Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Motoren heb ik ook nog nooit nieuw gekocht. Het dichtst in de buurt waren mijn huidige 790 (demo-model, 1 jaar oud) en de FJR (8 maand oud - 4.000 km op de teller, en 2/3 van de nieuwprijs). Toen ik de KTM 1190 kocht, was ik aan het uitkijken naar een nieuwe (kon voor het eerst de motor fiscaal aftrekken), maar het prijsverschil met een jonge okkazie is gewoon veel te groot voor mijn knagende geweten...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

Ik ben hier precies de afwijkende vreemde eend in de bijt...
Van mijn laatste 7 motoren waren er 5 nieuwe en twee héél jonge occasies...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 20 Dec 2021 14:51 Ik ben hier precies de afwijkende vreemde eend in de bijt...
Toch als ge enkel naar de laatste vier reacties kijkt ;)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

Polle, als ge ne nieuwe koopt en die 6 maanden later ook weer buitenkiepert, gaat dat niet lukken aan dezelfde prijs, zoals met die 2dehandse ... :idea:

Mijn bijna nieuwste was een Varadero net uit garantie met nog geen 5000km op de teller. Met 50000km erop een jaar of drie later denk ik weer weg. (yup, toen werd er nog gereden)
Ervoor en erna nog enkele gebruikte, tussen de 5 en 10 jaar oud, tussen de 30 en 50000km bij aankoop.
De KTM had in de 5 jaar voor mij ook maar 13000km bijeengefietst en die was eigenlijk spotgoedkoop, dankzij de zeer lage koers van het £ in 2009.
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Jopet »

Schussboelie wrote: 20 Dec 2021 14:51 Ik ben hier precies de afwijkende vreemde eend in de bijt...
Van mijn laatste 7 motoren waren er 5 nieuwe en twee héél jonge occasies...
Geen vreemde eend hoor Schussboelie, ik koop ook bijna steeds nieuw, 7 nieuwe motoren al gekocht, alhoewel de GSa eigenlijk een occasie is. Stond 9 km op te teller, 4 af fabriek en 5 van Inghelbrecht, die 5 kon ik dus aflezen uit de gps, eigenaar had er dus nooit mee gereden en na 3 maanden heeft hij hem verkocht zonder er een meter mee gereden te hebben. Eèn van de redenen dat ik nieuw koop is dat ik BTW plichtig ben (btw kan ik deels recupereren) en mijn moto inbreng als bedrijfsvoertuig. Na 5 jaar zijn ze afgeschreven en kopen we een nieuwe. Die GSa was trouwens ook van een BTW plichtige.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Blackbert wrote: 20 Dec 2021 18:54 Polle, als ge ne nieuwe koopt en die 6 maanden later ook weer buitenkiepert, gaat dat niet lukken aan dezelfde prijs, zoals met die 2dehandse ... :idea:
:lol: :laugh3: :lol:
Ik denk dat 2022 eerder een jaar van testrijden zal worden... kwestie van inderdaad ene te vinden die ik na zes maand niet beu ben... :?

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Droopy »

Het beestje nog eens van stal gehaald voor een ritje langs de schreve. :ricky:

De snelweg genomen tot afrit Plopsaland en daar richting Bray-Dunes gereden.

Eerst wat grauwe kuststadjes tot aan Dunkerque gereden, terug richting Hondschote en vanaf daar flirten met de grens richting Cats- Zwart- Rode- en Kemmelberg.

Zalig rustige baantjes, veel modder (ja twee slippertjes :oops: )

Ongelooflijk maar waar : het grootste gevaar was een of ander Bambi hert dat op de Catsberg voor mijn wielen kwam lopen, 't is eens wat anders dan vol in de remmen moeten voor een blauwe reiger. :lol:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

mijn enige bijna nieuwe was mijn allereerste cbr 125 R. gekocht met 800km op de teller...
De 1e eigenaar had die gekocht om samen met zijn maten in de ardennen te gaan vlammen...
Hij had er enkel geen rekening gehouden dat zijn maten met cbr 600RR's reden met dus bijna 5keer zoveel CC's en 10 keer zoveel pk's...

al de rest van mijn motoren had minstens 25.000km op de teller denk ik...
't is nu door een "kadootje" van't werk dat ik (als ik wat motoren buitensmijt) iets kan aanschaffen dat wat recenter is...
al zit ik puur op cijfertjes & leeswerk nog steeds in twijfel.

bijvoorbeeld KTM 990 & Tenere 700 zitten qua uitrusting op een zelfde niveau: abs (aan/uit, injectie).
De 790 zit veel verder qua uitrusting (abs voor/achter/aan/uit/...., tractie controle, nog wat snufjes).
Enige wat mij daarop feitelijk intereseert: abs vooraan aan/achteraan uit... Ik blijf het een raar idee van de tenere... kon volgens mij daar ook best toegevoegd worden...

ergens bijt de tenere het meeste in mijn been...
70pk voldoet meer dan genoeg voor mij.
Weegt geen drol (in vergelijking met de andere motoren hier in de garage).
't is mahaya, wat toch ergens wat meer vertrouwen inboezemt als Kapot Terug Maken...

On the other hand blijft zo'n oranje wildebeest altijd in mijn been bijten en denk ik: nu is uw kans... go for it!

hmmm, gisteren de GSa nog eens vuilgemaakt in veldbaantje... ook nog eens mogen oprapen in de modder...
beginnersfoutje, door openstaand vizier takken in't gezicht krijgen en plots extreem links kijken.... GSa wou volgen... dat lukte niet :D
270kg rechtslepen in modder, blijft altijd spannend....

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Droopy wrote: 20 Dec 2021 19:25 Het beestje nog eens van stal gehaald voor een ritje langs de schreve. :ricky:
:thumbsup: :thumbsup:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by bompa »

Vanmorgen mijne Triumpf nog is eventjes uitgelaten,was weer lang geleden dat hij nog is in de bossen geweest was,tegenwoordig eigenlijk nog teveel werk dat echt moet gebeuren voor ik weer verder vanhuis mag :? :grin:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by bompa »

Allee met mijne oude laptop kan ik zo te zien hier wel iets volledig plaatsen .

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

den Bullet wrote: 20 Dec 2021 13:16 Mijn enige nieuwgekochte voertuigen: VanVan en Dacia Dokker.
Hier was dat mijne velo in 1993. En ik rij daar vandaag nog altijd mee. 8-)
den Bullet wrote: 20 Dec 2021 13:16 met een beetje sjans hoef ik daarna niks meer te kopen (tenzij misschien een Benidormscooter ...)
Ik hoop ook nog gewoon verder te kunnen met wat ik heb...maar met al die milieu- en LEZ-shit zal ik ooit nog wel eens moeten veranderen vrees ik... :veryangry:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Werner »

Droopy wrote: 20 Dec 2021 19:25 Het beestje nog eens van stal gehaald voor een ritje langs de schreve. :ricky:

De snelweg genomen tot afrit Plopsaland en daar richting Bray-Dunes gereden.

Eerst wat grauwe kuststadjes tot aan Dunkerque gereden, terug richting Hondschote en vanaf daar flirten met de grens richting Cats- Zwart- Rode- en Kemmelberg.

Zalig rustige baantjes, veel modder (ja twee slippertjes :oops: )

Ongelooflijk maar waar : het grootste gevaar was een of ander Bambi hert dat op de Catsberg voor mijn wielen kwam lopen, 't is eens wat anders dan vol in de remmen moeten voor een blauwe reiger. :lol:

Je zat daar blijkbaar in mijn speeltuintje :thumbsup:
Cassel toch niet vergeten ?

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Droopy »

Werner wrote: 21 Dec 2021 09:13
Je zat daar blijkbaar in mijn speeltuintje :thumbsup:
Cassel toch niet vergeten ?

Niet vergeten maar toch niet naartoe gereden, ik wil er nog eens naartoe om een "potjevleisch" te gaan eten maar dat doe ik liever niet alleen. ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Droopy wrote: 21 Dec 2021 11:22
Werner wrote: 21 Dec 2021 09:13
Je zat daar blijkbaar in mijn speeltuintje :thumbsup:
Cassel toch niet vergeten ?
Niet vergeten maar toch niet naartoe gereden, ik wil er nog eens naartoe om een "potjevleisch" te gaan eten maar dat doe ik liever niet alleen. ;)

Dat is die bult onderweg naar de "Caps" hé :?: Inderdaad schoon uitzicht op schoon terras, daar :thumbsup:
CasselPano.jpg
Aan de moto's just niks gedaan behalve naar het rijmlaagje gaan kijken dat er deze morgen op lag, en de OpTiMate verwisseld naar den FJR :|

Voorts in de week wel naar nen brommer gaan kijken ... :whistling:

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

mensen toch, ne GS van 500 kilo :shock:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Muug wrote: 21 Dec 2021 14:32 mensen toch, ne GS van 500 kilo :shock:
toch als je beton in de koffers giet... 8-) Die GSA heb ik altijd al een erg schone combinatie gevonden, afgezien van het zadel in dit geval. Uiteraard zijn er ondertussen dingen op de markt die op alle vlakke beter zijn... 8-)

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Nog hééééél wat zitten lezen over tenere 700 & ktm 790 of ktm 990 of 950... :peepwall:
Ne mens moet iets doen in de winter...

Mijn grootste "ergernis" aan de T7 is dat ze de abs zo simpel gemaakt hebben...
Wat lees ik dan plots op een forum... Een of andere winkel die "mijn" plan voor de GSa heeft toegepast op de 700.
Namelijk: achterrem direct naar remklauw & abs aftoppen...

Mijn idee was direct: jama da masjeert ni he maateke, abs gaat nooit kunnen ingrijpen en in foutmelding gaan...
Dus dieje mens is gecontacteerd...
Yes, we have had the rear ABS bypassed for almost 2 yrs with no issues. The front ABS works like it normally would and it can still be shut-off completely when needed.

Remove the lines, plug the holes and plumb the rear master direct to the rear caliper. There isn’t much more I can say about it!
Gatver, dat zou wel iets zot zijn ni waar?
Blijkbaar zou de abs op de T7 niet de wielen vergelijken maar de accelerometer gebruiken om wiel blokkages te herkennen...
Kijk eens aan, mijn idefix zou direct van de baan zijn...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 27 Dec 2021 08:53 Mijn grootste "ergernis" aan de T7 is dat ze de abs zo simpel gemaakt hebben...
Wat lees ik dan plots op een forum... Een of andere winkel die "mijn" plan voor de GSa heeft toegepast op de 700.
Namelijk: achterrem direct naar remklauw & abs aftoppen...
Als dat het effect is dat je wil bereiken is dat inderdaad een relatief eenvoudige ingreep. Er is heel wat discussie over geweest op het T7 forum, maar ondertussen is het wel duidelijk dat het zonder problemen werkt.
Natuurlijk ga je dan ook nooit ABS meer hebben op het achterwiel (toch niet zonder de mod weer ongedaan te maken).
En ik weet niet of ik dat op de T7 zou willen. De achterrem is m.i. één van de zwakkere punten van de Tenere. Wel krachtig genoeg, maar weinig feedback en gevoel. Waardoor ik in elk geval al eens vlugger het achterwiel blokkeer dan op andere motoren het geval is. Zal ook wel beteren naarmate ik meer km gemaakt heb. Het heeft ook vaker te maken met te agressief terugschakelen dan echt te hard remmen, denk ik. Maar toch...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Dat heeft geen slipper clutch?

Locked