Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Schussboelie wrote: 23 Feb 2022 15:08
Muug wrote: 23 Feb 2022 13:21 :shock:
Ferm!
Maarreuh.... een okkazie die uit een doos komt en die ge nog in elkaar moet steken? :|
Gekocht bij nen Duits (zonder live gezien te hebben) met 7u op de teller.
Die mannen hebben em netjes ingepakt voor de verzending.
En daar zat geen strikske rond, rond uwe schone kadoo :?: ;) :lol: Veel plezier bij het beslijken van en aanmodderen met 't nief speelgoed :thumbsup:
Raketman wrote: 22 Feb 2022 19:55 Afgelopen weekend : onderhoud aan den AT, met nieuwe banden en een nieuwe kettingset. Van de gelegenheid eens geprofiteerd om de tandwielverhouding te wijzigen van 16-42 naar 15-42. Lijkt misschien banaal maar het is nen andere en veel aangenamere moto geworden. Door de mottig lange eerste drie vitessen was het nagenoeg onmogelijk om 30-50-70 te rijden ; de een vitesse was te hoog waardoor ge constant met slippende koppeling moest rijden of schokken, de andere was te laag waardoor hij veel te schichtig op de gas was. Nu is dat gewoon perfect. En eindelijk pakt em nu deftig op in 5de en 6de want dat was ook gewoon om te huilen, zo loom en inspiratieloos als dat was.

Nu eens deftig rondsneuzen voor nieuwe vering...misschien krijg ik hem ooit nog wel op 90% van ne KTM :peepwall: :mrgreen: ...
Dat is dan in feite een niet mis te verstane tip voor Honda : "Heren, wilde uwen AT echt geschikt maken voor Belgische kopers/markt , t.t.z. de landelijke snelheden alhier, :arrow: tandje minder op de voorste pignon steken, manne" :idea: 8-) :thumbsup:

Over de "killometrik" :
F M wrote: 23 Feb 2022 09:59
Stoffel wrote: 22 Feb 2022 20:20 Hoeveel wijkt de teller nu af met de andere setup?
Welke invloed heeft dat op de teller? Die meet toch de omwentelingen van het wiel?
Op een 1150GSA zit er ook een "meenemer" in de voorste wielhub die via een haakse overbrenging de kilometertellerkabel "aandrijft".
Na gisteren Gertruud weer te hebben voorzien van haar wielen, deze morgen de eerste 100 meter van m'n Ardennentoerke al gemerkt dat de naald en de getallekes van de dagteller geen millimeter bewogen :? ... nochtans zit alles goed (al tig keer gemonteerd da spel). Dan maar 370 "ongeregistreerde" kilometers afgehaspeld aan à 0 per uur :mrgreen: :ricky:
Morgen de oorzaak eens proberen vinden ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Blackbert »

Als BMWsysteem lijkt op het Hondasysteem: in de haakse overbrenging zit 1 kunststof tandwiel dat opgeofferd wordt als er iets niet meer wil meedraaien.
Was (is) bij Honda apart verkrijgbaar.
Iets wil meestal niet meer draaien wegens droogte in de gaine naar de teller, te weinig vet (of te veel) in de overbrenging of het vet is oude koek door stof.
Tenzij door de jaren heen de vierkante opname van de kabel naar de teller rondgesleten is.

Raket, was een 16-45 geen optie? Vriendelijker voor ketting en tandwiel toch?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Raketman »

16-45 zou misschien kunnen, maar dan loopt ge het reële risico dat de ketting te kort is. Dat was destijds bij de KTM ook het geval : daar was het origineel 17-42. Heb toen ook eerst geprobeerd met 17-45 maar dan was ze dus te kort, 16-42 was perfect. De offroad overbrenging voor de KMT was 16-45 en dat was al juistekes gepast want dan stond het wiel maximaal naar voor geschoven in de brug. Ik vermoed een gelijkaardig scenario voor de AT.

De snelheid wordt duidelijk niet gemeten op de voorste abs-ring, want we wijken nu tot 16-18 km/h af aan 130 op GPS : de teller zegt dan 146 :? . Nu was die afwijking al vrij spectaculair (en gekend bij Honda), dat is dus nu nog wat erger geworden. De snelheid wordt ergens op de eindaandrijving gemeten, want als ge'm op zijn middenbok zet en in eerste laat draaien dan geeft de teller 4-5 km/h aan. Als het achterwiel stopt met draaien terug 0.

Ik vermoed dus op de uitgaande as van de boite, want de omwentelingssnelheid/rolsnelheid van het achterwiel verandert feitelijk ook niet. Enkel het toerental van de motor (en dus ook de boite) gaat nu iets hoger uitkomen. Of ge dat kunt corrigeren betwijfel ik dus ook sterk.
Nil volentibus arduum

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 24 Feb 2022 16:55De snelheid wordt duidelijk niet gemeten op de voorste abs-ring, want we wijken nu tot 16-18 km/h af aan 130 op GPS : de teller zegt dan 146 :? . Nu was die afwijking al vrij spectaculair (en gekend bij Honda), dat is dus nu nog wat erger geworden. De snelheid wordt ergens op de eindaandrijving gemeten, want als ge'm op zijn middenbok zet en in eerste laat draaien dan geeft de teller 4-5 km/h aan. Als het achterwiel stopt met draaien terug 0.

Ik vermoed dus op de uitgaande as van de boite, want de omwentelingssnelheid/rolsnelheid van het achterwiel verandert feitelijk ook niet. Enkel het toerental van de motor (en dus ook de boite) gaat nu iets hoger uitkomen. Of ge dat kunt corrigeren betwijfel ik dus ook sterk.
Is het dan een XRV AT?
Op de CRF 1000/1100 zit die namelijk wel degelijk op het voorwiel:
Image

Corrigeren kan je met een Speedohealer.
Beschikbaar voor CRF 1000/1100 met of zonder DCT.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Stefke »

Schussboelie wrote: 24 Feb 2022 17:14
Op de CRF 1000/1100 zit die namelijk wel degelijk op het voorwiel:
Image
Nope, dat is de ABS-sensor. De sensor voor de snelheidsmeter zit blijkbaar ergens op de uitgaande as, achter de starter.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Stoffel »

Das handig om te weten ;)
Een tijdje geleden op de cbr250 vooraan een tandje minder gestoken: 131km op teller is 113km op gps.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Raketman »

Schussboelie wrote: 24 Feb 2022 17:14
Is het dan een XRV AT?
Op de CRF 1000/1100 zit die namelijk wel degelijk op het voorwiel:


Corrigeren kan je met een Speedohealer.
Beschikbaar voor CRF 1000/1100 met of zonder DCT.
Nee, weldegelijk een CRF1000. Gelijk Stef zegt : wheel speed sensor front en rear is hier om de snelheden tussen de beide wielen te vergelijken ivm de werking van het ABS. Die link is dan weer exact hetgeen ik ging zoeken :geek: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 25 Feb 2022 17:10
Schussboelie wrote: 24 Feb 2022 17:14
Is het dan een XRV AT?
Op de CRF 1000/1100 zit die namelijk wel degelijk op het voorwiel:


Corrigeren kan je met een Speedohealer.
Beschikbaar voor CRF 1000/1100 met of zonder DCT.
Nee, weldegelijk een CRF1000. Gelijk Stef zegt : wheel speed sensor front en rear is hier om de snelheden tussen de beide wielen te vergelijken ivm de werking van het ABS.
Weer wat bijgeleerd! :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 24 Feb 2022 06:38 Als BMWsysteem lijkt op het Hondasysteem: in de haakse overbrenging zit 1 kunststof tandwiel dat opgeofferd wordt als er iets niet meer wil meedraaien.
Was (is) bij Honda apart verkrijgbaar.
Iets wil meestal niet meer draaien wegens droogte in de gaine naar de teller, te weinig vet (of te veel) in de overbrenging of het vet is oude koek door stof.
Tenzij door de jaren heen de vierkante opname van de kabel naar de teller rondgesleten is.
..................
Gelukkig is Bert's eerste en laatste gedacht niet bewaarheid ...
Na 168.000km blijkbaar gewoon zotgedraaide kabel ... Alhoewel voor de bandenwissel het ding nog perfect werkte, kan de uiteindelijke breuk natuurlijk wel veroorzaakt zijn door een gebrek aan smeersel :oops: :peepwall:
Moet er wel bij zeggen dat die een keer een ferme "slag" gehad heeft zo ongeveer ter hoogte van de breuk.

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by F M »

Ik heb me beperkt tot wat net binnen mijn mogelijkheden ligt: een nieuwe batterij gestoken. Het was nodig, want ik luisterde niet naar de goede raad van Venusman. Ik dacht altijd, ik zal nog wel eens een toerke doen in de winter, om dan vast te stellen dat die 4 maand in de garage stil heeft gestaan. 1 keer kon de druppellader nog soelaas brengen. Weer een maand later lukte dat niet meer.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Koeno »

Voor de CB1000R een zijtassenset met rek & topkofferhouder & zadeltas gekocht... 't was een koopje dat ik niet kon laten passeren...
Zo is dat beest ook iets capabaler om gerief mee te nemen voor een weekendje weg :)

terwijl op zoek naar een uitbreiding van mijn werkmateriaal...
De GSa heeft een valbeugel die kan bewegen en ik heb enkel korte torx doppen...
Maar die passen niet het gat van de valbeugel, dus kan niet controleren of de torx los zit (of erger afgebroken is).

Door de stormschade staan alle moto's terug in de garage, en da's dus een ramp he... geen plek meer om te manouvreren.
het vergroot wel de motivatie tot verkoop, dus das een beetje winst? :p

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Muug »

Koeno wrote: 04 Mar 2022 09:48 Voor de CB1000R een zijtassenset met rek & topkofferhouder & zadeltas gekocht... 't was een koopje dat ik niet kon laten passeren...
Zo is dat beest ook iets capabaler om gerief mee te nemen voor een weekendje weg :)
Ook juist, daar zou ik ook graag eens een beetje mee rijden. Een uurke als eerste kennismaking is al genoeg. :-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 04 Mar 2022 09:48 ........
De GSa heeft een valbeugel die kan bewegen en ik heb enkel korte torx doppen...
Maar die passen niet het gat van de valbeugel, dus kan niet controleren of de torx los zit (of erger afgebroken is).
.........
Gertruud hare BH is rechts ook op die manier bevestigd ... al m'n verlengstukskes nodig om aan de bout te geraken. En dan hopen dat er bij het "terugtrekken" geen blijft zitten :mrgreen:
Gisteren trouwens de extra beschermblokjes die ik vorige week bij Alie bestelde op die tuben gevezen ... to be honest just for the looks ;) 8-)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Koeno »

Muug wrote: 04 Mar 2022 11:23
Ook juist, daar zou ik ook graag eens een beetje mee rijden. Een uurke als eerste kennismaking is al genoeg. :-)
Simpel, ge weet mij wonen he ;)
altijd welkom om die eens mee te nemen voor een toerke.

afhankelijk wanneer kan ik dan een ander spel onder mijn gat schuiven om zelfs mee te rijden :D

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Werner »

Mij vandaag flink geërgerd aan die - door Triumph - in de hemel geprezen Monza tankdop. :furious3:
Prachtig lenteweer en na de middag dus vertrokken met in gedachten een flinke rit naar N-Frankrijk.
Eerst in Veurne gestopt om vol te gooien maar dat was tevens het eindpunt, want die f**king tankdop
was niet open te krijgen.
Na een vijftal minuten klooien terug naar huis en het spel met WD40 bespoten en jawel, na enkele minuten werkte alles weer zoals het hoorde.
Allee, geërgerd opnieuw naar Veurne, voltanken en - zij het dan iets nijdiger dan gewoonlijk - de geplande rit
wat ingekort maar bij thuiskomst toch nog 140km bijgezet op de teller. :roll:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Werner wrote: 21 Mar 2022 19:24 .......
Na een vijftal minuten klooien terug naar huis ....... bij thuiskomst toch nog 140km bijgezet op de teller. :roll:
Ah, gij kunt gij dat zo, gij ... gewoon thuis zomaar km's bij op dienen teller zetten zo :o
Ik moet daar voor rondrijden om dat te doen zunne ;) :mrgreen:
Wacht maar tot woensdag :grin: : dan gaat Gertruud hare nieve tellerkabel ook overuurkes mogen draaien ... als de kabouterkes de tuin morgen tenminste in orde krijgen :whistling: ;)
Vandaag niks meer dan scrutineus den FJR zijne achterslof geïnspecteerd vermits die zaterdag een paar km zware steenslag te verduren gekregen heeft :pillepalle: Gelukkig niks zorgwekkend gevonden, behalve dat die Shinko wel heel snel scherpe kantjes op één zijde van de groeven krijgt :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Werner »

OzzePaa wrote: 21 Mar 2022 23:46
Werner wrote: 21 Mar 2022 19:24 .......
Na een vijftal minuten klooien terug naar huis ....... bij thuiskomst toch nog 140km bijgezet op de teller. :roll:
Ah, gij kunt gij dat zo, gij ... gewoon thuis zomaar km's bij op dienen teller zetten zo :o
Ik moet daar voor rondrijden om dat te doen zunne ;) :mrgreen:

Wacht maar tot woensdag :grin: : dan gaat Gertruud hare nieve tellerkabel ook overuurkes mogen draaien ... als de kabouterkes de tuin morgen tenminste in orde krijgen :whistling: ;)
Vandaag niks meer dan scrutineus den FJR zijne achterslof geïnspecteerd vermits die zaterdag een paar km zware steenslag te verduren gekregen heeft :pillepalle: Gelukkig niks zorgwekkend gevonden, behalve dat die Shinko wel heel snel scherpe kantjes op één zijde van de groeven krijgt :?
Rare snuiters hé die kustbewoners :mrgreen:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Koeno »

Begonnen om de mistlamp/verstraler van de GSa nogmaals te repareren.
Website gevonden die de support ring apart verkoopt.
24euro voor reparatie klinkt beter als een geheel nieuwe set te moeten kopen
(en ja ik ben nog steeds voorstander van die mistlamp/verstralers ;-) )

Dit weekend GSa nog eens grondig zitten poetsen en uitlaten opblinken.
hetzelfde bij de CB1000, de zwarte uitlaatbocht blinkt plots (zo goed) als nieuw.

speelgoed staat weer klaar voor het nieuwe seizoen.
:mrgreen:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Stoffel »

Terug het originele voortandwiel op de cbr gestoken, een tandje kleiner vooraan is teveel het 2 takt gevoel..
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Koeno »

Vandaag eerst langere rit met de VTR...
Ging zeer goed... tot die warm stond...

Gas loslaten = stilvallen.
Gas constant houden =horten en stoten, soms plots in toeren schieten, soms inhouden...
tijdens het rijden regelmatig steekvlammen uit de uitlaat.

Ik dacht eerst aan vervuilde carbu, maar dat zou toch niet enkel mogen gebeuren bij warm blok?
Valse lucht zou volgens mij héél ander effect moeten geven (in toeren schieten?)

Morgenavond nog eens proberen als hij koud staat of hij dan weer goed rijd of niet.

Iemand tips/tricks/ideetjes?

Locked