De motor(rijders)groet

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

De motor(rijders)groet

Post by Werner »

Ik weet het, ik weet het …

Sommigen zullen zeggen: “’t is nie waar zeker, is het weeral van dat ...”
En toch had ik graag eens gepolst hoe de huidige generatie motorrijders de motorgroet ervaren.

Sinds mensenheugnis pas ik die groet toe en, eerlijk gezegd, indien er teruggegroet wordt dan doet mij dat nog steeds deugd aan het hart, echt waar.
Indien mijn groet echter genegeerd wordt dan zeg ik bij mezelf: “onbeschofte boer”, of iets in dien aard, en wacht ik op de volgende die – hopelijk wel – zal teruggroeten, waardoor mijn geloof in de solidariteit van de motards weer een beetje opgekrikt wordt.

Mijn meeste kilometers maal ik af in Frankrijk en het dient gezegd dat de motorgroet daar omzeggens altijd wordt toegepast en/of beantwoord.
Het overkomt mij heel zelden dat mijn groet onbeantwoord blijft en ook de samenhorigheid onder motards is er zeer sterk.

Ten bewijze daarvan: het jaar voor de uitbraak van Corona kwam ik (toen nog met mijn Sprint) terug van een reisje Normandië, en net voor het oprijden van de Pont de Normandie in Le Havre ging het schakelpedaal stuk, t.t.z. het T-stukje met het rubbergedeelte brak af.
Schakelen dus niet meer mogelijk ...
Motor aan de kant en even nadenken hoe het verder moest.
Om een lang verhaal kort te houden: na ongeveer 3 kwartier en een zestal bereidwillige motorrrijders die gestopt waren om hun diensten aan te bieden kon ik terug de baan op.
Eén van hen was naar zijn huis gereden en kwam terug met een koperen buisje dat, na wat plooiwerk, met tie-wraps bevestigd werd, waardoor ik opnieuw verder kon.

Nu ben ik de laatste om te beweren dat zoiets in ons Belgenland niet zou kunnen, maar het steekt je toch een hart onder de riem wanneer je, als buitenlander, zomaar spontaan en belangeloos geholpen wordt; je vertrouwen in de mensheid krijgt er een flinke boost door.

Maar goed, deze lange aanloop was dus enkel bedoeld om eens te horen hoe en of en op welke manier jullie de motorgroet al dan niet (nog) toepassen.

En omdat ik het niet kon laten: hieronder een ludiek stukje over die fameuze motorgroet ;)


************


De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig rijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het rijden.
Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.

Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).

Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het hospitaal kunnen belanden.

De verboden groet.

Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.

Een aparte categorie: Oldtimers.
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cilinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, de zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.

Het groeten op de autosnelweg.
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
Rij-technisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.




De "Rossi-groet".

De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".

Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.

1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans product groet.
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
5. De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen.
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley.
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.

Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten.

1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten
als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken,
de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien"aanwezig.
3. Hij is net ingedut.
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker en de ING-bank.
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
9. De hand voor de antenne stoort de Tv-ontvangst.
10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De motor(rijders)groet

Post by Muug »

En toch had ik graag eens gepolst hoe de huidige generatie motorrijders de motorgroet ervaren.
Kan je even een leeftijdgroep erbij zetten? En als dat gebeurd is, dan gaan we effe op zoek moeten gaan naar die mensen denk ik zo. :-/

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: De motor(rijders)groet

Post by Koeno »

In de klasse 30 tot en met 35jaar: Ja ik groet zo vaak ik kan... Vind het ook een fijn gevoel van "samenhorigheid".

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: De motor(rijders)groet

Post by Marsman »

@Werner: schitterend artikel. Ge hebt zeker en vast een glimlach op mijn gezicht getoverd. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Enne, groeten??
Wel, ik groet iedereen die ik op mijn weg tegenkom.





Behalve die snobs met een BMW want dat zijn geen motards, maar opportunistische luxebeesten .
En vetkleppen met een Harley, die groet ik ook niet want dat zijn egocentrische nitwits.
Of nozems met een KTM: die zitten zodanig hoog in het zadel, dat ze niet eens merken dat je groet. Verloren moeite dus.
En dan die testosteronkinkels met een Suzuki. Nee, liever niet want met hun kruisraketten rijden die rapper dan ik.
Of Honda-rijders. Manmanman, dat zijn geen motorrijders maar stofzuigermenners
Ook gasten met een Yamaha moet ik niet want, geef toe, dat zijn spuuglelijke dingen en het getuigt van uiterst slechte smaak als ge zoiets onder uw gat steekt.
Triumph misschien? Bah nee gij, want die zeiken overal olie en dus geheel ecologisch ongeschikt.
Scooters dan? Zijdegij zot? Dat zijn geen motoren maar een hoop plastieken brol die met tie-wraps aan mekaar hangt.



Maar voor de rest groet ik werkelijk iedereen die ik op mijn weg tegenkom...
Het is zelfs zò erg dat ik, als ik thuiskom van een ritje, mijn linkerarm minstens een uurtje in het ijs moet steken zodat die weer een beetje op zijn effen kan komen




:ricky:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De motor(rijders)groet

Post by den Bullet »

Ei zo na 65:
Als ik rij (met iets dat amper 125 CC haalt) groet ik ook; ook scooters en schakelbrommers. Die laatsten stappen daarna meestal over op iets zwaarders; de boosterkes gaan over naar een golfke of zo.
Met de wagen durf ik ook al es mijn duim opsteken aan 't rood licht.
En sinds '78 altijd doorrijder geweest, net zoals mijn eerstgeborene (wegens nog geen B--rijbewijs).
Ook al geholpen geweest en hulp geboden.
Ah jaat!!!

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: De motor(rijders)groet

Post by Werner »

Muug wrote: 23 Mar 2022 20:43
En toch had ik graag eens gepolst hoe de huidige generatie motorrijders de motorgroet ervaren.
Kan je even een leeftijdgroep erbij zetten? En als dat gebeurd is, dan gaan we effe op zoek moeten gaan naar die mensen denk ik zo. :-/
Je mag "generatie" breed interpreteren hoor ... ;)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De motor(rijders)groet

Post by Muug »

Marsman, uw tekst is ook heel grappig. Net als de stukjes over de Harley- en Goldwingmannen. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De motor(rijders)groet

Post by F M »

Zo een motorrijdersgroet... Heeft zin als er weinig motorrijders zijn. Op drukke vakantiedagen in de Alpen, wanneer je honderden motorrijders per uur tegenkomt? Pffff...

Ooit al in Vietnam of een ander Aziatisch land geweest waar de breedste straten pokkevol (125cc-)motoren zitten? Wees maar zeker dat er dan niet meer gegroet wordt.

Als ik een groet krijg van de overkant, knik ik terug.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De motor(rijders)groet

Post by Muug »

F M wrote: 24 Mar 2022 09:44 Zo een motorrijdersgroet... Heeft zin als er weinig motorrijders zijn. Op drukke vakantiedagen in de Alpen, wanneer je honderden motorrijders per uur tegenkomt? Pffff...

Ooit al in Vietnam of een ander Aziatisch land geweest waar de breedste straten pokkevol (125cc-)motoren zitten? Wees maar zeker dat er dan niet meer gegroet wordt.

Als ik een groet krijg van de overkant, knik ik terug.
't is allemaal relatief inderdaad. :-)
Bij honderden tegenliggers kan je niet anders dan niet meer groeten :grin:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: De motor(rijders)groet

Post by Werner »

F M wrote: 24 Mar 2022 09:44 Zo een motorrijdersgroet... Heeft zin als er weinig motorrijders zijn. Op drukke vakantiedagen in de Alpen, wanneer je honderden motorrijders per uur tegenkomt? Pffff...

Ooit al in Vietnam of een ander Aziatisch land geweest waar de breedste straten pokkevol (125cc-)motoren zitten? Wees maar zeker dat er dan niet meer gegroet wordt.

Als ik een groet krijg van de overkant, knik ik terug.
Oei, een knikje vanuit de hoogte ? :peepwall:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: De motor(rijders)groet

Post by Werner »

Marsman wrote: 23 Mar 2022 21:40 @Werner: schitterend artikel. Ge hebt zeker en vast een glimlach op mijn gezicht getoverd. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Enne, groeten??
Wel, ik groet iedereen die ik op mijn weg tegenkom.





Behalve die snobs met een BMW want dat zijn geen motards, maar opportunistische luxebeesten .
En vetkleppen met een Harley, die groet ik ook niet want dat zijn egocentrische nitwits.
Of nozems met een KTM: die zitten zodanig hoog in het zadel, dat ze niet eens merken dat je groet. Verloren moeite dus.
En dan die testosteronkinkels met een Suzuki. Nee, liever niet want met hun kruisraketten rijden die rapper dan ik.
Of Honda-rijders. Manmanman, dat zijn geen motorrijders maar stofzuigermenners
Ook gasten met een Yamaha moet ik niet want, geef toe, dat zijn spuuglelijke dingen en het getuigt van uiterst slechte smaak als ge zoiets onder uw gat steekt.
Triumph misschien? Bah nee gij, want die zeiken overal olie en dus geheel ecologisch ongeschikt.
Scooters dan? Zijdegij zot? Dat zijn geen motoren maar een hoop plastieken brol die met tie-wraps aan mekaar hangt.



Maar voor de rest groet ik werkelijk iedereen die ik op mijn weg tegenkom...
Het is zelfs zò erg dat ik, als ik thuiskom van een ritje, mijn linkerarm minstens een uurtje in het ijs moet steken zodat die weer een beetje op zijn effen kan komen




:ricky:
:thumbsup: :lol:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: De motor(rijders)groet

Post by F M »

Werner wrote: 24 Mar 2022 11:34
F M wrote: 24 Mar 2022 09:44
Als ik een groet krijg van de overkant, knik ik terug.
Oei, een knikje vanuit de hoogte? :peepwall:
Neen. Ik heb dat aangenomen sinds mijn reis in Schotland. Waar er links gereden wordt, zou je eigenlijk met je rechterarm moeten zwaaien. Maar dat is moeilijk, vermits aan de rechterkant de gashendel zit. Dus daar is de groet zowat algemeen een hoofdknik.

En een hoofdknik betekent dat je je hoofd buigt, dus je stelt je nederig op tegenover de ander. Net het tegenovergestelde van 'uit de hoogte' ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: De motor(rijders)groet

Post by den Bullet »

F M wrote: 24 Mar 2022 12:02
Werner wrote: 24 Mar 2022 11:34

Oei, een knikje vanuit de hoogte? :peepwall:
Neen. Ik heb dat aangenomen sinds mijn reis in Schotland. Waar er links gereden wordt, zou je eigenlijk met je rechterarm moeten zwaaien. Maar dat is moeilijk, vermits aan de rechterkant de gashendel zit. Dus daar is de groet zowat algemeen een hoofdknik.

En een hoofdknik betekent dat je je hoofd buigt, dus je stelt je nederig op tegenover de ander. Net het tegenovergestelde van 'uit de hoogte' ;)
Marsman wrote:
...
Of nozems met een KTM: die zitten zodanig hoog in het zadel, dat ze niet eens merken dat je groet. Verloren moeite dus
...
:mrgreen:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: De motor(rijders)groet

Post by Werner »

F M wrote: 24 Mar 2022 12:02
Werner wrote: 24 Mar 2022 11:34

Oei, een knikje vanuit de hoogte? :peepwall:
Neen. Ik heb dat aangenomen sinds mijn reis in Schotland. Waar er links gereden wordt, zou je eigenlijk met je rechterarm moeten zwaaien. Maar dat is moeilijk, vermits aan de rechterkant de gashendel zit. Dus daar is de groet zowat algemeen een hoofdknik.

En een hoofdknik betekent dat je je hoofd buigt, dus je stelt je nederig op tegenover de ander. Net het tegenovergestelde van 'uit de hoogte' ;)
Je nederig opstellen t.o. van de ander ?? :dontknow:
Mag ik dan ook eens weten waarom je je nederig zou moeten opstellen ten overstaan van een medemotard?
Lijkt me een bizarre redenering, hetgeen echter ook niet betekent dat je je hooghartig of superieur zou moeten opstellen,
wat trouwens ook niet voor de hand liggend is tijdens de luttele seconden dat je elkaar kruist.
Nederigheid is waarschijnlijk een mooie deugd, maar heeft m.i. weinig te maken met de motorrijdersgroet.
Maar wanneer ik - meestal om veiligheidsredenen - beide handen aan het stuur moet houden dan voel ik mij niet te
beroerd om mijn voet even van het stepje te halen en mijn been uit te steken, hetgeen uiteraard een hoofdknikje
niet in de weg mag staan :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: De motor(rijders)groet

Post by OzzePaa »

Denk niet dat FM bedoelt dat hij zich nederig opstelt t.o.v. (tegemoetkomende) motorrijders, Werner ...
't Is eerder een reactie op Muug z'n veronderstelling dat een knikje als hautain zou overkomen of bedoeld zou zijn : FM countert dat door te zeggen dat voor hem het hoofd buigen net eerder een teken van nederigheid is t.o.v. de "geknikte" ;)

Als het er tenminste elke minuut geen vijf ofzo zijn, gaat bij mij (voltijds niet meer aan het werk 8-) ) toch ook nog altijd een vinger/V-sign/heel handje of op een heel mooi traject een duim omhoog.
Die krijgt bv ook een moedige eenzame jogster/jogger of toffen oldtimer te zien, en als de voerder van een koekblik, reuzentractor of ander rijdend obstakel op een smal baantje efkes aan de kant gaat, groet ik die ook als dank met een joviaal opgestoken hand. En als er op die favoriete wegskes wandelaars, fietsers (géén wielerterroristen :mrgreen: ) en zeker ruiters of menners (i.e. op eender welke weg) in zicht komen, gaat het gas er fors af en dat levert telkenmale een even vriendelijke lach, duim of handje op.
Verder kost gewoon een vriendelijk groet of "Bonjour madame ; tout va bien cet' après-midi ?" niks, en het krikt ons soms verketterd imago weer wat omhoog, denk ik dan ... :grin:
Soms gebeurt dat natuurlijk ook andersom : af en toe vrolijk gezwaai kinderhandje of duchtige "komaan-geeft-es-gaaaaz"-handgebaren van een groepje pubers zijn altijd goed voor een brede, voor hen niet zichtbare smile in de helm :)

Tenslotte, zoals Werner ook al zegt : een uitgestoken rechterbeen om een voorrang-gevende bestuurder te bedanken is mij ook niet te beroerd :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: De motor(rijders)groet

Post by Werner »

OzzePaa wrote: 24 Mar 2022 20:35 Denk niet dat FM bedoelt dat hij zich nederig opstelt t.o.v. (tegemoetkomende) motorrijders, Werner ...
't Is eerder een reactie op Muug z'n veronderstelling dat een knikje als hautain zou overkomen of bedoeld zou zijn : FM countert dat door te zeggen dat voor hem het hoofd buigen net eerder een teken van nederigheid is t.o.v. de "geknikte" ;)

Als het er tenminste elke minuut geen vijf ofzo zijn, gaat bij mij (voltijds niet meer aan het werk 8-) ) toch ook nog altijd een vinger/V-sign/heel handje of op een heel mooi traject een duim omhoog.
Die krijgt bv ook een moedige eenzame jogster/jogger of toffen oldtimer te zien, en als de voerder van een koekblik, reuzentractor of ander rijdend obstakel op een smal baantje efkes aan de kant gaat, groet ik die ook als dank met een joviaal opgestoken hand. En als er op die favoriete wegskes wandelaars, fietsers (géén wielerterroristen :mrgreen: ) en zeker ruiters of menners (i.e. op eender welke weg) in zicht komen, gaat het gas er fors af en dat levert telkenmale een even vriendelijke lach, duim of handje op.
Verder kost gewoon een vriendelijk groet of "Bonjour madame ; tout va bien cet' après-midi ?" niks, en het krikt ons soms verketterd imago weer wat omhoog, denk ik dan ... :grin:
Soms gebeurt dat natuurlijk ook andersom : af en toe vrolijk gezwaai kinderhandje of duchtige "komaan-geeft-es-gaaaaz"-handgebaren van een groepje pubers zijn altijd goed voor een brede, voor hen niet zichtbare smile in de helm :)


Tenslotte, zoals Werner ook al zegt : een uitgestoken rechterbeen om een voorrang-gevende bestuurder te bedanken is mij ook niet te beroerd :thumbsup:
:stupid:

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: De motor(rijders)groet

Post by Tom Twin »

OzzePaa wrote: 24 Mar 2022 20:35 ... een uitgestoken rechterbeen om een voorrang-gevende bestuurder te bedanken is mij ook niet te beroerd :thumbsup:
Een tijdje geleden deden kennissen hun beklag tegen mij dat motorrijders steeds naar hun auto stampten, zelfs als ze veel plaats maakten om hen door te laten. Ik heb hen dan verteld dat het was om te groeten omdat je geen rechter hand kan opsteken tijdens het voorbijsteken.

Blijkbaar is deze "groet" niet zo algemeen bekend als wij wel denken.
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: De motor(rijders)groet

Post by Droopy »

Tom Twin wrote: 25 Mar 2022 09:46
Een tijdje geleden deden kennissen hun beklag tegen mij dat motorrijders steeds naar hun auto stampten, zelfs als ze veel plaats maakten om hen door te laten. Ik heb hen dan verteld dat het was om te groeten omdat je geen rechter hand kan opsteken tijdens het voorbijsteken.

Blijkbaar is deze "groet" niet zo algemeen bekend als wij wel denken.
Deze groet heb ik, om dezelfde reden, ook al meermaals moeten uitleggen aan niet-motards. :?

Verder kan ik OzzePaa zijn discours helemaal bijtreden :thumbsup: :grin:

(Alleen als ik op drukke zomer- of zondagen naar het werk snor ben ik een egoïstische stofzuigerrijder die niet groet want anders zou ik mijn linkerarm permanent van het stuur hebben.) :ricky:

Schitterend proza van Werner en van Marsman, zeker als je weet wat die laatste al allemaal van gemotoriseerde tweewielers onder zijn derrière heeft geschoven. :P :P

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: De motor(rijders)groet

Post by Schussboelie »

Weinig lijn in te trekken.
Soms groet ik motard als ik in de auto of op de fiets zit, soms groet ik 50cc scooters, soms groet ik niemand zelfs als ik zelf op de motor zit.
De laatste jaren minder en minder eigenlijk...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: De motor(rijders)groet

Post by Stefke »

Zet mij maar in de categorie van de onbeschofte boeren. 8-) Ik zie niet in waarom ik zou moeten zwaaien naar een totaal onbekende die toevallig ook per motor rijdt? :dontknow: En dat samenhorigheidsgevoel daar ben ik nogal redelijk allergisch voor...Ik kan wel uitbundig zwaaien naar de vrienden of gekenden natuurlijk. En verder ook wel eens naar diegene die in de file zijn pinker opzet en wat plaats maakt om de te filefilteren. Eens kort knikken als dank durf ik ook nog wel. Mijn voeten hou ik altijd netjes op de steunen.
En zelfs de middenvinger haal ik weinig boven, 1 keer per jaar ofzo maar dan moet het al erg zijn geweest. :ricky:

Post Reply