Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1238
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

die heeft grotere longen, meer spieren en rijdt ook twee keer rapper, eh.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Marsman »

vorige zondag een dagje gaan testrijden met een zweedse oostenrijker. Viel beter mee dan verwacht en dus: you can't judge the book by the cover.
Mersie Céline
:thumbsup:


Maar in mijn ogen blijft dat ding spuuglelijk
:w00t:


:peepwall:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Blackbert
Posts: 3470
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Marsman wrote: 28 Jun 2022 16:18 Mersie Céline
:thumbsup:


Maar in mijn ogen blijft dat ding spuuglelijk
:w00t:


:peepwall:
blijf maar een maand of 3 achter uw muurke,, na zo'n beledigingen. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2929
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stefke »

Marsman wrote: 28 Jun 2022 16:18
Maar in mijn ogen blijft dat ding spuuglelijk
:w00t:


:peepwall:
gatlelijk gelijk ze zeggen?

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Marsman wrote: 28 Jun 2022 16:18 Maar in mijn ogen blijft dat ding spuuglelijk
De gustibus enzovoort. Ik vind dat juist één van de knapste. Zoniet de mooiste.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by red_zebra »

Marsman wrote: 28 Jun 2022 16:18 vorige zondag een dagje gaan testrijden met een zweedse oostenrijker. Viel beter mee dan verwacht en dus: you can't judge the book by the cover.
Mersie Céline
:thumbsup:

Maar in mijn ogen blijft dat ding spuuglelijk
:w00t:

:peepwall:
Graag gedaan Dré, fijn dat je er een leuke ervaring mee gehad heb :)
En over z'n stijl, tja, les gouts et les couleurs weet je ;)
Ik vind ze wel iets hebben. Naast mijn Triumph staat er ook sinds vorig jaar een Svartpilen 701 erbij, weet je, degene dat ik mee had in Kent :)
Het is echt niet gemaakt voor lange afstanden maar ik vind het echt een super motor om mee dagritjes te doen, de kik van dat één cylinder is bangelijk.

Dus ja, ik ben er wel voor te vinden voor het speciale design van de Husky's :grin:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

De afgelopen maanden een testritje gedaan met een
- Ktm Adventure 390
- Honda CBX500
- Royal Enfield Classic 350
- Honda MSX 125cc (grom)

De KTM adventure 390 omdat ik er altijd al interesse in had maar na 2 moto’s te hebben gehad met hetzelfde blok, ik de quickshifter maar half z’n gat vond en ik het er in het algemeen totaal niet warm van kreeg, snel terug gebracht en bedankt voor de testrit

Honda CBX omdat ik wel een cruiser in de garage wil maar de rebel 500 was niet te testrijden. Blok van de Honda doet het allemaal goed maar net omdat het zo goed gaat bleef ik wat betreft krachtsontplooiing op mijn honger zitten. Neeje ook van deze motor kreeg ik geen “happy, ik wil graag terug een motor hebben” gevoel.

De Honda MSX125cc altijd al een geinig motortje gevonden en een testritje kon. Leuk maar echt maar om er het kerkplein mee onveilig te maken. Weinig vermogen maar dat vermogen is de kracht niet van zoiets. Het speelse des te meer. Maar kost nog veel vind ik en occasie denken de mensen dat ze goud in handen hebben. Toch maar niet dan.

Dus weken en maanden gingen voorbij en zie ik een paar weken geleden iets voorbij komen over een Royal Enfield 350cc. 20pk en 27Nm. Ik vraag me dan af of dit een bestaansreden heeft tegenover een BMW met 310cc blok, de Honda CBF300 met 30pk, de Kawa 400 met in de 40pk, net zoals de Duke 390.

De Himalayan die populairder is dan verwacht, wetende dat Muug er eens een testrit mee gedaan heeft.....

Wel, dealer gebeld, geen meteor maar wel een Classic 350 in Demo.

Veeeeel motoren in mijn bezit gehad, telkens gekocht om een verslaving te voeden maar nooit dat leuke terug gevonden dat ik had bij mijn eerste motorrijles met een Savage 650 en een BMW Funduro.
Zonder enige verwachting been over de Classic gezwierd en gaan rijden. Roffel roffel, tsjoek tsjoek en daar gingen we.......

Wel, ik ben afgestapt met die Smile waarvan ik dacht dat ik het niet meer kon ervaren. Ik vond dat een waanzinnig leuke motor. Je weet dat je niet onderweg bent met een karrenvracht aan PK’s en je stelt dan ook geen verwachtingen. Het is gedaan bij 6100 toeren per minuut al kan je dat niet zien wegens het ontbreken van een toerenteller maar dat geeft niets.

De ontspannen zithouding in combinatie met dat “sterke” blok waren heel aangenaam. En met sterk bedoel ik naar het gevoel dat dit blok niet stuk te krijgen is. De motorloop is dusdanig relax dat je niet meer verwacht. De vitpilen 401 en Duke 390 hebben meer dan het dubbel van de pk’s maar zijn nerveuze jongens. De motorblokken worden pas wakker bij toerentallen waar de Royal Enfield Classic gaat slapen. Deze 390 blokken zijn niet gulzig in het brandstofverbruik maar zo een Royal Enfield blok doet het met gemiddeld 2,5liter/100km. Of je nu rustig of snel rijdt. Maakt niet uit want rustig is snel en snel is ook rustig. Je kan oftewel rustig rijden of heeeeeeel rustig.

In deze tijden waarbij ik me vaak opgejaagd voel was dit een geweldige ervaring, deze RE350 motor.

Ik heb nu meer dan 2j geen motor meer in mijn bezit en eigenlijk niet gemist maar er is wat leuks in de plaats gekomen. Toch mis ik het nog wel eens rond te rijden, komt er nog bij dat het werkelijk ALTIJD file is richting Kennedy tunnel en ik nu ten noorden van Antwerpen woon. Dus altijd in de file met de auto.

De topsnelheid die ik gereden heb met deze Royal Enfield is 110km/u. Er zat nog een klein beetje in maar daar moet je dan wel even de tijd voor nemen vermoed ik maar daar koop je het niet voor.

Wel, als er een motor komt wil ik zo een rustig stampertje. No nonsense, degelijk gebouwd en goedkoop in vrijwel alles wat benodigd is om te kunnen rondrijden.

Ook verrast door de kwaliteit van de Royal Enfield. Nog geen BMW of Japanse kwaliteit maar veeeeeelbeter dan de Chinese merken zoals bij MASH.

Ik heb dat toch nog toe nooit begrepen dat iemand met zo een Royal Enfield zou rijden, amper vermogen, enz enz maar ik ben helemaal verrast.

Toegegeven, er stond een Royal Enfield Scram met Himalayan blok in en de zithouding was ook goed maar het is zo een zithouding dat maakt dat ik meer swung verwacht van de motor en net daarom is de zithouding van de Classic en meteor super voor deze motoren,
Last edited by Wipr on 18 Jul 2022 02:34, edited 1 time in total.

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Droopy »

Wipr wrote: 11 Jul 2022 00:35 De afgelopen maanden een testritje gedaan met een
- Ktm Adventure 390
- Honda CBX500
- Royal Enfield Classic 350
- Honda MSX 125cc (grom)

...

Dus weken en maanden gingen voorbij en zie ik een paar weken geleden iets voorbij komen over een Royal Enfield 350cc. 20pk en 27Nm. Ik vraag me dan af of dit een bestaansreden heeft tegenover een BMW met 310cc blok, de Honda CBF300 met 30pk, de Kawa 400 met in de 40pk, net zoals de Duke 390.

De Himalayan die populairder is dan verwacht, weten de Muug er eens een testrit mee gedaan heeft.....

Wel, dealer gebeld, geen meteor maar wel een Classic 350 in Demo.

Wel, ik ben afgestapt met die Smile waarvan ik dacht dat ik het niet meer kon ervaren. Ik vond dat een waanzinnig leuke motor. Je weet dat je niet onder je mee hebt van PK’s en je stelt dan ook geen verwachtingen. Het is gedaan bij 6100 toeren per minuut al kan je dat niet zien wegens het ontbreken van een toerenteller maar dat geeft niets.
...
Ten eerste : zalig verslag, 'k begin begot zin krijgen om ook een Royal Enfield te gaan testen. :)
Ten tweede : welkom terug Wipr, blij dat het motorvirus je nog steeds te pakken heeft. :thumbsup:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Droopy wrote: 16 Jul 2022 13:52
Wipr wrote: 11 Jul 2022 00:35 De afgelopen maanden een testritje gedaan met een
- Ktm Adventure 390
- Honda CBX500
- Royal Enfield Classic 350
- Honda MSX 125cc (grom)

...

Dus weken en maanden gingen voorbij en zie ik een paar weken geleden iets voorbij komen over een Royal Enfield 350cc. 20pk en 27Nm. Ik vraag me dan af of dit een bestaansreden heeft tegenover een BMW met 310cc blok, de Honda CBF300 met 30pk, de Kawa 400 met in de 40pk, net zoals de Duke 390.

De Himalayan die populairder is dan verwacht, weten de Muug er eens een testrit mee gedaan heeft.....

Wel, dealer gebeld, geen meteor maar wel een Classic 350 in Demo.

Wel, ik ben afgestapt met die Smile waarvan ik dacht dat ik het niet meer kon ervaren. Ik vond dat een waanzinnig leuke motor. Je weet dat je niet onder je mee hebt van PK’s en je stelt dan ook geen verwachtingen. Het is gedaan bij 6100 toeren per minuut al kan je dat niet zien wegens het ontbreken van een toerenteller maar dat geeft niets.
...
Ten eerste : zalig verslag, 'k begin begot zin krijgen om ook een Royal Enfield te gaan testen. :)
Ten tweede : welkom terug Wipr, blij dat het motorvirus je nog steeds te pakken heeft. :thumbsup:

Dank je Droopy.

Heb er al van wakker gelegen of het geen stommiteit was het te doen maar het is te laat, heb er ene gekocht. De basisversie met name een Royal Enfield Meteor 350 Fireball in het knal geel. Met een mini schermpje op, valbaren ,spuuglelijk maar goed om een slot aan te hangen en als de motor afgekoeld is, een helm en andere aan te hangen. Kerstlichtjes passen ook. Dan nog een skidplate. In de lijn van wat ik in het dagelijkse leven doe is dit ook een brok metaal en nog eens metaal met zichtbare stevige bouten en moeren.

Een motorfiets met hak teen schakelpook en eentje waarbij je richting Luxemburg wellicht op de uiterst rechtse rijstrook moet rijden als het bergop gaat. Maar daar kom ik niet met de motor en blij dat de tip van mijn linker motorschoen gaaf blijft zoals de rechterschoen.

Doe jezelf eens een plezier en ga eens met zo een Enfield rijden. Kijk eerst de Netflix serie Peaky Blinders en waan je terug in de naoorlogse jaren met een motor die zich dezer tijden de slak mag noemen en wat betreft aanschafkosten, verbruik en onderhoudskosten de haas mag noemen.

Het echt motorvirus is het niet meer denk ik. Eerder het makkelijk kunnen ontvluchten van de dagelijkse sleur, zeurende pubers en zinloze discussies. Een camper en paragliden is ook zo een manier maar eerst minimaal een uur of 2 rijden, soms 6u om een paar dagen te vliegen en de kop vrij te maken....omslachtig dus ik kan mijn favoriete nachtritjes terug tot leven roepen.

Het grappige is dat je deze 350cc motor als een koppelmotor moet zien ipv een pk braker.

Elke motortestpiloot op youtube was verrast door deze meteor inzake het rijplezier dat het verschaft en al zeker omdat je voor de aanschafprijs rommel verwacht. Dat is het dus niet. Verbazend dat ze voor dit geld, dit nog kunnen afleveren.

De kloterij is dat ik nu mijn atelier, kot en ander kot moet opruimen om plaats te maken om de motor te kunnen stallen. :mrgreen:

Er zijn ergere zaken. Hopelijk zwier ik aanstaande woensdag mijn been over deze meteor en tuf ik naar huis.

Inrijden is na 500km al gedaan. Althans, dan is het eerste onderhoud. Het goede is dat je dat blok dus quasi niet kan wurgen.

Met de Duke 390 ben ik vaak na een ritje naar huis gereden met de gas vol open, dus tegen een 165km/u omdat ik het rijden beu was. Pijn in de schouders en me zenuwachtig maakte. De meteor zegt dan. Rij trager onnozelaar of zet je aan de kant, leg je neer in de berm en mediteer effe en stap dan terug op. Ik ga toch niet sneller :mrgreen

Wordt vervolgd!

Koeno
Posts: 3229
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Bloed kruipt waar het niet gaan kan: Welkom terug WIPR!
Kheb uw uitgebreide schrijfsels gemist!

User avatar
den Bullet
Posts: 1480
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by den Bullet »

Grappig ... :laughing:

In 1979 koop ik een hoop ijzer dat als alles in goeie volgorde bijeengeraapt is, een Bullet 500 van '57 moet voorstellen (en dan nog es voor de eerste keer ingeschreven in dezelfde week van mijn geboorte :shock: ).

Er was geen kat in mijn wijde omgeving die ooit gehoord had van een Royal Enfield. Eén was er het dichtste bij: die had al gehoord van een Enfield geweer :roll: .

En zie: ik zie praktisch elke dag wel eentje passeren 8-)

Nu nog mijn exemplaar onder handen nemen; 't gaat tijd worden ... :oops:

Een 500 is een 350 met wat meer ademruimte, maar in die configuratie maakt dat niet zo veel uit!

'Ficiat Wimmekes! 8-) 8-) 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11810
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Voor de Enfield-liefhebbers: lees eens het Afrikaans reisverhaal "Het Aarden beest", van Benno Graas. Duib en Laouen kennen hem wel van Discover Overland. Zelfs mijn pa vond het een prachtig verhaal.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Koeno wrote: 18 Jul 2022 11:18 Bloed kruipt waar het niet gaan kan: Welkom terug WIPR!
Kheb uw uitgebreide schrijfsels gemist!
Dank je Koeno ;)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

den Bullet wrote: 18 Jul 2022 14:25 Grappig ... :laughing:

In 1979 koop ik een hoop ijzer dat als alles in goeie volgorde bijeengeraapt is, een Bullet 500 van '57 moet voorstellen (en dan nog es voor de eerste keer ingeschreven in dezelfde week van mijn geboorte :shock: ).

Er was geen kat in mijn wijde omgeving die ooit gehoord had van een Royal Enfield. Eén was er het dichtste bij: die had al gehoord van een Enfield geweer :roll: .

En zie: ik zie praktisch elke dag wel eentje passeren 8-)

Nu nog mijn exemplaar onder handen nemen; 't gaat tijd worden ... :oops:

Een 500 is een 350 met wat meer ademruimte, maar in die configuratie maakt dat niet zo veel uit!

'Ficiat Wimmekes! 8-) 8-) 8-)
Merci Bullet.


:ricky:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by OzzePaa »

Wimpy, ge zijt toch wel ne kadet zah ;) :lol: ... Eerlijk : toen je je "afscheids-rede" hier hield, wiste dat het er terug zou van komen, niet :?:
Voor mij was het inallegeval duidelijk dat vroeg of laat de Wipr weer op een moto zou wippen.
Dat het zulk een apart exemplaar geworden is, maakt het allemaal nog wat leuker.
Proficiat en veel fun met de Enfield :!: :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

OzzePaa wrote: 21 Jul 2022 17:15 Wimpy, ge zijt toch wel ne kadet zah ;) :lol: ... Eerlijk : toen je je "afscheids-rede" hier hield, wiste dat het er terug zou van komen, niet :?:
Voor mij was het inallegeval duidelijk dat vroeg of laat de Wipr weer op een moto zou wippen.
Dat het zulk een apart exemplaar geworden is, maakt het allemaal nog wat leuker.
Proficiat en veel fun met de Enfield :!: :thumbsup:
Pa, heb het wel meer dan 2j volgehouden he :mrgreen:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Wipr »

Eerste +200km zijn een feit. Volgens de rodage mag je niet sneller dan 70km/u in vijfde.
In 1st 20km/u
2de 30km/u
3de 45km/u
4de 60km/u
5de 70km/u

Beetje strikt maar goed. We dokteren langs 70km/u en dat is ok. Nadien, van 500-2000km wordt de maximum dan 80km/u in 5de.

Het leuke is dat ik nu 210km heb gereden en er nog 2/3 brandstof aanwezig is in de 15liter tank dus een realistisch verbruik van 2,5-3lit/100km kan wel kloppen.

Heb zelfs extra dikke lasdekens gekocht om nog eens over de motorhoes te draperen zodoende de motor te beschermen tegen verdwaalde lasspetters.

Echt een tof bakske die Royal Enfield. Moh echt waar e :rayof:

Slow is the New fast

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Dit weekend waren het testritdagen bij Winge Motors. Dus heb ik even mijn been over 2 motoren gezwierd.

De eerste was de onvermijdelijke R1250GS. In mijn hoofd heb ik al een tijdje het idee vastgeklikt dat de GS mijn volgende motor zal worden. Het meest verkochte model, en mijn 2 vakantiematen hebben er allebei één. Vooral WimGS is er lyrisch over. Ik wilde de GS dus eens toetsen tegenover mijn KTM 790.
Veel moet er niet meer geschreven worden over de GS, daarom heb ik het enkel over een aantal vergelijkingspunten.

MOTOR. Ik heb zelf 3 boxers gehad. Een RT1100 en 2 RT1200. De vloeistofgekoelde 1250 voelt en klinkt heel wat beter. Veel soepeler, met meer koppel onderin, en een mooie roffel klinkt in de oren. Heel wat anders dan de koffiemolen die de 1100 was. Voor mij is een Akrapovic uitlaat weggegooid geld, dit klinkt meer dan goed genoeg.

VERING. Dat geeft een dubbel gevoel. Wanneer ik plaats nam op het zadel voelde alles heel zacht aan. Hij veert erg sterk in als je je eens met volle gewicht laat 'vallen'. Helemaal anders dan mijn KTM. Maar... ik had ongeveer hetzelfde parcours de avond tevoren met mijn KTM gereden, en de bulten in de weg werden door de KTM veel beter weggestreken dan door de GS, waar ik telkens een serieuze schop onder mijn kont voelde. Hmmm, raar...

SCHAKELEN. Ik ben verslaafd aan de quickshifter van mijn KTM. Dus ben ik blij dat een GS dat ook heeft. Maar toch maar eerst eens uitproberen. Wel, het heeft een tijdje geduurd voor ik overtuigd was dat de GS wel degelijk een quickshifter heeft. Waar bij de KTM een licht tikje tegen de pook zorgt voor een rimpelloze versnellingswijziging, zowel bij up- als downshiften, moet je bij de GS hard en goedgemikt op de pook trappen, om dan met een stevige 'wobbel' in de volgende versnelling te raken. Hier spelen BMW en KTM echt in een verschillende divisie. Bij de KTM win je aan gemak en snelheid door de quickshifter, bij de BMW absoluut niet.

Conclusie: Ik weet het even niet meer. Dit was natuurlijk maar een ritje van pakweg 25 minuten, maar de dagtestrit met de Norden heeft me zo veel meer bevallen. En die vind ik ook zo veel mooier. Maar een heel belangrijk punt voor mij is de nabijheid van een dealer. En dat is een probleem. Waver, Beringen en Puurs zijn de dichtsbijzijnde Husqvarna dealers, terwijl Winge Motors bijna wandelafstand is...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5078
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

De 2e motor waarmee ik testgereden heb, was eigenlijk geen motor. Het was de CE 04. Voor wie niet weet wat dat is (ik ook niet voordien), enkele foto's:
Image
Image
Image
Wat is dat :pillepalle:
Dat is een elektrische scooter. Ik wilde elektrisch rijden eens aanvoelen.
Wat een rare belevenis. Eerst het scootergevoel. Een heel onwennige zitpositie, die me na een tijdje ongetwijfeld veel rugpijn zal bezorgen.
Bochten nemen? Euuhhh... tegensturen? Dat lijkt niet te lukken, dat spul wil niet gaan 'liggen' in de bocht. Dus dat betekent; genoeg afremmen, vervolgens het stuur fysiek in de goede richting draaien, de bocht door sukkelen, en dan weer 'gaaas' geven.

Correctie: er is geen 'gas'. Stroom geven dus!

En dat is dan wel het speciale. Optrekken gaat geruisloos, maar wel onmiddellijk, zonder enige inertie. 'gas'hendel open en je bent weg. Aan de andere kant, draai je de pols naar voren, dan remt hij ook onmiddellijk af. Je moet de remhendels maar heel weinig gebruiken. Dat is trouwens in het begin wennen aan lage snelheden en manoeuvreren. Je hebt de neiging je koppeling te gebruiken, maar dat is in feite de achterrem. Je remt al door gas te minderen, en dan rem je nog eens bij, dus had ik geluk dat dat ding zo laag mij de grond zit, of ik had het al dadelijk op zijn zij gelegd...

Het is een ding dat volgens mij enkel gebruikt kan worden voor woon-werkverkeer, want je moet regelmatig kunnen tanken, nee opladen. En het enige rijplezier is het optrekken. Vanzelfsprekend niets voor mij dus. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 729
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Mario »

valt dat eigenlijk nog makkelijk op te rapen zo'n elektrische scooter of moto, want zijn toch veel zwaarder dan 'normale' ?
enfin, dat heb je waarschijnlijk niet uitgetest :laugh3:

Locked