Awel.....
We hebben dus gereden met een Ural...
Zo'n ding heeft dus ongeveer 41pk... en 55nm aan koppel.
Onze rijtijd was in deze beperkt tot kortere bochten, 8tjes rijden, ne keer naar 2de schakelen.
Op de baan zijn we niet terecht gekomen, en eerlijk? Dat is maar best zo...
Alles wat je weet van motorrijden moet je even aan de kant zetten...
Gas geven en dat spel trekt naar rechts.
Gas couperen en dat spel trekt naar links.
Opschakelen en dat spel trekt naar rechts.
Voorrem gebruiken en dat spel trekt naar links.
Nen bocht nemen? Stop maar al met poging tot countersteer & beetje met gewicht naar binnenkant bocht te gaan. Nee, we gaan dat stuur in de juiste richting draaien...
Je keert eigenlijk gewoon terug naar de periode op de fiets met zijwieltjes.
Onmiddellijk ook de reden waarom bij een eerste kennismaking een rit op de baan niet zo interessant is...
Als je denkt ergens snel "tussen" te geraken en je geeft een dot gas, moet je het ding echt wel onder controle houden...
Maar het concept, ergens snapte ik het wel... Het heeft écht iets...
En door zelf eens te rijden met zo'n ding is mijn respect voor mensen die er toertochten mee rijden echt gegroeid...
De persoon die de initiatie gaf, had snel door dat Jo & ik ook wat allroad dingen deden...
En euhm, jah, hij heeft duidelijk gemaakt: Deze ural raakt op plaatsen door waar de gemiddelde allroad motor hopeloos vast komt...
Spul had natuurlijk ook een inschakelbare 2 wiel aandrijving...
Koeno in het bakske, bakske omhoog, Koeno had vlindertjes in den buik.
Koeno in het bakske, bakske in de modder, Koeno vond dit al een tricky stukje met de motor... Nadien hebben we met de Ural iets gedaan waar ik de GSa enkel zou insturen als ik weet dat er een tractor klaar staat om mij te takelen...
Oldskool look, veelal oldskool techniek ook.
Wel met brembo remmen & injectie...
De meneer had mij opt einde door, 'k stond blijkbaar iets te hard te glunderen.
Die wou al een bestelbon opmaken... Sjans dat ik geen centen op overschot heb... of mijn garage stond alweer een stukske voller
Wat mij wel bij blijft:
Je hebt een motorrijbewijs nodig om deze te besturen.
Je mag je motorrijbewijs niet halen met een zijspan.
Er is blijkbaar geen echte rijschool die leert rijden met een zijspan.
De Ural verdeler geeft zelf enkele initiaties om zijn klanten meer kans op succes te geven...
Blijkbaar zijn er in België geen echte instructeurs voor zij span rijders...
Wat mij nog bij blijft:
Verdekke dat spul kan in de modder spelen... Zolang het paadje maar breed genoeg is natuurlijk...