keuring

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

keuring

Post by TRooPER »

uit de rioolgazet:

https://www.hln.be/drive/vanaf-2023-ver ... wR2CBSZkv4


Vanaf 2023 verplichte keuring van motorfietsen bij verkoop en na ongeval

Er komt geen periodieke keuring van motorfietsen, maar vanaf 1 januari 2023 zullen motorfietsen wel verplicht naar de technische keuring moeten bij verkoop of na een ongeval. De Vlaamse regering heeft dat vrijdag principieel goedgekeurd op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: keuring

Post by Schussboelie »

Dat is al lang geweten hoor, de Vlaamse regering heeft vrijdag het uitstel van 2022 naar 2023 goedgekeurd.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11804
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: keuring

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 22 Dec 2021 16:21 Dat is al lang geweten hoor
maar niet door iedereen, dus het is goedt dat dit hier nog eens vermeld wordt. :thumbsup:
Last edited by Muug on 23 Dec 2021 14:11, edited 2 times in total.

User avatar
F M
Posts: 5068
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: keuring

Post by F M »

Muug wrote: 23 Dec 2021 10:49
Schussboelie wrote: 22 Dec 2021 16:21 Dat is al lang geweten hoor
maar niet door iedereen, dus het is goed dat dit hier nog eens vermeldt wordt. :thumbsup:
Moet dat niet 'goedt' zijn? :peepwall:

Sorry, ben in een rare mood (of moodt?)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11804
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: keuring

Post by Muug »

zo, 't is aangepast ;)
:mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2924
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: keuring

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 23 Dec 2021 14:11 zo, 't is aangepast ;)
:mrgreen:
als admin kunt ge dat ook stiekem in andermans posten doen waarin ge gequoot wordt ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11804
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: keuring

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 23 Dec 2021 14:17
Muug wrote: 23 Dec 2021 14:11 zo, 't is aangepast ;)
:mrgreen:
als admin kunt ge dat ook stiekem in andermans posten doen waarin ge gequoot wordt ;)
hehehehe, kweetet, maar 'k had geen goesting om af te loggen, en aan te loggen, en weer af te loggen, en wéér aan te loggen :pillepalle: :lol:

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: keuring

Post by zappa »

Muug wrote: 23 Dec 2021 14:22
duibhce Kaelann wrote: 23 Dec 2021 14:17

als admin kunt ge dat ook stiekem in andermans posten doen waarin ge gequoot wordt ;)
hehehehe, kweetet, maar 'k had geen goesting om af te loggen, en aan te loggen, en weer af te loggen, en wéér aan te loggen :pillepalle: :lol:
heel goedt ! :roll:
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: keuring / controle

Post by zappa »

sig nature

User avatar
F M
Posts: 5068
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: keuring

Post by F M »

Verplichte keuring na een ongeval... definieer 'ongeval'?. Je moto in de garage laten omver vallen, moet die dan gekeurd worden? Je pinker eraf gelopen , moet die dan gekeurd worden? Koeno is met zijn GSA op een veldwegje even onderuit gegaan, moet die dan gekeurd worden? Een schuivertje gedaan op de weg, moet die dan gekeurd worden?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: keuring

Post by zappa »

F M wrote: 27 Mar 2022 15:34 Verplichte keuring na een ongeval... definieer 'ongeval'?. Je moto in de garage laten omver vallen, moet die dan gekeurd worden? Je pinker eraf gelopen , moet die dan gekeurd worden? Koeno is met zijn GSA op een veldwegje even onderuit gegaan, moet die dan gekeurd worden? Een schuivertje gedaan op de weg, moet die dan gekeurd worden?
Jeetje al die motorcrossers en enduristen die tegen de vlakte gaan of hun fourge wat onrechten tegen een boom... :roll:

Met ne crossmoto naar de keuring voor verkoop ??

Of met een enduro, pinkers ? nummerplaathouder op de door de wet voorzien plaats ?? Claxon ???


:dontknow:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11804
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: keuring

Post by Muug »

Ik woon in Vlaanderen, dus het is niet voor mij. 8-)

Stoffel
Posts: 489
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: keuring

Post by Stoffel »

Is ook voor Vlaanderen… maar enkel bij verkoop en ongeval.
Ik vermoed ongeval zodra er een tegenpartij is… :whistling:
En wat ze juist gaan keuren staat ook nog niet echt vast’.’
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: keuring

Post by Schussboelie »

F M wrote: 27 Mar 2022 15:34 Verplichte keuring na een ongeval... definieer 'ongeval'?. Je moto in de garage laten omver vallen, moet die dan gekeurd worden? Je pinker eraf gelopen , moet die dan gekeurd worden? Koeno is met zijn GSA op een veldwegje even onderuit gegaan, moet die dan gekeurd worden? Een schuivertje gedaan op de weg, moet die dan gekeurd worden?
Lijkt me nogal wiedes dat vooraleer er sprake kan zijn van een keuring na een ongeval, dit ongeval geregistreerd moet zijn.
Dat wil dus zeggen of een tegenpartij, of politie ter plaatse geweest of zelf gemeld bij de verzekering.
Alle andere gevallen, op zijn Vlaams, wat niet weet niet deert. :dontknow:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: keuring

Post by Schussboelie »

zappa wrote: 27 Mar 2022 16:12Met ne crossmoto naar de keuring voor verkoop ??

Of met een enduro, pinkers ? nummerplaathouder op de door de wet voorzien plaats ?? Claxon ???
Ne crosser is niet ingeschreven dus daar geldt het sowieso al niet voor.
Nen enduro, tja, de pinkers, claxon, spiegels (niet vergeten!) heb je er normaal wel bij en eigenlijk moeten die er ook opstaan om op de openbare weg te rijden...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: keuring

Post by Schussboelie »

Stoffel wrote: 27 Mar 2022 21:59En wat ze juist gaan keuren staat ook nog niet echt vast’.’
Ik zit nogal kort bij de bron.
De huidige insteek is dat ze bij keuring na ene ongeval vooral de technische integriteit zullen controleren en niet zozeer of het voertuig volledig conform het CoC is.
Dat gezegd zijnde, pinkers en spiegels weglaten, open uitlaten... da's natuurlijk vragen om opmerkingen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11804
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: keuring

Post by Muug »

In Engeland bestaat de jaarlijkse MoT al ettelijke jaren. Ze malen er niet om.

https://www.gov.uk/getting-an-mot

User avatar
zappa
Posts: 4515
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: keuring

Post by zappa »

Schussboelie wrote: 28 Mar 2022 09:43
zappa wrote: 27 Mar 2022 16:12 met een enduro, pinkers ? nummerplaathouder op de door de wet voorzien plaats ?? Claxon ???
Nen enduro, tja, de pinkers, claxon, spiegels (niet vergeten!) heb je er normaal wel bij en eigenlijk moeten die er ook opstaan om op de openbare weg te rijden...
Die stonden erop, de nrplaat heeft het eerste pattatenvelddoorsteekbaantje een giga salto gemaakt, samen met de nrplaat houder... Gelukkig had Duib ze zien vliegen of ik kon een nieuwe aanvragen :?

2 baantjes verder hing pinker links recht naar beneden, en rechts was al verdwenen :| Pinkers op gooi smijt en stamp moto's zijn geen goede combinatie. :dontknow:

Ooit door herr Flick tegengehouden, met de enduro op m'n remork achter de auto. De nr plaat was niet recht genoeg, (a ja ze komt aan iedere kant 5 cm buiten de moto :roll: ) eerder in een mooie kombocht :mrgreen: ik heb ze dan terug wat recht getrokken om niet op teentjes te trappen :laughing:

Heel vroeger had ik op mijn 50ccken ook geen pinkers, beentje uitsteken bij afslaan naar rechts, arm uit als 't naar links was, ik dacht dat toen dat niet verboden was om zonder pinkers te rijden? :?:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: keuring

Post by Raketman »

Da's eigenlijk heel simpel zenne : brommer/motorfiets origineel gehomologeerd en afgeleverd met pinkers ?

--> verplicht, klaar.
Nil volentibus arduum

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: keuring

Post by Schussboelie »

zappa wrote: 28 Mar 2022 15:39
Schussboelie wrote: 28 Mar 2022 09:43

Nen enduro, tja, de pinkers, claxon, spiegels (niet vergeten!) heb je er normaal wel bij en eigenlijk moeten die er ook opstaan om op de openbare weg te rijden...
Die stonden erop, de nrplaat heeft het eerste pattatenvelddoorsteekbaantje een giga salto gemaakt, samen met de nrplaat houder... Gelukkig had Duib ze zien vliegen of ik kon een nieuwe aanvragen :?
Ik ben uiteraard ook niet heiliger dan de paus en heb ook geen spiegels of pinkers op mijn enduro staan, mijn plaat is zelfs vervangen door eentje op bromfietsformaat.
Ik heb wél nog alles liggen dus als ik naar de keuring moet zal dat er allemaal netjes en conform op staan.

Raketman wrote: 28 Mar 2022 18:18 Da's eigenlijk heel simpel zenne : brommer/motorfiets origineel gehomologeerd en afgeleverd met pinkers ?

--> verplicht, klaar.
:stupid:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply