Hoi,
de BMW heeft blijkbaar een AGM-accu. Da's een populair soort accu's omdat die zo goed hun lading kunnen vasthouden dacht ik. Bij campers e.d. zijn ze alleszins ZEER populair.
Maar versta ik het goed dat dat eigenlijk een loodaccu is, en dus met een gewone ouwe Optimate kan worden opgeladen?
Of gaat dat canbus-systeem ook hier weer roet in het eten gooien?
AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
Een AGM is een loodaccu met glasvezelmatten die het zuur vasthouden.
Op de site van Optimate lijken al hun laders wel geschikt daarvoor.
Dacht dat de grote uitzondering de Lithiumbatterijen zijn.
Of wacht, het gaat om een BMW. In dat geval zou ik toch bij Het Merk zelf gaan shoppen.
Op de site van Optimate lijken al hun laders wel geschikt daarvoor.
Dacht dat de grote uitzondering de Lithiumbatterijen zijn.
Of wacht, het gaat om een BMW. In dat geval zou ik toch bij Het Merk zelf gaan shoppen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
Een moderne BMW zelfs.
ja, 'k ben gezjost, maar ik wist dat natuurlijk op voorhand, eigenlijkj feitelijk. Mijn ouwe getrouwe optimate spreekt de taal van die BMW niet. Dus nougabollen. Goedkoopste oplossing is om er mee te gaan rijden.
ja, 'k ben gezjost, maar ik wist dat natuurlijk op voorhand, eigenlijkj feitelijk. Mijn ouwe getrouwe optimate spreekt de taal van die BMW niet. Dus nougabollen. Goedkoopste oplossing is om er mee te gaan rijden.
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
Ik zou niet weten welke Optimate jij zou kunnen hebben maar als je op de site van Optimate kijkt dan kunnen alle modellen wel degelijk AGM aan, de mijne is een 4 van zo'n 15 jaar oud denk ik en kan er mijn GSa mee opladen, maar bij gewoon opladen via de polen wordt bij BMW wel aangeraden om los te koppelen en enkel de batterij dan op te laden (ivm elektronica), maar ik heb de mijne ook nog ingebouwd aan de Optimate gelegd maar enkel om gewoon op te laden, niet om diep op te laden.
En anders wordt het eens tijd om een nieuwe versie te kopen die ook Canbus heeft dan is het nog gemakkelijker omdat je dan via de contactdoos kunt laden....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
awel ja, 't is via die DIN-aansluiting da'k bedoel eh Jopet. Gewoon op de polen aansluiten kan inderdaad, na afkoppelen, maar dat laatste ben ik niet van plan.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2949
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
Een AGM batterij gaat ook veel minder nood hebben aan de lader bij stilstand. En eigenlijk is het zelfs beter om die gewoon te laten en wanneer nodig eens 1 keer bij te laden voor je ze gebruikt. Druppelladers zorgen voor continue laadcycli en hoe meer cycli, hoe meer slijtage.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
De AGM-batterij van mijn Tourneo was vorige week volledig plat en aan het einde van haar latijn. Bij het jaarlijks onderhoud had de dealer laten weten dat ze ver af was, maar om een nieuwe batterij te installeren vroegen ze 460 euro...
Met de vrieskou was het dus inderdaad gedaan ermee. Ik heb een nieuwe AGM gekocht voor 224 euro...
Met de vrieskou was het dus inderdaad gedaan ermee. Ik heb een nieuwe AGM gekocht voor 224 euro...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
En wie heeft die geplaatst?
grease up your baby for a ball on the hill
Re: AGM-accu opladen: met "gewone" optimate?
Ne kameraad die bij de VAB werkt.
Ik heb immers geen startkabels. En de batterij zit onder de bestuurderszetel. Die zetel moet omhoog en helemaal naar voor om aan de batterij te geraken, maar vermits in mijn luxemobiel de zetels elektrisch bediend worden, heb je dus de batterij nodig om aan de batterij te geraken...
Allemaal heel goed doordacht
I am confused. Oh no, maybe not!