VW T4 syncro camper van Fischer

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

en dus niet van Westfalia.

Twee maandjes geleden gekocht, na alweer een zomervakantie waarin harder naar overnachtingen gezocht werd dan naar attracties en schoon landschappen. :grin: (Nee, FM, we weigeren op voorhand te boeken en te plannen.)

Een buske, omdat we echt niet houden van tenten, zeker niet als het friskes is. Ook niet van daktenten. En omdat een buske ook gewoon dagelijks gebruikt kan worden, als werkpaard of muilezel, of gewoon als 2de wagen.
VW, omdat we een goeie toffe VW-garage in de buurt hebben, met passie voor het merk, en liefde voor de oudjes.
Syncro: omdat ge nooit weet wanneer ge in de brousse terecht komt. (niet dat de zomerbanden veel grip gaan bieden, lol)
Fischer: omdat die een breder bed hebben dan de Westfalia's (maar 't is wel toeval dat het Fischer is, het had even goed een andere kunnen zijn). De simpele reden daarvoor is dat Westfalia zijn vuil- en proper water tank achter de kastjes zet, terwijl Fischer de vuilwatertank onder 't chassis heeft gehangen, en de properwatertanks staan vanachter in de koffer, zoals je kan zien. Daardoor kunnen de kastjes wat smaller opgebouwd worden, zodat de zitbank/het bed breder is. Plus, de zetel klapt op een eenvoudige manier open naar een bed. Bij Westfalia's moet de hele bank van 85 kilo naar voren getrokken worden op twee glijrails, en dat is erg belastend voor de onderrug.

Voor de techneuten: het is een SCA-dak, de motor is een 2.5 TDI 102pk AXL.

Momenteel worden er wat kleine detailverbeteringen gedaan. Tapis plein in de leefruimte, nieuw tapijt in de stuurcabine, oude DIN-stekker vervangen door moderne dubbele USB-lader. De oplaadinstallatie gaat wellicht ook gemoderniseerd worden. Momenteel ben ik echter bezig met het in kaart brengen van de elektriek, want daar heb ik helaas geen schema van.

Afin, hier wat foto's:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Blackbert »

Nice.

Ge zult u ook wel al ingelezen hebben: mits goed behandeld en onderhouden bijna niet stuk te krijgen.
zou een sessie aan de laptop op de rollenbank daar iets aan veranderen?
voor als die kar met de KTM/BMW erachter hangt ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stefke »

Properkes, die dingen beginnen onbetaalbaar te worden. ;)

Edit, er ontbreekt een armleuning... :lol:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 27 Oct 2022 19:35 Properkes, die dingen beginnen onbetaalbaar te worden. ;)

Edit, er ontbreekt een armleuning... :lol:
simpel op te lossen: 2dehands maar toch nieuw
en om het ineens goed te doen: staal ipv alu
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by F M »

Muug wrote: 27 Oct 2022 10:04 Image
Is wel niet aerodybamisch :mrgreen:

Veel succes ermee. En vooral, veel gebruiken ! :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

F M wrote: 28 Oct 2022 08:47 Is wel niet aerodybamisch :mrgreen:
:Oscar:

We doen ons best.

@Bert: ingelezen, jep, al jaren geleden. 't is moeilijk om ne goeie te pakken te krijgen. Deze heeft nog geen spatje roest, schoon gesoigneerd, en supercompleet, zelfs de originele Duitse handleidingen van Fischer zitten er bij. 't is kwaliteit: de scharnieren, de slotjes, de panelen. Stevig, robuust en ever lasting materiaal. Wat een verschil met de plastieken flinterdunne onderdelen in de moderne campertjes. :lipsrsealed2: Met wat geluk brengt dat buske binnen vijf jaar een paar duizend euro méér op dan wat wij ervoor gegeven hebben, en dan is dat maw een belegging ipv geldverspilling :grin:

@Stefke: ik heb de armleuning in een schuif. 8-) Of ik ze nog gemonteerd ga krijgen is iets anders. De bout die doorheen de armleuning gaat, schroeft vast in een moer die op magische wijze aan de binnenkant van een buis van 't frame van de stoel zit. Die moer is "verschwunden". Dus de bout heeft niks meer om in te bijten. :? Voorlopig heb ik nog geen oplossing. Maar erg vind ik dat niet, want mét leuning is de doorgang tussen de twee stoelen een pak nauwer. Liefst dus had ik de linkersteun van de rechterstoel ook verwijderd, maar mijn passagier gebruikt die te graag. ;)

Momenteel ben ik het elektrisch schema in kaart aan het brengen. Want om één of andere reden laadt de huishoudaccu niet op als ik de externe stroom aansluit. Dat zou toch moeten, zou je denken, en dat was zo bij onze Marco Polo. Maar met wat ik nu al heb bij elkaar getekend van 't schema, begin ik echt het idee te krijgen dat de oplader écht enkel dient op de startaccu op te laden (!) bij aangesloten netstroom. Raar maar waar.

Meest frustrerend momenteel is dat er geen standaard oplossing is om een Fiamma-luifel op de Brandrup-rail te plaatsen. Omdat het SCA hefdak in de rail ligt, is er geen ruimte voor de beugels. Dus ofwel moet ik twee hoekjes uit het dak zagen (beetje bizar) ofwel moeten er op maat gemaakte beugels gemaakt worden (naar ontwerp van ene op weetjewel-forum). In beide scenario's heb ik geen zin, dus voorlopig komt er geen luifel. Wel heel spijtig, want da's superhandig, zowel bij hete dagen als in de regen!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 28 Oct 2022 10:09 @Stefke: ik heb de armleuning in een schuif. 8-) Of ik ze nog gemonteerd ga krijgen is iets anders. De bout die doorheen de armleuning gaat, schroeft vast in een moer die op magische wijze aan de binnenkant van een buis van 't frame van de stoel zit. Die moer is "verschwunden". Dus de bout heeft niks meer om in te bijten. :? Voorlopig heb ik nog geen oplossing.
een rivet met schroefdraad?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stefke »

Ik zou niet meer kunnen zonder die armsteunen, heerlijk relax op langere afstanden. Voor de doorgang naar achter is dat nog zo geen probleem voor mij, zeker niet als ik de passagierstoel draai.
:dontknow:

Straks een ander probleem oplossen, de kardanhoezen achteraan mogen/moeten eens vervangen worden. Het is precies nog niet zo simpel om aan die stukken te geraken. :dontknow:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Blackbert »

duibhce Kaelann wrote: 28 Oct 2022 10:14
Muug wrote: 28 Oct 2022 10:09 @Stefke: ik heb de armleuning in een schuif. 8-) Of ik ze nog gemonteerd ga krijgen is iets anders. De bout die doorheen de armleuning gaat, schroeft vast in een moer die op magische wijze aan de binnenkant van een buis van 't frame van de stoel zit. Die moer is "verschwunden". Dus de bout heeft niks meer om in te bijten. :? Voorlopig heb ik nog geen oplossing.
een rivet met schroefdraad?
Dat dus. Hoe dik is die bout? M8, M10, ...
Ik heb de tang om die dingen te plaatsen, moet wel eens kijken tot hoe dik. Dan is 't te zien hoe diep die buis verzonken zit, anders is de enige manier om die stoel uit te kleden denk ik. Maar eigenlijk heb je daar allemaal (nog) geen behoefte aan blijkbaar. ;)

Net uw draadje op weetjewel gelezen over de stroom, of het gebrek daaraan.
Zonder schema of uitgebreid meten is het moeilijk te zeggen hoe het juist werkt en waarom de woonaccu blijkbaar niks krijgt van de lader.

Trek die Siemens er eens uit. 4 pinnen? Zet 12V over contacten 86 en 87 (primaire kring). Als je dan geen contact meet over 30 en 87, doet hij niks en wordt geen verbinding gemaakt tussen lader en woonaccu.
Als ik dat deel over de schakelaars in de handleiding lees, begin ik te vermoeden dat er ergens nog een schakeling zit behalve die siemens relais.
Een schema, want mijn kennis is te beperkt om er zo uit te komen.
Op 't eerste zicht is schakelaar 1 eigenlijk enkel een voltmeter die switcht tussen beide accu's.
Schakelaar 2 om van de wal de laadstroom naar start of woon te sturen.
Hoe laadt hij dan automatisch allebei tijdens rijden zonder permanente verbinding die uw startaccu belast tijdens stilstand. Diodes?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

Merci Jo voor het idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

Waw, merdi Bert 8-) Goed om te weten dat je mij in nood uit de nood kan helpen. :thumbsup:

Mijn pogingen (van eergisteren) om mooi schema uit te tekenen eindigen een beetje bij de kabelboom die achter de frigo verdwijnt. En bovenop de frigo zit nog een pak elektriek, kan ik zien via een ventilatieopening. Maar ik kan er via die ventilatieopening niet aan werken, hoogstens op kijken. Ik ga dus het bovenblad van de frigokast moeten verwijderen vrees ik, en daarin zit de gootsteen/kraan (ça va nog) maar ook de twee gaspitten, en ik denk dat ik gasleidingen ga moeten losschroeven om dat bovenblad geheel te kunnen wegnemen. Losmaken is wellicht geen probleem, maar om ze weer gasdicht te monteren, dat geeft me toch wat ongemakkelijke gevoelens.

Image

Die 12V over de relais, mag die rechtstreeks van de HH-accu komen? Want die staat er vlak naast.
Het automatisch beide laden tijdens het rijden: ik denk toch dat ze parallel geschakeld zijn hoor. Anders kan het niet. Maar wat ik wél vrees, is dat er geen scheidingsrelais zit tussen beide accu's. Dus dat bij stilstand de beide accu's worden aangesproken voor het interieur. En dat is natuurlijk écht niet de bedoeling. Dat is simpel uit te testen door de HH-accu eens goed te ontladen, en te zien of de startaccu ook daalt in spanning. Eerlijk, mijn buik zegt dat er 't een en 't ander niet klopt aan dat laadsysteem.

Afin, een schema is echt nodig, want ook op weetjewel.nl geraken ze er zonder schema niet uit. Dus ik ga echt dat bovenblad moeten verwijderen. In het gekste geval moet ik gewoon een nieuw laadsysteem monteren dat het wél correct doet. We zouden eigenlijk eens tesamen moeten kijken, denk ik zo. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Blackbert »

Vanmiddag nog bij ene geweest met verstand van electronica in alle vormen. die dacht ook aan diodes om je startaccu niet leeg te trekken. Zullen dan wel serieuze beesten zijn om de amperages te verteren.

Relais: eens je zeker weet welke de stuurkring is (pin 85 en 86), die terug aansluiten en meten voor "piep" met en zonder draaiende motor, als dat de stuurkring bekrachtigd. Of recht op de + en - om die stap over te slaan. zodra bekrachtigd zou hij moeten klikken.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by petervdc »

Heerlijk !!
Keep going

User avatar
PraatAdmin
Site Admin
Posts: 40
Joined: 02 Feb 2016 16:26

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by PraatAdmin »

Onder het motto "elk buske zijn topic", heb ik de reparatie van Stefkes buske efkes afgesplitst. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

Ondertussen zijn we weer enkele stapjes verder.

Ouwe druppellader en amechtige scheidingsrelais is vervangen door Victron Bluesmart Ip65 12v/7A lader en een Cyrix ct 120 relais. Een pak beter dan dat ouwe ding (dat nog steeds werkte!). Voordeel is nu dat beide batterijen tegelijk worden opgeladen, ongeacht of de oplaadstroom nu komt van de motor, of van de externe 220V. Ook ouwe DIN-connector uitgeboord en er een mooie moderne dubbele USB-connector in gemonteerd.
Eerst schemaatje opgesteld van "den ellektriek" van de camper.
De zooi onder de stoel van de chauffeur. Zichtbaar is de ouwe lader, de zekering, een shunt, twee scheidingsrelais.
Image
De zooi bovenop de frigo:
Image
Het schema:
Image
De oude lader:
Image
De nieuwe:
Image
De USB-tjes:
Image

Motorblok is met liefde omringd geweest. Maar dankzij alle nieuwe riempjes en goed afgestelde timing start hij gelijk nieuw. Een pak minder rookproductie ook, en je voelt de turbo mooi in gang trekken. Heerlijk rijden zo. Trillingsdemper werd ook vervangen, dus blokje draait weer geheel in balans. De wagen is geen ouwe bompa meer maar een kranige twintiger in de fleur van zijn leven. Het is wel nog geen sprintbom want de vitesses zijn nogal kort gegeared. :lol:
Airco is ook gesoigneerd. De compressor/airco droger was het immers beu, en de radiator had ook zijn beste tijd gehad. Het gas was natuurlijk allang ribbedebie.
Schakelen gaat nu ook een pak vlotter, omdat ze alle scharnierpunten eens goed doorgesmeerd zijn, en dat zijn er een pak bij deze auto!
Geen vergassingsverschijnselen meer in de cabine dankzij nieuwe tussen- en einddemper.
Maar liefde kost geld. :peepwall:
Nee ik ga u niet vertellen maar ik kan u zeggen dat we blij zijn dat we goed onze boterham verdienen. :? Polen had wat dichterbij mogen zijn, eigenlijk feitelijk.

De schuifdeur kraakt nu ook weer een pak minder na het goed invetten van de slotbeugels en pinnen.

Na het uren zoeken naar de ideale LED-strips en het brainstormen waar ik die IR-controller zou kwijt kunnen, heb ik dan gewoon bij Ali een aantal interessante RGBW usb-oplaadbare druklampjes gekocht, om te gebruiken als leeslichtjes, of sfeerlichtjes, of om 's nachts naar 't wc te kunnen gaan zonder kweetniethoeveel licht te moeten maken.
Hiero: https://nl.aliexpress.com/item/10050020 ... pt=glo2nld

Plus de ijskoudwitlicht TL-buiskes van de originele armaturen waren niet te verdragen. Ons buske was vanbinnen helwit verlicht, gelijk de lokalen van sommige vzw's van sommige bevolkingsgroepen. :pillepalle:
't zijn nu buiskes van 300K en da's nét iets minder wit.

Sinds een week heb ik ook cruise control gemonteerd in mijn buske. Moet alleen nog eens geactiveerd worden.

Image
Image

Een apart avontuur was het vinden van twee volle gasflessen. Dat zijn flessen met 5 kilo propaangas. Een tussenmodel dus. Zeker geen klein blauw campinggaz bidonneke. Nodig omdat we koken op gas, verwarmen op gas, en zelfs de frigo kan werken op gas. Lang verhaal kort, pas bij de derde leverancier vond ik fleskes van exact hetzelfde formaat, en die wou ook die twee lege terugnemen. Heel dat flessenavontuur blijkt ook weer eens echt Belgisch te zijn georganiseerd. 1) als ge flessen koopt bij een verdeler dan betaalt ge per fles 25 euro waarborg en ge krijgt daar een schoon kaartje van. Ge krijgt dat geld terug als ge uw fles inlevert met dat kaartje erbij. 2) lege flessen waar ge niks mee kunt doen moogt ge niet naar het containerpark brengen, behalve als ge zo zot zijt geweest om ze in twee te zagen en de kraan eraf te halen zodat ze er daar zeker van zijn dat er geen gas meer in zit. 3) de verdeler wilt wel lege flessen terugnemen maar a) als ge geen kaartje hebt en er is geen plakker van zijn merk aanwezig en ge wilt geen nieuwe flessen kopen dan zal hij weigeren, b) als ze van zijn merk zijn maar ge hebt geen kaartje dan krijgt ge geen waarborg, c) als ge bij hem nieuwe flessen koopt dan wilt hij de lege wel terugnemen ongeacht van welk "merk" de lege gasflessen zijn en ge moogt ook 25 euro waarborg per nieuwe glasfles betalen. Plus natuurlijk nog 25-30 euro voor de volle. :? Afin, ik ben mijn twee lege kwijtgeraakt en ik heb nu twee volle. :thumbsup:

Eind deze maand plaatst een plaatser (what's in a name) een extra zijraam rechtsachteraan: een Dometic Seitz S4 met ingebouwd muggenhor en verduistering. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

Vanmorgen door de sneeuw naar het station gekacheld. Tot mijn verbazing heeft het buske ABS :grin: En die werkt nog ook.

Er was helaas te weinig tijd en ruimte om ook eens grondig die syncro-aandrijving uit te testen. En vanavond zal de sneeuw wellicht wel weg zijn.

Zeker nog te doen: het motorgeluid terugdringen. Bij een UAZ is dat een deel van de charme, maar da's niet mijn ding. Ik ga dus het motorcompartiment ofwel aan de motorzijde beter moeten isoleren, of binnen in de wagen onder/achter het dashboardpaneel. Maar ik weet nu al dat dat veel prutsen gaat zijn. :lipsrsealed2:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by OzzePaa »

't Zal ferm zijn als 'd af is :grin: :thumbsup:
Ik wens ulder alvast veel plezier ermee :!: :wav:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Stoffel »

Mooi.. echt een schoon project 👍
Isoleren zou ik langs de binnenzijde doen, meer plaats.
Maar..die lusterklemmen zouden er bij mij het eerste eruit gaan, daar heb ik het niet voor in wagens of moto’s.
Ik zou wel zorgen dat je bij campinggebruik de startbatterij niet gebruikt en het laadsysteem pas de extra batterij oplaadt wanneer de startbatterij 100% is, of bv na x aantal uren rijden pas de extra batterij beginnen op te laden.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

Stoffel wrote: 08 Mar 2023 21:39 Mooi.. echt een schoon project 👍
Isoleren zou ik langs de binnenzijde doen, meer plaats.
Maar..die lusterklemmen zouden er bij mij het eerste eruit gaan, daar heb ik het niet voor in wagens of moto’s.
Ik zou wel zorgen dat je bij campinggebruik de startbatterij niet gebruikt en het laadsysteem pas de extra batterij oplaadt wanneer de startbatterij 100% is, of bv na x aantal uren rijden pas de extra batterij beginnen op te laden.
Merci merci :grin:

Eigenlijk was deze camper "af" eh. Al twintig jaar. He he.
Maar helaas ben ik een autistje op sommige vlakken. Niet altijd, gewoon, op sommige vlakken. Als iets niet doet wat het moet doen begint dat in mijn hoofd te jeuken. :o
- krakende schuifdeur: NO!
- een druppellader die de huishoudaccu enkel oplaadt onder 't rijden, is gewoonweg bizar en onbegrijpelijk. :o Ik had het bestaande circuit kunnen aanpassen maar dan was er het probleem dat de lader op basis van zijn technische specificaties niet zwaar genoeg was om de twee accu's tegelijk op te laden. Na de nodige drempelvrees - want ik hou niet zo van elektriek en met het uiteenschroeven van oud meubilair moet ge ook altijd heel voorzichtig zijn - ben ik er dan toch aan begonnen.
Hier nog een zicht op de elektrieke zooi bovenop de frigo, gezien door het ventilatiegat in de carrosserie:
Image
- waar ik ook de "seskes" van krijg is helwit licht. Daar krult mijn vel van. Bijna letterlijk. Dus uren nagedacht en gezocht naar LED-strips, eerst om in de originele armaturen in te bouwen, nadien om tegen het plafond te vijzen, maar qua euro's begon dat toch wat onnozel te worden.
- tussen voor- en achterbanden was er zeker een halve centimeter verschil qua profieldiepte, iets wat ik normaal niet zo erg vind, maar elke syncro-kenner zal u zeggen dat dit een ramp is voor de syncro-module. Die bevat nl. een dikvloeibare vloeistof die quasi "versteent" als er in geroerd wordt. Dat verstenen is gewéldig, omdat er op dat moment een starre verbinding ontstaat tussen de cardanas van de voorwielen en die van de achterwielen (afin, 't is zoiets) en dan heb je dus, hop, een 4x4. Maar als de wielomtrekken voor- en achter teveel verschillen, dan wordt er dus gewoon PERMANENT geroerd en dan is die syncrovloeistof permanent star en dan kan die gaan "verbranden". En dan is die om zeep. Dus ja, 't is kritisch om quasi gelijke bandenslijtage te hebben. Let wel: voor de moderne Haldex-koppelingen speelt dat minder een rol, omdat die actief gestuurd wordt op basis van een hele hoop sensoren. Afin, om dus die jeuk in mijn hoofd te sussen :pillepalle: moest ik vier andere banden hebben, wat dan weer enorm wrong met mijn geweten, omdat ik natuurlijk liever banden eerst goed verslijt. :oops:
- en verder is een DIN-stekker gewoon brol. Zo zit dat zelfs nog steeds op mijn BMW R1200RS LC van ' gezegende jaar 2017 en de meerwaarde van zo'n prulstekker ontgaat mij geheel!
- wat de lusterklemmen betreft, welke soortement stekker/connector zou je suggereren? Ik ga zeker niet beginnen solderen.

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Bij »

Muug,
Op zich is er niet echt iets mis met lusterklemmen.... ;)
Het betere alternatief zijn Wago klemmen
https://www.conrad.be/nl/p/wago-221-413 ... PEALw_wcB
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Muug »

Bij wrote: 09 Mar 2023 12:14 Muug,
Op zich is er niet echt iets mis met lusterklemmen.... ;)
Het betere alternatief zijn Wago klemmen
https://www.conrad.be/nl/p/wago-221-413 ... PEALw_wcB
Bij, die suikerkes, gelijk wij dat noemen, worden al vele decennia gebruikt in honderdduizenden en wel miljoenen huizen. Dus ik heb geen reden om aan de degelijkheid van die dingen te twijfelen. :grin: :thumbsup:
Maar ik ben altijd benieuwd naar andere types connectoren. :laughing:
Die WAGO-klemmen lijken mij door professionals gebruikt? Ik herken ze omdat onze eigen elektrieker daar twintig jaar geleden al graag gebruik van maakte.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: VW T4 syncro camper van Fischer

Post by Koeno »

Ik gebruik die wago's ook graag.
Als er eens wat minder ruimte is, werkt dat zoveel handiger als "suikerkes", geen schroevendraaier meer nodig.
klemt goed. Ik ben fan!

Post Reply