar mijn brommer stilstond, reed de tweede (!) nog aan 50km/h voorbij (ca. 8m extra remweg = 50km/h).
Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.
Dit itt tot Bas die naast zijn motor vliegend met quasi de beginsnelheid inslaat op de hindernis. Bye Bas.
Ongeveer alles wat ik van motorrijden weet of denk te kunnen, heb ik trouwens (nadien) van die lesgever geleerd
Die les was een "paradigm shift" in m'n motor-leven...
Het begon met een theorie les over veiligheid op de motor. (Onge-)vallenstatistiek, welke lichaamsdelen zijn het meest betroffen bij een motor(onge-)val:
95% : handen
90% : voeten
..%
Hoe bescherm je je handen? simpel, draag MotoGP (toegelaten/verplichte) handschoenen, die zijn gewoon te koop.
enzovoort enzovoort.
Het indrukwekkend waren de "platen": echte X-ray's, eentje van een knie die de ophanging van het voorwiel van een bus uit haar hengsels had gehaald (bocht in de Alpen gemist op een chopper zittend...)
De lesgever was trouwens in een vroeger leven ambulancier geweest in zo'n Alpen regio waar de hersendoden graag illegaal racen (nog steeds overigens, Bayrischzell) - hij had al vele lichaamsdelen bij mekaar geschraapt en meer dan genoeg authentiek "lesmateriaal".
Het zet je wel aan tot nadenken, en tot het samenstellen van een shopping list van alle gerief dat ik moest vervangen/kopen.
Dan de praktijk, remtesten vanaf 100km/h tot nul. Wat mij het meest verbaasde, de helft durfde niet eens hard remmen Die hadden ook in hun leven nog nooit hard moeten/durven remmen...
Mijn motor had ABS, dus mijn eerste poging was even goed als de laatste, gezien ik (zonder het te beseffen) bij hard remmen altijd al in het regelbereik zat. Waar mijn brommer stilstond, reed de tweede (!) nog aan 50km/h voorbij (ca. 8m extra remweg = 50km/h).
Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.
Dit itt tot Bas die naast zijn motor vliegend met quasi de beginsnelheid inslaat op de hindernis. Bye Bas.
Ongeveer alles wat ik van motorrijden weet of denk te kunnen, heb ik trouwens (nadien) van die lesgever geleerd
Re: ABS - zin en onzin
Inderdaad, nagel op de kop.TuttoTerreno wrote: ↑16 Mar 2021 12:13 Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.
Remmen vanaf 100km/u tot stilstand is fun eh. Op een speciale KNMW-training (voor instructeurs) op het circuit in Lelystad hebben we daar ook op zitten oefenen. Spectaculair. En als je weet dat je moto geen ABS heeft, vraagt het wel wat focus, en pas na diverse pogingen sta je het kortst stil. Je bent immers voorzichtig en tracht al remmend niet over de limiet te gaan. En pas bij herhaalde pogingen ga je die limiet telkens een beetje verder leggen.
Ook fun was het blokkeren van het voorwiel aan pakweg 100 km/u. (niet tot aan stilstand natuurlijk) Zalig om te merken dat die moto niet meteen op zijn bakkes gaat. Vooropgesteld dat je natuurlijk rechtdoor gaat én mooi symmetrisch op het stuur blijft duwen.
Re: ABS - zin en onzin
In Leopoldsburg ?Schussboelie wrote: ↑16 Mar 2021 09:01 Als het dezelfde Bas is die ze op een ander forum na twee maanden geband hebben, dan heb ik die bij hem thuis ooit nog geholpen zijn spiegels wat trillingsvrij te maken.
Speciale kerel...
I am confused. Oh no, maybe not!
- Schussboelie
- Posts: 486
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: ABS - zin en onzin
Uhuh, Heppen.F M wrote: ↑16 Mar 2021 16:04In Leopoldsburg ?Schussboelie wrote: ↑16 Mar 2021 09:01 Als het dezelfde Bas is die ze op een ander forum na twee maanden geband hebben, dan heb ik die bij hem thuis ooit nog geholpen zijn spiegels wat trillingsvrij te maken.
Speciale kerel...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: ABS - zin en onzin
Leopoldsburg, Heppen, same difference.
Hij kon het wel, mensen uit hun tent lokken. Tot die white hat inernetactie, toen was 't ineens wat stiller.
Hij kon het wel, mensen uit hun tent lokken. Tot die white hat inernetactie, toen was 't ineens wat stiller.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: ABS - zin en onzin
Ik zou jou moeten kennen?
Heb nooit hulp gehad bij trillende spiegels. Op welke motor zou dat dan geweest zijn?
Re: ABS - zin en onzin
He's BACK
EDIT : Sorry, oud nieuws : jullie hadden het allemaal al door
EDIT : Sorry, oud nieuws : jullie hadden het allemaal al door
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
- Schussboelie
- Posts: 486
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: ABS - zin en onzin
Oei, ik dacht een Suzuki GSX-F maar ben niet meer zeker.
We hebben toen wat rubber tussen de kuip en de spiegelpoten gestoken.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: ABS - zin en onzin
Terug een vraagje over ABS.
Ik ben een verstokte Youtube kijker. Eén van de kanalen die ik volg, is dat van DanDanTheFireman. Een gewezen ambulancier die er nu zijn werk van maakt met dagelijks filmpjes te posten over ongevallen en net-niet ongevallen met motorfietsen. Hij hamert daarbij altijd door over dezelfde principes tot je er hoorndul van wordt.
Hij heeft het daarbij dikwijls over remtechniek. 'Squeeze the brake, don't slam it'. In panieksituaties wordt dikwijls de rem ineens toegegooid, wat leidt tot blokkeren en een val.
En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?
Ik ben een verstokte Youtube kijker. Eén van de kanalen die ik volg, is dat van DanDanTheFireman. Een gewezen ambulancier die er nu zijn werk van maakt met dagelijks filmpjes te posten over ongevallen en net-niet ongevallen met motorfietsen. Hij hamert daarbij altijd door over dezelfde principes tot je er hoorndul van wordt.
Hij heeft het daarbij dikwijls over remtechniek. 'Squeeze the brake, don't slam it'. In panieksituaties wordt dikwijls de rem ineens toegegooid, wat leidt tot blokkeren en een val.
En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: ABS - zin en onzin
Djeezes FM, 't is exact daarvoor dat ze ABS hebben uitgevonden. Dat ding doet exact wat er wetenschappelijk-technisch moet gebeuren om geen malheuren voor te hebben. Ook in bochten, tegenwoordig.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: ABS - zin en onzin
Volgens mij zijn er geen moderne ABS-systemen meer die kunnen worden uitgeremd door de gemiddelde motard. Het hele "squeeze"-verhaal, of de citroen uitpersen zoals dat hier wel eens wordt uitgelegd, is dus enkel nog relevant voor wanneer je op een motor zonder ABS zit.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: ABS - zin en onzin
Daar ga ik nu ook niet mee akkoord.duibhce Kaelann wrote: ↑14 Feb 2022 10:56Het hele "squeeze"-verhaal, of de citroen uitpersen zoals dat hier wel eens wordt uitgelegd, is dus enkel nog relevant voor wanneer je op een motor zonder ABS zit.
Ge wilt die ABS toch liever niet bij elk stom vertragingske doen werken.
En ge wilt toch niet altijd noodstops doen. De mensen achter u gaan nogal verschieten.
Plus dat is volgens de wegcode eigenlijk wel strafbaar. Artikel 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Dus ja, op verstandige wijze dat remhendel hanteren blijft voor mij toch nog steeds hoofdzaak.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: ABS - zin en onzin
ja, uiteraard. Misschien had ik me beter kunnen uitdrukken. Maar hierboven ging het over panieksituaties.
Dat ge niet bij elke vertraging of gecontroleerde stop hersenloos in die hendel moet knijpen lijkt me nogal evident. Wie dat niet doet is -hoe ge het ook draait of keert- een idioot.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: ABS - zin en onzin
Muug,
Het gaat om paniekremmen. Ik vroeg me af of je je met ABS nog onderuit kan remmen door een alles-toe-gooi-moment.
Normaal doe je dat niet en ga je inderdaad 'squeezen'.
EDIT, JO was me voor.
Het gaat om paniekremmen. Ik vroeg me af of je je met ABS nog onderuit kan remmen door een alles-toe-gooi-moment.
Normaal doe je dat niet en ga je inderdaad 'squeezen'.
EDIT, JO was me voor.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: ABS - zin en onzin
Inderdaad, dat was wat ik verwachtte, maar niet zeker van was.
Maar in een bocht heb je misschien wel de 'bochten'-abs nodig, en zal een klassieke ABS je toch niet redden?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: ABS - zin en onzin
Allez FM, uw onzekerheid verbaast me.
Je hebt de geschiedenis van ABS de afgelopen dertig jaar toch een beetje gevolgd?
De eerste systemen zoals ze op de BMW's waren, waren niet de snelste en de beste, en konden in 'labo-condities, zijnde bij herhaalde pogingen door geoefende rijders, overklast worden. Omgekeerd gezegd: ze waren in levensechte situaties voor de doorsneerijder van levensbelang. Bij rechtuit remmen.
Maar bandengrip in bochten is veel fragieler natuurlijk. Schuin gaan, remmen of versnellen, ik moet er wellicht geen tekeningetje bij maken. De rekenkracht daarvoor nodig - en de IMU (Inertia Measurement Unit) die de bewegingen en positie van de motorfiets registreert - zijn pas recentelijk uitgevonden, geoptimaliseerd en klein genoeg gekregen om toe te passen op motorfietsen. Vandaar dat bochtenABS nog niet zo gemeengoed is.
Om al die redenen heeft Europa "rechtuit"-ABS wél verplicht op alle nieuwe voertuigen: die technologie is niet duur meer, en heel efficiënt, maar bochtenabs dat zie je enkel op de duurdere motorfietsen.
Edit: toch een tekeningetje: Van de cirkels van Kam.
Je begrijpt dat de resulterende vector binnen de cirkel moet blijven, of je gaat onderuit.
Nog véél meer uitleg en tekeningskes over de cirkels van Kam: http://motortouring.nl/techniek/tires/tires.html
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: ABS - zin en onzin
Schone, duidelijke tekeningskes, Pol! Merci daarvoor.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: ABS - zin en onzin
Neen, ik volg meer de geschiedenis van 1e wereldoorlog tot het omverwerpen van de Berlijnse Muur.
Allee, bedankt voor de uitleg.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: ABS - zin en onzin
Probeer het eens, eenvoudiger kan het niet.
Doe ik wel eens meerdere keren per maand, met passagier. Gelijk een rund de remmen dichthakken op een grindparkingske. Hoeft niet snel te gebeuren, tegen 45km/u is voldoende. Ik laat vooraf wel even weten wat het plan is, kwestie van de volgende weken niet met een veel te hoog stemmetje verder te moeten...
Re: ABS - zin en onzin
Mijn ervaring, Jep…met als gevolg 3 maanden revalidatie. Snelheid was ergens tussen de 70-80km, motor was een blackbird met abs & dcbs, asfaltweg met zo heel fijne asfaltkiezel, in een lichte bocht… van het verschieten alles dicht gegooid en los de grond op, en dan tegen een verlichtingspaal geschovenStefke wrote: ↑14 Feb 2022 20:20
Probeer het eens, eenvoudiger kan het niet.
Doe ik wel eens meerdere keren per maand, met passagier. Gelijk een rund de remmen dichthakken op een grindparkingske. Hoeft niet snel te gebeuren, tegen 45km/u is voldoende. Ik laat vooraf wel even weten wat het plan is, kwestie van de volgende weken niet met een veel te hoog stemmetje verder te moeten...
Ondertussen van 2002 geleden en veel cursussen door de jaren heen gevolgd om zoiets hopelijk niet meer voor te hebben. Oow, ik was geschrokken omdat ik kleine kinderen in de naastliggende wei zag lopen richting mijn weg…ik dacht dat ze los gingen overlopen maar eigenlijk wouden ze de motor zien rijden…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.