OEM-banden

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

OEM-banden

Post by F M »

In 1 van de vele youtubefilmpjes die ik bekijk, werd gesteld dat de ervaren motorrijder zo snel mogelijk de OEM-banden vervangt door goede exemplaren. Want OEM-banden zijn van mindere kwaliteit.

Klopt die bewering?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: OEM-banden

Post by Stefke »

Geen idee. Af fabriek komen die nieuwe motoren wel eens met een ouder type band in showroom terecht. Kwestie van de nieuwprijs te kunnen drukken. Mijn Tracer werd geleverd op D220 banden, een ouder concept van Dunlop. De nieuwe MT07 kwam dan weer af fabriek met een setje Road5. :dontknow:
De OEM banden kunnen dus wat ouder van concept zijn en wat goedkoper in aankoop. Misschien dus ook wat minder van kwaliteit.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: OEM-banden

Post by Muug »

"de ervaren motorrijder".
Wat een gelul.
Dus ik ben geen ervaren motorrijder. :roll:
Ow, wacht, ik heb nog nooit een nieuwe moto gekocht. 8-)
Er gaan tegenwoordig een héél pak theorieën over die OEM-banden rond op internet. 't is de nieuwste hype na de vaccin-magnetisatie. :roll:
Dus ik zou daar vooral niet teveel aandacht aan besteden, en rustig die bandjes oprijden. :thumbsup:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: OEM-banden

Post by den Bullet »

Fé heeft op zijn nieuwe Scrambler direct de (recente) Michelins laten plaatsen i.p.v. de Pirelli's die op zijn vorige op niks trokken en rap versleten waren.

Zelf denk ik niet dat ik op de VanVan banden ge moeten vervangen; na dik 25K km zijn die nog zo goed als nieuw ... :ugeek:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: OEM-banden

Post by F M »

Muug wrote: 29 Aug 2021 16:49 Dus ik zou daar vooral niet teveel aandacht aan besteden, en rustig die bandjes oprijden. :thumbsup:
Die bandjes zijn al opgereden. Nu ik eraan denk, ik heb die gekocht met al nieuwe banden erop. De 790 had immers al 9000 km op de teller.
Ik heb ook nog nooit een nieuwe moto gekocht, dus heb ik er ook helemaal geen last van, moest er iets van zijn. :)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: OEM-banden

Post by Marsman »

Banden???
Dat zit naar mijn bescheiden mening vooral in 't koppeke. Maar wie ben ik om daar over te oordelen? In alle geval geen echte motard want ik heb dit jaar nog maar 6500km gereden en "nen echte" doet er minstens drie of vier keer zoveel en schrijft meestal in de vakpers of is vaak te zien op joetuub. Ik kan dus beter mijne mond houden.
Wat ik echter wel wil meedelen is dat de originele banden die op de AT (Dunlop D610) lagen mij nooit een slecht gevoel hebben gegeven, zelfs niet in de regen, ondanks het feit dat velen ze meteen lieten vervangen bij aankoop van de motor.
Toen we in '19 in Borisland zaten ging het er bijwijlen stevig aan toe terwijl het water overvloedig uit de lucht werd gesmeten: no problemo.
Ondertussen heb ik via tinternet al 2 zo-goed-als-spiksplinternieuwe stellen originele rubbers gevonden aan een spotprijs en ik ben op dit ogenblik het laatste stel aan 't oprijden. Toegegeven: 2 weken geleden heeft heel de handel één keer een stapje opzij gezet, maar dat lag vooral aan het feit dat de wegen er in Luxemburg nogal smodderig bij lagen door de miezel.
Ik vind het dus spijtig dat die D610 nergens meer te vinden is, want ik was daar heel content mee.


Maar wie ben ik om daarover te oordelen? In alle geval geen echte motard en kan dus beter mijne mond houden...

;)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: OEM-banden

Post by Jopet »

Marsman wrote: 29 Aug 2021 21:09 Banden???
Dat zit naar mijn bescheiden mening vooral in 't koppeke.
Ik moet hier Marsman volgen, de meesten onder ons laten hun kop zot maken door enkele "kenners".
De Michelin Anakee's die standaard op de GS/GSa liggen worden op bepaalde fora afgeschilderd als de slechte band die ooit gemaakt is en al zeker niet bij slecht weer want schuiven langst alle kanten.
Dan heb ik mij afgevraagd die 3 jaar dat ik er zomer en winter mee gereden heb of ik dan echt zo'n braaf mietje op de motor ben want niets speciaals mee ondervonden, volgens mijn app op de GSM en mijn GPS haalde ik er toch hellingshoeken (met ons 2 erop) van zowel + als - 42 graden, wat met 2 toch niet zo slecht is.
In een test van motoplus kwamen de Anakee's zelfs als beste regenband uit de test wat dus het tegengestelde is van wat de "kenners" op fora dus beweren....
Ik denk de meeste die een schuiver maken met een band dat die die schuiver zouden maken met gelijk welke band, want de schuivers zijn in mijn ogen meestal niet de schuld van de band maar wel wat de chauffeur doet op dat moment.
Wat die oem banden betreft heb ik toch mijn twijfels of fabrikanten bewust oudere/slechtere/minder goede banden op een motor zouden leggen, ik zie ze in het hoofdkantoor al denken, we gaan hier eens minder goede banden onder de motor leggen zodoende wanneer een potentiële klant een testrit met onze motor komt maken hij zeker een schuiver zal maken en nooit onze motor gaat kopen.....
En ook kun je je afvragen welke bandenleverancier zich zou bezighouden met oudere/slechtere/minder goede banden voor moto's te verkopen, leveranciers hebben er alle belang bij dat de band goed presteert onder die motor in de hoop dat je ook weer diezelfde banden zou aankopen bij vervanging.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: OEM-banden

Post by Raketman »

Hier moet ik natuurlijk op reageren :twisted: ...

De originele banden op de AT (die Dunlop brol) hebben er bijna voor gezorgd dat ik mijn plezier in motorrijden aan't verliezen was en zelfs bijna tot de verkoop van de moto. In de regen hebben die mij meermaals bijna-dood ervaringen bezorgd, door zonder enige waarschuwing en aan heel normale snelheden gewoon met beide wielen tegelijkertijd van de baan te schuiven. Gaande van een halve rijstrook tot in het gras, op fietspaden en voetpaden. Dat ik er nooit volledig bij gaan liggen ben mag een mirakel op zichzelf genoemd worden. In flutbochtjes van niks, op proper wegdek. In bochten die ik al jaren kende en op den duur zelfs aan snelheden vele malen lager dan ik gewoon was om ze te nemen. Bij gewone inhaalmaneuvers ging de tractiecontrole bijna altijd aan bij het accelereren, en wanneer ik ze durfde afzetten brak hij gewoon achteraan uit. Ik ben natuurlijk ook genen echte motorrijder, dus ik dacht dat ik niet meer kon rijden. Tot ik na 10.000 verschrikkelijke kilometers, waarbij mijn rijstijl in de regen geëvolueerd was naar nen 90-jarige op nen driewieler met een lange rij ongeduldige automobilisten in file erachter, toch maar besloot om de nog totaal niet versleten OEM banden te vervangen door de ouwe getrouwe Pirelli's van de KTM.

En kijk, ineens ging alles weer gelijk ervoor. Normale bochtensnelheden in de regen, geen millimeter zijwaarts gripverlies. Tractiecontrole ? Nooit meer in werking getreden. 't Zal dan precies toch niet in het koppeke gezeten hebben, hoewel er daar alweer een paar duizend kilometer voor nodig waren om mezelf daar volledig van te overtuigen.

Dus ja, wat mij betreft bestaan er weldegelijk OEM banden die afgrijselijk slecht zijn. Nooit verwacht en nooit zo extreem meegemaakt, maar het kan dus.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: OEM-banden

Post by Muug »

Amai, Raket, wat een horrorverhaal. :shock:

Tja, als ge uw vrouw zegt "Als ge mijne moto kuist, zet alles maar goed in de siliconenspray." :w00t:
:peepwall:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: OEM-banden

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 29 Aug 2021 23:53De originele banden op de AT (die Dunlop brol) hebben er bijna voor gezorgd dat ik mijn plezier in motorrijden aan't verliezen was en zelfs bijna tot de verkoop van de moto.

...

toch maar besloot om de nog totaal niet versleten OEM banden te vervangen door de ouwe getrouwe Pirelli's van de KTM.
De vraag (van de topicstarter) is vooral, ligt dat gewoon aan dat type band, of is een Dunlop van het zelfde type dat ze OEM leggen slechter/van mindere kwaliteit dan dezelfde Dunlop die je bij de bandenboer koopt?
Lijkt me stug.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: OEM-banden

Post by Mario »

Schussboelie wrote: 30 Aug 2021 08:51
Raketman wrote: 29 Aug 2021 23:53De originele banden op de AT (die Dunlop brol) hebben er bijna voor gezorgd dat ik mijn plezier in motorrijden aan't verliezen was en zelfs bijna tot de verkoop van de moto.

...

toch maar besloot om de nog totaal niet versleten OEM banden te vervangen door de ouwe getrouwe Pirelli's van de KTM.
De vraag (van de topicstarter) is vooral, ligt dat gewoon aan dat type band, of is een Dunlop van het zelfde type dat ze OEM leggen slechter/van mindere kwaliteit dan dezelfde Dunlop die je bij de bandenboer koopt?
Lijkt me stug.
als ik de vraag herlees, lijkt me dat toch niet zo duidelijk
FM, kom het hier eens expliqueren jong :grin:

op de pas gekochte Guzzi V7 III lagen er OEM Pirelli Sport Demons op, die door heel wat mensen blijkbaar verketterd werden
ze zagen er mooi retro uit maar volgens heel wat mensen toch van slechte/mindere kwaliteit
mijn exemplaar (waar maar 50 km mee gereden was, zijn intussen wel enkele honderden kilometer bij gekomen) was echter uitgerust met Dunlop Arrowmax Streetsmarts, die er dus ongetwijfeld bij aankoop nieuw ook al op zaten
misschien hadden ze bij Guzzi begrepen dat die Pirelli's niet echt deugden of anders was het misschien een geste van de dealer ?

enfin, zelf zou ik wellicht amper een verschil tussen beide gemerkt hebben

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: OEM-banden

Post by Marsman »

Raketman wrote: 29 Aug 2021 23:53 Hier moet ik natuurlijk op reageren :twisted: ...

De originele banden op de AT (die Dunlop brol) hebben er bijna voor gezorgd dat ik mijn plezier in motorrijden aan't verliezen was en zelfs bijna tot de verkoop van de moto. In de regen hebben die mij meermaals bijna-dood ervaringen bezorgd, door zonder enige waarschuwing en aan heel normale snelheden gewoon met beide wielen tegelijkertijd van de baan te schuiven. Gaande van een halve rijstrook tot in het gras, op fietspaden en voetpaden. Dat ik er nooit volledig bij gaan liggen ben mag een mirakel op zichzelf genoemd worden. In flutbochtjes van niks, op proper wegdek. In bochten die ik al jaren kende en op den duur zelfs aan snelheden vele malen lager dan ik gewoon was om ze te nemen. Bij gewone inhaalmaneuvers ging de tractiecontrole bijna altijd aan bij het accelereren, en wanneer ik ze durfde afzetten brak hij gewoon achteraan uit. Ik ben natuurlijk ook genen echte motorrijder, dus ik dacht dat ik niet meer kon rijden. Tot ik na 10.000 verschrikkelijke kilometers, waarbij mijn rijstijl in de regen geëvolueerd was naar nen 90-jarige op nen driewieler met een lange rij ongeduldige automobilisten in file erachter, toch maar besloot om de nog totaal niet versleten OEM banden te vervangen door de ouwe getrouwe Pirelli's van de KTM.

En kijk, ineens ging alles weer gelijk ervoor. Normale bochtensnelheden in de regen, geen millimeter zijwaarts gripverlies. Tractiecontrole ? Nooit meer in werking getreden. 't Zal dan precies toch niet in het koppeke gezeten hebben, hoewel er daar alweer een paar duizend kilometer voor nodig waren om mezelf daar volledig van te overtuigen.

Dus ja, wat mij betreft bestaan er weldegelijk OEM banden die afgrijselijk slecht zijn. Nooit verwacht en nooit zo extreem meegemaakt, maar het kan dus.
Sorry Chris, ik weet uiteraard dat gij (samen met de god van Halle) wél een begenadigd motorrijder zijt, maar de strapatsen die je hier beschrijft, kan ik zeker niet bevestigen.
:dontknow:
Maar ik begrijp wel je frustratie want ik heb zowat hetzelfde meegemaakt met de originele Bridgestone brol die bij de Pan geleverd werd: op onverklaarbare wijze begonnen die stelselmatig uit te breken na 6000km. Zelfs op nieuw en droog asfalt. Naderhand nooit meer dienen brol gestoken.
En raar, maar waar: onze nieuwe auto (in 2014 ondertussen al) werd ook met Bridgestone geleverd: nooit, maar dan werkelijk NOOIT betere banden onder een auto gehad. Ze waren wel rotversleten bij 40000km. En hadden ze niet zo afschrikwekkend duur geweest, dan hadden ze er terug op gelegen.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: OEM-banden

Post by Raketman »

Wel, als het erom gaat dat (in dit geval nu) een af-fabriek Dunlop D610 slechter kan zijn dan eentje die je hier bij de bandenboer koopt, dan denk ik weldegelijk dat daar ook een verschil kan op zitten. Ne mens doet al nekeer een babbelke met andere AT-rijders bij den dealer, en daar heb ik over die OEM D610 alleen maar gelijkaardige verhalen gehoord. En ook bevestigd door den dealer zelf.

Een gelijkaardig verhaal heb ik ooit meegemaakt bij mijn tweede XJR : daar lagen OEM Michelin Macadam 90's op. Nog zo'n bandje met de meest woeste verhalen. Die eerste set was ook een ramp en zijn toen vervangen (op aanraden van de dealer) door -->hetzelfde type<-- :whip: en die deden het perfect... Eenzelfde verhaal bij mijn FJR met Metzelers.

Maar het grootste kwaliteitsverschil was toch wel bij den AT. Die banden sprongen er zo negatief uit dat ik aanvankelijk echt overtuigd was dat het aan mij lag. No way dat ze zulke drama's op een bijna iconisch model zouden durven leggen. Kennelijk wel dus.

Via mijn bandenboer heb ik ook al eens te horen gekregen dat er grote verschillen kunnen zijn in banden die voor de aziatische markt of de europese markt gemaakt zijn. Dat zouden dus serieus verschillende compounds kunnen zijn (hogere temperaturen) waardoor banden voor ginder achter hier in de regen totaal niet opwarmen en dus bijgevolg ook maar een fractie van de grip zouden geven in dergelijke omstandigheden. Ik ben geneigd om daar enige vorm van geloof aan te geven, 'k zou trouwens ook niet direct weten hoe het anders te verklaren valt :dontknow: .
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: OEM-banden

Post by Raketman »

Ahja, nu ik eraan denk : professioneel ben ik nog zo'n heel specifiek geval tegengekomen : de Michelin Scorcher die af-fabriek op sommige Harley's zit. Ook hier in de regen een absoluut drama qua grip. Zelfs bij een simpel modelleke zoals de Street 750 / XG 750. Was heel interessant om mee te rijden, zo zonder enige vorm van tractiecontrole. Die worden geproduceerd in Indië...
Nil volentibus arduum

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: OEM-banden

Post by den Bullet »

Marsman wrote: 30 Aug 2021 10:32
Sorry Chris, ik weet uiteraard dat gij (samen met de god van Halle) wél een begenadigd motorrijder zijt, ...
Goh Dré, zo goed kan ik nu ook weer ni bollen zelle ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: OEM-banden

Post by Muug »

Raketman wrote: 30 Aug 2021 14:31 Via mijn bandenboer heb ik ook al eens te horen gekregen dat er grote verschillen kunnen zijn in banden die voor de aziatische markt of de europese markt gemaakt zijn. Dat zouden dus serieus verschillende compounds kunnen zijn (hogere temperaturen) waardoor banden voor ginder achter hier in de regen totaal niet opwarmen en dus bijgevolg ook maar een fractie van de grip zouden geven in dergelijke omstandigheden. Ik ben geneigd om daar enige vorm van geloof aan te geven, 'k zou trouwens ook niet direct weten hoe het anders te verklaren valt :dontknow: .
Lol, had je dan niet beter bandenwarmers gekocht? :grin:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: OEM-banden

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 30 Aug 2021 15:40
Raketman wrote: 30 Aug 2021 14:31 Via mijn bandenboer heb ik ook al eens te horen gekregen dat er grote verschillen kunnen zijn in banden die voor de aziatische markt of de europese markt gemaakt zijn. Dat zouden dus serieus verschillende compounds kunnen zijn (hogere temperaturen) waardoor banden voor ginder achter hier in de regen totaal niet opwarmen en dus bijgevolg ook maar een fractie van de grip zouden geven in dergelijke omstandigheden. Ik ben geneigd om daar enige vorm van geloof aan te geven, 'k zou trouwens ook niet direct weten hoe het anders te verklaren valt :dontknow: .
Lol, had je dan niet beter bandenwarmers gekocht? :grin:
En die erop laten als t regent?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: OEM-banden

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 30 Aug 2021 16:25
Muug wrote: 30 Aug 2021 15:40
Lol, had je dan niet beter bandenwarmers gekocht? :grin:
En die erop laten als t regent?
Nent, maar gewoon keihard knallen zodat die banden de tijd niet krijgen om af te koelen! :grin:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: OEM-banden

Post by Marsman »

den Bullet wrote: 30 Aug 2021 15:07
Marsman wrote: 30 Aug 2021 10:32
Sorry Chris, ik weet uiteraard dat gij (samen met de god van Halle) wél een begenadigd motorrijder zijt, ...
Goh Dré, zo goed kan ik nu ook weer ni bollen zelle ...
goe geprobeerd, Jeanke

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: OEM-banden

Post by Blackbert »

Zou het kunnen dat OEM banden, hoewel hetzelfde model enzoverder als bij de bandenboer, toch een beetje anders zijn?

Ik verklaar: ooit les gehad van een mens die ook de conformiteitscontroles deed bij Niko, producent van stopcontacten en zo meer.
Blijkt dat grote inkopers (DHZ ketens) daar komen met hun eigen aankoopprijs. Want dan kopen wij zoveel en komt uw product op de beste plaats in de rekken.
Niko wil die verkoop wel, maar om hun marge nog te halen zal er toch iets moeten herdacht worden. Bijgevolg is een schakelaar in een blister uit de DHZ niet helemaal identiek aan die van bij de electrohandel, waar ze per 8 in een kartonnen doos zitten.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply