Een bleittopic exclusief voor iedereen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 09 Sep 2022 13:38 How, tenzij ik heel slecht heb opgelet, speelt vooral voor electriciteit een heel ander mekaniekske: de duurste productiewijze bepaalt de prijs voor allemaal.
Dat is gewoon een nevenverschijnsel van de vrije markt. Prijzen worden eigenlijk voor niks meer bepaald op basis van wat de werkelijke kosten zijn of wat de effectieve meerwaarde van het product is. Enkel door wat het maximale is waarvoor de verkoper het op de markt verkocht krijgt. Elektriciteit is een (relatief) schaars goed waar niemand van denkt zonder te kunnen. Prijzen van goedkoop geproduceerde elektriciteit worden dus artificieel opgetrokken tot net onder de duur geproduceerde elektriciteit. Want producten weten gewoon dat ze dat aan die prijs verkocht krijgen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by OzzePaa »

Denk dawwe volgende keer aan de PVDA moeten ;) :idea: :mrgreen: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 09 Sep 2022 13:38
Muug wrote: 09 Sep 2022 13:00
Een Duitser heeft het vorige week (of de week ervoor) goed en simpel uitgelegd. Beetje gelijk de Schuss ons systeem van verkozenen uitlegde adhv mensen die willen gaan eten. :grin:
Concreet: stel u een dorp voor waarin twee boeren wonen die 't zelfde product produceren (suikerbieten, graan, mais, melk...) . De ene boer is high-tech bezig en produceert zijn product aan 2 euro/eenheid. Een andere boer is veel ambachtelijker (of onhandiger) bezig en datzelfde product produceren kost hem 10 euro/eenheid. Beide willen natuurlijk hun kosten eruit halen. Dus de boer van 10 euro gaat dan ook minstens 10 euro willen. Ge snapt dat de andere boer exact hetzelfde product ook voor niet minder dan 10 euro gaat willen verkopen. 't verschil is natuurlijk dat die véél meer winst maakt. En dat is wat er nu aan 't spelen is: het spelleke van de vrije markteconomie.

Wat die voorschotfacturen betreft: wij hebben redelijk wat spaargeld, en een deel ervan zit in rollend materieel :mrgreen: Maar tegen zulke prijzen gaat dat binnen max vijf jaar allemaal ferm op zijn en dan mogen we ook naar 't OCMW stappen. Zelfs met ons beider pree, waarvan we toch heel tevree zijn. :o Dus ja, er klopt iets héél hard niet. :pillepalle:
How, tenzij ik heel slecht heb opgelet, speelt vooral voor electriciteit een heel ander mekaniekske: de duurste productiewijze bepaalt de prijs voor allemaal.
Tegenwoordig zijn dat gascentrales, eerder die op kolen. Ze hebben het zo gefabriceerd dat die prijs op de markt, beurs, veiling, whatever, dé prijs is. Ook voor stroom uit kerncentrales en hernieuwbare energie. Op de markt wordt die echt dure stroom als laatste aangekocht, wanneer al de rest al verhandeld is. Maar de prijs is dezelfde, dus open uw zakken zodat het kan binnenstromen.

In 't geval van uw 2 boeren: de industriële is blij met zijn conculega want hij krijgt vanzelf 10€, ook al verkoopt die andere niks.
Dat is toch net wat Muug beschrijft?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Schussboelie »

duibhce Kaelann wrote: 09 Sep 2022 14:52
Blackbert wrote: 09 Sep 2022 13:38 How, tenzij ik heel slecht heb opgelet, speelt vooral voor electriciteit een heel ander mekaniekske: de duurste productiewijze bepaalt de prijs voor allemaal.
Dat is gewoon een nevenverschijnsel van de vrije markt. Prijzen worden eigenlijk voor niks meer bepaald op basis van wat de werkelijke kosten zijn of wat de effectieve meerwaarde van het product is. Enkel door wat het maximale is waarvoor de verkoper het op de markt verkocht krijgt. Elektriciteit is een (relatief) schaars goed waar niemand van denkt zonder te kunnen. Prijzen van goedkoop geproduceerde elektriciteit worden dus artificieel opgetrokken tot net onder de duur geproduceerde elektriciteit. Want producten weten gewoon dat ze dat aan die prijs verkocht krijgen.
Dat is geen nevenverschijnsel, dat is de essentie van de vrije markt.
In een vrije markt wordt de prijs niet bepaald door de werkelijke kost maar door wat de klant wil bepalen.
Het is puur vraag en aanbod.
Dat is ook de reden dat men bijvoorbeeld voor een originele Ducati 916 Senna nu prijzen tot tegen de €30K kan vragen.
De productiekost was een fractie daarvan maar de vraag is groot en het aanbod bijzonder klein.
Voor zij die in de privé werken is dat met je loon ook zo, bijna iedereen verdient meer dan strikt noodzakelijk om te overleven.

Met energie is dat niet zo heel erg anders, de vraag is en blijft onwaarschijnlijk hoog omdat we allemaal elke dag meer en meer energie verbruiken, en dat is heus niet enkel aan elektrische auto's te wijten.
Dat is de enige reden dat de stroomboer €10 kan blijven vragen ipv €2.
Dat wordt ook meteen aangetoond door het feit dat de gasprijs deze week terug gezakt is omdat een mindere vraag vanuit China verwacht in het komende jaar.
Vraag en aanbod, niet meer niet minder.

De koppeling van de prijs van elektriciteit aan die van gas lijkt op het eerste zicht van de pot gerukt (ik heb dat ook een tijd gedacht) maar is het eigenlijk niet.
Of toch niet in die mate dan dat de meesten denken.
De energie die iemand verbruikt wordt niet specifiek voor die persoon geproduceerd (dat geldt eigenlijk enkel voor klanten van bijvoorbeeld een coöperatieve als Aspiravi) en al helemaal niet rechtstreeks aan die persoon geleverd.
In die zin is het niet zo abnormaal dat een Engie klant die in Limburg woont dezelfde prijs betaalt voor hetzelfde product als een iemand uit Beveren, ook al wordt de stroom in Beveren met een kerncentrale opgewekt en die in Limburg met een gascentrale.
Dit is overigens een Europees mechanisme, niet Belgisch.

Je moet een kat ook een kat noemen.
De anomalie die de kink in onze (stroom-)kabel veroorzaakt is niet de koppeling van stroomprijs aan de gasprijs, maar de oorlog in Oekraïne.
Daar is welgeteld één man verantwoordelijk voor.
Wat je onze bewindvoerders wel kan aanwrijven is dat ze in het verleden ons land veel te afhankelijk hebben gemaakt van (Russisch) gas.
Om de verantwoordelijken daarvoor te vinden @OzzePaa, moet je toch vooral naar links kijken en niet naar rechts.
Wat verwacht je overigens dat de PvdA (ook voorstander van kernuitstap tegen 2025) hier aan gaat doen?
De Belgische energieproductie nationaliseren gaat ons niet onafhankelijker maken van gas hoor.
Ik hoor King Connah ook verwoed roepen op Twitter dat de factuur omlaag moet maar hoe dat dan zou moeten gebeuren, daarover blijft hij akelig stil.
Ik sorteer dat onder populistisch geblaat.

Meer zelfs, in plaats van zo hard te focussen op een acuut probleem (dat enerzijds structureel en niet ad hoc aangepakt moet worden) zou men hier beter lessen uit trekken en ook onze industriële afhankelijkheid van China moeten herbekijken en proactief verminderen.
Maar neen, het is natuurlijk veel makkelijker om politiek garen te spinnen bij dit soort excessen, daarbij totaal voorbijgaand aan de automatische loonindexeringen, dan om wat verder te kijken dan de waan van de dag in de hoop van een zieltjes extra te winnen.
Van rechts moet je op dat vlak niet veel heil verwachten maar door hun dogmatische profilering voedt links de extremen aan beide zeiden in plaats van ze te temperen.
Kort gewin voor de lange ondergang.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by OzzePaa »

Helaas moete van de mensen achter die ongebreidelde zucht naar méér en méér winst natuurlijk geen menselijkheid en begrip verwachten. Die/dat verwachten ze vanzelfsprekend wel van ons en regeringen/beleid als het HEN slecht gaat. Ik neig zeker niet naar een communistisch model, maar een beetje ethiek in het kapitalistisch alternatief zou dat toch alleen maar verbeteren mijgedacht.
Trouwens, er rollen geen Duc 916's meer van de band hé Schuss ... dat is iets anders dan ellentrik en gas waarvan er in één keer echt niet minder geproduceerd wordt, of toch niet zoveel minder dat dees onnozeligheid rechtvaardigd zou zijn.
Ben helemaal mee met Duib z'n mening over de evolutie in de manier hoe prijzen bepaalt worden. Nu nog de supermarkten overtuigen dat ook te doen en we zijn echt "aan den arme" :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Stefke »

de autokeuring....sjongesjonge wat heb ik daar een bloedhekel aan.... :furious3: :furious3: :furious3:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Stefke wrote: 14 Sep 2022 12:12 de autokeuring....sjongesjonge wat heb ik daar een bloedhekel aan.... :furious3: :furious3: :furious3:
:laughing:
Wat is 't nu weer. 8-)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by TRooPER »

Stefke wrote: 14 Sep 2022 12:12 de autokeuring....sjongesjonge wat heb ik daar een bloedhekel aan.... :furious3: :furious3: :furious3:
kan voor 1 keer zeggen dat ge bij mij eesn voor 1 keer vlot ging.
allei.... moest een afspraak maken voor keuring bestelwagen , keuring verloopt half september.
Uiteraard nergens nog een online afspraak te maken voor de vervaldatum.

Dan maar elke dag es op de webcams van sbat in de buurt aan het kijken, en beetje geluk gehad.
In nazareth eke is de keuring op bepaalde dagen open tot 19.30 ofzo... weinig dat dat weten (meestal wordt om 16u de rij afgesloten).
Dus op een goede dag, met een korte werkpauze, kon ik snel aan de poort gaan staan, zonder wachtenden voor mij.
Toch nog een dik halfuur moeten wachten , omdat ze met 5 op 1 computerscherm moesten meekijken en oordelen....

Bon, mijn beurt,
de ploeg van 16u was aan het buitenstrompelen en aan het lachen met de mannen die tot 19u mochten blijven.
Zonder opmerkingen en vlotjes door de keuring. Had niet anders verwacht.
Was dus een kleine meevaller.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Stefke »

Muug wrote: 14 Sep 2022 14:02
Stefke wrote: 14 Sep 2022 12:12 de autokeuring....sjongesjonge wat heb ik daar een bloedhekel aan.... :furious3: :furious3: :furious3:
:laughing:
Wat is 't nu weer. 8-)
auto anderhalve maand en 800km geleden blanco gekeurd, vandaag terug naar de keuring voor verkoop... 1 standlicht kapot, 1 nummerplaatverlichting defect en vooral de lichten staan ineens te laag afgesteld.... :dontknow: :furious3:

en afgezien daarvan de onwaarschijnlijke lamzakkerij die men daar tentoon spreidt... en uiteindelijk toch 3 man nodig om een auto te keuren. Staat die eindelijk helemaal vooraan op de brug om het chassis te kontroleren, moeten ze ineens helemaal terug naar achteren rijden voor ophangingtest, controle lichten,.... :dontknow: :wall:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Het zijn mogelijks niet de grootste lichten die ze daar laten werken... :(

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Ik ben (toen afspraak verplicht was) paar keer naar Asse gegaan.
Sneller een afspraak te pakken als bij SBAT en sneller gekeurd maar verder rijden.

Deze zomer naar Erembodegem, keuring duurde langer maar geen enkele opmerking (terwijl ik dat wel verwacht had op de banden & voorruit).

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Indertijd had Stekene mijn voorkeur over St Niklaas. Comfortabeler aanschuiven, minder druk, vriendelijker personeel.
Volvo op LPG, uitlaattest niet goed. Poort open, achteruit weer buiten naar Prins om de hoek en dan terug.
Ouwe Navara waarvan de achterrem er niet door kwam. Tegen richting op de lijn ernaast en 't was ok. Omdat die mens dat gewoon wist.

Nu naar Eksel, niet naar Geel. Omdat ze in Limburg sympathieker zijn dan in Antwerpen.

Maar 't blijft muggenzifterij, soms. Junior met zijne Kia naar de Noorderlaan. Rooi kaart wegens parkeerlichtje (pipo controleert dat dan ook niet op voorhand) en het ene lampje van de nummerplaat geeft meer licht dan het andere. :pillepalle: :furious3:

Ik kijk al uit naar de verhalen wanneer den eerste hier, Muug dus, ne moto moet aanbieden voor verkoop. ;) :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 14 Sep 2022 20:41 Ik kijk al uit naar de verhalen wanneer den eerste hier, Muug dus, ne moto moet aanbieden voor verkoop. ;) :mrgreen:
:mrgreen:
Daarom ook dat de laatste Honda CRF250L hier hopelijk binnenkort de deur uitgaat, en dan zal het een tijdje bij twee dezelfde moto's blijven. :thumbsup:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Bij »

[/quote]
:mrgreen:
dan zal het een tijdje bij twee dezelfde moto's blijven. :thumbsup:
[/quote]

We gaan het zien :grin: :grin:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Na een heel weekend krom te lopen van de rugpijn, vandaag bij de huisarts gegaan: Lumba GOOOOO!!!!!!!
Pikuur in onderrug en terug een bijna normale dag gehad... wel 5dagen thuis van werken en wat rustig houden.
hopelijk effectief terug de oude na het weekend :)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Thuis van werken.... gij zit al sinds de eerste lockdown thuis gij! :shock:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Muug wrote: 03 Oct 2022 23:23 Thuis van werken.... gij zit al sinds de eerste lockdown thuis gij! :shock:
Geloof het of niet... de laatste 2 weken ging ik al terug 2 dagen op 5 naar den bureau.
maar op dit moment kan ik niet op bureaustoel aan computer zitten.
achjah, 't is keer iets anders

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Koeno wrote: 04 Oct 2022 08:42 achjah, 't is keer iets anders
:thumbsup:
't is een excuus om languit in uw zetel te blijven liggen, terwijl 't huishouden door iemand anders gedaan wordt ;)

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Stoffel »

Koeno wrote: 03 Oct 2022 19:51 Na een heel weekend krom te lopen van de rugpijn, vandaag bij de huisarts gegaan: Lumba GOOOOO!!!!!!!
Pikuur in onderrug en terug een bijna normale dag gehad... wel 5dagen thuis van werken en wat rustig houden.
hopelijk effectief terug de oude na het weekend :)
Veel beterschap ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Nog eens merci Stoffel!
Als ik ooit eens voor jou iets kan doen!!

Qua beterschap, de medicatie doet goed voor de rug, maar veroorzaakt misselijkheid, draaierigheid en maagpijn...
dus hopen dat rug snel ok is en zonder medicatie verder kan...

Locked