Motornieuws!

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Motornieuws!

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 15 Oct 2022 16:31En die van 0 naar 100 gaat in 2 seconden ? Hoe belachelijk is dat allemaal :roll: ...ipv elektrische voertuigen te maken met een bereik van 2000 km zijn het er die de stenen letterlijk uit de grond moeten kunnen trekken.
Ik denk dat je de kar een beetje voor het paard spant.
EV's worden niet gemaakt met het doel om dat koppel te leveren, dat is gewoon een karakteristiek van een elektromotor, eerder een gevolg.
In tegenstelling tot bij een verbrandingsmotor is het volledige vermogen van de elektromotor quasi altijd beschikbaar.
Wellicht kan er hier en daar nog wel wat geoptimaliseerd worden aan de instellingen en sturing van een EM maar dat is dus niet zo abnormaal.
Blackbert wrote: 16 Oct 2022 10:07omdat de ene helft van de uitstoot plaatsvindt tijdens de productie van de elektriciteit
Ik zeg niet dat een EV vandaag dé oplossing is maar het is wel de aandrijving die het meeste opportuniteiten biedt voor toekomstige vergroening.
Een ICE zal altijd CO2 en fijn stof blijven uitstoten.
Elektriciteit kan, zeker in de niet zo verre toekomst, perfect CO2-neutraal en veilig opgewekt worden.
Eigenlijk doen we dat nu al met kerncentrales.

Ik vind een verbrandingsmotor ook geestig maar dat wil niet zeggen dat we blind moeten zijn voor de nadelen ervan en alleen op de nadelen van het alternatief (EV) moeten focussen zonder de (potentiële) voordelen te zien.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Motornieuws!

Post by OzzePaa »

Schussboelie wrote: 17 Oct 2022 08:52
Raketman wrote: 15 Oct 2022 16:31En die van 0 naar 100 gaat in 2 seconden ? Hoe belachelijk is dat allemaal :roll: ...ipv elektrische voertuigen te maken met een bereik van 2000 km zijn het er die de stenen letterlijk uit de grond moeten kunnen trekken.
Ik denk dat je de kar een beetje voor het paard spant.
EV's worden niet gemaakt met het doel om dat koppel te leveren, dat is gewoon een karakteristiek van een elektromotor, eerder een gevolg.
In tegenstelling tot bij een verbrandingsmotor is het volledige vermogen van de elektromotor quasi altijd beschikbaar.
Wellicht kan er hier en daar nog wel wat geoptimaliseerd worden aan de instellingen en sturing van een EM maar dat is dus niet zo abnormaal.
.........
Dat instant koppel is inderdaad inherent aan de elektromotor ... maar Raket heeft wel een punt als dat wat getemperd zou worden het het rijbereik zou doen toenemen ...
Blackbert verwees al naar een subartikel van de schrijfsels waar ik hierboven naartoe linkte. Hoewel, geschreven in 2010 toegegeven wat gedateert, toch een heldere kijk op heel het EV-verhaal. :arrow: https://www.lowtechmagazine.be/2010/05/ ... -auto.html

Dat "LowTechmagazine" is trouwens een zeer intressant en goed onderbouwd en geschreven ding ... alleen al omwille van hoe 10 jaar geleden de zaken er voor stonden en wat sindsdien de evolutie is ... of net NIET is ;) https://www.lowtechmagazine.be/2009/01/ ... ergie.html
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Motornieuws!

Post by Schussboelie »

OzzePaa wrote: 17 Oct 2022 10:28
Schussboelie wrote: 17 Oct 2022 08:52
Ik denk dat je de kar een beetje voor het paard spant.
EV's worden niet gemaakt met het doel om dat koppel te leveren, dat is gewoon een karakteristiek van een elektromotor, eerder een gevolg.
In tegenstelling tot bij een verbrandingsmotor is het volledige vermogen van de elektromotor quasi altijd beschikbaar.
Wellicht kan er hier en daar nog wel wat geoptimaliseerd worden aan de instellingen en sturing van een EM maar dat is dus niet zo abnormaal.
.........
Blackbert verwees al naar een subartikel van de schrijfsels waar ik hierboven naartoe linkte. Hoewel, geschreven in 2010 toegegeven wat gedateert, toch een heldere kijk op heel het EV-verhaal. :arrow: https://www.lowtechmagazine.be/2010/05/ ... -auto.html
Ik heb de moeite gedaan om dit (grotendeels) te lezen.
Er wordt, zoals wel vaker, aan heel wat zaken voorbijgegaan waardoor de inhoud spectaculairder lijkt dan hij is.
Het artikel is effectief al 10 jaar oud, in die periode is de radius van EV's verdrievoudigd (soms zelfs nog meer).
Intussen kennen voertuigen ook een pàk meer elektrische verbruikers aan boord.
Zeggen dat er geen evolutie was is dus wel héél kort door de bocht.
Het artikel schenkt vooral een heldere kijk op het EV verhaal van intussen een eeuw geleden.

Wat wel interessant is, is de reden waarom de EV toen weggedeemsterd is, namelijk het gebrek aan laadpunten.
Het elektriciteitsnetwerk heeft sindsdien wel degelijk een zeer grondige evolutie doorgemaakt, en evolueert nog steeds.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Motornieuws!

Post by TuttoTerreno »

Eicma nieuws, Fantic Caballero 700 (met yamaha motor, denk ik).

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motornieuws!

Post by Muug »

Caballerokes zijn wel mooi, maar mijn hartje klopt rapper bij de MASH X-Ride Trail 650, een bolide die stylistisch een onbeschaamde cloon is van een XT500, maar dan wel met een onbeschaamd nagebouwd Dominator-blok erin. En laat dat nu eens een zalig brave, soepele en koppelrijke éénpitter zijn!

Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Motornieuws!

Post by OzzePaa »

De XT-500 was destijds een onbereikbare droom :roll: ...
Deze Mash is echt wel geslaagd mijgedacht :thumbsup: :smitten: ... en er is nog een plaatsje vrij hier int fietsenkot :ricky: .... :stop:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motornieuws!

Post by Koeno »


robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: Motornieuws!

Post by robman »

Koeno wrote: 08 Nov 2022 16:54 De nieuwe transalp is er!!!!
https://www.motornieuws.nl/honda-knalt- ... -transalp/
Ni slecht eigenlijk :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motornieuws!

Post by Muug »

Dus het is een kleine AT eigenlijk? :dontknow: :mrgreen:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motornieuws!

Post by Koeno »

Wel ja en neen en ja :D :D

Ik had ergens gelezen: 208kg volgetankt, 96pk en 72nm.
Dat lijkt mij vrij sterk van Honda... is maar 4kg meer als een Tenere.

Het elektronica pakket is ook vrij volwassen:
Rijmodi, Torque Control, wheeliecontrole, instelbare motorrem en vermogensafgifte

Nu nog afwachten wat ze qua prijs gaan doen...

edit: bizar, zie hem nu pas op de honda-site ook staan, half uurtje geleden nog niet... hardnekke cache :)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motornieuws!

Post by Muug »

Koeno wrote: 08 Nov 2022 22:01 edit: bizar, zie hem nu pas op de honda-site ook staan, half uurtje geleden nog niet... hardnekke cache :)
CTRL + F5 forceert ne website om de info van de server te gaan halen ;) :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Motornieuws!

Post by TuttoTerreno »

de africa twin een beetje omverpakt:

https://www.advrider.com/honda-rebel-11 ... frica-twin

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motornieuws!

Post by Muug »

:puke:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motornieuws!

Post by Muug »

De Arc Vector, wat een machine :shock:

Prachtige bolide, niet enkel stylistisch, ook technisch. :pillepalle:

Image

Image

Prijskaartje? Als je de prijs wilt weten, kan je 't niet betalen. :lipsrsealed2:

https://www.arcvehicle.com/

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Motornieuws!

Post by TuttoTerreno »

Moto Guzzi heeft op de EICMA de komst van de V100 Stelvio aangekondigd.

Post Reply