Reparatie steekassen VW buske

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Reparatie steekassen VW buske

Post by Stefke »

En zo'n syncro heeft een paar cardans meer... dus daar gaat ook al eens iets stuk aan... :?

Image

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

Gij repareert dat zelf?
Gij laat dat doen?
Gij kent een goeie sleutelaar met het hart op de juiste plaats en een laag uurloon?
Gij wilt dat adresje aan mij geven? :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stefke »

Ik doe dat zelf. De moffen vooraan vervangen is best een aardige klus en wat gekloot om de cardans er uit te krijgen. Achteraan is wel poepsimpel. Centrale bout los, 6 bouten tegen het differentieel los en de cardan kan er uit. Smerigste werkske is nu aan de orde, rubbers en vet verwijderen, homokineten schoonmaken, terug in elkaar puzzelen en van vet voorzien. En alles terug monteren.

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

Respect, dude.
In mijn motokot is geen plaats voor een T4.
En de deur is toch te smal.
En om dat op de koer te doen...
Zelfs in de zomer lijkt me dat een slecht idee.

Binnenkort steek ik hem bij Van Waeyenberghe binnen, want hij start slecht. Op weetjewel.nl smijten ze met allerlei suggesties, maar ja, ik ken daar niks van. "Dynamisch afregelen van de timing van de brandstoftoevoer" of zoiets... een ander die suggereert om maar meteen de trillingsdemper te laten vervangen....

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stefke »

blijft toch een ferm stukske mechaniek zo'n homekineet...
Image

als ge dat eens schoongemaakt hebt tenminste... 8-)
Image

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

mijn god :o
en moet ge dat dan weer zo vol met vet proppen eer ge dat monteert? :shock:

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stefke »

yep, ttz
eerst homokineet in elkaar puzzelen, dan nieuwe mof over de as schuiven en homokineet ook op de as schuiven. Homokineet en mof vol vet proppen en dan de mof over de homokineet prutsen. 8-)
voor het gemak 4 stuks dus... 8-)
eigenlijk is het alles bijeen goedkoper en eenvoudiger om een volledige nieuwe cardan aan te schaffen, homokineten in begrepen. Bespaart een hoop (echt smerig) werk. Maar die achterste cardans van een syncro zijn niet meer leverbaar... :?

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Raketman »

Ik heb die bij de 924 ook uiteen mogen prutsen wegens vol met versteend vet. Verschillende delen van die zijn achteras zijn nagenoeg identiek aan die van een T4, aldus heb ik mij laten vertellen...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stefke »

Image

En met zo onder de bus te liggen zijn er nog wat lijken uit de kast gevallen... :roll:

Post Reply